Bukefalos 28 år!

spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

ja vill och vill - jag fick en fråga i en annan tråd om ett påstående och eftersom det städningt missförstås ville jag reda ut begreppen, och för att inte trascha den så - så spinoff

Det jag vill få fram är att muskulär spänning i hästen kan bero på mycket annat än att den ÄR sådan. Att det inte är ett statiskt tillstånd utan påverkbart i allra högsta grad


Ok tack då är jag med.
men det är väl lite av en självklarhet - vem fanken skyller på att den bara ÄR sådan? det måste vara en oerhörd minoritet? :confused:

för att hästen ska vara lösgjord krävs ju minst lika mycket - för att inte säga MER, mental avspänning, som fysisk. så mycket sitter i det mentala, och det är ryttarens uppgift att komma underfund med det mentala.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det är väl Jan som menar att det kan vara svårt- t o m med den erfarenheten- av samma häst, hur mkt förarbete den behöver för att vara lagom tempererad- inte för mkt, men heller inte för lite.

Jag som bara har 2 hästar kan se stora likheter, men oxå stora skillnader på reaktioner.

Den stora är mer trygg i sig själv, men har fobier. Den andra är hur cool som helst- utom för möte med större fordon. Det slipper man som regel på tävling:angel:

Även hästar har sina minnen o då inte nödvändigtvis av smärta.
Det kan vara en händelse- déja vú, en sak eller ngt som liknar ngt minne.

Det finns hästar som i alla år hoppar vattenhinder, men en vacker dag- tvärstopp o det förblir så.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

ja håller med - det kallas empati :laugh:



Var jag så otydlig?, nej, inte empati-jag menade känsla för ridning, ridkänsla, som en del ryttare har utan att behöva plugga sig till kunskap, det liksom bara finns där.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det man vill ha är mera anspänningen som inte är spänning, utan mera tryck, så att säga och det kan ju ligga nära spänning precis som ni säger och då blir jag lite mesig och rädd att inte kunna hantera lyhördheten i kombination med mera tryck (långsam o klantig:crazy:)) eller att det istället för anspänning blir spänning. Eller kanske snarast det där som Susan pratar om, att jag genom att kanske klanta till det skapar spänning istället för anspänningen i mer kraft i arbetet, men jag börjar få bättre kontroll över det där nu:idea:

Ja precis, det ar sa latt att fa spanning i hasten nar det egentligen ar mer anspanning som inte ar spanning, eller mera energi, man vill ha. Ar det det du menar? Men det ar faktiskt ganska latt att fa fram mera energi, eller anspanning, nar grunderna sitter, dvs nar man sitter i balans rakt over hasten med en foljsam och koordinerad sits, och nar hasten ar rakriktad, losgjord och arbetar genom hela ryggen och kroppen. Man maste bara ha talamod, jag tror att manga vill dit innan de ar riktigt redo for det. Och da blir det svart.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok tack då är jag med.
men det är väl lite av en självklarhet - vem fanken skyller på att den bara ÄR sådan? det måste vara en oerhörd minoritet? :confused:

Valdigt manga. Och jag tror att det har att gora med att manga har svart att se vad som verkligen ar hastens personlighet och vad som ar orsakat av manniskan. Hmmm luddigt skrivet. Jag menar nog att manga inte forstar att hasten ar stressad eller spand, darfor att de inte kan skilja pa en spand och en avspand hast.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL

För att komma dit måste vi uppnå jämvikt, balans i själen, frihet från smärta och frihet från andra stressorer, då kan vi uppnå fysisk equlibrium

I min varld ar det det absolut mest grundlaggande i ridningen :bow:. Forst da hasten ar mentalt avspand sa har den mojlighet att vara fysiskt avspand och det ar forst da vi kan borja arbeta med rakriktning och skolning. Da vi uppnatt "equlibrium", kan vi be hasten om mera samling, och slutligen om mera energi, mera anspanning. Detta ar forutsatt att vi ryttare arbetar med oss sjalva och kan vara foljsamma, losgjorda och koordinerade.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Varför stänger den rädda polishästen m. fl av? Eller låter sig styras så?

Just därför att den inte har sdnt eget självförtroende o låter sig därmed styras. En stolt häst låter sig inte styras så.

Det har inget att gora med att knacka sjalvfortroendet hos hasten. En polishast med knackt sjalvfortroende hade i laddade situtioner tvarvant och stuckit. Det hade troligen varit det som fatt vattenhinken att skvimpa over for att anknyta till borjan av traden.

Ar det inte det vi efterstravar i all ridning, att kunna styra hasten och fa den dit vi vill? Jag tycker att Susans exempel gallande korningen var bra, men det galler naturligtvis ocksa i all ridning. I dressyren vill vi ju precisionsrida intill centimetern, hur skulle det se ut om hasten ska fa ta egna beslut eller inte vill lata sig styras? Det skulle vara omojligt.

Igen, det handlar inte om att knacka hasten. Det handlar om hastens villiga underkastelse. Fortroende och tillit.

Och angaende stolthet, hastar alskar att kanna sig starka och duktiga. Om vi visar hasten uppskattning for dess forsok (aven de ganger det blir fel) sa kommer den att kanna sig stolt och duktig. Och den kommer att ha ett starkt sjalvfortroende dar den vagar visa oss om nagot kanns fel eller obehagligt. Darigenom kan vi, om vi lyssnar till hastens signaler, eliminera stressorer i omgivningen.



Om hästen har smärta får man försöka läsa av den innan man säger att den är "dum" o rappar den.

En häst som skakar på huvudet när man rider, har som regel ngt att säga.

Innan man förutsätter att hästen är dum/ konstig- ska det utredas. Inte väntas med ett halvår eller längre.

känner man sin häst- kan man läsa av minsta obehag som den visar- om man lyssnar.


Absolut!!!:bow::bow::bow:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ps - jag rappar aldrig någon häst

Eftersom jag då läst inlärningspsykologi så använder jag aldrig straff - eftersom det inte lär hästen ngt :idea:



Först måste jag fråga vad du menar med "rappar"?
För mig är "rappar", när man kort och gott ger stryk med flertal hårda slag, alltså något man inte gör eller använder spöet till.


Annars har jag alltid spö när jag kör, dels som 1. säkerhet och 2 hjälpgivare 3 framåtdrivande.

Jag duttar eller petar med spöet vid 2 och 3, utom i det fallet, 1,om det behövs som säkerhet,alltså om det händer något som är direkt farligt och där ett hårt rapp, vid just den tidpunkten kan hålla situationen stången.

Jag hanterar aldrig unghästar vid promenader eller hantering utanför hage eller stall, utan att ha med ett spö, en säkerhet,först och främst.

Så för min del verkar det som att du-just för att du har läst inlärningspsykologi, inte pryglar dina hästar obefogat?, och det behöver man inte ha pluggat för att förstå att så uppför man sig inte.:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

oh... och det ar sagt av en som har universitetsutbildning i att losa vibrationella schrodinger ekvationen...:D Undrar hur man kan applicera det pa hastar:d:idea:

hihi inget illa menat, kunde bara inte lata bli :o:D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja precis, det ar sa latt att fa spanning i hasten nar det egentligen ar mer anspanning som inte ar spanning, eller mera energi, man vill ha. Ar det det du menar? Men det ar faktiskt ganska latt att fa fram mera energi, eller anspanning, nar grunderna sitter, dvs nar man sitter i balans rakt over hasten med en foljsam och koordinerad sits, och nar hasten ar rakriktad, losgjord och arbetar genom hela ryggen och kroppen. Man maste bara ha talamod, jag tror att manga vill dit innan de ar riktigt redo for det. Och da blir det svart.

Jodå jag vet vad som krävs, visst är det så, och jag kanske var otydlig, det är inte så att det blir fel spänning av att begära mer energi det sitter i mitt huvud en rädsla att inte kunna möta den där enorma lyhördheten (kombinerat med sin känslighet) som just denna häst visar när hon är i andra änden av sitt register, och inte jagar upp sej för allt som händer. Jag känner i dom lägena exgtra stort ansvar för att inte var så klantig själv:crazy:
Det är då man känner att det borde sitta en sån perfekt ryttare där istället som du beskriver:grin:

Det betyder inte att varje försök att få mer energi resulterar i spänning, det gör det inte, utan det är jag som mentalt måste jobba på det, samtidigt som jag försöker bli mer av den där som gör allt rätt:cool:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL

Det blir lite knepigt, just nu talar jag om en speciell häst, som reagerar på sitt sätt, som jag skrev innan finns det många olika sätt en häst visar spändhet på och många orsaker. Då måste man ju möta det utifrån varje häst. Mitt förra sto tex visade sin spändhet genom att först bli som avstängd, tittade rakt fram, stel i kroppen och verkade helst vilja vara nån annanstans. Sen kunde hon istället explodera. Men i det fallet tex så hade det med förtroende och vana att göra, som du skriver om med ditt sto, när vi kände varandra och när hon blev mer van vid situationer så försvann det. Då hade hon säkert lytt blint som den rädda polishästen. Så var även hingsten, ganska mycket, medan min valack och ett annat sto alltid visade sina synpunkter tydligt men liksom denna sällan var rädda så att det märktes, utan tog det mesta med ro egentligen, han skulle väl ha haft synpunkter på att gå in som polishästen i en folksamling men kanske gjort det ändå, av förtroende för att jag brukade ha rätt.....Tvekar men går, det gör ju den här också, när vi har gett oss in tex bland motocrosscyklar som surrar som flugor runt i sanden där vi brukar jobba.:cool:

Det är helt enkelt olika slags personligheter hos hästar, olika i grunden, man måste se varje individ.

Ja, det blir ju att tjata om sina egna erfarenheter, det är ju främst sina egna erfarenheter man kan referera till, även om man läser (vilket är bra, teori är bra:bow:) så måste det ju in i ett sammanhang för att man ska förstå vad det innebär, tycker jag, teori utan att kunna sätta in det i ett sammanhang blir så knepigt, för mej i alla fall.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja tyvarr sa finns ju inte den dar perfekta ryttaren:grin: Men med bra grunder sa kan man i alla fall fa en tillfredstallande sits och ridning som hindrar hasten minimalt... Det tar en himla tid och en himla massa talamod, och jag har inte sett manga som orkat med det. Fast nu pratar jag inte alls speciellt om dig eller om din hast, for er vet jag ingenting om, mer an om det du skrivit, men det ar ju en sak... Jag pratar generellt om hastar och ryttare. Och precis som du sager sa refererar man ju till sig sjalv och sina egna erfarenheter. :) Darfor tolkar man nog saker olika och har olika definition pa olika saker och situationer. Svart, men som du sager, teori ar bra!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast ärligt talat...

Kunde man missuppfatta det i denna tråden?

Jag kan ärligt säga att om jag hade varit mer bevandrad i psykologi, stimuli, responser och så vidare hade jag säkert varit en bättre hästägare.

Jag gör nog många ologiska saker i hanteringen av Elephanten, sett ur min hans ögon. :o

Inom ridningen gör jag troligen ÄNNU fler ologiska saker! :o

Man kan ju försöka begränsa skadan genom att lära sig så mkt som möjligt om hästens ursprung, mekanik och även om ridningens mekanik. Så försöker nog många av oss att göra?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

kl
Kommer att tänka på den hundras som man tog upp i Uppdrag granskning härförleden... Helt livsfarlig för mänskor!
Jag fick då tänka om en del. Har alltid trott att det är upp till hundföraren/ryttaren att hantera djuret, men här blev det ställt bortom allt tvivel att det finns raser som det inte är meningen att man ska ha, så som vi har hundar, och kopplingen måste ju kunna göras till hästar också.
Jag menar naturligtvis inte att det finns hästraser som borde tas bort, men att det nog inte alltid kan lastas ryttaren då hästeriet blir för svårt. Mer att vissa personligheter kanske passar vissa hästtyper mer e mindre bra.
Håller med mina ringa erfarenheter med om att det viktiga är att själv kunna vara centerrad, avspänd och positivt fokuserad. Tycker att det sista är mycket viktigt, iaf med mitt sto; lyckas jag med d detta så blir ridningen så mycket bättre, som Flash, att då detta leder till nya dimensioner blir man nästan fundersam på om det kommer att vara hanterbart, eller "när ska jag förstöra det här, då?"
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det är jätteintressanta funderingar, tycker jag!

Jag har själv en häst som ridmässigt är "lite för svår" för mig, och har ofta funderat på varför det blev han... Men s*tan vad jag lärt mig mycket. Andra hästar känns faktiskt lite "trista" nu. :o

Man behöver ju gå lite utanför sin egen komfortzon för att utvecklas. Sen hur långt utanför zonen man vill gå, beror ju på vilken läggning man har. Det är väl ingen slump att jag inte blev elitidrottare t ex.

Samtidigt ska man ju ha "don efter person" också. Men om jag skulle bokstavstolkat det, skulle jag ha en tjock pånni med undermålig gång. ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Valdigt manga. Och jag tror att det har att gora med att manga har svart att se vad som verkligen ar hastens personlighet och vad som ar orsakat av manniskan. Hmmm luddigt skrivet. Jag menar nog att manga inte forstar att hasten ar stressad eller spand, darfor att de inte kan skilja pa en spand och en avspand hast.

hallelulja - glasklart för mig

ffa så har få erfarenheten av hur losgealssen det kan bli - bara med en skicklig ryttare
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Så för min del verkar det som att du-just för att du har läst inlärningspsykologi, inte pryglar dina hästar obefogat?, och det behöver man inte ha pluggat för att förstå att så uppför man sig inte.:idea:

ja så mycket "kan man läsa in" om man inte ser det skrivna i ett sammanhang

dvs vad andra svarar på

så här skrev axel

Om hästen har smärta får man försöka läsa av den innan man säger att den är "dum" o rappar den.
.

Då svarade jag att jag aldrig rappar en häst öht - för jag ser aldrig en häst som dum.

Det har nog mer med läggning än Universitetspoäng att göra
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL
Ja, det blir ju att tjata om sina egna erfarenheter, det är ju främst sina egna erfarenheter man kan referera till, även om man läser (vilket är bra, teori är bra:bow:) så måste det ju in i ett sammanhang för att man ska förstå vad det innebär, tycker jag, teori utan att kunna sätta in det i ett sammanhang blir så knepigt, för mej i alla fall.

Här tänker vi tvärtom


Psykologiska teorier är en sak. psykologi som mätbar vetenskap ngt helt annat

"Vetenskap" är ju bara ett sätta att beskriva verkligheten som den är IRL



Så det är ju det som är sammanhanget som man sätter in ett upplevt beteende i - inte tvärtom


Vetenskap är det ramverk som man tolkar beteende ifrån

vetenskap är klassificering av olika mekansimer som styr inlärning och beteende. På samam sätt som Carl von Linne gjorde sitt klassificeringssystem av floran, och som det finns logik i vad muskkler och skelett heter på latin

Alla däggdjurs beteende sker utifårn oliak mekanismer, känner man till detta så kan man påverka andras beteende

det gäller att tänka flera steg längre..

aha - detta händer - vad kan det bero på - det får man bara svar på om man provar sig fram - dvs tar bort stressorer och ser vilket gensvar det ger

det handlar om att tolka beteende

Antingen kan man som Axel tidigare i tråden - stanna vid att hästen är DUM, eller som andra brukar skriva, ovillig lat, Axel har tom skrivit Istadig.
Eller så kan man gå vidare

Du har en vaktig häst skriver du

Jag går vidare - varför är min häst så vaktig - kan man göra behovet att vakta mindre ( svar ja)

Hur vet jag om det beror på vaktighet och inte bara på svårighet att koncentrera sig...

jag tolkar inte sådant - jag tar reda på genom att prova mig fram... plockar bort stressorer

hmm helt plötsligt kan den vaktiga hästen koppla av

jag skiver som Sombre - jag vet ingentimg om din häst och kan inte uttala mig om vad sonm gäller den - inte om någon förrän man provat andar lösningar


KL
och det är just det som är min poäng - så fort man "sätter etiketter" på saker så stänger man dörren för en lösning

Ibland kan det tom vara bekvämt - för man slipper ju då titta på sig själv. det gäller ju alla relationer. Så länge det är den andra som är "dum" "fel" "spänd" - så slipper man ju ansvar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp