Språkdiskussion: 3,4 eller 3-4? (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 11)

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag kom på en grej till jag stör mig på: när folk skriver t.ex. 3,4 stycken men menar 3-4 stycken eller 12,13-årsåldern när det är 12-13-årsåldern som åsyftas. Det är för mig något som jag stöter på allt oftare och det har uppkommit senaste året. Otroligt irriterande eftersom det betyder något annat.
 
Jag kom på en grej till jag stör mig på: när folk skriver t.ex. 3,4 stycken men menar 3-4 stycken eller 12,13-årsåldern när det är 12-13-årsåldern som åsyftas. Det är för mig något som jag stöter på allt oftare och det har uppkommit senaste året. Otroligt irriterande eftersom det betyder något annat.
Det jobbiga är att det är 3,4 som är korrekt. Men jag föredrar också 3-4.
 
3,4 läser jag som tre komma fyra. 3-4 läser jag som tre till fyra.

Varför är det första rätt? :p

För att några pappskallar till språkvårdare bestämt det, antar jag. :meh:

Jag vet alltså inte varför men har blivit rättad av en språkkunnig tillräckligt många gånger för att tro på det. Fast jag har svurit varje gång.
 
Såhär skriver TT att de använder streck:
TANKSTRECK
Tankstrecket är samma tecken som pratminuset.
Tankstreck kan användas i stället för kommatecken runt inskjuten sats: Det nya skatteförslaget – som sägs innebära lättnader för alla – presenterades på tisdagen.
Tankstreck kan också markera paus före ett tillägg eller något oväntat: Där stod vi – och kunde inte annat.
Var sparsam med tankstreck. Effekten förtas om det används för ofta.
Tankstreck används till exempel
  • mellan ortnamn: Sträckan Stockholm–Göteborg.
  • mellan tal: 30–40 personer.
  • mellan klockslag: Öppethållande 9–17.
  • Det är fel att skriva: mellan 9–17.
  • i sportresultat: Brage–Örebro 4–1 (1–1).
 
Nu ska jag vara jättestörig och hänvisa till att du frågade när det används och jag har svarat på det. Hade jag svarat på tidigare frågor hade det stått i svaret. ;)

Och då svarar jag att det inte används som eller i de texter jag syftar på vilket var förslaget som kom från @Pilot :)
 
Och då svarar jag att det inte används som eller i de texter jag syftar på vilket var förslaget som kom från @Pilot :)
Jag tänker att det är skillnad beroende på om man ex säger "Det är 3-4 meter" eller "Vi behöver ta med oss 3, 4 äpplen tror jag".
I det första fallet uttalas bindestrecket som till. I det andra fallet uttalas inte kommat.

Men jag vet inte om det är korrekt :p
 
@LadyCovergirl Jag kan inte minnas att jag har sett det användas så heller . Jag utgick mest från att @mandalaki hade rätt och försökte resonera till hur det kunde komma sig.

Jag tänker det är ju en skillnad mellan att ha 2 till 4 barn, eller, 2 eller 4 barn.
 
Det jobbiga är att det är 3,4 som är korrekt. Men jag föredrar också 3-4.

För att några pappskallar till språkvårdare bestämt det, antar jag. :meh:

Jag vet alltså inte varför men har blivit rättad av en språkkunnig tillräckligt många gånger för att tro på det. Fast jag har svurit varje gång.
Va?
Fattar jag rätt nu - att denna språkvårdare säger att kommatecken är rätt för intervall?

Jag försöker googla runt men hittar ingenstans att komma ska vara korrekt?
I min värld ska bidestreck användas för intervall. Dvs 12 till 13 år skrivs 12-13 år.

Jag har ingen ny upplaga av språknämndens skrivregler (heter nog nåt annat nu?) men tvivlar fortfarande - tills annat bevisats - att första alternativet är komma??
 
Senast ändrad:
Va?
Fattar jag rätt nu - att denna språkvårdare säger att kommatecken är rätt för intervall?

Jag försöker googla runt men hittar ingenstans att komma ska vara korrekt?
I min värld ska bidestreck användas för intervall. Dvs 12 till 13 år skrivs 12-13 år.

Jag haringen ny upplaga av språknämndens skrivregler (heter nog nåt annat nu?) men tvivlar fortfarande - tills annat bevisats - att första alternativet är komma??
Jag tror de menar att när det inte är en "äkta intervall" så ska det inte vara streck. Läser exemplet som att man gör en "ungefärlighetsuppskattning" vilket man kan säga som att det är nog en tre, fyra meter (vilket då även kan vara 2,9) Medan 3-4 meter betyder att det är mellan tre och fyra meter (men inte något över eller under).

Sen har jag en känsla av att man inte alltid uttalar ordet "till" när man säger intervaller muntligt, så det faktiskt kan vara lite gråzon om det är "mellan 3 och 4 meter" eller "omkring 3, 4 meter" man menar. Men när det ska skrivas så blir man tvungen att dra en skarp gräns om siffran är en intervall eller ett riktmärke.
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 424
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 314
Senast: fio
·
IT & mobiler Tror att min mobil börjar ge upp på riktigt den här gången.. Den kan plötsligt bli supervarm och ladda ur helt (trots nyladdad) på bara...
Svar
7
· Visningar
650
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp