Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du menar att du behöver lång bakgrundsfakta till allt du gör innan du gör nåt? Eller va?

Ja, om jag skulle slå mig in på vägen att hjälpa folk så skulle jag vilja ha lite mer på fötterna än "att det fungerar". Det inte så att jag skulle ta en skalpell och börja karva i folk utan att veta vad jag gör. Likaså så skulle jag inte kunna slå skor på en häst utan en ordentlig vägledning. Jag skulle aldrig kalla mig problemlösare eller hästviskare även om jag har en förmåga att kunna hitta lösningar genom iakttagelse och en stor portion tålamod. Jag kan också ge en förklaringsmodell till att det jag gör fungerar (sen om den är 100% rätt är en sak) då jag läst mycket om hästens naturliga beteende och ägnat en stor del av mitt liv åt att iaktta djurs beteendemönster.
Jag är inte en person som är nöjd med "att det fungerar", när jag är hos naprapaten så vill jag veta varför jag ska göra en viss övning kan de inte förklara det så är de oftast dåligt pålästa och inte intresserade av sitt yrke mer än att dra in pengar. Då får man en övning som de ger alla och som fungerar för de flesta men jag köper inte att de inte kan förklara modellen bakom, då går jag till en annan nästa gång.

Du blandar äpplen och päron när du börjar fara ut mot folk ang. svart jobb inom andra sektorer och annat som inte hör till ditt "case". Att det finns andra som gör dåliga saker/fel val gör inte det jag själv gör ett dugg bättre, att försöka försvara mina egna dåliga val genom att peka finger och säga att den gjorde minsann värre tillför ingenting i sammanhanget. Om jag sparkar min hund så är det väl inte en bra ursäkt att "de sparkade minsann också sina hundar fast mycket hårdare."?

Om jag nu ska dra min parallell till religionen så har även de en ganska utförlig förklaringsmodell i de religioner man läst in sig på, sen att man själv kanske inte köper det är en sak men de har ju en grund att stå på. Det jag är nyfiken på är vilken slags grund/förklaringsmodell finns inom healingen?
Som nån annan skrev, togs det upp några vägledande etiska riktlinjer på kursen?
 
Gamer? Menar du som i att spela tv-spel/datorspel? E-sport är redan en enormt stor sak som folk livnär sig på och tjänar betydligt mycket mer än en vanlig svensson. Så visst, du har nog goda chanser :p
Haha galet egentligen ju, att folk lever på att spela spel :D
Det måste jag googla på.

@Dentaku Haha perfekt. Kursen består nästan uteslutande av bukefalister :D
 
Jättetrist att det urartade sig till att håna och förlöjliga som tidigare person skrev.

Meningen med healing är acceptans, förlåtande och kärlek. Anledningen till att det inte funkar på alla till en början är för att man måste antingen tro på det eller vara "nollställd", inte tro någonting om det. Som att du möter en människa, vän/bekant/okänd, och denna har starka känslor för tillfället (sorg/ilska/glädje). Du kan välja att ta emot dennas känslor, känna med i sorgen, bli irriterad över ilskan hamnar på dig, ryckas med i glädjen eller så väljer du att strunta i dennas känslor, för att du kanske har egna bekymmer då eller inte vill att det ska förstöra din dag. Healing kan upplevas när du väljer att du vill ta emot, när du är nollställd eller tror på det så kan du ta emot energiöverföringen.

Jag hade gärna svara på hur det sker i molekylform men tyvärr så är jag inte tillräckligt kunnig i den nivån. Talar enbart från min egen erfarenhet.

Som tidigare personer har skrivit så finns det lurendrejeri i allt. Healing ska inte användas istället för läkarhjälp. Se det som en typ av hjälp till mindfulness.
 
Trist att tråden urartat till att håna och förlöjliga. Tror inte ett dugg på healing men för all del, grattis TS!
Ja, speciellt när man inte vet något om personen bakom nicket. Hen kanske mår/mått dåligt och nu jätteglad för att hen hittat sin grej. Jag tycker inte alls att det är speciellt trevlig ton i tråden även om jag varken tror på healing, gud, örter eller att jorden är platt. Jag tycker bara att det är roligt att en person hittat något hen vill göra och ser inget fel i att man gör det i sin bekantskapskrets.
 
Fast det är ju inte TS som hånas, utan det skämtas mest om detta med "diplom" allmänt. Flera personer har ställt seriösa och intresserade frågor till TS som hon inte vill svara på.

Tycker det börjar i #229 och jag läser att det är alla som gått på det där med diplomering som ska häcklas. Men det är alltså utbildningen i sig? Personerna som valt att tro på dem är inte medräknade? Tänk så olika man läser. Tycker dock att TS har tolkningsföreträde här men oklart om hen är kvar i tråden.
 
Ja, speciellt när man inte vet något om personen bakom nicket. Hen kanske mår/mått dåligt och nu jätteglad för att hen hittat sin grej. Jag tycker inte alls att det är speciellt trevlig ton i tråden även om jag varken tror på healing, gud, örter eller att jorden är platt. Jag tycker bara att det är roligt att en person hittat något hen vill göra och ser inget fel i att man gör det i sin bekantskapskrets.

Problemet är ju att i trådstarten ser det ut som att TS vill jobba med detta, dvs ta betalt. Och jag tycker inte det är det minsta roligt att lura människor, ofta sjuka och desperata. Jag ser det som sunt att många ifrågasätter det. Sen framkommer det att TS inte alls tänker sig att jobba med detta, men diskussionen är igång och det är inte bara TS personligen som diskuteras utan healing generellt.

Jag ser inte healing som något ofarligt och oförargligt. Det finns människor som avbrutit behandlingar för svåra sjukdomar för att i stället gå på healing, även om inte healingen i sig är skadligt så är det skadligt att avbryta en behandling som har effekt. Det kan också vara väldigt farligt att behandla psykiskt sjuka med healing. Och människor luras att betala för det.

Dessutom uppvisar kvacksalvarna ofta ett sektliknande beteende. Jag har läst på bloggar att människor får skylla sig själva om de dör eftersom de inte vill prova på behandlingen x. Det dräller in kommentarer om ena mirakelmetoden efter den andra som ska bota obotlig cancer. Bland annat vet jag att det förekom sånt på den uppmärksammade bloggen av killen som spelade i ett band, Kristian nånting. Det är helt fruktansvärt.
 
Tack @Niyama , jag satt precis och funderade på om jag skulle orka formulera ett svar.

Att tråden spårade ur i lite fånerier(som jag själv deltar i) tror jag beror mycket på att så många frågor lämnades obesvarade. För egen del handlar det inte om att vara hånfull mot TS utan mest mot hela grejen med diplomering av allt möjligt utan yttre kontroll. Om någon tog illa vid sig av det så ber jag om ursäkt, i sakfrågan står jag dock för allt jag skrivit i tråden.
 
Tycker det börjar i #229 och jag läser att det är alla som gått på det där med diplomering som ska häcklas. Men det är alltså utbildningen i sig? Personerna som valt att tro på dem är inte medräknade? Tänk så olika man läser. Tycker dock att TS har tolkningsföreträde här men oklart om hen är kvar i tråden.

I 229 står det legitimerad, vilket i och för sig är felaktigt. Poängen var väl att det är väldigt oklart vad TS kurs och sådana kurser överlag faktiskt lär ut och att det är rent lurendrejeri. Sen är det väl ingen nyhet att det där med "diplomerad" är problematiskt eftersom det inte säger nånting? Som nån skrev måste man titta på av vem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 271
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 492
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp