Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@GotAsecret nu har jag läst hela tråden men blir inte riktigt klok på det så jag har ett par frågor som jag tänkte att du kanske kan svara på?
Hur gör du när du healar?
Vad innebär det att heala?
Vad healar du för problem/åkommor?
Kan alla bli healers eller är det något några är födda med?
 
Äsch, jag ställer mina frågor igen.

1. Om man kan skicka energier till folk, och denna energi på nåt sätt kan rubba människans energier, hur vet man då att det alltid är ofarligt? Kan det inte var lika möjligt att energirubbningen gör saken värre, eller ställer till med nya problem?
2. Hur kan man bevisa att det är ofarligt? Hur vågar man lita på att det inte ställer till med problem?
3. Hur lång effekt har det? Om man blir av med sin värk, men får ont på ett annat ställe en vecka/månad senare, vet man vad det beror på? Kan det vara sviter efter energirubbning?
4. Vilka andra saker kan rubba ens enegier? Alltså hur uppstår en energistörning?
5. Kan vem som helst bli healer? Varför är skolningen så kort? Kan man bara läsa sig till det? Varför kostar det i såfall?
6. Kan man med flit skicka dålig energi?
 
Jättetrist att det urartade sig till att håna och förlöjliga som tidigare person skrev.

Jag ser snarare att timmen närmade sig mitt i natten och folk blev lite fåniga och loopy, men jag står oavsett för mitt "fåninlägg". Poängen var att "diplomerad", som redan påpekats (av @kryddelydd ?), inte säger något alls men tydligt är avsett att ge något slags intryck av legitimitet. Det har ställts utmärkta frågor i tråden om vad som faktiskt ingick i utbildningen, frågor om etik och om kunder man riskerar att göra sjukare. Inga svar. Och ja, jag tror min hund kan bli diplomerad healer - och en massa andra saker - just för att "utbildningarna" inte är seriösa.

KL, eller något sådant.

Vad gäller "vetenskapsförsvaret" som dykt upp här och där så blir jag rent förtvivlad. Jag är ledsen, men det demonstrerar verkligen poängen att det är de utsatta som går på sådant här. De som inte vet tillräckligt för att försvara sig mot nonsens.

Vetenskapen har aldrig påstått sig ha alla svar! Däremot söker den vetgirigt alla svar. Det räcker inte med "tror det funkar", man vill veta exakt vad funkar hur och varför. Jag vet inte exakt hur mobilsystemet fungerar, men jag har hyfsad koll på de flesta ingående delar, från att ha trådat egna logikgrindar till viss insikt i trådlösa system. Men även om jag inte vet exakt hur allt funkar idag så vet jag att jag kan när som helst ta reda på det. Varenda liten bit finns förklarad och tillgänglig, och bygger på bevisbarhet.

Vetenskap är lego. Varje ny våning bygger på att grundbitarna är på plats. Väldigt många utbyggnader har samma grunder, så de är ordentligt stabila och förankrade. Ser man något fantastiskt och obegripligt längst upp så kan man följa det hela vägen ner igen och se hur allt hänger ihop och vad det bygger vidare på. Upptäcker man att något blivit byggt fel så plockar man bort, reder ut vad som gått snett, och börjar om därifrån. Det finns grundliga ritningar till varje bygge.

När så någon kommer och säger "ditt legohus är blått, jag har också använt blå bitar därför är mitt lika stabilt som ditt!" så blir reaktionen... Va? Är nog det bästa jag kan komma med. Va? Vad pratar du om? Hur menar du att det har någon relevans över huvud taget?

Fine om man vill tro på något, om det är något slags religion. Men lämna vetenskap utanför, för det blir... Jag kommer tyvärr inte på något trevligt sätt att säga det här, för det blir pinsamt. Tesla var en stor vetenskapsman, alltså funkar healing. Va!? O_o

Man kan bygga sina luftslott, men tills man är villig att visa på grunden och dela med sig av ritningen så är det precis det det är. Påstå inte att det har något gemensamt med det fantastiska legobygget, för man har tydligen inte förstått vare sig vad det är eller varför det är fantastiskt. (Ledtråd: det är inte den fina blå färgen längst upp, det är den otroliga grunden och flexibiliteten.)
 
Jättetrist att det urartade sig till att håna och förlöjliga som tidigare person skrev.

Meningen med healing är acceptans, förlåtande och kärlek. Anledningen till att det inte funkar på alla till en början är för att man måste antingen tro på det eller vara "nollställd", inte tro någonting om det. Som att du möter en människa, vän/bekant/okänd, och denna har starka känslor för tillfället (sorg/ilska/glädje). Du kan välja att ta emot dennas känslor, känna med i sorgen, bli irriterad över ilskan hamnar på dig, ryckas med i glädjen eller så väljer du att strunta i dennas känslor, för att du kanske har egna bekymmer då eller inte vill att det ska förstöra din dag. Healing kan upplevas när du väljer att du vill ta emot, när du är nollställd eller tror på det så kan du ta emot energiöverföringen.

Jag hade gärna svara på hur det sker i molekylform men tyvärr så är jag inte tillräckligt kunnig i den nivån. Talar enbart från min egen erfarenhet.

Som tidigare personer har skrivit så finns det lurendrejeri i allt. Healing ska inte användas istället för läkarhjälp. Se det som en typ av hjälp till mindfulness.
Jag försöker förstå här....förstår jag din text rätt?
Healing skulle i så fall vara att man är öppen och låter sig känna av andras energier. Tex på samma sätt som en del människor kan kliva in i ett rum fullt av människor och och känna av att vem som är arg, vem som är varm och kärleksfull, vem som är ledsen och vem som är helt ointresserad och avstängd? Att man är öppen för andras energier och kan ta emot olika sinnestämningar hos andra? Som på ett bröllop tex, man kan verkligen känna kärleken mellan brudparet som finns mellan dom och som sprids i hela kyrkan (eller var dom nu är ).
Att man då genom healing skulle känna av andras energier fast i ett läkande syfte där man inte kan förklara hur men att man märker att människan som behandlas mår bättre av den positiva och kärleksfulla energin som sänds ut ( nu pratar vi om healing vid besök inte distans och inte värme eftersom värme kommer per automatik när man håller sin hand i närheten av någon annan då vi avger mycket värme).
 
Schysst i så fall av folk att lägga tid på det :up: Det är kanske samma sak som att en del troende ber för en. Det kan rentav vara en fördel att vara förtappad för då blir en omgiven av positiva energier, tankar och böner.

Fast jag tänkte mest att jag upplever saker som ger energi, kunskap, inspiration och värme och andra känslor i de allra flesta mänskliga möten jag befinner mig i.

Och det verkade vara starkt likt det som beskrivits som healing. Skulle dessutom förklara varför det funkar åtminstone till del på distans.

För att förtydliga, med funkar menar jag att det skapar de upplevelserna. I medicinsk mening har healing aldrig visat någon effekt alls utöver placebo.
 
Schysst i så fall av folk att lägga tid på det :up: Det är kanske samma sak som att en del troende ber för en. Det kan rentav vara en fördel att vara förtappad för då blir en omgiven av positiva energier, tankar och böner.

Fast förtappad behöver man väl inte vara?

Men annars tror jag att det där är den stora grejen med healing - känslan av att bli uppmärksammad av någon.

Den känslan går djupt, den känslan ger människor ett värde. Vissa behöver det, andra inte. För de har det på annat håll.

Jag har ingen erfarenhet av healing själv, har aldrig blivit healad, men nu har jag blivit väldigt nyfiken på det :)
 
Fast jag tänkte mest att jag upplever saker som ger energi, kunskap, inspiration och värme och andra känslor i de allra flesta mänskliga möten jag befinner mig i.

Och det verkade vara starkt likt det som beskrivits som healing. Skulle dessutom förklara varför det funkar åtminstone till del på distans.
Jag förstod att du menade det. Jag försökte - hm... vara rolig. Gick inte så bra :)
 
Ptja, jag är i grunden hundvårdare som efter genomgången utbildning, vilken avslutades med både ett praktiskt prov och ett arbetsprov blev just diplomerad. Iofs var den utbildningen avsevärt längre än nån vecka..

Mitt diplom står således för att jag är utbildad och kvalificerad för just hundvård. En kvalitetssäkring för kunderna och det är ju ett praktiskt yrke, så det är lätt att se resultatet av min "behandling".

Att vara diplomerad är således inget konstigt i sig efter en genomgången och "avtentad" utbildning med goda syn och bedömningsbara resultat.

Kruxet med just healing är för mig att det finns ingen substans, inget mätbart, inget bedömningsbart resultat, inget bevis för att något är gjort eller ens hur det är gjort och då (med de förutsättningarna eller kanske mer korrekt med den bristen av förutsättningar) är det för mig en gåta hur man kan bli diplomerad.
 
If you search you shall find

http://www.rindstam.se/a31df4c3-ee00-46ad-bebb-9c413f1660be-29.html

Figur 1 Patient A. Värmekamerabild före healingbehandling. Temp: min. 32.6º C Max 33.9º C
figur%201%20patient%20a_399x350.jpg



Figur 2 Patient A. Värmekamerabild 30 minuter efter healingbehandlingen. Temp: Min 34º C Max 35º C

På värmekamerabilden anges den lägst och den högst uppmätta temperaturen på huden. Den lägst uppmätta temperaturen har efter healingbehandlingen ökat med 1.4 grader och den högst uppmätta temperaturen har ökat med 1.1 grader. (Celsius)
figur%202%20patient%20a_401x350.jpg


Känsligt! Eftersom det handlar om cancer, men jag förespråkar inte healing framför medicinsk behandling och det tycker jag inte det står någonstans i denna studie. Komplement ja, ersättning nej.
 
If you search you shall find

http://www.rindstam.se/a31df4c3-ee00-46ad-bebb-9c413f1660be-29.html

Figur 1 Patient A. Värmekamerabild före healingbehandling. Temp: min. 32.6º C Max 33.9º C
figur%201%20patient%20a_399x350.jpg



Figur 2 Patient A. Värmekamerabild 30 minuter efter healingbehandlingen. Temp: Min 34º C Max 35º C

På värmekamerabilden anges den lägst och den högst uppmätta temperaturen på huden. Den lägst uppmätta temperaturen har efter healingbehandlingen ökat med 1.4 grader och den högst uppmätta temperaturen har ökat med 1.1 grader. (Celsius)
figur%202%20patient%20a_401x350.jpg


Känsligt! Eftersom det handlar om cancer, men jag förespråkar inte healing framför medicinsk behandling och det tycker jag inte det står någonstans i denna studie. Komplement ja, ersättning nej.

Så ett badtunnebad hemma hos mig skulle vara den ultimata kompletterande cancerbehandlingen? Då överförs, vetenskapligt bevisat till och med, stora mängder energi från vattnet till kroppen.

Har någon påstått att mänsklig kontakt inte påverkar en människa?


Det finns gott om diskussioner om den där studien.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=15079
 
Senast ändrad:
Fast det har jag aldrig sagt och skulle aldrig säga heller.
Jag kan/ska inte vara utan den medicin jag har, men det är heller inget jag använder healing för.
Det kan vara ett utmärkt komplement till medicin, men man ska inte ersätta medicinen med healing, eller tro att man kan bota nån (jaja jag veeeeeeeeeeeeeeeet att ni kommer säga emot "för det har jag hört flera som sagt...") för det kan man inte.
Men det är sällan medicinerna i sig som botar i övrigt heller, eller hur? De flesta är till för att lindra och underlätta.
Sällan? Jag tänker att många mediciner botar; losec, pencillin, ipren.
Ja, speciellt när man inte vet något om personen bakom nicket. Hen kanske mår/mått dåligt och nu jätteglad för att hen hittat sin grej. Jag tycker inte alls att det är speciellt trevlig ton i tråden även om jag varken tror på healing, gud, örter eller att jorden är platt. Jag tycker bara att det är roligt att en person hittat något hen vill göra och ser inget fel i att man gör det i sin bekantskapskrets.
Vi är ganska många som tolkar ts första inlägg som om hon vill jobba med detta.
Efter ett tag påpekade jag att att om man bär upp ersättning för att man inte är på arbetsmarknaden, bör man inte ha sidoinkomster, då det är att bedra staten. Kort därefter kom informationen att ts gör detta gratis(!), vilket är en liten kursändring... Och inte så liten sådan.

Det som jag tycker i sammanhanget haltar är att ts försöker ( eller undviker) sig på att försvara sin gratisverksamhet som det nu har utvecklats till, fastän ts är en rookie.
Själv hade inte kunnat svarat på massa frågor om mitt yrke om jag gått en kurs i till exempel att köra truck, låt säg att kursen varar i två veckor och jag får ett diplom. Men efter kanske ett år hade jag haft mycket erfarenhet och kunskap till att svara.
Därav tolkar jag att ts undviker att svara, ts har helt enkelt inte den kunskap och erfarenhet som behövs för att ge svar på våra frågor. Några andra har gett sina svar som ger läsarna mera utförlig information.
 
Senast ändrad:
Jag ser snarare att timmen närmade sig mitt i natten och folk blev lite fåniga och loopy, men jag står oavsett för mitt "fåninlägg". Poängen var att "diplomerad", som redan påpekats (av @kryddelydd ?), inte säger något alls men tydligt är avsett att ge något slags intryck av legitimitet. Det har ställts utmärkta frågor i tråden om vad som faktiskt ingick i utbildningen, frågor om etik och om kunder man riskerar att göra sjukare. Inga svar. Och ja, jag tror min hund kan bli diplomerad healer - och en massa andra saker - just för att "utbildningarna" inte är seriösa.

KL, eller något sådant.

Vad gäller "vetenskapsförsvaret" som dykt upp här och där så blir jag rent förtvivlad. Jag är ledsen, men det demonstrerar verkligen poängen att det är de utsatta som går på sådant här. De som inte vet tillräckligt för att försvara sig mot nonsens.

Vetenskapen har aldrig påstått sig ha alla svar! Däremot söker den vetgirigt alla svar. Det räcker inte med "tror det funkar", man vill veta exakt vad funkar hur och varför. Jag vet inte exakt hur mobilsystemet fungerar, men jag har hyfsad koll på de flesta ingående delar, från att ha trådat egna logikgrindar till viss insikt i trådlösa system. Men även om jag inte vet exakt hur allt funkar idag så vet jag att jag kan när som helst ta reda på det. Varenda liten bit finns förklarad och tillgänglig, och bygger på bevisbarhet.

Vetenskap är lego. Varje ny våning bygger på att grundbitarna är på plats. Väldigt många utbyggnader har samma grunder, så de är ordentligt stabila och förankrade. Ser man något fantastiskt och obegripligt längst upp så kan man följa det hela vägen ner igen och se hur allt hänger ihop och vad det bygger vidare på. Upptäcker man att något blivit byggt fel så plockar man bort, reder ut vad som gått snett, och börjar om därifrån. Det finns grundliga ritningar till varje bygge.

När så någon kommer och säger "ditt legohus är blått, jag har också använt blå bitar därför är mitt lika stabilt som ditt!" så blir reaktionen... Va? Är nog det bästa jag kan komma med. Va? Vad pratar du om? Hur menar du att det har någon relevans över huvud taget?

Fine om man vill tro på något, om det är något slags religion. Men lämna vetenskap utanför, för det blir... Jag kommer tyvärr inte på något trevligt sätt att säga det här, för det blir pinsamt. Tesla var en stor vetenskapsman, alltså funkar healing. Va!? O_o

Man kan bygga sina luftslott, men tills man är villig att visa på grunden och dela med sig av ritningen så är det precis det det är. Påstå inte att det har något gemensamt med det fantastiska legobygget, för man har tydligen inte förstått vare sig vad det är eller varför det är fantastiskt. (Ledtråd: det är inte den fina blå färgen längst upp, det är den otroliga grunden och flexibiliteten.)
Mulitilikes.
 
Nån sån läkare har då aldrig jag stött på, som sagt något dylikt och mediciner får man i de flesta fall just för att bota den åkomma man har eller för att lindra symptom och ge patienten ett bra liv om det är något o-botbart.
Min mamma mötte en läkare som tyckte att hon skulle smörja in sitt onda ben med alla symptom på blodpropp med en salva och valde att inte alls lyssna på hennes lungor. Senare på akuten, dit hon åkte , valde de att inte alls behandla blodproppen till en början då lunginflammationen höll på att ta kol på henne så det hade blivit för mycket för kroppen.

Jag var många vändor på vc med körtelfeber. Fick också salvor att smörja in nacken med då jag hade så ont utan att se varför det gjorde ont.

Visst finns det läkare som säger "prova det här så får vi se om det blir bra", däremot hade healing inte hjälpt någon av oss tror jag.
 
Som en kommentar till tråden och yrket nu när jag läst hela: spela roll om det är humbug. Jag vet en person som faktiskt blivit hjälpt av kraniosvad-det-nu-heter behandling och jag är övertygad om att personen i fråga skiter i om det är placebo eller inte som gjort att personen inte längre har stora problem med värk och att magen funkar igen. Det är väl jättebra om det hjälper några. Problemen kommer ju när sk. Healers säger att det är massa bekymmer och att de måste genomgå sjuttioelva behandlingar som inte hjälper, ta bort mediciner och ersätta med maskrosor osv. Om någon med öppet sinne går in och provar, upplever en förbättring och att det ger henom något så kör på. Bedragare som lurar på dessa personer massa skit och manipulerar dem till att köpa fler dyra behandlingar trots att de egentligen inte känner förbättring, där har vi bekymmer.
 
Placebo är problematiskt och kräver en omfattande diskussion om etik. Den kräver till exempel att de flesta utövare är diplomerade bedragare och resten blir oviktigt eftersom det inte spelar roll vad behandlingen innehåller. Ska vården hålla på att lura sina patienter för att få ut effekt? Hur mycket ska man betala? De billigaste distansbehandlingarna borde vara de enda tänkbara då?

https://www.sciencebasedmedicine.org/placebo-effects-without-deception-well-not-exactly/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 274
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 492
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp