Bukefalos 28 år!

Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vänta nu.
TS öppnar för att även kritiska/skeptiska röster får höjas.
Men du menar att man inte på ett diskussionsforum får framföra synpunkter som inte stämmer med dina?

Nej, men jag uppfattade det inlägget som mindre vänligt mot ts som person, då tycker jag att det blir onödigt.
Själv har jag inga direkta åsikter om healing som sådant, då jag är noll och inget insatt i det. Jag är däremot glad att ts hittat något som gör henne glad och som hon trivs med.
 
Det finns lika många som frågar efter diagnoser på forum för att slippa sjukvård...:cool:
Och då litar på råden de får därifrån. vilket kan gå ungefär hur som helst.
Sunt förnuft skadar ju aldrig oavsett.
Hur är detta svar på "Läkare vet vi ju räddar liv, det är ju dokumenterat, bevisat. Vad kan man bevisa att en healer gör? Vad finns det för studier på healers?"? Även om det finns folk som inte vill gå till sjukvården betyder det ju inte att läkare och sjukvården INTE räddar liv. Det gör de ju. Det finns ju som sagt dokumenterar och bevisat. Om en läkare gör fel och skadar någon så kan man anmäla det, det finns instanser som kvalitetssäkrar. Vem kvalitetssäkrar healers? Vem vänder jag mig till om min healer gör något oetiskt och fel? Och framförallt - var finns det studier som visar att healing faktiskt fungerar?

De senaste frågorna bör du ju kunna svara på i och med att du är utbildad i yrket.
 
Själv har jag inga direkta åsikter om healing som sådant, då jag är noll och inget insatt i det. Jag är däremot glad att ts hittat något som gör henne glad och som hon trivs med.
Ja, och då skrev du som du gjorde vilket är helt OK. TS skrev dock: (och skulle ni ha behov av att motargumentera, avfärda o.s.v. så gör det för all del. Det stör inte mig ett dugg egentligen :) ) vilket ju betydde att hon var helt OK med att man även var kritisk, varför monstermoms inlägg inte var malplacerat. TS har uttryckligen sagt att det är OK.
 
Nej, jag har då inte mött på någon vettig läkare alls så ja, jag dissar mer eller mindre läkaren här i Sverige. Erfarenheter kallar jag det för :)

Off topic.

Men (med sarkastiskt tonfall) tack ändå.
Det är fantastiskt att du dissar "läkaren här i Sverige".

Jag påstår inte att alla är bra på sina yrken, jag påstår inte att alla alltid gör rätt. För det görs inte.
Men det är allt lite magstarkt att helt avfärda en hel yrkeskår med riktigt lång högskoleutbildning, som faktiskt gör en del nytta (även om en hel del går att diskutera och ifrågasätta, precis som att vår allmänna hälso- och sjukvård saknar kunskaper att hantera en (hel) del av befolkningens problem och besvär).
Nej, det finns många gånger som den allmänna hälso- och sjukvården "går bet" på och det är oftast de gånger som personer söker för symtom och problem som inte hör till en definierad, behandlingsbar sjukdom.
Egentligen den symtomkonstellation där personer många gånger upplever nytta av "alternativ" vård som healing.

Jag tror själv inte på healing som fenomen även om en person som jobbar som healer, föreslagit mig att kasta mig in på den banan eftersom han anser att jag har den typen av energi att ge, och han kallade det för något som tydligen var starkt inom healingen (kommer inte ihåg detaljerna). Förklaringsmodellen är alldeles för främmande för mig, jag kan inte "svälja" att det ska vara energier som fysiskt skickas genom rymden och tas upp av någon annan person.
Däremot kan jag se en hel del effekter ändå som handlar om känslor, upplevelser, möjligen att man får fram avslappning.
Jag kan (med risk att bli halshuggen) vilja dra paralleller med samtalsterapi (och jag tror att jag ska slänga in en fackla när jag ska träffa min kompis psykoterapeuten i kväll och höra hennes syn på den här tankegången, kan bli ett intressant resonemang :)) och de klara förbättringar människor kan få i många aspekter av livet den vägen.
Något ger samtalsterapeuten, som inte enbart handlar om att hjälpa en person att ändra tankegång.

Där någonstans tänker jag att healing och andra alternativ kan ha en förklaringsmodell.

Trots att jag är biomedicinare vill jag inte helt "dissa" healing: jag tror inte på förklaringsmodellen men en del människor blir hjälpta och då är det utmärkt att alternativet finns.

Skulle vara tacksam om liknande artighet kunde visas den allmänna hälso- och sjukvården: det kanske faktiskt görs en hel del nytta även om just du inte träffat på någon som kunnat åtgärda dina problem.
 
Men alltså, jag har fattat både din poäng och dina åsikter för längesen @niphredil så det är ju intressant att du fortsätter. Du kan använda hur många omformuleringar du vill, det är fortfarande exakt samma innebörd i det du skriver.
 
Men alltså, jag har fattat både din poäng och dina åsikter för längesen @niphredil så det är ju intressant att du fortsätter. Du kan använda hur många omformuleringar du vill, det är fortfarande exakt samma innebörd i det du skriver.
Varför så spydig? Det är ett diskussionsforum. Du välkomnar motargument, säger att det är OK. Jag förstår inte problemet.

Och jag har inte alls fått svar på mina frågor:
Vem kvalitetssäkrar healers? Vem vänder jag mig till om min healer gör något oetiskt och fel? Och framförallt - var finns det studier som visar att healing faktiskt fungerar?
 
Och nej. Konkreta motargument stör mig inte. Idiotförklaringar däremot känns både trist och onödigt eftersom det ändå inte påverkar mig och mitt :)
Jag ställer konkreta frågor :) :

Vem kvalitetssäkrar healers? Vem vänder jag mig till om min healer gör något oetiskt och fel? Och framförallt - var finns det studier som visar att healing faktiskt fungerar?
 
Spydig? Jag? Inte om du frågar mig. Bedragare anmäls förslagsvis till polisen, oavsett inom vilket område? (Bedragare finns i ALLA branscher, men man ser det man vill se)
Vem som kvalitetssäkrar healer vet jag faktiskt inte. Jag är som sagt ny på det här, och jag känner inget behov av att "testas" för att se vad jag kan/inte kan.
Det mesta går på rekommendationer/rykten. Och nåt sånt har jag inte skaffat mig än, vad jag vet.
 
Bedragare anmäls förslagsvis till polisen, oavsett inom vilket område?
Så en enorm skillnad mellan healers och traditionell sjukvård är att inom sjukvården finns det kvalitetssäkring, instanser som tar emot anmälningar om felbehandlingar, etc medan vem som helst kan kalla sig healer, ta betalt och sedan göra lite vad den vill? Utan att svara inför någon?

Behandlar min läkare mig illa ringer jag ju inte polisen utan då finns det ju förmodligen en chef jag kan vända mig till, nån patientnämnd eller nåt.
 
Spydig? Jag? Inte om du frågar mig. Bedragare anmäls förslagsvis till polisen, oavsett inom vilket område? (Bedragare finns i ALLA branscher, men man ser det man vill se)
Vem som kvalitetssäkrar healer vet jag faktiskt inte. Jag är som sagt ny på det här, och jag känner inget behov av att "testas" för att se vad jag kan/inte kan.
Det mesta går på rekommendationer/rykten.

Jo men här får vi ju problemet att tolka.
En person som marknadsför sig som healer - men man inte får utlovad effekt.
Det är ju knappast bedrägeri - om man inte anser att det är rent bluff och pengamakande.

Och trots att jag inte köper förklaringsmodellen utan tycker att förklaringsmodellen är blaha-blaha, så tror jag ju inte att healers medvetet lurar sina "kunder".

Men visst händer det att healers och andra alternativutövare uttrycker saker som faller under kvacksalverilagen.
Exempelvis när man erbjuder behandling mot cancersjukdomar - det är inte tillåtet enligt svensk lag.
Det finns ju också exempel på healers och andra som ger råd gällande läkemedelsbehandling - särskilt att avsluta pågående sådan.
Det är ganska oklart vilken lagstiftning ett sådant "råd" hamnar i, så visst finns problem.
Jag vet om en "alternativ terapeut" som jag tror kallas sig healer. Hon påstod att en kund hade en njursjukdom och hjärtinfarkt.
Det var ganska allvarligt, som jag ser det. Men vart man kan vända sig för att klaga på felbehandling är ju väldigt oklart.
Visst, man kan bestämma sig för att inte gå till personen i fråga fler gånger. Men det är ju i stort sett det enda.

Om jag ska vara kritisk till trådens ämne igen:
Diplomerad healer.
Det låter mest som ett sätt att antyda en högkvalitativ utbildning. Det vill säga det antyder att det ska användas som marknadsföring för att visa något slags garant för kvalitet.
Healer tror jag är rätt "lagom" visande: man är antingen positivt inställd eller mer tveksam (gradskillnader finns, uppenbarligen).
Men "diplomerad" - då upplever jag att det är lite mer fuleri i att göra reklam.
Ordet diplomerad, precis som ordet legitimerad, antyder att något är lite mer accepterat och vetenskapligt och utbildat och det kan jag tycka är fult.
 
Det tråkiga nu är ju att de som eventuellt inte håller med dig @niphredil antagligem kommer hålla tyst. Så då blir det ju inte mycket till diskussion ändå utan det enda jag kommer få i tråden är hur dum jag är som håller på med "sånt här". Jag välkomnade motargument, men jag bad också om att faktiskt inte bli dömd. Nu blir jag inte bara dömd utan utdömd och idiotförklarad. Tack.

Sitter med bråkig mobil så svaren kommer bli därefter eftersom buke, bråkande telefon och en sån här tråd är en tämligen värdelös kombination så du får gärna ta det lite lugnt under dagen så jag hinner med :)

(Och ja, jag vet att jag kommer få skit för det här inlägget också nu, men jag tar det. Inga problem)
 
Jag tror lika lite på healing som jag tror på bibeln, däremot är det väl trevligt att du hittat nåt som du kan sysselsätta dig med och jag hoppas att det blir på ett bra sätt.

Även om JAG inte tror på bibeln (eller healing) så är det ju så att religon antagligen fyller en viktig funktion för dem som utövar den, skulle gissa att det samma med healing att de som känner sig manade och tror på det så hjälper det till viss del. Det finns ju studier om att folk upplever sig hjälpta av sockerpiller också om de tror på att det ska ha nån verkan så man ska inte förakta placebo-effekten.

Nåt värt att tänka på är just att folk som vänder sig till dig (liksom till religon) kanske är desperata och i behov av vägledning. Jag har några bekanta som vänt sig till kyrkan (och även några som testat diverse healers, spågummor m.m.) och oftast har de varit i "livskriser", vissa i botten på missbruk andra i skilsmässa eller separation och nån som lidit oerhört av sin kroniska sjukdom. Om du får såna personer under din hand så har du ju ett stort ansvar då de vänder sig till dig i kanske sitt livs svåraste stund. Det en sak att gå till kyrkan och få stöd och hjälp av en präst och bli del i en församling vilket jag kan tänka mig ändå är trevligt att hitta en samhörighet, en annan sak att hamna hos nån sektliknande rörelse där man blir manipulerad och utnyttjad.

Även om jag varken är religös eller tror ett dugg på healers så kan det ju som sagt ha ett värde för de som tror på det, dock som med annat är väl lagom bäst och fanatiker av alla sorter brukar ha en förmåga att missbruka sin "tro" och göra världen till en sämre plats :(.

Med det sagt så önskar jag dig lycka till med din blivande karriär.
 
Gissa vad??
För ett par veckor sen blev jag diplomerad healer :banana:

Jag halkade in på detta med healing efter att min mamma gick bort, och jag hittade en healer i min vänskapskrets.
Jag bokade in en tid hos henne och fick förmodligen, fram tills dess, den häftigaste upplevelsen jag nånsin haft tror jag :love:
Sen fortsatte jag att ta emot i olika versioner och former, innan jag snubblade på möjligheten att faktiskt gå en utbildning - så det gjorde jag. Är inne på min andra nu och där har jag bara den fysiska healingen kvar att göra innan jag blir godkänd även där :banana:

Att jag kan börja jobba med det närhelst jag önskar, och att jag faktiskt får jobba med att hjälpa människor, precis som det ska vara, som jag alltid vetat att det ska vara.
AF och FK hejar på. Nu är jag sjukskriven och hos AF är jag inte aktuell, men de tycker att det är fenomenalt bra att jag hittat nåt jag vill och kan göra (Hon på AF sa att: Gå alla kurser du vill så kan du komma långt, du verkar ha hittat din grej, även om du får betala utbildningarna själv :) Jag tror på dig! :) ) så inte ens de dömer mig...
Jag har börjar bli mer och mer öppen med det, har inga problem att prata om det och vill nån döma mig så varsågod. Har dock inte hänt hittills, tvärt om, vilket känns jättebra!

Ni får gärna dela med er av tankar och egna eventuella upplevelser, såklart! :banana:

(och skulle ni ha behov av att motargumentera, avfärda o.s.v. så gör det för all del. Det stör inte mig ett dugg egentligen :) )

Jag har några mycket relevanta frågor i sammanhanget:
-Hur ser din ekonomiska kalkyl ut?
-Hur många klienter i veckan måste du ha för att gå break even?
-Hur många klienter i veckan måste du ha för att kunna göra en vinst?
-Ditt startkapital, hur länge kan du leva på det?
-Är det tillåtet att få ersättningar från dina berörda myndigheter samtidigt som du har inkomst...
 
(Och ja, jag vet att jag kommer få skit för det här inlägget också nu, men jag tar det. Inga problem)
Du får inte "skit", det är din profession som blir ifrågasatt. Du skrev uttryckligen att det var OK att ifrågasätta, annars hade jag aldrig ens skrivit i tråden. Jag varken dumförklarar eller dömer ut dig, jag har mest svarat astronaut som skrivit att hon hellre åker till en healer än en till sjukhus vid benbrott. Det måste vara OK att ifrågasätta, annars faller hela idén med ett diskussionsforum. Anledningen till att du och jag ens hamnat i en diskussion är ju för att jag blir irriterad när du på fullaste allvar skriver "och vem frågade dig?". Som om vi bara får skriva i trådar där någon uttryckligen taggar och vänder sig direkt till oss. Där man måste bli okejad av TS innan man får skriva. Lyckligtvis fungerar inte Buke så.

Jag vet att vi tycker olika i den här frågan och jag är inte ute efter att övertyga dig. Ingen av oss kommer att övertyga den andra. Däremot tycker jag som sagt att det här fältet ÄR mer än tveksamt och att det är himla fishy. Få vill svara på varför inga studier kan bevisa att det fungerar, få vill svara på vad det finns för ansvarsskyldighet, få vill svara på nånting faktiskt - endast medhåll är OK. Som i den här tråden. Jag har ställt enkla, straightforward frågor om hur branschen fungerar men det har du inte svarat på.

Jag tror inte för en enda sekund att du skulle lura folk på pengar. Jag gör verkligen inte det. Däremot hjälper du till att ge legitimera en bransch som jag, och många med mig, anser vara oetisk. Därför opponerar jag mig.
 
Även om jag varken är religös eller tror ett dugg på healers så kan det ju som sagt ha ett värde för de som tror på det,
Jag drar också en parallell till religion; eftersom det är något som ger stöd utan vetenskapliga bevis i botten. Finns säkert de som blir hjälpta (om än lurade) - det intressanta är vilken skada det kan ge.
 
Det tråkiga nu är ju att de som eventuellt inte håller med dig @niphredil antagligem kommer hålla tyst. Så då blir det ju inte mycket till diskussion ändå utan det enda jag kommer få i tråden är hur dum jag är som håller på med "sånt här". Jag välkomnade motargument, men jag bad också om att faktiskt inte bli dömd. Nu blir jag inte bara dömd utan utdömd och idiotförklarad. Tack.

Men det är väl ingen som sagt det? Det är många som uttryckt skepsis mot vad du gör men ingen som sagt att du är dum eller korkad.

Jag undrar lite hur det fungerar. Vad hjälper du människor med? Hur går det till? Hur vet de att du har behandlat dem om det sker på distans? Hur vet du att du behandlar rätt person? Hur vet du att behandlingen du ger inte kommer skada personen som frågar efter behandlingen? Kan du behandla någon på någon annans önskan? Kan jag skriva till dig och be dig behandla min mamma mot xx fast hon inte vet om det? Vad har din behandling för bieffekter för den som behandlas? Har ni i utbildningen diskuterat hur ni ska förhålla er till människors utsatthet? Hur ni ska förhålla er till er egna styrka i relationen med dem ni behandlar? Hur gör du om behandlingen inte fungerar? När säger du nej? Hur vet du hur behandlingen tar? Hur de reagerar på behandlingen? Att behandlingen du ger dem inte skadar dem värre? Hur sker uppföljningen och vad har du för ansvar för människorna som du behandlar?

Sen har jag en fråga också som du naturligtvis får ignorera eftersom den är både privat och kanske känslig; Om du personligen känner att du inte klarar av ett receptionsjobb för att papper skulle gå fel och hamna fel, hur ställer du dig då till ansvaret att påverka andra människor (dessutom ibland på distans)? Hur vet du att energin du säger dig skicka ut verkligen hamnar rätt? Det är ju ett stort ansvar att behandla människor och ha deras hälsa i sina händer.
 
Jag tror lika lite på healing som jag tror på bibeln, däremot är det väl trevligt att du hittat nåt som du kan sysselsätta dig med och jag hoppas att det blir på ett bra sätt.

Även om JAG inte tror på bibeln (eller healing) så är det ju så att religon antagligen fyller en viktig funktion för dem som utövar den, skulle gissa att det samma med healing att de som känner sig manade och tror på det så hjälper det till viss del. Det finns ju studier om att folk upplever sig hjälpta av sockerpiller också om de tror på att det ska ha nån verkan så man ska inte förakta placebo-effekten.

Nåt värt att tänka på är just att folk som vänder sig till dig (liksom till religon) kanske är desperata och i behov av vägledning. Jag har några bekanta som vänt sig till kyrkan (och även några som testat diverse healers, spågummor m.m.) och oftast har de varit i "livskriser", vissa i botten på missbruk andra i skilsmässa eller separation och nån som lidit oerhört av sin kroniska sjukdom. Om du får såna personer under din hand så har du ju ett stort ansvar då de vänder sig till dig i kanske sitt livs svåraste stund. Det en sak att gå till kyrkan och få stöd och hjälp av en präst och bli del i en församling vilket jag kan tänka mig ändå är trevligt att hitta en samhörighet, en annan sak att hamna hos nån sektliknande rörelse där man blir manipulerad och utnyttjad.

Även om jag varken är religös eller tror ett dugg på healers så kan det ju som sagt ha ett värde för de som tror på det, dock som med annat är väl lagom bäst och fanatiker av alla sorter brukar ha en förmåga att missbruka sin "tro" och göra världen till en sämre plats :(.

Med det sagt så önskar jag dig lycka till med din blivande karriär.
Mycket bra inlägg. Kyrkan som du nämner har dessutom mycket väl utbildad personalstyrka, med erfarenhet av många många år, att ta hand om människor i kris.
 
@Wysiwyg - jag återkommer med svar till dig ikväll om det är ok? :)
Kändes som ett inlägg som"kräver" lite mer än en bråkande telefon för att kunna ge ett vettigt svar :)
Och till er som undrar över den ekonomiska biten - jag tar som sagt inte betalt och har inte för avsikt att "livnära" mig på det på nåt sätt.
Ekonomin klarar jag ändå, och jag ger mig inte på "okända" människor (därför är denna tråd absolut inte ett försök att marknadsföra heller) de som hör av sig har varit nyfikna och jag säger att jag mer än gärna gör ett försök (det värsta som kan hända är...ingenting) men aldrig nånsin några löften.
Och jag säger heller inte i förväg vad de kan förvänta sig, eller ens att de KAN förvänta sig nåt.
De som har frågat om jag vill testa på dem har ju gett tillåtelse, som de naturligtvis kan ta tillbaka, jag tvingar ingen till nåt, men tycker det är så himla roligt när nån frågar och ärligr vill testa, inte de wom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 722
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 667
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 494
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp