Bukefalos 28 år!

Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror lika lite på healing som jag tror på bibeln, däremot är det väl trevligt att du hittat nåt som du kan sysselsätta dig med och jag hoppas att det blir på ett bra sätt.

Även om JAG inte tror på bibeln (eller healing) så är det ju så att religon antagligen fyller en viktig funktion för dem som utövar den, skulle gissa att det samma med healing att de som känner sig manade och tror på det så hjälper det till viss del. Det finns ju studier om att folk upplever sig hjälpta av sockerpiller också om de tror på att det ska ha nån verkan så man ska inte förakta placebo-effekten.

Nåt värt att tänka på är just att folk som vänder sig till dig (liksom till religon) kanske är desperata och i behov av vägledning. Jag har några bekanta som vänt sig till kyrkan (och även några som testat diverse healers, spågummor m.m.) och oftast har de varit i "livskriser", vissa i botten på missbruk andra i skilsmässa eller separation och nån som lidit oerhört av sin kroniska sjukdom. Om du får såna personer under din hand så har du ju ett stort ansvar då de vänder sig till dig i kanske sitt livs svåraste stund. Det en sak att gå till kyrkan och få stöd och hjälp av en präst och bli del i en församling vilket jag kan tänka mig ändå är trevligt att hitta en samhörighet, en annan sak att hamna hos nån sektliknande rörelse där man blir manipulerad och utnyttjad.

Även om jag varken är religös eller tror ett dugg på healers så kan det ju som sagt ha ett värde för de som tror på det, dock som med annat är väl lagom bäst och fanatiker av alla sorter brukar ha en förmåga att missbruka sin "tro" och göra världen till en sämre plats :(.

Med det sagt så önskar jag dig lycka till med din blivande karriär.

Jag ser också likheter med religion. Närmare bestämt kyrkor som tar betalt för "frälsning".
 
@Wysiwug har verkligen bra frågor. Och jag skulle vilja tillägga. om du inte klarar ett receptionsjobb hur ska du kunna dra runt en egen firma? Där är det ju massor av pappersjobb, lagar och regler att hålla ordning på. Och inte minst den etiska aspekten på det jobb du valt. Jag får inte ihop det liksom.
 
@Wysiwyg - jag återkommer med svar till dig ikväll om det är ok? :)
Kändes som ett inlägg som"kräver" lite mer än en bråkande telefon för att kunna ge ett vettigt svar :)
Och till er som undrar över den ekonomiska biten - jag tar som sagt inte betalt och har inte för avsikt att "livnära" mig på det på nåt sätt.
Ekonomin klarar jag ändå, och jag ger mig inte på "okända" människor (därför är denna tråd absolut inte ett försök att marknadsföra heller) de som hör av sig har varit nyfikna och jag säger att jag mer än gärna gör ett försök (det värsta som kan hända är...ingenting) men aldrig nånsin några löften.
Och jag säger heller inte i förväg vad de kan förvänta sig, eller ens att de KAN förvänta sig nåt.
De som har frågat om jag vill testa på dem har ju gett tillåtelse, som de naturligtvis kan ta tillbaka, jag tvingar ingen till nåt, men tycker det är så himla roligt när nån frågar och ärligr vill testa, inte de wom


Förlåt men det känns som om du säger emot dig själv från första posten här..

"Att jag kan börja jobba med det närhelst jag önskar, och att jag faktiskt får jobba med att hjälpa människor, precis som det ska vara, som jag alltid vetat att det ska vara.
AF och FK hejar på. Nu är jag sjukskriven och hos AF är jag inte aktuell, men de tycker att det är fenomenalt bra att jag hittat nåt jag vill och kan göra (Hon på AF sa att: Gå alla kurser du vill så kan du komma långt, du verkar ha hittat din grej, även om du får betala utbildningarna själv :) Jag tror på dig! :) ) så inte ens de dömer mig...
Jag har börjar bli mer och mer öppen med det, har inga problem att prata om det och vill nån döma mig så varsågod. Har dock inte hänt hittills, tvärt om, vilket känns jättebra!"


Min tolkning var att du faktiskt tänkte jobba med det här, naturligtvist hejar FK och AF på då det blir en människa mindre i deras system om du kan hitta nåt att livnära dig på. På den tiden (för xxår sen) jag var på AF så var alla yrken okej så länge man fick vit lön om man så skulle jobba som strippa (sa de uttryckligen men rekommenderade det inte) eller spå i tarot kort men de tvingade en inte söka såna jobb (de dök ju upp på platsbanken ibland).

Du skriver ju uttryckligen "jobba" så därför blir jag lite undrande hur det ska va egentligen?
 
Jag ger upp det här med att svara från mobil nu, det verkar stört omöjligt! (Därav att sista inlägget blev konstigt!)
Jag får återkomma ikväll OM det, för mig, känns relevant.
Just nu gör det faktiskt inte det då det inte spelar nån roll vad jag säger :)
Jag känner dessutom inget skriande behov av att förklara/försvara mig mer.
Förhoppningsvis är tråden borta tills dess dessutom :)
 
Förlåt men det känns som om du säger emot dig själv från första posten här..

"Att jag kan börja jobba med det närhelst jag önskar, och att jag faktiskt får jobba med att hjälpa människor, precis som det ska vara, som jag alltid vetat att det ska vara.
AF och FK hejar på. Nu är jag sjukskriven och hos AF är jag inte aktuell, men de tycker att det är fenomenalt bra att jag hittat nåt jag vill och kan göra (Hon på AF sa att: Gå alla kurser du vill så kan du komma långt, du verkar ha hittat din grej, även om du får betala utbildningarna själv :) Jag tror på dig! :) ) så inte ens de dömer mig...
Jag har börjar bli mer och mer öppen med det, har inga problem att prata om det och vill nån döma mig så varsågod. Har dock inte hänt hittills, tvärt om, vilket känns jättebra!"


Min tolkning var att du faktiskt tänkte jobba med det här, naturligtvist hejar FK och AF på då det blir en människa mindre i deras system om du kan hitta nåt att livnära dig på. På den tiden (för xxår sen) jag var på AF så var alla yrken okej så länge man fick vit lön om man så skulle jobba som strippa (sa de uttryckligen men rekommenderade det inte) eller spå i tarot kort men de tvingade en inte söka såna jobb (de dök ju upp på platsbanken ibland).

Du skriver ju uttryckligen "jobba" så därför blir jag lite undrande hur det ska va egentligen?

Därav mitt tidigare inlägg där jag efterlyste genomarbetad kalkyl, vilket alla bör göra innan man startar ett företag. Jag undrar hur det skall gå att försörja sig på detta... VITT... Med kvitto... och samtidigt kunna välja (alternativt välja bort kunder som TS talade om i början) kunder...
 
Men jag tycker ni drar på alldeles för stora växlar!
Då hoppas jag att ni som ev. Har/är medryttare eller t.ex. håller ridlektioner för vänner/bekanta mot betalning faktiskt håller er till lagar och regler för det företaget också och inte bara tar betalt...
(Sen kan man ju fundera på logiken att ta betalt för att få hjälp och avlastning av en medryttare...)
 
Det vore väldigt tråkigt om tråden försvann. Inte för att jag vet varför den skulle försvinna, mig veterligen finns inga regelbrott i den.

Jag finner ämnet intressant av den enkla anledningen att det är något som jag själv inte förstår eller tror på. Att då få se argument från båda sidor är trevligt. Tyvärr har det inte kommit så himla många argument för att healing är en sund och bra behandlingsform. Om man nu anser detta så vore det roligt att läsa sådana argument.
 
Det vore väldigt tråkigt om tråden försvann. Inte för att jag vet varför den skulle försvinna, mig veterligen finns inga regelbrott i den.

Jag finner ämnet intressant av den enkla anledningen att det är något som jag själv inte förstår eller tror på. Att då få se argument från båda sidor är trevligt. Tyvärr har det inte kommit så himla många argument för att healing är en sund och bra behandlingsform. Om man nu anser detta så vore det roligt att läsa sådana argument.

Att gå in i en sådan här tråd om man tror att healing fungerar är ju att be om att bli idiotförklarad. Därför tror jag inte att det är någon som är speciellt sugen på det.
Det är ju samma sak som att förklara för en inbiten ateist varför man är religiös, det är liksom inte lönt.
 
...och jag tar som sagt inte betalt.
men du skulle ju jobba med detta, sa du i första inlägget. Att arbeta är att försörja sig, vilket betyder ta betalt för utfört arbete.
Problemet för mig är om man bär ersättning på grund av att man inte är på arbetsmarknaden och samtidigt får in inkomster så är det rätt beklämmande.
 
Att gå in i en sådan här tråd om man tror att healing fungerar är ju att be om att bli idiotförklarad. Därför tror jag inte att det är någon som är speciellt sugen på det.
Det är ju samma sak som att förklara för en inbiten ateist varför man är religiös, det är liksom inte lönt.

Jag kan inte se att någon har blivit idiotförklarad. Däremot är det ju rätt talande när ingen kan ge vettiga svar på frågorna från t.ex. @niphredil (tagga funkar uppenbarligen inte via min telefon just nu).
 
Okunskap gör ofta att folk slår ifrån sig information de inte vet/har erfarenhet om.
Läkarvetenskapen idag är inte helt 100% klarlagd, det kommer hela tiden nya upptäckter och forskning som omkullkastar tidigare teorier och mediciner. Så att avfärda energi/healing som hokus/pokus är inte så smart.
Forskning idag visar även mer och mer att allt här på jorden innehåller energier på ett eller annat sätt. Även jordkärnan innehåller energi som utstrålar magnetism. Nikola Tesla var en som förstod sig på detta.
Delfiner följer en energi-frekvens och fåglar följer en frekvens att flyga till vissa platser varje år. Bin följer också en energi-frekvens, vilken vi människor verkar ha slagit ut genom våra satelliter och mastar som strålar ut wi-fi/mobilstrålning konstant, därav biodlingar som dör ut. Allting har en frekvens av energi här på jorden.
Så det är inte konstigt att även människor har energi-frekvenser inom oss, som hinduismen/buddhismen tagit vara på i åratal genom chakra/healing/yoga mm för att återställa balanserna.

Det märks hur indoktrinerade de flesta här inne är, "läkare vet allt" "säger läkaren att den här medicinen är bäst så är det så" "läkare kan man anmäla om de felbehandlar en".
Då kanske ni ska kolla upp fakta bakom hur många anmälda läkare för felbehandlingar som faktiskt blir av med läkarlegitimationen eller får en varning, för de flesta läkare som anmäls för felbehandling kommer undan och får behålla sin legitimation ändå.
Det finns hur många läkare som helst som skriver ut mediciner på löpande band till patienter som blir "försökskaniner" bara för att läkemedelsbolagen som tjänar pengar på förskrivna läkemedel lobbar för läkarna att skriva ut mängder av mediciner, som i slutändan inte alls är bra för människokroppen.

Jag ser inget fel med alternativbehandlingar jämfört med kemoterapi som dödar ALLA celler även de friska. Medans alternativmedicinen förespråkar hälsosamma örter/kost/näring som dokumenterat bygger upp immunförsvaret istället för att bryta ner det helt som de flesta syntetiska läkemedel gör idag.

Mina tips är att utbilda er själva i nya kunskaper. Finns flera dokumentärer att se gratis på youtube av vetenskapsforskare som tar upp biverkningar/skador av läkemedels industrin, att vaccinering startade cancergenen hos människa mm.
Finns fler dokumentärer om Energi-frekvens och om Nikola Tesla på youtube att se. Finns massor av forskning av att äta rätt kost kan förbättra immunförsvaret som behövs vid många olika autoimmuna sjukdomar.

Hur som helst,
Att Trådstartaren hittat något som hon tror på och känner att hon klarar av i liten skala, är väl jättebra arbetsträning för henne att göra, så kanske senare klarar hennes kropp av att öka belastningen och kunna jobba mer ?
 
Men jag tycker ni drar på alldeles för stora växlar!
Då hoppas jag att ni som ev. Har/är medryttare eller t.ex. håller ridlektioner för vänner/bekanta mot betalning faktiskt håller er till lagar och regler för det företaget också och inte bara tar betalt...
(Sen kan man ju fundera på logiken att ta betalt för att få hjälp och avlastning av en medryttare...)

Märklig parallell.

Du skrev ju i ursprungsinlägget att du avsåg att jobba med healing och därför gick utbildningen.
Därifrån var vi många som tolkade in att du planerade yrkesmässig verksamhet, och en del pekar fram sådant som är viktigt att veta. @Wysiwyg har skrivit många intressanta frågeställningar, och du beskriver att du kommer att svara - om det känns relevant för dig.
Det tycker jag är rätt oartigt.
Du har startat en tråd, som gett upphov till reflektioner och frågor. Men du är inte redo att svara för att dina inlägg ger upphov till reflektioner.
Du beskriver att du vill hjälpa människor, men du vill inte vara lika hjälpsam när det gäller att svara på vänligt formulerade frågor (syftar igen på wysiwygs inlägg som var väldigt vänligt i tonfall)?

Och så drar du paralleller till medrytteri???
Jag har medryttare.
De betalar mig ingenting. Någon gång får jag i utbyte hjälp att olja in lite läder.
En av dem har bett mig att hålla lektion men jag "passar" på den bollen och hänvisar till professionell instruktör i stället.
Om det nu har någon relevans för tråden...
 
Jag kan inte se att någon har blivit idiotförklarad. Däremot är det ju rätt talande när ingen kan ge vettiga svar på frågorna från t.ex. @niphredil (tagga funkar uppenbarligen inte via min telefon just nu).

Om man tror på att healing fungerar så är det just det man gör. Tror alltså. Precis som en religiös person tror på gud.

Om någon frågar en religiös person efter vetenskapliga undersökningar som visar att gud finns, tror du då att den religiösa personen säger att "oj, jag hade inte tänkt på att det inte är vetenskapligt bevisat att gud finns, nu slutar jag att tro på gud"

Om man tror på gud, universums lagar, eller vad man nu tror på så gör man det för att det känns rätt för en själv. Om någon annan tror eller inte tror blir rätt ointressant.
Om man inte är typ IS eller korsriddare och med våld vill tvinga omgivningen att tro på det man själv tror på.
 
Om man tror på att healing fungerar så är det just det man gör. Tror alltså. Precis som en religiös person tror på gud.

Om någon frågar en religiös person efter vetenskapliga undersökningar som visar att gud finns, tror du då att den religiösa personen säger att "oj, jag hade inte tänkt på att det inte är vetenskapligt bevisat att gud finns, nu slutar jag att tro på gud"

Om man tror på gud, universums lagar, eller vad man nu tror på så gör man det för att det känns rätt för en själv. Om någon annan tror eller inte tror blir rätt ointressant.
Om man inte är typ IS eller korsriddare och med våld vill tvinga omgivningen att tro på det man själv tror på.
Helt okej att tro på gud, men då man börjar ta betalt av andra för att de ska få ett diplom och lära ut andra männskor, och då ma tar betalt av folk för att göra något som man "tror" kan fungera (men man vet inte hur, och man vet inte vad som händer om man gör fel). Då blir det fel, tänker jag.
 
What?? Jag har absolut för avsikt att svara @Wysiwyg !
Men, som sagt, mobilen gör det svårt att läsa, skriva och svara på långa inlägg med många frågor.
 
Då kanske ni ska kolla upp fakta bakom hur många anmälda läkare för felbehandlingar som faktiskt blir av med läkarlegitimationen eller får en varning, för de flesta läkare som anmäls för felbehandling kommer undan och får behålla sin legitimation ändå.
Det finns hur många läkare som helst som skriver ut mediciner på löpande band till patienter som blir "försökskaniner" bara för att läkemedelsbolagen som tjänar pengar på förskrivna läkemedel lobbar för läkarna att skriva ut mängder av mediciner, som i slutändan inte alls är bra för människokroppen.

Det är en väldigt liten andel läkare som mister legitimationen. Fler blir kritiserade, men att avlegitimeras kräver rätt stor klantighet.

Det beror på att man inom medicin är medveten om att man inte äger någon fullständig sanning. Man vet att det är lättare med facit i hand, än innan man hade facit.

Jag tycker att "kommer undan" är ett ganska hårt uttryck.
Ja, läkare begår misstag. Det finns många olika skäl till att inte göra rätt varje gång. Ibland är det bristande kunskaper, många gånger är det bristande beslutsunderlag.

Att hävda att läkare gör människor till "försökskaniner" är också ganska grovt uttryckt.
Ja, läkare skriver ut läkemdel som är äldre och nyare. När det gäller nyare preparat kan de ha skyndats fram till marknaden för att de visat anmärkningsvärda resultat - och då har man inte hunnit upptäcka alla nackdelar än. För att ha en ganska sann bild av biverkningsprofilen behöver ett preparat finnas i bruk i 15-20 års tid och det är inte oproblematiskt att vänta så länge innan man börjar använda mediciner.
Termen "försökskaniner" antyder att läkarna ser patienterna som experimentföremål att leka med, och det vill jag hävda att det väldigt sällan handlar om.
de gånger patienter faktiskt ÄR försökspersoner så är patienterna väldigt väl medvetna om det (ingår då i kliniska studier, som regel s.k. fas3) och har skrivit på papper om att de ingår i en läkemedelsstudie och de får när som helst avbryta sitt deltagande.

Ja, läkemedelsbolagen marknadsför och ja, många läkare är för lite kritiska till de presenterade resultaten. Vid marknadsföringen uppvisas ju nämligen bara det som talar till preparatets fördel, och inte det som talar till dess nackdel.

Om du läst mina tidigare inlägg så har du möjligen uppfattat att jag inte "sågar" alternativa metoder.
Jag försöker ha en mer nyanserad hållning.
Men diskussionen vinner inte på pajkastning.
Du och fler skribenter har, för att argumentera FÖR healing med flera metoder, dragit in och kritiserat skolmedicin.
Skolmedicin är inte felfri, det är det heller ingen som hävdar.

Det vore i mina ögon mer konstruktivt att peka på de stora vinsterna med healing med flera metoder, gärna via studier.
Jag har dock tidigare dragit en parallell till psykoterapi i något slags försök till annan förklaringsmodell än den jag personligen finner svårsmält och jag kan dra en till parallell.
Nyligen har man försökt validera en rad psykologiska studier genom att göra om dem med samma studiedesign, samma frågeställning men annan behandlare/undersökare. Det har visat sig att mindre än hälften av studierna går att reproducera.
Det talar för att resultatet är väldigt avhängigt av individen som behandlar.
Antagligen gäller detsamma för de flesta "alternativa" metoder.

En svårighet i att objektivisera resultat är att man redan har en inbyggd förväntan på positiv effekt, vilket gärna förstärker det positiva resultatet (placebo-effekt, upp till 25-30% pos effekt). Inom skolmedicin, med dess kvantitativa forskning, kan man ta hänsyn till det genom att införa ett sockerpiller så att varken undersökare eller patient vet om patienten i fråga fick aktiv behandling eller inte; det kommer aldrig att gå med exempelvis healing.

Asch, lite pladdrigt blev det ju.

Poängen är väl egentligen:
i stället för att försöka kritisera en helt annan bransch så är det väl bra om du visar det positiva med healing. Oavsett hur andra branscher jobbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 722
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 664
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 494
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp