Bukefalos 28 år!

Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt okej att tro på gud, men då man börjar ta betalt av andra för att de ska få ett diplom och lära ut andra männskor, och då ma tar betalt av folk för att göra något som man "tror" kan fungera (men man vet inte hur, och man vet inte vad som händer om man gör fel). Då blir det fel, tänker jag.

Först och främst vill jag säga att det är hemskt att det förekommer människor som lovar guld och gröna skogar (bot från alla möjliga sjukdomar)vvoch tar hutlöst betalt. Väldigt oetiskt!

MEN det finns massor av dåliga sätt att göra av med pengar, exempelvis alkohol, tobak och annat som är helt lagligt. Om man inte vill ha ett land där staten helt bestämmer om vad som är bäst för medborgarna så får man ändå anta att människor är kapabla att göra egna val i livet.

Och det värsta som kan hända med "misslyckad healing" är ju att det inte händer ett skit. Alltså kan det inte skada någon.
 
Först och främst vill jag säga att det är hemskt att det förekommer människor som lovar guld och gröna skogar (bot från alla möjliga sjukdomar)vvoch tar hutlöst betalt. Väldigt oetiskt!

MEN det finns massor av dåliga sätt att göra av med pengar, exempelvis alkohol, tobak och annat som är helt lagligt. Om man inte vill ha ett land där staten helt bestämmer om vad som är bäst för medborgarna så får man ändå anta att människor är kapabla att göra egna val i livet.

Och det värsta som kan hända med "misslyckad healing" är ju att det inte händer ett skit. Alltså kan det inte skada någon.
Men om man tror på att healing fungerar, så måste man ju samtidigt tro att det kan finnas en risk att man på nåt sätt skickar energi eller whatever på fel sätt, till fel person eller nåt liknande? Hur skickas energin? Hur vet man att den kommer fram? Har man forskat i om energin kan orsaka skador eller lidande?

Alla dessa frågor har ställts redan i tråden, men de har inte besvarats ännu...

Och att blanda in tobak och alkohol?
 
Men om man tror på att healing fungerar, så måste man ju samtidigt tro att det kan finnas en risk att man på nåt sätt skickar energi eller whatever på fel sätt, till fel person eller nåt liknande? Hur skickas energin? Hur vet man att den kommer fram? Har man forskat i om energin kan orsaka skador eller lidande?

Alla dessa frågor har ställts redan i tråden, men de har inte besvarats ännu...

Och att blanda in tobak och alkohol?
Och om energin inte kommer fram, hur reklamerar man då, som konsument? Är energi en vara eller en tjänst?
 
Och om energin inte kommer fram, hur reklamerar man då, som konsument? Är energi en vara eller en tjänst?
Och hur testar man för biverkningar? Säg att klienten slipper sin ledvärk, men börjar en vecka senare få problem med synen. Hur vet man då vad som ligger bakom? Är det energin? Är det något annat? Blir det värre med mera healing, eller flyttar sig problemet?

Hur i hela friden kan man kolla sånt?

Om jag hade trott på detta så hade jag ALDRIG vågat utöva det på något levande ting. Det är så svårt att kontrollera, att garantera klienternas säkerhet o.s.v.
 
Men om man tror på att healing fungerar, så måste man ju samtidigt tro att det kan finnas en risk att man på nåt sätt skickar energi eller whatever på fel sätt, till fel person eller nåt liknande? Hur skickas energin? Hur vet man att den kommer fram? Har man forskat i om energin kan orsaka skador eller lidande?

Alla dessa frågor har ställts redan i tråden, men de har inte besvarats ännu...

Och att blanda in tobak och alkohol?

Jag är ju inte själv healer men om jag fattat det rätt visualiserar man kärlek, ljus och läkning. Till en specifik person, till en situation, eller till hela världen om man vill. Ingen chans att det skulle kunna skada någon eller skapa lidande.
 
Jag är ju inte själv healer men om jag fattat det rätt visualiserar man kärlek, ljus och läkning. Till en specifik person, till en situation, eller till hela världen om man vill. Ingen chans att det skulle kunna skada någon eller skapa lidande.
Jaha, jag tycker att alla skriver och pratar om att skicka energier som sätter personen i balans. Att deras energi är rubbad, och en vibration skabar motvobration o.s.v.

Om man med tanken kan skicka en energivibration som korrigerar en annan persons energibalans, så torde man ju lika lätt kunna skicka en vibration som har fel effekt, eller hur?
 
Alltså healing. Jag ser healing som en form av friskvård och jag kan inte se att det på något sätt är oetiskt. Jo, om en person påstår sig kunna bota din cancer eller laga ditt brutna ben bara genom en handpåläggning, då är det oetiskt. Det är dock inte det healing handlar om, för mig handlar det om att hitta de energier som stärker dig inifrån och ut. Jag upplever att det fungerar och första gången jag testade gjordes det på distans. Det var med viss skepsis jag lade mig på sängen, men under tiden och efteråt kände jag mig helt hänförd, efter andra gången rent av beroende.

Nej, jag var inte botad från diverse åkommor psykiskt eller fysiskt, men jag kunde komma till ro, slappna av och finna en medvetenhet jag inte har hittat med eller utan hjälp tidigare. Placebo? Ja, men låt gå för det, men för mig var det energier jag tidigare inte känt av. Och vilken sorts energier det handlar om, det låter jag vara osagt. Sen skulle jag tro att folk som påstår sig kunna bota det ena eller det andra, lider av någon psykisk sjukdom eller rent av har en hjärntumör som spelar personen ett spratt.

Min healer är i alla fall den bästa! :love:
 
Jaha, jag tycker att alla skriver och pratar om att skicka energier som sätter personen i balans. Att deras energi är rubbad, och en vibration skabar motvobration o.s.v.

Om man med tanken kan skicka en energivibration som korrigerar en annan persons energibalans, så torde man ju lika lätt kunna skicka en vibration som har fel effekt, eller hur?

Jag är ju som jag skrev tidigare ingen healer. Men eftersom jag håller på med yoga och meditation så känns det inte konstigt med healing för mig.
Jag tror att det är bra och ofarligt och att mer kärlek är vad världen behöver. Precis som andra tror att det hjälper att be gud om hjälp när man har problem.

Men som jag skrev i inlägget där jag jämförde med religion blir det helt omöjligt att diskutera detta utifrån frågeställningen "hur fungerar det egentligen" Jag vet inte och är inte speciellt intresserad av att veta det heller. Jag mår bra av att meditera, det finns undersökningar som visar att det är nyttigt men det gör varken från eller till för mig. Jag känner att jag mår bra av det och det skadar ingen i min omgivning, det räcker för mig.

Och precis som när en ateist diskuterar med en religiös så är det svårt att komma någon vart, man har så olika sätt att se det på :).

Min tanke är att om man tror att det hjälper med healing/homeopati eller what ever så kan man ju prova. Och med prova menar jag inte att man ska avbryta en cancerbehandling för att istället ta homeopatimedel. Däremot tror jag att det kan vara bra att få healing för att må lite bättre medan man går igenom ovan nämnda behandling.

Tycker man att det är den värsta skiten man hört talas om och att bara en idiot kan tro på att det fungerar så kan man hålla sig så långt ifrån det som det bara går.

Varje gör som varje vill som en klok morfar till en bloggare jag läser brukade säga :up:
 
Jag ser inget fel i att ta betalt för en tjänst som är efterfrågad och där det finns ett behov på marknaden. Däremot så skulle det ju vara intressant för oss oinsatta att förstå hur healing fungerar i praktiken?

Då jag har en bekant som håller på att spå i tarot och annat flum (helt gratis dock) då hon har en personlighet som folk söker sig till i kris så vet jag värdet av hennes "tjänster". Hon har själv anförtrott till mig att det lättare att råda folk via "korten" än att kanske försöka ta en inte så lätt diskussion om deras liv och vart de är på väg annars. Folk som är i livskris tenderar att inte se klart på situationen och heller kanske inte erkänna för sig själva att de kanske skulle behöva terapi eller psykolog, då vänder de sig till henne så "spår" hon det som de behöver höra just där och då för att hjälpa de vidare. Jag tycker hon gör en fin insats då folk oftast är väldigt lågt nere när de vänder sig till henne och som sagt i en av sina största kriser i livet. Att hon då kan säga att ljusningen väntar runt hörnet m.m. gör i många fall att de orkar ta sig vidare. Hon vinner inget på det själv men jag tror hon gjort en betydande insats för flertalet som behövt stöd och jag beundrar att hon så osjälviskt ger av sin tid till personer som hon ibland inte ens känner utan är bekantas bekanta. Väninnorna i hennes omkrets är oftast de som slussar dit människor i desperat behov av hjälp men som de inte lyckats själva tala till sans eller få att söka professionell hjälp. Förutom att hon då spår dem så blir det oftast så att de behåller kontakten och har flera "sessioner" samt att det innebär mycket telefonkontakt på dygnets alla timmar då personen som sagt oftast är i sin livs kris och riktigt deprimerad. Vad jag vet så har det alltid rett ut sig till slut (vilket livet har en tendens att göra) men jag tror att hon gett ett betydande stöd. Dessa människor blir lätt offer för lurendrejare, det riktiga kassakor om de hamnar hos nån som tar betalt för sina tjänster och jag tycker att det fel att sko sig på desperata människor.

Folk som däremot är vid sina sinnes fulla bruk får för min del gå på healing, homopati och annan alternativmedicin om de har råd med det och om de anser att det hjälper (och om det inte skadligt).

Även om jag inte tror på det så skulle det ju vara intressant att höra argumenten för healing och hur man tänker sig att det fungerar? Även om jag inte tror på Gud så har jag läst bibeln för att få en större förståelse för de som gör det. Genom att samla kunskap/infomation så får man ju en större förståelse för människorna runt omkring därför skulle det vara intressant att höra hur healingen är uppbyggd. Jag hörde väl nåt om det för 10 år sen av nån bekant men det var väldigt flummigt, abstrakt och jag fick ingen sammanhängande bild av det.
 
men du skulle ju jobba med detta, sa du i första inlägget. Att arbeta är att försörja sig, vilket betyder ta betalt för utfört arbete.
Problemet för mig är om man bär ersättning på grund av att man inte är på arbetsmarknaden och samtidigt får in inkomster så är det rätt beklämmande.
jag ger mig inte in i diskussionen i övrigt, men i trådstarten står det att hon KAN jobba med healing, inte att hon SKA.. det är stor skillnad!
 
Jag tror på reinkarnation, liv på andra planeter och att avlidna kan gå igen som andar.
Så egentligen borde jag ju lätt kunna tro på healing också, men jag kan inte förstå hur det ska kunna fungera. Hur ska någon kunna sitta på ett ställe och hela någon som finns någon helt annanstans? Det är för astrakt för att kunna ta till sig det.
 
Okunskap gör ofta att folk slår ifrån sig information de inte vet/har erfarenhet om.
Läkarvetenskapen idag är inte helt 100% klarlagd, det kommer hela tiden nya upptäckter och forskning som omkullkastar tidigare teorier och mediciner. Så att avfärda energi/healing som hokus/pokus är inte så smart.
Forskning idag visar även mer och mer att allt här på jorden innehåller energier på ett eller annat sätt. Även jordkärnan innehåller energi som utstrålar magnetism. Nikola Tesla var en som förstod sig på detta.
Delfiner följer en energi-frekvens och fåglar följer en frekvens att flyga till vissa platser varje år. Bin följer också en energi-frekvens, vilken vi människor verkar ha slagit ut genom våra satelliter och mastar som strålar ut wi-fi/mobilstrålning konstant, därav biodlingar som dör ut. Allting har en frekvens av energi här på jorden.
Så det är inte konstigt att även människor har energi-frekvenser inom oss, som hinduismen/buddhismen tagit vara på i åratal genom chakra/healing/yoga mm för att återställa balanserna.

Det som gör att läkarvetenskapen går framåt är just forskning, inte teorier och tro som inte går att bevisa vetenskapligt. Det går inte att jämföra med healing och homeopati som man under lång tid försökt hitta belägg för att det fungerar men konstant misslyckats.

Att energi och magnetism existerar är inte kontroversiellt alls. Det innebär ändå inte att healing fungerar. Nikola Tesla var en mycket framstående vetenskapsman, tyvärr så kom han på äldre dar med en del felaktiga, ibland märkliga och icke-vetenskapliga teorier som helt förkastats. Ändå verkar alternativmedicinare tro att de kan använda Tesla som argument för sina påståenden.
 
Jag ger upp det här med att svara från mobil nu, det verkar stört omöjligt! (Därav att sista inlägget blev konstigt!)
Jag får återkomma ikväll OM det, för mig, känns relevant.
Just nu gör det faktiskt inte det då det inte spelar nån roll vad jag säger :)
Jag känner dessutom inget skriande behov av att förklara/försvara mig mer.
Förhoppningsvis är tråden borta tills dess dessutom :)

What?? Jag har absolut för avsikt att svara @Wysiwyg !
Men, som sagt, mobilen gör det svårt att läsa, skriva och svara på långa inlägg med många frågor.

När man läser det översta stycket, är det inte så tydligt att din avsikt säkert är att svara wysiwyg.
Ber om ursäkt att jag misstolkade.
 
Okunskap gör ofta att folk slår ifrån sig information de inte vet/har erfarenhet om.
Ja, precis. Och exakt så ser jag på dem som är inne på detta området. NI är inte dem som för vetenskapen framåt, inte någonstans. De vetenskapsmän som homeopati-, energi- och healingivrare alltid hänvisar till hade ALDRIG backat det ni argumenterar för eftersom de var vetenskapsmän. De testade sina teorier. Bevisade dem. Var vetgiriga. Tog till sig kunskap. De som hävdar att healing fungerar däremot vill aldrig bevisa nåt, verkar inte bry sig om hur nåt funkar ("så länge det funkar") utan kör på nån form av "om det funkar för mig betyder det att det är sant". Det är ju motsatsen till att föra vetenskapen och kunskapen framåt. Tesla gick inte runt och kände energier i kroppen, han forskade. Hur många av er som hejar på healing har faktiskt forskat? Hur många av er har ens försökt bevisa vad ni sysslar med? Hur många har försökt förklara det, på riktigt - baserat på annat än bara tyckande?

Att envist peka på alla vetenskapsmän som någonsin nämnt ordet energier är bara pseudovetenskap. Lite som när homeopater pekar på kvantfysik och tror att de där kan finna legitimitet. Det kan de inte - de som faktiskt har riktigt kunskap på ämnet bara skakar på huvudena eftersom kvantfysik inte alls förklarar en enda millimeter av homeopatin.

I alla såna här diskussioner börjar folk prata om hur vissa har trott att jorden var platt men att nytänkare, underförstått healing- och homeopatiivrare, minsann tog vetenskapen framåt och vågade tänka nytt. Så är det inte. De är inte de nytänkande. De tar inte till sig kunskap, de lyssnar inte på människor som faktiskt forskar och lär sig mer, de går på känsla. Precis som folk gjorde som inte köpte att jorden var rund.

Jag avslutar med denna:

the_data_so_far.png



Att bevisa att ens healing fungerar bör vara väldigt görligt. Är man säker på att det man gör faktiskt fungerar borde man rimligtvis vilja bevisa att det fungerar så att vetenskapen kan ta del av denna fantastiska teknik som på distans kan läka människor. Om man vet att ens healing fungerar är man faktiskt rent av egoistisk som inte ställer upp i tester och legitimerar detta så att fler kan få hjälp av denna mirakelmetod.
 
Jag vet människor som tror på parallella universum, även om jag själv förhåller mig lite skeptisk är jag inte beredd att förkasta teorin. Som jämförelse alltså till att tro på healing :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 765
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 964
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 721
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 514
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp