Stå ut med grannar...

Nja, det där skulle jag nog vilja ha svar på från någon insatt i lagen. Ens hem är privat men det finns domar mot de som blottat sig vid fönster så andra kunnat se det. Jag är inte helt säker på att dina grannar kommer undan med att det är deras uteplats om du hör det.

Skilda lagar. Hets mot folkgrupp har ett spridningskrav, det ska alltså vara något som avsetts nå ut till andra.
 
Är du säker på det?
Det är faktiskt inte jag.
Om det hörs hemma hos dig så blir det ju inte längre privat.
Om de dessutom får ett Queer-Party i din trädgård så kan man nog med lätthet hävda att de hetsar mot dessa med sina uttalanden.

Nej jag är inte jurist så helt säker är jag inte, men som jag förstått det så är spridningskravet ganska avgörande. Att de sitter och pratar hemma hos sig kan knappast räknas som något slags meddelande till allmänheten.

Om de stod och ropade saker till mig (eller tänkta gäster på ett queerparty) vore situationen en annan (och min benägenhet att eskalera sannolikt mycket starkare), men som det är nu så är det förjävliga typer med förjävliga åsikter som underhåller sig själva med att sitta och hålla med varandra om hemska saker. Man får tycka bedrövliga saker i Sverige, så länge man inte riktar det mot andra.

Det är alltså inte ett gäng brölande skinnskallar det handlar om, utan en barnfamilj, med andra barnfamiljer som gäster, i ett villaområde... Vilket är enormt skrämmande på ett helt annat sätt. :(
 
Nej jag är inte jurist så helt säker är jag inte, men som jag förstått det så är spridningskravet ganska avgörande. Att de sitter och pratar hemma hos sig kan knappast räknas som något slags meddelande till allmänheten.

Om de stod och ropade saker till mig (eller tänkta gäster på ett queerparty) vore situationen en annan (och min benägenhet att eskalera sannolikt mycket starkare), men som det är nu så är det förjävliga typer med förjävliga åsikter som underhåller sig själva med att sitta och hålla med varandra om hemska saker. Man får tycka bedrövliga saker i Sverige, så länge man inte riktar det mot andra.

Det är alltså inte ett gäng brölande skinnskallar det handlar om, utan en barnfamilj, med andra barnfamiljer som gäster, i ett villaområde... Vilket är enormt skrämmande på ett helt annat sätt. :(
Förstår att det är enormt jobbigt. Ibland kan man dock inte göra något, i alla fall inte för stunden.

Du kan inte bara slå dövörat till? Alternativet är ju att flytta men det är ju inte någon bra lösning det heller.
 
Enligt wikipedia (ja, jag vet, dålig faktakälla men jag är trött :o) :
"Brottet omfattar inte "en saklig och vederhäftig diskussion" och inte heller uttalanden som görs i den helt privata sfären"
 
...utan en barnfamilj, med andra barnfamiljer som gäster, i ett villaområde... Vilket är enormt skrämmande på ett helt annat sätt.
Då så kan nog ett glatt och glammigt Queer-Party få dem att tänka om litet.
Sådana människor tror oftast att det inte finns vare sig judar, homosexuella eller romer i deras närhet och blir illa till mods när de upptäcker att de faktiskt har kränkt någon i sin omgivning.

Jag uppskattar att du är så balanserad i frågan.
 
Förstår att det är enormt jobbigt. Ibland kan man dock inte göra något, i alla fall inte för stunden.

Du kan inte bara slå dövörat till? Alternativet är ju att flytta men det är ju inte någon bra lösning det heller.

Alltså, jag försöker ju att inte lyssna men det är svårt att inte höra saker. Och ju mer upprörd jag blir, desto svårare blir det att inte höra ännu mer...

De är inte precis diskreta heller, det är mycket höjda röster och eftertryck. De håller ju alla med varandra, men det är inte lugna diskussioner och de har väl en del frustration att ta ut vad det verkar. Jag hör dem även på andra sidan huset. Jag hör dem in, om jag har fönstren öppna.
 
Alltså, jag försöker ju att inte lyssna men det är svårt att inte höra saker. Och ju mer upprörd jag blir, desto svårare blir det att inte höra ännu mer...

De är inte precis diskreta heller, det är mycket höjda röster och eftertryck. De håller ju alla med varandra, men det är inte lugna diskussioner och de har väl en del frustration att ta ut vad det verkar. Jag hör dem även på andra sidan huset. Jag hör dem in, om jag har fönstren öppna.
Du får bjuda hem den lokala ordningsmakten på grillning så kan de ta itu med problemet på plats? :idea:
 
Då så kan nog ett glatt och glammigt Queer-Party få dem att tänka om litet.
Sådana människor tror oftast att det inte finns vare sig judar, homosexuella eller romer i deras närhet och blir illa till mods när de upptäcker att de faktiskt har kränkt någon i sin omgivning.

Fast nej, det stör dem inte alls. Jag har som sagt redan pratat med dem. Och det är väl just att det finns sådana människor i deras omgivning som de retar upp sig på...

De har en social krets där det här beteendet inte bara är accepterat, det är en del av hur de umgås. Socialt tryck utifrån får vara väldigt stort för att rå på en sådan sak, jag kan göra min trädgård hur queer som helst utan att det skulle vara troligt att det skulle få dem att känna att de behöver backa.
 
Jag förstår dig verkligen och det är inte en roligt känsla att faktiskt känna sig rätt maktlös.

Men medge att en queersurströmmingsskiva hade varit rätt rolig?! :D
Jag ser framför mig när queersurströmmingsskivan pågått en halvtimme, och blodtrycket har ökat till ohälsosamma nivåer på andra sidan staketet.
Ett motormuller böljar så in över försommarkvällen. Efter nån minut parkerar en grupp motorcyklister sina HD:s utanför din garageuppfart. Man kan skönja ryggmärken på deras skinnvästar.

Men det är något som inte stämmer. Det är svårt att sätta fingret på det. Kan det vara läppstiften de har? Klänningarna under västarna?
Så rundar de ditt hus. Men... är det verkligen möjligt att köra mc i de där stilettklackarna?

11005009_718633441582674_1954377810_n.jpg
 
Senast ändrad:
Nej jag är inte jurist så helt säker är jag inte, men som jag förstått det så är spridningskravet ganska avgörande. Att de sitter och pratar hemma hos sig kan knappast räknas som något slags meddelande till allmänheten.

Om de stod och ropade saker till mig (eller tänkta gäster på ett queerparty) vore situationen en annan (och min benägenhet att eskalera sannolikt mycket starkare), men som det är nu så är det förjävliga typer med förjävliga åsikter som underhåller sig själva med att sitta och hålla med varandra om hemska saker. Man får tycka bedrövliga saker i Sverige, så länge man inte riktar det mot andra.

Det är alltså inte ett gäng brölande skinnskallar det handlar om, utan en barnfamilj, med andra barnfamiljer som gäster, i ett villaområde... Vilket är enormt skrämmande på ett helt annat sätt. :(

Det är skrämmande. Men när hatet nått nivåer på 15% så är det ganska många. Det verkar som du har en smitthärd precis intill din bostad. Trist.

Men jag kan lätt köra dragqueen en kväll, eller varför inte en ekumenisk utomhusgudstjänst med Muslimer, judar, hinduer. Gärna med inbjudan till grannarna om att det är varje söndag.
 
Nja, det där skulle jag nog vilja ha svar på från någon insatt i lagen. Ens hem är privat men det finns domar mot de som blottat sig vid fönster så andra kunnat se det. Jag är inte helt säker på att dina grannar kommer undan med att det är deras uteplats om du hör det.
Oavsett vilka åsikter de framför privat mellan sig, vart skulle Sverige vara på väg om det skulle vara förbjudet och kunna lagföras?

Men att bjuda hem ngr invandrarfamiljer på en grillkväll där ni spelar deras musik, lagar deras mat och lär känna varandra låter i mina öron som både en trevlig och en lagom provocerande åtgärd. Helstekt lamm, olika grytor med exotiska kryddningar som gaskrigföring istället för 1/2 rutten norrländsk fisk , Det gynnar ju både era smaklökar o gomar.
 
Du kanske kan stå ut bara en kort tid med ljusslingorna? :D Så länge du kan stå ut längre än grannarna är det ju helt värt!
Kanske ett helt gäng ljusslingor i form av en enorm Pride-flagga som blinkar med tillhörande dagliga videovisningar för alla som vill vara med i grannskapet på husväggen mot grannarnas hus som spelar framträdanden med Conchita Wurst, filmerna Priscilla öknens drottning, Birdcage och lite historie-uppfräschande dokumentärer om förintelseläger och liknande? Toppa efter 2 veckor med en allmän och öppen för alla- kvartersfest med tema "mat och musik från världens olika kulturer!" och bjud in hela socknen.

TS: jag känner så otroligt med dig, jag drogs en period med 2 stycken i min närvaro som ofiltrerat spred sina idioti-åsikter och backade upp sina "fakta" med: jamen min kompis kompis farsas farbrors granne har berättat att det är sant....
 
Radiolurar? Eller ipod med fågelkvitter när du är ute i trädgården? Och sedan helt enkelt bara träna på att inte fokusera hörseln på deras konversation, hantera konversationen som trafikbuller, det är bara ljud låt inte hjärnan registrera vad det är för ljud. Ha med radion ut och lyssna på lite radioskval så kan du fokusera din hörsel på det ljudet istället eller barnen de brukar ju låta en del.
 
Jag undrar lite om hur du sagt till grannarna om det olämpliga i att de sprider sitt hat så det hörs över nejden. Är det inlindat i artigheter eller är meddelandet rakt på sak?

Typ:
Jag står verkligen inte ut med att höra ert hat och om ni inte kan vara diskreta kommer jag bli tvungen att spela arabisk musik på hög volym för att överrösta er så att jag står ut.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 673
Kropp & Själ Hur kan man få stopp på dessa grannar som ska ställa sig och tjöta så fort man råkar sitta ute när dom passerar? Jag har noll intresse...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Youmeoh
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 068
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 581
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp