Bukefalos 28 år!

Stängselfråga...

Jag skulle aldrig sätta min häst i en hage med ståltråd. Vi förlorade en häst pga av ståltråd för några år sedan och det vill vi inte vara med om igen. En tjej på en gård här i närheten har också haft otur med ståltråd.

Vi kör elband i våra hagar och trots att dom går av pga blåst i bland så ser jag hellre att dom går av en gång för mycket än en för lite.

En annan gård här bredvid kör rep och dom tycker jag också verkar lite vanskliga, deras hästar hade skenat i hagen en dag och ett band hade fastnat mellan hoven och skon. Sen sprang hästen runt med ett långt rep efter sig. Tack och lov var det bakbenet.

//Jenni
 
Det här var ju ingen rolig läsning. Har nyss inhandlat några tusen meter elrep...

Men nu undrar jag hur alla dessa skador med elrep egentligen uppstår. Har man rejäla hagar (åtminstone några hektar) utan förädiska trånga utrymmen och ordentligt med el på, är det väl inte så stor risk att någon häst forcerar stängslet?
 
Jo du vill att det ska gå av, men inte på det sättet som ståltråd gör. :crazy:

Det går av sen krullar det ihop sig skit fort = plockar lätt med sig ett hästben. Sen får man inte av det. Det skär av benet innan hästen kommer loss!!

Då har jag hellre tunnare vanlig stängeltråd. Den går av...det har min höst bevisat många gånger om. :crazy: :angel:
 
Trästaket med ståltråd som antignag måste vara det bästa och snyggaste!
Som kuriosa kan nämnas att jag har franska elband, de äldsta är 15 år och lika fina som de nya, fortfarande! Det växer mossa på dem som bara används vintertid, men det är bara att gnida bort.
:)
 
Mmm... jag funderade ju på eltråd ett tag, men var rädd att det skulle gå av alldeles för lätt. Men du rekommenderar alltså det? Har du enmdast eltråd, eller även trästaket?
 
Om jag själv hade fått bestämma hade jag köpt något tjockare eltråd än det tunnaste.

Tror jag i alla fall... :p

Beror ju lite på hur rymningsbenägna hästar man har...
 
Ofta är det väl bara olyckor...hästar har ju tendens till att kägga sig o rulla i närheten av staketet :crazy:, eller om dom slår och fastnar....iofs kan dom ju skena ut ur hagen om nåt händer, men den risken är ju ganska liten tror jag....JAG har aldrig varit med om det på mina dryga 30 år med häst......däremot att dom rullat fast och skurit sönder sig.
 
Elbanden är lätta att spänna och går av för tryck. det finns med olika hållfasthet beroende på kvalitet och bredd. Mina är 12 mm breda och har 90 kilos hållfasthet. de går alltså av om en häst springer in i dem.
 
Jag gillar galvaniserad ståltråd, helst 2,5 mm för den syns bättre. En fjäder i änden gör att tråden tråden alltid är sträckt och därför inte kan snurras runt ett ben tex. Om man vill förbättre synbarheten så kan man kombinera med elband.

Det jag funderar på är att så många vill att staketen skall gå sönder vid tryck. Jag tycker inte alls det är självklart för man måste väga risken för att hästen skadar sig på staketet mot den ökade risken för hästar på trafikerade vägar. beroende på var man bor så är det inte självklart vad som är farligast.

Jag vill ha ett staket som håller så att jag vet att hästarna inte kommer ut på vägen!

Helst vill man ju ha trästaket + el men det är för dyrt och för tidskrövande att få upp tyvärr.
 
Jag har tre radigt med elrep. Svart/vita tjocka från Granngården. Kan tala om att när mina damer har dragit igenom tråden så har den gått sönder och ingen har skadat sig. Den syns bra och leder strömmen bra. Har runda plaststolpar med förborrade hål i från Nordpost så jag slipper få uppätna trästolpar i vinterhagarna. Lätta att slå ner och håller sig fina (samt att man slipper byta dem på vintern då jag när ett par ekorrar till cobbar vid min barm)
 
I det stall jag var hade de elband som, trots att de var nya, ändå ledde strömmen dåligt efter bara en kort tid. Detta gjorde att de tapapde respekten för trådaren och sprang ut, likaså gick banden av när de var storm vid ett flertal tillfälle.
Att hästarna springer lösa ut på vägarna är inte helelr helt riskfritt.
 
Mina äldsta "Franska elband" (numera Horseguard) är mer än 10 år gamla. Jag har inte behövt kassera några band som varit rätt uppsatta och ingen häst har skadat sig på dem. Jag har både haft ston med föl och unghingstar i hagarna.

Fölen har nån enstaka gång kunnat springa in i banden de första dagarna, då såna småttingar inte vet vad staket är. Banden har bara mjukt fjädrat tillbaks dem in i hagen igen, inte gått sönder. Detsamma hände en gång när vi släppte ett gäng unghingstar. Det var sån lek och rulle på dem att de inte hann bromsa utan for rätt in i staketet. Då var man glad att banden höll så inte grabbgänget var ute på bygden och sprang. Efter den påspringningen slackade banden lite men det var bara att sträcka upp det igen.

En enda gång under alla år har hästar sprungit genom banden då de blev ordentligt skrämda. Inga märken på någon av hästarna.

Visst använder vi andra sorters band också, för att komma billigare undan för stunden. Men i alla permanenta hagar har vi dessa band och jag kan inte säga annat än att vi är jättenöjda. Enda nackdelen var att vi i början satsade på vita band och här i Skåne blir de gröngrå efter en säsong eller två så nu föredrar vi bruna band där skiten inte syns ;)
 
Jag har tråd (5 mm) högst upp, stålvajer på de andra två.
Då syns det att det är staket iom att den översta är vit.
Min vajer töjer sig väldigt men den har inte gått av.
 
Jag blir nyfiken på dessa Horseguard.

Hur klarar de tex en sydsvensk vinter med blötsnö följt av kallare väder med kraftig nedisning av banden? Detta väder inträffar nån gång varje år och är den verkliga prövningen för elbanden. Vanliga elband som vi har klarar inte detta väder tycker jag.

Är Horseguard bättre? Hänger de inte ner sig lika mycket?

Jag har planer på att kombinera ståltråd och band så om Horseguard klarar Blekinge-vintrar så vore det ju toppen!
 
Jag har planer på att kombinera ståltråd och band
Så har jag redan gjort, det fungerar jättebra.

Jag har 3 band och en försträckt ståltråd. 4 trådar totalt alltså. Att lägga till en ståltråd var ett enkelt och effektivt sätt att renovera en hage med 3 gamla elband i. Banden hade börjat att leda strömmen dåligt p.g.a. ålder och många skarvar. Och en ståltråd - den leder ström den. Sedan så tog jag ström från ståltråden och kopplade till elbanden men jämna mellanrum runt hela hagen. Och efter det var det attans mycket ström även i banden vill jag lova.

Jag har också en hög med "Franska elband" köpta i forntiden. De är nu 16 år gamla och jag håller nu på att kassera de sista. Men de har levt ett tufft liv. De har suttit på glasfiberpinnar med järnpinne i botten, och så har dessa staket plockats ned, flyttats om, transporterats, satts upp, dragits runt och allmänt misshandlats flera gånger per år. Jag köpte dem innan jag hade egen mark och drog runt dem till den mark som jag lyckades låna för stunden. Att låna en plätt mark och medföra eget staket, är så mycket lättare än att hyra en hage. Så de har då varit extremt stryktåliga.

P.S. När jag började med hästar hemma så var man tvungen att få förvärvstillstånd för att köpa jordbruksfastighet. Och för att få detta förvärvstillstånd så behövde jag starta verksamhet först och handla sedan. Det var ju rena Moment 22, men det var därför som jag "lånade mig runt". När jag väl hittade en gård att köpa, så var dock kravet på förvärvstillstånd borttaget. Så det blev "mycket jobb för litet". Nu så finns där ett bosättningskrav i stället.
 
De Franska Elbanden är av MYCKET kraftigare material än något annat band jag sett.....man spänner dem bäst med bil eller traktor (rejäla stolpar) och det lägger sig inte en snöflinga på dem !!!
De är toppen :bow:

Vi har bara spännt våra för hand än så länge men det lade sig ingen snö på dem ändå !
 
Ja, de breda banden fordrar kraftkarlar eller motorer för att kunna spännas ordentligt om det är glest mellan stolparna. Jag löste problemet genom att sätta stolparna tätare, nu klarar jag att spänna de breda banden själv. (Genom att ta i för kung och fosterland med bägge händer och en fot mot stolpen)
Banden har bra motståndsförmåga mot blötsnö och is, de fladdrar heller aldrig i vinden, för de är glesvävda.

Mina nya band är gröna, eleganta!
:)
 
Så det är alltså ett speciellt märke - inte bara vilket elband som helst...? Det kanske vore ngt...

Ni märker hur velig jag är, har liksom ingen aning om vilket som är det bästa. Men detta låter ju intressant, får kolla upp helt enkelt.

Tack för svaren! :bow:
 
Om de är i så kraftigt material, vad händer om hästarna försöker springa igenom?

Låter ju bra annars, men f*n om de inte går av om de försöker gå igenom och de fastnar istället och får panik.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 103
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 795
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp