Bukefalos 28 år!

Stängselfråga...

Prova de franska elbandena...jag tror dom är super. Har dom inte själv, men skickade efter katalogen och fick med lite prover från olika band dom hade...och skillnaden var enorm i kvalitee motför de traditionella bandena. Sen är det 5 års garanti på dom...
 
Så det är alltså ett speciellt märke - inte bara vilket elband som helst...? Det kanske vore ngt...

Ni märker hur velig jag är, har liksom ingen aning om vilket som är det bästa. Men detta låter ju intressant, får kolla upp helt enkelt.

Tack för svaren! :bow:

Det är ett speciellt märke (Franska elbandet/Horseguard)

Gå in på www.gilo.se för mer info!

Mvh Huntress :)
 
Tack för länken! :bow:'

Precis som Spider84 undrar, vad händer om de springer in i staketet? Jag läste lite på internet och då lät det mer som att hästarna får en rejäl smäll eftersom de ska leda el bättre vilket gör att hästarna låter bli att springa in i staketet. Men så kan man ju inte bara tänka, hästarna kan ju bli skrämda av ngt djur eller liknande, vad händer då?
 
Undrar just om de håller korna inne också :crazy:

Eftersom hagarna komemr alterneras med mina (blivande) hästar och min pojkväns megastora köttkor så tror jag att ståltråd + ngn typ av band som syns bra är det som gäller.

Annars låter de där horseguard väldigt bra. :)
 
Vad skönt, det låter ändå tryggt. Man vet ju inte, det kan ju hända ngt.

Vad är det eg. som gör att de är mkt bättre? Är det breddeb på dem, eller är de gjorda av ngt annat än vanliga band?
 
De är gjorda av kraftigt material (ser ut som plasttrådar och de är vävda med stadkant) och de rostfria trådarna är grövre och så släpper banden igenom luften; fladdrar ej och slits därmed inte vid isolatorerna.
 
Låter ju helt perfekt. Får titta närmare på det när det blir dags...
 
Tack så mycket för svaren! Jag tror minsann det blir sådana band! :)

Tack än en gång för alla svaren! :bow:
 
Jag är också inne på din linje. Ståltråd + franska elband för att hålla både kor och hästar inne.

Kor brukar hålla sig inne även med elband om det bara är bra med el på vilket det inte brukar vara i gamla elband åv sämre kvalitet. Och om korna verkligen får panik så håller inget staket i världen i vilket fall som helst.

Frågan är då om det räcker med en ståltråd + ett elband? Vi brukar vara ha två trådar nämligen bortsett från staket längs vägen där vi har tre trådar.

För vinterhaarna är jag inne på polarbanden faktiskt eftersom vi hade problem med jordningen i vintras.
 
Banden behöver ju inte vara el i överhuvudtaget om man har el i ståltråden, så då spelar kvalitén inte så jättestor roll så det får nog bli en billigare variant. Handlar ju om så stora hagar och särskilt då om man ska växla mellan flera, så det skulle nog bli hur dyrt som helst med de där franska elbanden.

Helt sant, hans kossor har srpängt staketet några ggr, fast de har inte skadat sig på trådarna som tur är. Men de är gansak tåliga ¨så.

Ja det rä ju frågan, det borde räcka med ett i höjd med den högsta tråden tycker man ju, om man nu inte har jättesmå pållar. Men jag vet inte riktigt... :confused:

Det enda jag vet är att jag är väldigt less på de där elbanden och hästar som rymmer och vill ha ngt som håller år efter år. Det rä visst 25 års garanti på de där ståltrådarna pojkvännen använder ;)
 
För vinterhaarna är jag inne på polarbanden faktiskt eftersom vi hade problem med jordningen i vintras.
Jag har 3 elband. På vintern så jordar jag ibland den nedersta tråden, det brukar bli bra fjong på elen mellan trådarna då.

Nu så håller jag på att komplettera mina staket med en 4-de tråd, en galvanisrad och försträckt ståltråd.
 
Jo, jag har haft horseguard i två vintrar och de har klarat sig alldeles utmärkt. Jag har fårstängsel med deras bredaste band överst längs med trädgården ut mot vägen. Fast då är det för att hålla hunden inne. :smirk: Där går inga hästar. Men, det har aldrig varit nertyngda av blötsnö när andra band varit det.

Anledningen att jag har elbanden där är att det såg lite jönsigt ut för stolparna var/är så långa och fårstängslet räckte inte så långt upp på stolparna. Sen, var tanken att hagen mitt emot får likadana stolpar med likadant band överst och med en ståltråd under. Det håller vi på med just nu. Det blir mycket tjusigt! :)

Annars tycker jag att stenmurar med en ståltråd med el i överst är kanonbra som stängsling. Ingen häst eller ko har gått ut på de sträckor där vi har det. :D
 
Ja stenmur är ett bra stängsel. Materialet är gratis i varje fall här hos oss.

Problemet är att det är aningen jobbigt att göra stenmurar. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Sommartoffel
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp