Bukefalos 28 år!

Stängselfråga...

K

Krabban

Okej en gång för alla! Vilket stängsel är bäst? Jag vill att mitt stängsel ska gå av om pålle skulle få för sig att springa igenom. Det gör ju inte elrepen så det är uteslutet. Hur är det med ståltråd? Det står ju att det ska gå av. Det är än så länge det jag är mest inne på.

Hur är det med de här tunna orangea trådarna? Är de ngt bra, eller går de av jättelätt, alldeles för lätt?

Banden då? Jag tycker att trådarna är så tunna i dem, går inte de av lätt oxå? Plus att man inte kan spänna dem?

Staket ska hålla både stor häöst och Shettis inne, men oxå gå av om de får för sig att springa igenom. Vill inte ha en uppskuren häst.

Så vad tycker ni, vilket är bäst?
 
Det finns speciella "hylsor" att sätta på elrepen som skär av repet om hästen går igenom. I börjes så står det hur hög "brottstyrka" deras el tråd/band har.
 
Det borde ju oxå ´vara beroende på hur nära varandra dessa "hylsor" sitter oxå eller?
 
Jag har mycket svårt att tro att ståltråd går av ..en borde skära värre isf eftersom den är tunnare?
 
Jag vet faktiskt inte hur dessa hylsor fungerar, de finns på Hööks i alla fall.
 
Ståltråd går av jättelätt, blir farligt när det lostnar nånstans, vilket det har lätt att göra. Hästarna ser det itne heller. Jag tycker det är uselt.
 
Elband från Horseguard. Finns i flera varianter, jag har polarband.

Smala elband av sämre kvalitet brukar hålla bättre än breda elband av sämre kvalitet. De breda har stort vindfång och slits därför lättare av. Jag har en hage med smala elband som inte gått av under vintern (har iofs inte använt hagen då den bara är i "reserv"). Hade en vinter breda elband av sämre kvalitet som gick sönder efter bara nån månad. Bytte till polarband då. :)
 
Var på De Lavals information om stängsel för ett tag sedan och han sa att "ståltråden" var den bästa och band det sämsta (tji fick jag som var så kär i band..) Detta berodde på att om hästarna sprang igenom ett band så blev såret mycket större- dels eftersom bandet är brett och elastiskt- vilket gör att det inte går av utan forsätter "gnaga" in ..URK! Ståltråden går av och gör inte ett så brett sår.
Jag har ett sto som sprang igenom vår ståltråd (skulle tåla 1300 kg) Pytt! men det blev inte ett märke på bringan ens- tråden gick dock av!

Nu har vi ståltråd eftersom vi har kor och jag använder deras hagar. Det bästa (och dyraste) tycker jag är trästaket med en tråd så de inte gnager..men vem har råd med kilometervis trästaket? :d
 
Skulle aldrig ha ståltråd till min häst - har sett många bilder på hästar som skadats av det, plus ärr. Jag är helt säker på att liknande skador kan uppkomma av både elrep och elband, men ståltråden är mycket smalare och nästintill osynlig.
Vill du att repen ska gå av kan du använda de hylsor som någon skrev om (de som finns på tex Hööks), och kanske både ha elrep och elband?
Trästaket och elrep vore väl bäst, men trästaket är dyyyrt... :smirk:

Mvh Huntress
 
Ståltråd. Elbanden är ju värdelösa, är nog bara hästfolk som köper dem. De leder strömmen dåligt efter realtivt kort tid och så blir de slaka så fort det snöar eller blåser.

Däremot kan man ju ha elbanden och ståltråd för att det ska synas bra. Alltså bara ha bandet utan el i. Sedan finns det plastband man kan knyta på stålbanden eftersom de syns dåligt.
 
Eltrådarna lossar ju där dom är fästa om inte annat. Jag gillar bäst trästaket med tråd över.
 
Ståltråd går av jättelätt, blir farligt när det lostnar nånstans, vilket det har lätt att göra. Hästarna ser det itne heller. Jag tycker det är uselt.
Men jag vill ju att det ska gå av. Det är ju mycket värre om hästen springer in i ett staket som INTE går av. Det blir vääldigt fula märken. :(
 
Smala elband av sämre kvalitet brukar hålla bättre än breda elband av sämre kvalitet. De breda har stort vindfång och slits därför lättare av. Jag har en hage med smala elband som inte gått av under vintern (har iofs inte använt hagen då den bara är i "reserv"). Hade en vinter breda elband av sämre kvalitet som gick sönder efter bara nån månad. Bytte till polarband då.
Men de har väl inte speciellt lång livstid, även om de tog sig igenom en vinter. Jag vill ju helst att det ska hålla flera år.
 
han sa att "ståltråden" var den bästa och band det sämsta. Detta berodde på att om hästarna sprang igenom ett band så blev såret mycket större- dels eftersom bandet är brett och elastiskt- vilket gör att det inte går av utan forsätter "gnaga" in
Precis! Det är så jag tänker! :) Hade nämligen elrep till min pålle, stackaren... Såg ut som ngn hade varit framme med kniv över hela hennes bog... :(
 
Ståltråd. Elbanden är ju värdelösa, är nog bara hästfolk som köper dem. De leder strömmen dåligt efter realtivt kort tid och så blir de slaka så fort det snöar eller blåser
Ja precis!

Nä, det blir nog ståltråd ändå, för jag vill att det ska gå av om en häst rusar igenom, och det är ju lätt att underhålla. Dessutom så har vi trästaket mot vägen och massor med virke, så det kanske tillslut blir trästaket runt hela med ståltråd.

Tack för alla svaren! :bow:
 
Det är ju inte för intet som ståltråden kallas för osthyveln. Den går inte av i första taget och dessutom skär den genom senor som smör, dessutom syns den mycket dåligt. Det enda som är bra med denna är att den leder ström utmärkt. Annars finns inga fördelar. Banden går visst att sträcka och spänna, du får fixa bandsträckare helt enkelt. Ang rep så är dom mycket starka, men som sagts innan så finns sk skarvhylosor att sätta fast lite varstans så att det KAN gå sönder. Polytentråd (oranga trådar) går av jättelätt, men dom leder ström enormt dåligt pga av högt mostånd i tråden...dom syns dessutom väldigt dåligt. Ang tunna ledare i band...det gör inget att en del ledare går av eftersom det finns oftast flera ledare i bandet så strömmen passerar ändå. Ledarna är tunnare och förre i polytentråd. Oftast brukar skador uppstå av för dåligt spända trådar...alltså trådar som är slacka här och där...tråpd ska vara SPÄNNT och inte hänga någonstans. Man måste underhålla hela tiden..inta bara förlita sig på att: nu är det uppsatt och därför behöver jag inte göra mera...spänna får man göra med jämna mellanrum.
 
Innan jag påbörjade mina hagar (och jag har många) så diskuterade jag olika lösningar i det oändliga med de som kan och vet. Vad jag kom fram till är att "franska elbaldet" är dyrt, men bäst!

Elrep är fruktansvärt farligt, ståltråd också (billig men farlig lösning men bra i kombination), billiga och tunna elband funkar inte och leder inte strömmen, oranga tunna trådar är "osynliga" och leder strömmen mycket dåligt.

Jag valde de bredaste "franska elbanden" med extra förstärkning upptill ocy nertill, och de har fungerat perfekt hela vintern (snö och allt) och inte rört sig alls.

Jag tror att om man köper rätt från början så köper man bara EN gång, det blir billigare i längen..... :idea:
 
Vad gäller skaderisk har jag sämst erfarenhet av elrep, en kompis fick ta bort sin häst som skalat av all vävnad från has till kota. När man ändå är inne på skaderisk vill jag också VARNA för fjädergrindar, de är helt livsfarliga! Fastnar hur lätt som helst i en hästsvans och får hästen i panik. På djursjukhuset Hbg hade de fått avliva flera hästar, berättades vid en kurs för ridledare. Gummibandsgrindar är mycket bättre!
Elband håller ganska dåligt, och är väldigt sega. Använder det ändå till tillfälliga hagar eftersom det är lättast att sätta upp och ta ner.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att en häst skadat sig på ståltråd. I England och på Irland lär man jakthästarna att hoppa över ståltrådsstaket, så de syns nog hyfsat. Själv tycker jag dock att man kan göra dem lite synligare, ett staket som ger lite solidare intryck inbjuder ju inte till genomspringningar.

Jag tycker det bästa är ståltrådsstaket med två rader ordentligt spänd tråd och så slanor längst upp, och ev mellan trådarna. Det är också mycket prisvärt, man brukar kunna köpa slanor för några kronor styck när skog ska gallras!
På sommarhagen vill jag också ha en massiv grind, inte bara gummiband. Vi gör alltid en sluss (en minihage på kanska 5x5 meter) vid grinden, det ökar säkerheten när man ska ta ut en enstaka häst, och gör det mycket lättare att göra iordning sin häst inför ridturen om man inte har tillgång till stall. Det är också bra att ha om någon häst behöver stödutfodras eller behandlas.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buzzter
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 809
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 020
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp