Bukefalos 28 år!

stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

M

minschamamman

Jag har med stort intresse läst gamla trådar ang foder till hästar med ärftlig korsförlamning, och jag förstår att grovfoder är jättebra medan stärkelse- och sockerrikt foder inte är bra. Tack HH för att du delar med dig av din stora kunskap. Nu hoppas jag på dig igen...

Min häst har just påbörjat igångsättning efter en skada. I samband med skadan fick jag veta att hon hade höga muskelvärden, och jag tror att det måste vara den ärftliga varianten.

"Bort med all havre!" sa veterinären, så nu får hon endast hösilage och lusern (så att det enligt foderstaten täcker hennes behov), dessutom morötter samt olja och pyttelite betfor att blanda mineraler med. Detta verkar fungera bra nu när vi bara skrittar, men saken är den att hästen är den lite lata typen, och när jag så småningom börjar rida "riktigt" skulle jag vilja ge henne något med lite mer "kick" i. Jag vill också tillägga att hästen har väldigt lätt för att lägga på hullet, Hon behöver absolut inte bli tjockare!

Vad kan jag ge?
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Du vill ge energi för att få hästen piggare. Energi som inte används blir fett. Hästen blir fet. Ekvationen går inte ihop.

Vissa hästar är mer flegmatiska än andra. Somliga av dem går att rida i kondition så de blir något piggare, men andra är helt enkelt bekväma av sin natur. Det är nog dessvärre bara att acceptera.

Men om hästen har varit skadad kanske arbetsviljan kommer tillbaka nu när hon blir frisk?
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

J

"Bort med all havre!" sa veterinären, så nu får hon endast hösilage och lusern (så att det enligt foderstaten täcker hennes behov), dessutom morötter samt olja och pyttelite betfor att blanda mineraler med. Detta verkar fungera bra nu när vi bara skrittar, men saken är den att hästen är den lite lata typen, och när jag så småningom börjar rida "riktigt" skulle jag vilja ge henne något med lite mer "kick" i. Jag vill också tillägga att hästen har väldigt lätt för att lägga på hullet, Hon behöver absolut inte bli tjockare!

Vad kan jag ge?

Problemet är att din häst inte tål kickar! KF hästar är känsliga för en hög blodsockernivå, de suger in glukosen alldeles för snabbt och bra till sina muskler som då kan bli sprickfulla av glykogen.

De säkra energi källorna är fett och fibrer. Alltså olika oljeväxtprodukter, grovfoder och betfiber utan melass. Det förefaller som det har en gynnsam effekt på sjukdomen att ge en del av energin som fett. Kanske omelasserad betfiber kryddat med solrosfrön vore ett bra godis för hästen? Mindre mängder betfor är inte farligt heller men omelasserad är säkrare om man bil ge större mängd. HH
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Det spelar ingen roll varifrån energin kommer, om det är ifrån havre eller grovfoder, det märker hästen ingen skillnad av pigghetsmäsigt! Däremot mår magen och tarmen bättre av grovfoder, och dom utnyttjar glyckogenet mer ekonomiskt.
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Stort tack till er som kommer med kloka synpunkter. Jag börjar förstå att jag måste acceptera min häst som hon är, och satsa på att motivera henne till "psykisk pigghet" snarare än fysisk.

Intressant det här att det inte spelar nå´n roll varifrån energin kommer - man har ju alltid hört att havre gör hästar pigga. En myt alltså?!

Ytterligare en fråga till dig HH... angående att betfor i mindre mängd är OK. Hon får 2 dl torr betfor per dag (serveras naturligtvis blöt!). Tror du att jag håller mig inom ramen för "mindre mängd" med tanke på att lusernet (krafft hackat strå) också innehåller melass (hon får 2 kg av detta).
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Jo då, det spelar stor roll i vilken form energin tillförs.

Spannmålstärkelsen spjälkas och tas liksom melassens socker snabbt upp i tunntarmen och höjer blodsockret vilket man kan märka direkt på en del hästar. Sen svarar kroppen med insulinutsöndring och då dalar blodsockret ner igen. Havre tas upp fortast av spannmålen.

Energi från fibrer ger inte sådana blodsockersvängningar. Energi från fett ger jämnast blodsockervärden av alla fodermedel, fettet har också en egen stabiliserande effekt på insulinnivån vilket är en stor fördel för KFhästen. I åtm den ena formen av ärftlig korsförlamning ingår att hästen är alltför insulinkänslig.

Sockret i 2 dl betfor måste vara försumbart. I 2 kg melasserad lusern är det dock 2-2,5 hg melass. Om din häst har väldigt lätt att få anfall kanske det vore idé att byta till omelasserad.

Jag vet ju inget om din häst men det finns en teoretisk möjlighet att ett hekto melass ger en blodsockertopp som i sin tur ger en insulintopp som gör hästen trött. Åtm om den skulle ha den typen av korsförlamningsyndrom med insulinöverkänslighet. HH
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Min lille kille var mycket flegmatisk av sig och det hände inte många knop vad vi en gjorde.

Av en slump så visade det sig att han bl.a. hade KF, med hans diffusa symtom så hade det tagit lång tid innan jag vågat tro att en KF kunde visa så små diffusa symtom och gjort under 1.5 års tid.

Vissa KF hästar har visat sig även ha struma av nåt slag, vilket min har, dock inte påverkad ämnesomsättning, än. Personligen så tror jag att det räcker med förstorad sköldkörtel för att de skall bli känsligare. Jag har haft två struma hästar och båda har varit lika känsliga och visat samma symtom.

När det mesta i foderväg var testat under denna tid och det inte blev helt bra ändå så tog jag till slut bort ALL melassaserat foder inkl. mineralerna.
DÅ börjde det hända grejer och han har inte haft nåt återfall, enbart känningar när jag testade efter några månader att ge ett melasserat foder för att få bekräftat vad som gav han KF.

Han står sedan i våras på linfrökaka och omelasserad betfor samt pulvermineraler och har bara blivit piggare och piggare och är idag inte flegmatisk utan hela han är full av livsglädje.

Så hittar du rätt foder för din häst så ska du se att hon kommer också bli piggare med tiden när hon börjar må bra i sin kropp.
 
Senast ändrad:
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Var köper du omelasserad betfor?

Mvh
Lotten
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Vad intressant att din häst också hade diffusa symptom av KF. Jag blev jätteförvånad när veterinären sa att min hade KF - hon har aldrig såvitt jag vet haft något "anfall" så som mina fördomar sa mig att KF yttrade sig, utan hon har bara varit ganska "seg". Nu när jag vet om det - inte konstigt att man inte vill röra sig när man har ont i musklerna!

Kunde kanske vara värt att prova ditt recept med helt melassfritt. Jag antar att linfrökakan är som proteintillskott? Och, som någon annan sa, var 17 hittar du omelasserad betfor?
 
Sv: stärkelsefattigt kraftfoder till KF-häst?

Min var stel i sin kropp, vände som en fånghäst, snurrade still med bakbenen och musklerna i hela hans kropp blev som dragspel.

Av sina 3.5 år har han varit dålig i 2. Fördelen med det hela är väl att han fått växa i lugn och ro eftersom han inte kunnat arbeta, det är först nu vi börjat med inridningen på allvar och idag fick jag uppleva ett krutpaket, Hujeda SÅ pigg behöver han inte bli :-).

Casey foder och http://www.kaggarden.se/Foder.htm har speedi-beet.
Dodsson&Horrell har kvickbeet (som jag använder).

Spillers har tagit fram ett musli utan melass, men det har inte kommit till Sverige än, men ska va på G.

Sedan så finns kvarnbyfoder med sin melassfria lucernpellets.
http://www.ka-trading.se/ har under *horsehage*
Dr green alfaalfa oil. Dr g.alfaoil har jag precis fått hem en säck av, men jag blev inte impad alls. Den ser ut att vara färgad med grön karamellfärg och det var väldigt lite men mycket vassa strån och mycket smul. Nemo tyckte inte om det.

Linfrökakan använder jag dels för att jag vill åt fettet då han är svår att hålla i hull, fibrerna samt att han haft magsår och viktigast av allt, han tål det på alla vis. Solrosfrö funkar också lika bra för vår del.

Wiromin har en mineralpellets m. vitaminer utan melass. Själv ger jag rena pulver av det jag anser han behöva ha. Sista tiden har jag ökat på mängden med E och selen och det har hjälp han ytterligare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 934
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 826
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 169
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp