Stall utan golvbrunn?

Så det blir in
Man har lite lutning mot en klack eller mur. Gödsel som kan läggas på gödselplattan (dvs djupströ eller fastgödsel, eventuellt kletgödsel) är så torr i sig så den suger upp lakvattnet/tvättvattnet som blir. Framför allt hästgödsel som är så torr är risken minimal att det rinner ut om man har lite lutning.

Sedan behövs det lite vatten för att få gödseln att brinna ihop bättre, så det är inte bara minus att ha avloppet till plattan. Men någon toa kan man inte ha kopplat till förstås, men väl en utslagsvask och avlopp från en spolspilta.

Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?

Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!
 
Ja, det var mitt första förslag! Att dra avloppet till befintlig trekammarbrunn. Men då sa kommunen ”Vakin vill nog inte tömma om man gör så, det kan ju hamna grus från stallet ner i slamavskiljaren”. Vakin är alltså myndigheten här som ansvarar för avfall.

Har ställt frågan till Vakin också men deras antagligen enda avfallsingenjör är inte tillbaka förrän vecka 33... Så nu väntar vi och ser.
Är grus ett problem sätter man en enkel rensbrunn mellan stallets golvbrunn och trekammarbrunnen. Det är ett helt vanligt cementrör med botten och kostar inte mycket. Liknande brunnar används vid dränering just för att fånga upp grus och de rensas med en enkel liten handskopa.
 
Så det blir in


Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?

Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!

Alltså nej - det brinner ihop bra och är snustorrt precis som @a1agnlju beskriver! Enklaste lösningen om man inte vill ha brunn/avlopp i mer avancerad form samtidigt som man vill ha spolplats inne.

En gödselplatta är bra på alla sätt inkl för miljön och lagar ☺️

Jag tycker även det är lättstädat. Vi har alltid haft en ränna med trall över (trä eller galler). Om det behövs spolas rent från sand/lera osv vilket kan behövas ett par ggr om året beroende tryck så lyfter man trallen och spolar. Klart !
 
Ja, jag står just nu i stall med enbart vattenslang (inte enns handfat).

Vattenslangen är nära utgången och det är ett väldigt litet stall så vi spolar av utomhus vilket funkar bra.
 
Vi hade golvbrunn i stallet och fy fan för att rensa den skiten. Hade varit bättre med vatten ute och ett vanligt avlopp bara för vatten från kök o handfat.
 
Ja, det var mitt första förslag! Att dra avloppet till befintlig trekammarbrunn. Men då sa kommunen ”Vakin vill nog inte tömma om man gör så, det kan ju hamna grus från stallet ner i slamavskiljaren”. Vakin är alltså myndigheten här som ansvarar för avfall.

Har ställt frågan till Vakin också men deras antagligen enda avfallsingenjör är inte tillbaka förrän vecka 33... Så nu väntar vi och ser.

Jag klurar på att skippa golvbrunn just för att få igenom bygglovet så smidigt som möjligt. Bygglovet till huset tog nästan ett år av strul och krångel :banghead:
Förklara för dem att du tänker ha ett vattenlås i brunnen - vi har den här varianten i båda våra golvbrunnar - fungerar utmärkt!
https://www.city-boxen.se/produkt/avloppsbrunn
 
Alltså nej - det brinner ihop bra och är snustorrt precis som @a1agnlju beskriver! Enklaste lösningen om man inte vill ha brunn/avlopp i mer avancerad form samtidigt som man vill ha spolplats inne.

En gödselplatta är bra på alla sätt inkl för miljön och lagar ☺

Jag tycker även det är lättstädat. Vi har alltid haft en ränna med trall över (trä eller galler). Om det behövs spolas rent från sand/lera osv vilket kan behövas ett par ggr om året beroende tryck så lyfter man trallen och spolar. Klart !

Hur tömmer man gödselplattan då?
 
Har haft det så i nästsn alla stall. Vi spolar av dem ute vid behov men det är inte så värst att man behöver spola benen från lera. Man borstar av det när det torkat med en piggborste :) Spolar dem hör vi bsra sommartid, vid behov som sagt, och ibland för svalka.
 
Så det blir in


Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?

Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!
Här är det nästan uteslutande container som stallen använder sig av, platta användas bara av några få stall.

På marken eller gräva ett hål vet jag ingen som gör.
 
Så det blir in


Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?

Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!
Vilke slöseri på resurser och vilka onödiga utsläpp, jisses! Ja, det är inte konstigt att miljöinspektörerna blir övernitiska när folk inte har vett att ta hand om sin gödsel på ett vettigt sätt.
 
Vi har spolat av stallet årligen på flera ställen utan golvbrunn. Hsr man tur är golvet flutet med lut mot dörren. Men oftast får man gå med kvastar och sopa ut vattnet.
 
Var och kollade på ett nybygge igår på jordbruksfastighet, bygglovsbefriat. Dom har gjort en golvbrunn längs med gången och lett ut den i... ja, det sticker ut ett rör på baksidan av byggnaden!

Tänk om man hade haft en jordbruksfastighet!
 
Hej på er!

Jag undrar om det är någon som har varit med om stall som saknar golvbrunn, dvs enbart har ett ”handfat” som man sköljer ur i?

Hur har man då löst leriga hästben? Spola av utanför stallet?

Tacksam för svar!! :heart


Hade ALDRIG byggt nytt utan att bygga dels brunnar i varje box för att kunna tvätta och ifall man har vattenkoppar och dels en gummerad spolbox där man kan blaska och skvätta som man vill utan att det påverkar övriga stallet.
 
Var och kollade på ett nybygge igår på jordbruksfastighet, bygglovsbefriat. Dom har gjort en golvbrunn längs med gången och lett ut den i... ja, det sticker ut ett rör på baksidan av byggnaden!

Tänk om man hade haft en jordbruksfastighet!
Då gäller det att det är bra fall så att inte leran lägger sig så fint på botten :devil:, om man har lerjord. Sen ska man inte sopa ned bajset i brunnen inte heller halmstrån eller hö.
 
Nä och framför allt är det ju öht inget att eftersträva eller önska att man kunde komma undan med då det är inte bara otillrådigt/inte lagligt, utan skadar miljön.
Varför skulle det skada miljön? En infiltrationsanläggning för vanligt hushållsvatten fungerar precis så förutom då att den är mindre effektiv genom att vattnet inte passerar översta jordlagret utan släpps ut en bit ned i marken samt dessutom att vattnet innehåller långt mycket mer näring än vatten från ex.v. en spolspilta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Grizelda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp