Stall utan golvbrunn?

Ska du bygga nytt så hamnar ju saken i ett annat läge. I det läget skulle jag verkligen rekommendera en golvbrunn. Jag skulle nog inte spola inne för det men att ha en brun kan vara guld värt (det är något jag saknar i mitt hönshus)

Har nämnt i mina andra inlägg att en golvbrunn skulle kräva en fullskalig avloppsbrunn och det blir dyrt. Kostar mer än det smakar i min mening.
 
Jag hade aldrig i livet avstått från golvbrunn, men det intressanta är var den sedan ska leda. Var ska den kopplas?

Olika mellan kommunerna men våran kommun är extremt petig. En del nöjer sig med en stenkista (billigt) men våran kommun kräver dyraste dyraste. Samma typ av avlopp som vi har till bostaden. Så frågan är om en golvbrunn är värd 80.000kr?
 
Ja, i har tre boxar i ett stall och valde bort avlopp , vi har godkänd lösdrift också. . Tvätta med högtryckstvätt går ändå i så pass små utrymmen. Det är värre med ständig väta från ett avlopp som kanske inte sköts riktigt, ”genom sig själv känner jag andra”. Det är torkväder på sommaren och ventilation måste man ha i ett stall. Jag tycker det blev rent och snyggt utan störande avlopp i det fyrkantiga. Undviker grejor på väggarna också. Så trött på alltför mycket grejor.
 
Inte om kommunen kräver en separat trekammarbrunn med slamavskiljare och infiltrationsbädd för 80.000kr (och då gör vi arbetet själva) + slammtömning á 2000kr per år. Då känns det inte alls dumt att avstå!

Tvätta stallet går ju ändå.

Vi tycker att det kan duga utan, då vi enbart kommer ha fyra boxar.
Du kan inte koppla på golvbrunnarna på befintligt avlopp? Det gjorde vi.
 
Du kan inte koppla på golvbrunnarna på befintligt avlopp? Det gjorde vi.

Nä det tyckte dom inte heller var bra (varför kunde dom inte tala om riktigt) trots att befintlig brunn har kapacitet så det räcker. :turd:
 
Jag har ingen golvbrunn. Det är hink under vasken som gäller och spola av görs antingen ute på den grusade stallplanen eller på plattan vid gödselstacken. Inga problem att högtryckstvätta då det är fall ut mot gödselstacken från stallet. Har dock ingen aning om det är en godkänd lösning eftersom jag inte äger byggnaden utan bara hyr den och det har varit stall där i många år innan.

I de fall jag stått i stall med golvbrunn har der alltid varit massor med skottande av grus från den för att hindra det från att bli stopp. Inte riktigt värt besväret i min mening om det inte är väldigt ofta man behöver spola av hästarna fast det är minusgrader ute.
 
Olika mellan kommunerna men våran kommun är extremt petig. En del nöjer sig med en stenkista (billigt) men våran kommun kräver dyraste dyraste. Samma typ av avlopp som vi har till bostaden. Så frågan är om en golvbrunn är värd 80.000kr?

Jag hade absolut lagt in brunnen om jag byggde nytt, men sedan inte kopplat den om det inte finns vettigt alternativ för det i dagsläget.
 
Jo, det är precis det det måste. Våran kommun kräver fullskaligt avlopp, separat från bostadens. Trekammarbrunn med slamavskiljare och infiltrationsbädd. 80k kostade den förra vi anlade.
Lider med er.

Går det inte att planera golvbrunnen som en del av stallets dränering fristående från vatten-avloppsbiten? Då kan jag inte tänka mig att kommunen kan ställa några krav. Om det är helt omöjligt kanske det går att ordna en form av öppen ränna som leder ut vattnet? I delar av mitt gamla stall är det gjort så.
 
Lider med er.

Går det inte att planera golvbrunnen som en del av stallets dränering fristående från vatten-avloppsbiten? Då kan jag inte tänka mig att kommunen kan ställa några krav. Om det är helt omöjligt kanske det går att ordna en form av öppen ränna som leder ut vattnet? I delar av mitt gamla stall är det gjort så.

Tror (vet) att kommunen godtar en vask-lösning antingen påkopplat till befintligt avlopp/till stenkista.
Men dom godtar inte golvbrunn lett till någonting annat än en separat avloppstank med slamavskiljare och infiltration. Finns det ett hål i golvet så ska det leda till ett avlopp - inte ut i skogen.

Många stall har egna lösningar på sånt här men det beror antingen på att stallen har funnits längre än reglerna, att man har uppfört byggnaden utan lov eller att man har uppfört byggnaden som en ekonomibyggnad på en jordbrukstaxerad fastighet där det inte krävs bygglov. Dock krävs alltid anmälan till kommunen om man gör någon typ av handfat eller utmynning/brunn från stallgolv men den biten är det nog många som hoppar över.

Önskar att jag haft en jordbruksfastighet :banghead:
 
Tack, vad många svar! Då ritar jag inte in någon golvbrunn i planskissen för kommande stallet :banana:

Varför inte? Det är oerhört smidigt att ha en spolspilta där vattnet går ner i en ränna och vidare ut till gödselplattan. Lätt att spola rent vid ev stopp också 👍
Om du bygger nytt hade jag aldrig bortprioriterat det.
 
Jag hade aldrig i livet avstått från golvbrunn, men det intressanta är var den sedan ska leda. Var ska den kopplas?
När vi byggde ut för att göra stall av ladugården så gjorde vi spygatter i alla tolv boxarna. Alltså avlopp utan vattenlås, bara rätt ut.
Bara för att kunna tvätta stallet om sommaren. Plus att vaken jag eller maken någonsin varit med om vattenkopppar som aldrig läckt ;) Det var pilligt att gjuta men klart värt det.
Samma med spolspiltan - spygatt även där.

Allt leddes sedan ut i dräneringen som ledde till ett åkerdike utanför. Hade antagligen gått lika bra med en stenkista
 
Varför inte? Det är oerhört smidigt att ha en spolspilta där vattnet går ner i en ränna och vidare ut till gödselplattan. Lätt att spola rent vid ev stopp också 👍
Om du bygger nytt hade jag aldrig bortprioriterat det.

För att det skulle kosta 80.000kr extra med avloppslösningen som kommunen kräver :D
 
När vi byggde ut för att göra stall av ladugården så gjorde vi spygatter i alla tolv boxarna. Alltså avlopp utan vattenlås, bara rätt ut.
Bara för att kunna tvätta stallet om sommaren. Plus att vaken jag eller maken någonsin varit med om vattenkopppar som aldrig läckt ;) Det var pilligt att gjuta men klart värt det.
Samma med spolspiltan - spygatt även där.

Allt leddes sedan ut i dräneringen som ledde till ett åkerdike utanför. Hade antagligen gått lika bra med en stenkista

Vad sa kommunen om det då?
 
Vad sa kommunen om det då?
Eftersom det var tillbyggnad av ekonomibyggnad så behövdes inte några detaljgodkännanden. Däremot pratade vi med både bekanta byggare och kommunfolk för rådgivning innan vi byggde och ingen sa något om vår lösning.....

Det var inte ens vi som hittade på det. Vi blev övertalade till det av en byggmästare.

Eftersom det som kommer är gråvatten så trorjag inte att det kan finnas några större invändningar?
I andra stall vet jag att man lett avlopp till en gammal urinbrunn eller bara ut till dyngstacken.
 
Eftersom det var tillbyggnad av ekonomibyggnad så behövdes inte några detaljgodkännanden. Däremot pratade vi med både bekanta byggare och kommunfolk för rådgivning innan vi byggde och ingen sa något om vår lösning.....

Det var inte ens vi som hittade på det. Vi blev övertalade till det av en byggmästare.

Eftersom det som kommer är gråvatten så trorjag inte att det kan finnas några större invändningar?
I andra stall vet jag att man lett avlopp till en gammal urinbrunn eller bara ut till dyngstacken.

Ja precis, är ju då som man kan göra ”som man vill” för ingen ser det.

Men i min kommun så är dom stenhårda, och vi ska bygga stallet på en villatomt så då krävs bygglov och då måste vi följa kommunens (larviga) regler.

Grannen byggde sitt stall på jordbruksmark utan bygglov, de ledde avloppet rakt ut i bäcken. Vi bygger på villatomt och behöver ansöka om bygglov (20.000kr) och anlägga ett avlopp för 80.000kr om vi vill ha golvbrunn. Kommunen sa att ”det kan ju hamna grus och lera i brunnen och därför är det viktigt att är kopplat till brunn med infiltration och slamavskiljare”..... Ja du hör ju själv :banghead:

Byggde huset för tre år sedan och det var en mardröm att ha med nybyggnadskontoret att göra , från dag 1.
 
Eftersom det var tillbyggnad av ekonomibyggnad så behövdes inte några detaljgodkännanden. Däremot pratade vi med både bekanta byggare och kommunfolk för rådgivning innan vi byggde och ingen sa något om vår lösning.....

Det var inte ens vi som hittade på det. Vi blev övertalade till det av en byggmästare.

Eftersom det som kommer är gråvatten så trorjag inte att det kan finnas några större invändningar?
I andra stall vet jag att man lett avlopp till en gammal urinbrunn eller bara ut till dyngstacken.
Där är det på alla ställen jag känner till betydligt hårdare numera.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 056
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 566
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 215
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Grizelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp