Stall utan golvbrunn?

För att det skulle kosta 80.000kr extra med avloppslösningen som kommunen kräver :D

Jag har full förståelse för enskild ekonomi osv. Mitt svar kvarstår dock att har man alls möjlighet är det värt det och behöver inte vara avancerat om man har en godkänd gödselplatta.
 
Jag har full förståelse för enskild ekonomi osv. Mitt svar kvarstår dock att har man alls möjlighet är det värt det och behöver inte vara avancerat om man har en godkänd gödselplatta.

Vi får inte leda ut avloppet på gödselplatta. Inte OK enligt kommunen. Vi ska inte ha gödselplatta heller utan en container.
 
Vi får inte leda ut avloppet på gödselplatta. Inte OK enligt kommunen. Vi ska inte ha gödselplatta heller utan en container.

Varför får ni inte ha gödselplatta? Om ni inte får det så ja då blir det krångligare och dyrare . Synd. Om ekonomin tillät hade jag ändå räknat på det men förstår att 80 papp till är jättemycket !
 
Jag hade nog skippat brunnen i ett sådant läge men gjutit plattan med fall så man lätt kan sopa ur efter man tvättat stallet. Jag hade själv också haft en uppställningsplats med fall utåt så man skulle kunna skölja och sedan sopa ut vattnet.

Tvätta stallet är nog minsta problemet då kan man ju ha en enkel industriuppsugare de få gånger på året tänker jag..

Däremot vardagen att kunna spola hästar inne utan problem är ju guld .
 
Senast ändrad:
Varför får ni inte ha gödselplatta? Om ni inte får det så ja då blir det krångligare och dyrare . Synd. Om ekonomin tillät hade jag ändå räknat på det men förstår att 80 papp till är jättemycket !

Jo vi får ja gödselplatta men det ska vi inte! Även om vi hade haft en så får vi inte leda vatten från golvbrunn dit utan det ska till slamavskiljare. Det kostar 80k.
 
Tvätta stallet är nog minsta problemet då kan man ju ha en enkel industriuppsugare de få gånger på året tänker jag..

Däremot vardagen att kunna spola hästar inne utan problem är ju guld .
Det håller jag med om. Stalltvätt görs ju dessutom oftast på sommaren under bra förhållanden.
Men som jag också skrev skulle jag gjort en uppställningsplats med fall utåt och dörr bakom. Då kan man vid behov spola benen lite lätt och sedan sopar man ut vattnet. Inte ett ställe man bör spola flera gånger om dagen men få bort det värsta från benen..
 
Tack, vad många svar! Då ritar jag inte in någon golvbrunn i planskissen för kommande stallet :banana:
Du kan ju ordna med lutning på golvet så att vatten osv rinner ut om man nu behöver hålla på med vatten.

Jag har golvbrunn men inget avlopp i stallet. Det rinner bara ut på gödselstacken så håller mig till miljövänliga rengöringsmedel om jag nu måste använda det öht. Men är smidigt att kunna spola av hästarna inne och tvätta utrustning utan att bry sig om att det blir vatten överallt ;)
 
Vi har golvbrunn i stallet. Vid vattenskada med fullt sprut med vatten rakt ut ftån en kran, var det i golvbrunnen det mesta vattnet rann ned i. Utan golvbrunn=vatten i hela stallet... Stallchefens gubbe var mkt nöjd med att vattnet rann undan. Stallchefen tackade sin lyckliga stjärna att pigan (jag) rensar golvbrunnen en gång i månaden.
Leriga ben sköljs av ute, pga förstoppningsrisken.
 
Jo vi får ja gödselplatta men det ska vi inte! Även om vi hade haft en så får vi inte leda vatten från golvbrunn dit utan det ska till slamavskiljare. Det kostar 80k.
Som de andra säger, luta plattan så att vattnet rinner av. Lite OT. Undrar om miljönissen i din kommun är medveten om hur man löser det med vattnet som kommer från disken på mjölkgårdar... Det går inte ut i någon trekammarbrunn utan hela utgödslingssystemet dimensioneras för att ta emot även diskvatten (blir betydligt fler liter och mer kemikalier än från din utslagsvask).

Tänk om folk kunde vara lite mer pålästa innan de ställer sina krav...
 
När vi byggde nytt valde vi att inte ha golvbrunn i stallet. Har tidigare jobbat i stall och fått rensa dessa förb****de avlopp efter andra som spolar ur hinkar med matrester, soppar ner skit från stallgången m.m.
Har även varit med om stall med spolspilta inne i hästdelen där inte ventilationen är tillräcklig och fukten blir kvar. Är ju en sak om man spolar en häst någon gång, men vissa som spolar flera hästar varje dag tänker kanske inte på att det krävs större ventilation.

Vi spolar av våra hästar ute för att slippa få in fukten i stallet. Inte för att vi gör det jätteofta men det händer!;)
Gjorde även plattan lite lutande mot dörren. Kör med högtryckstvätt när vi tvättar stallet, sopar ut det mesta vattnet och suger upp det sista med en grovdammsugare. Inga som helst problem.
Saknar inte avlopp!:)
 
Som de andra säger, luta plattan så att vattnet rinner av. Lite OT. Undrar om miljönissen i din kommun är medveten om hur man löser det med vattnet som kommer från disken på mjölkgårdar... Det går inte ut i någon trekammarbrunn utan hela utgödslingssystemet dimensioneras för att ta emot även diskvatten (blir betydligt fler liter och mer kemikalier än från din utslagsvask).

Tänk om folk kunde vara lite mer pålästa innan de ställer sina krav...

Tror att bönder som har jordbruksfastigheter i regel inte ber om lov utan bara gör. :meh:
 
Tror att bönder som har jordbruksfastigheter i regel inte ber om lov utan bara gör. :meh:
De får miljökontroller de också så det är inte någon hemlighet att diskvatten går ut i flytgödselbrunnen. Har man självflyt från stallet så krävs det vattnet för att utgödslingen ska fungera. Det är något man tagit med i beräkningen när man tagit fram regelverket.

Om den aktuella inspektören varit medveten om vad som är tillåtet och inte inom övrig djurhållning när det kommer till utgödsling och avlopp så skulle hen inte ha något emot att man lät avloppet från stallet gå ut till en tät platta menar jag (så länge vattnet inte riskerade att flöda över kanten på plattan, men då är inte plattan godtagbar som gödselplatta i alla fall).
 
De får miljökontroller de också så det är inte någon hemlighet att diskvatten går ut i flytgödselbrunnen. Har man självflyt från stallet så krävs det vattnet för att utgödslingen ska fungera. Det är något man tagit med i beräkningen när man tagit fram regelverket.

Om den aktuella inspektören varit medveten om vad som är tillåtet och inte inom övrig djurhållning när det kommer till utgödsling och avlopp så skulle hen inte ha något emot att man lät avloppet från stallet gå ut till en tät platta menar jag (så länge vattnet inte riskerade att flöda över kanten på plattan, men då är inte plattan godtagbar som gödselplatta i alla fall).

Jag är helt okunnig när det kommer till gödselplattor, men om jag drar ett avlopp ut till en gödselplatta, kommer det inte till slut stå massa vatten där ?
 
Jag är helt okunnig när det kommer till gödselplattor, men om jag drar ett avlopp ut till en gödselplatta, kommer det inte till slut stå massa vatten där ?

Plattan genererar ju en massa värme (eller ja, gödseln alltså). Är väl därför det är vanskligt med tak över. Lagom är bäst liksom. Hoppas @a1agnlju svarar!
 
Jag är helt okunnig när det kommer till gödselplattor, men om jag drar ett avlopp ut till en gödselplatta, kommer det inte till slut stå massa vatten där ?
Man har lite lutning mot en klack eller mur. Gödsel som kan läggas på gödselplattan (dvs djupströ eller fastgödsel, eventuellt kletgödsel) är så torr i sig så den suger upp lakvattnet/tvättvattnet som blir. Framför allt hästgödsel som är så torr är risken minimal att det rinner ut om man har lite lutning.

Sedan behövs det lite vatten för att få gödseln att brinna ihop bättre, så det är inte bara minus att ha avloppet till plattan. Men någon toa kan man inte ha kopplat till förstås, men väl en utslagsvask och avlopp från en spolspilta.
 
Jag är helt okunnig när det kommer till gödselplattor, men om jag drar ett avlopp ut till en gödselplatta, kommer det inte till slut stå massa vatten där ?
Det gör det ju oavsett eftersom det regnar (och plattan är tät, vilket den såklart ska vara). Men vi fick inte ok på den lösningen hos oss, inte heller på stenkista, utan vi drog stallavloppet till trekammarbrunnen. Det kändes lite surt då, men det blev faktiskt inte så himla mycket dyrare och känns som en hållbar och bra lösning på det hela.
 
Det gör det ju oavsett eftersom det regnar (och plattan är tät, vilket den såklart ska vara). Men vi fick inte ok på den lösningen hos oss, inte heller på stenkista, utan vi drog stallavloppet till trekammarbrunnen. Det kändes lite surt då, men det blev faktiskt inte så himla mycket dyrare och känns som en hållbar och bra lösning på det hela.

Ja, det var mitt första förslag! Att dra avloppet till befintlig trekammarbrunn. Men då sa kommunen ”Vakin vill nog inte tömma om man gör så, det kan ju hamna grus från stallet ner i slamavskiljaren”. Vakin är alltså myndigheten här som ansvarar för avfall.

Har ställt frågan till Vakin också men deras antagligen enda avfallsingenjör är inte tillbaka förrän vecka 33... Så nu väntar vi och ser.

Jag klurar på att skippa golvbrunn just för att få igenom bygglovet så smidigt som möjligt. Bygglovet till huset tog nästan ett år av strul och krångel :banghead:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 056
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 566
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 215
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Grizelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp