Stall utan golvbrunn?

Vilke slöseri på resurser och vilka onödiga utsläpp, jisses! Ja, det är inte konstigt att miljöinspektörerna blir övernitiska när folk inte har vett att ta hand om sin gödsel på ett vettigt sätt.
Att lägga ut hästgödseln på marken är det bästa ur miljösynpunkt om det sker på ett vettigt sätt.
 
Varför skulle det skada miljön? En infiltrationsanläggning för vanligt hushållsvatten fungerar precis så förutom då att den är mindre effektiv genom att vattnet inte passerar översta jordlagret utan släpps ut en bit ned i marken samt dessutom att vattnet innehåller långt mycket mer näring än vatten från ex.v. en spolspilta.

Mig veterligen finns de paragrafer som finns för spolplats och avlopp i stallar av en anledning, precis som det finns paragrafer att en gödselstack inte får ligga direkt på backen 👍 osv osv.
 
Att lägga ut hästgödseln på marken är det bästa ur miljösynpunkt om det sker på ett vettigt sätt.

Det är väl just ”det vettiga sättet” som är kruxet . Självklart är det inga problem när ”det sker på ett vettigt sätt” 😳 Det är ju just pga det som det finns restriktioner - inkl för bönder som ev sprider ut gödseln på fält etc .
 
Ett sånt hade inte gått igenom här oavsett jordbruksfastighet eller inte.

Gått igenom vad? Är ingen som kollar nåt sånt. Ingen som kollar något alls. Är ju en jordbruksfastighet, bara att slänga upp vilken skit man vill. Ingen från kommunen som kollar det.
 
Gått igenom vad? Är ingen som kollar nåt sånt. Ingen som kollar något alls. Är ju en jordbruksfastighet, bara att slänga upp vilken skit man vill. Ingen från kommunen som kollar det.
Det sker en helsike massa övergödning av våra sjöar och hav just på grund av att vi inte tar om hand gödsel och avlopp på rätt sätt. Bara för att miljökontoret inte har möjlighet att kolla upp saker och ting så betyder ju inte det att det bara är att skita i hur man får och inte får göra med avlopp och gödsel. Det finns ju en anledning till att våra regler är som de är liksom. Varför inte ta vara på den kunskap som finns istället.
 
Det sker en helsike massa övergödning av våra sjöar och hav just på grund av att vi inte tar om hand gödsel och avlopp på rätt sätt. Bara för att miljökontoret inte har möjlighet att kolla upp saker och ting så betyder ju inte det att det bara är att skita i hur man får och inte får göra med avlopp och gödsel. Det finns ju en anledning till att våra regler är som de är liksom. Varför inte ta vara på den kunskap som finns istället.

Ja, jag håller med. Men det retar mig att jordbruksfastigheter slipper bry sig.
 
Jag har stall med 4 boxar och man klarar sig utan golvbrunn. Det är lite jobbigt vid sommarstädningen när det blir vatten överallt men med bara 4 boxar löser man det ganska enkelt med mopp eller att skyffla upp vattnet med en spade efteråt. Svampar av efter ett vanligt ridpass gör jag i stallgången och spolar/duschar gör jag utomhus. Visst hade städningen blivit lättare med golvbrunn men när det ändå är så dyrt och det går att lösa utan med bara 4 boxar så är det smartare att vara utan.
 
Gått igenom vad? Är ingen som kollar nåt sånt. Ingen som kollar något alls. Är ju en jordbruksfastighet, bara att slänga upp vilken skit man vill. Ingen från kommunen som kollar det.
Blir det besök från LS eller kommun så blir det vite om det inte ändras inom en viss tid efter besöket.
 
OT
Angående städa stall utan golvbrunn. Jag har en grovdammsugare och inte nog med att den är ypperlig när man städar taket så suger den dessutom vatten om man vill. Mycket praktisk och den kostade runt 2000:- värd varenda krona.
Slut på OT
 
Att lägga ut hästgödseln på marken är det bästa ur miljösynpunkt om det sker på ett vettigt sätt.
Precisera gärna hur du tänker nu. Att lägga ut gödsel på en åker vid lämplig tidpunkt, absolut, och eventuellt om det rör sig om lerjord. Men sand eller mulljord är inget lysande underlag. Näringen ska ju tillbaka till odlingsmarken, inte ligga på någon yta bakom ett stall eller nerrunnen i ett dike någonstans.
 
Precisera gärna hur du tänker nu. Att lägga ut gödsel på en åker vid lämplig tidpunkt, absolut, och eventuellt om det rör sig om lerjord. Men sand eller mulljord är inget lysande underlag. Näringen ska ju tillbaka till odlingsmarken, inte ligga på någon yta bakom ett stall eller nerrunnen i ett dike någonstans.
Det är inga stora mängder gödsel som det blir från några få hästar i ett mindre stall. Hästgödsel är inte heller så koncentrerad och näringsämnena binds till en del i det organiska materialet. Om den gödseln körs ut och läggs där det man bedömer att jorden behöver näringen ger det allra minst miljöpåverkan, oavsett jordart. Alternativet att det läggs i en container som körs först från lastbilscentralen ut till gården, från gården till någon mottagning och sedan vidare, vilket kan bli ganska många mil sammanlagt, är långt sämre för miljön ur alla aspekter trots att det är enligt alla miljöregler.
 
Varför skulle det skada miljön? En infiltrationsanläggning för vanligt hushållsvatten fungerar precis så förutom då att den är mindre effektiv genom att vattnet inte passerar översta jordlagret utan släpps ut en bit ned i marken samt dessutom att vattnet innehåller långt mycket mer näring än vatten från ex.v. en spolspilta.
Hur infiltrationsanläggningar fungerar. OBS! flera cavet om när det är tillåtet etc och slamavskiljaren som då töms med bil.
https://www.avloppscenter.se/kunska...har-anlagger-du-en-infiltration-markbadd.html
 
Hur infiltrationsanläggningar fungerar. OBS! flera cavet om när det är tillåtet etc och slamavskiljaren som då töms med bil.
https://www.avloppscenter.se/kunska...har-anlagger-du-en-infiltration-markbadd.html
Jag vet hur olika typer av infiltrationer fungerar, den huvudsakliga anledning till att man inte får släppa ut det direkt på marken är den sanitära biten med lukt och smittspridning. Ur miljösynpunkt ger det effektivare rening om avloppsvattnet släpps ut ovan mark, översilas, och den typen av reningsanläggningar förekommer också men godkänns nog sällan för enskilda hushåll i Sverige.
 
Jag vet hur olika typer av infiltrationer fungerar, den huvudsakliga anledning till att man inte får släppa ut det direkt på marken är den sanitära biten med lukt och smittspridning. Ur miljösynpunkt ger det effektivare rening om avloppsvattnet släpps ut ovan mark, översilas, och den typen av reningsanläggningar förekommer också men godkänns nog sällan för enskilda hushåll i Sverige.
Hur kan du då skriva att en infiltrationsbädd för ett hushåll fungerar så att man bara släpper ut allt och argumentera för att det borde vara en lösning tillåten även för stall?

I en infiltrationslösning för hushåll talar vi om slamavskiljare och bädd. Som dessutom inte tillåts överallt eller nära vatten eller vägar - ds ganska långtifrån att bara låta avloppet gå rakt ut
 
Det är inga stora mängder gödsel som det blir från några få hästar i ett mindre stall. Hästgödsel är inte heller så koncentrerad och näringsämnena binds till en del i det organiska materialet. Om den gödseln körs ut och läggs där det man bedömer att jorden behöver näringen ger det allra minst miljöpåverkan, oavsett jordart. Alternativet att det läggs i en container som körs först från lastbilscentralen ut till gården, från gården till någon mottagning och sedan vidare, vilket kan bli ganska många mil sammanlagt, är långt sämre för miljön ur alla aspekter trots att det är enligt alla miljöregler.
Många bäckar små. Det har gjorts omfattande forskning på hästgårdar i Sverige som säger något annat än det du påstår. Regelverket likaså.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 538
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grizelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp