Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Ja, men oavsett så tycker jag att stallägaren bör ta upp det med hästägaren. Personligen tycker jag mockning är väldigt enkelt, kan du sova där så duger det.

Alltså......nä....
Jag fick också lära mig det och visst håller jag till viss del med men ärligt.....det är ju inte de renaste djuren. Många kissar i sin mat eller går på den. De rullar sällan på det rena stället eller det med bara lera utan helst där både bajs och kiss ligger. I alla fall mina hästar.

Om jag lade in ett liggunderlag så skulle jag kunna sova där men annars är det tveksamt och jag får ändå höra att jag är onödigt noga.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.

Jag har läst igenom tråden.

Frågeställningen är jättesvår!

Det vill säga: egentligen enkelt i mina ögon på så sätt att jag inte hade täckat den häst du beskriver - men jag använder väldigt sällan täcken till mina hästar.
Och forskning visar att hästar oftast inte behöver täcken.
Men en färsk svensk undersökning visar också att typ 75% av alla hästägare (som svarade på just den enkäten, det vill säga eventuellt snedrekryterad undersökningsbas) använder täcken inomhus och ca 90% använder täcken utomhus.

Så du är "the odd man out" i frågan även om jag tycker att du har rätt i sak.

Så att diskutera med stallägaren och hitta en lösning är nog det vettigaste.
Om du är bestämd på att hästen inte ska ha täcke och stallägaren är bestämd i sin uppfattning om att hästar ska ha täcken så håller jag med dem som föreslagit att du behöver byta uppstallning.
 
Senaste fallet av ren "idioti" var i kompisens stall där islänningen i stallet svettades under täcket nu under våren och ägaren väljer att raka hästen för att den ska kunna ha täcke på till 100%, för det "är så jobbigt att veta om det kommer regna eller inte".

Hästen ifråga rids inte.
 
Senaste fallet av ren "idioti" var i kompisens stall där islänningen i stallet svettades under täcket nu under våren och ägaren väljer att raka hästen för att den ska kunna ha täcke på till 100%, för det "är så jobbigt att veta om det kommer regna eller inte".

Hästen ifråga rids inte.

Ja, det är nog ett inte helt ovanligt scenario.

Särskilt det där med tjockpälsade hästar och vår, där det kan ändra sig.
Igår hos mig, till exempel.
Minus nio på morgonen. Många hade tyckt att hästar ska ha tjocka täcken på sig.
Mitt på dagen - fortfarande under nollan men ordentlig värme av solen. En av mina tjockpälsade var lite varm bara av att stå och sola. Täcke då - inte så bra.

Jag har en häst som har täcke på sig ute - nu har jag slarvat och låtit honom ha täcke även när det är fint väder, men det är ju egentligen vid +/-2 och nederbörd som det behövs. Hästen är en gammal galopphäst, som blir lite frusen.
Övriga behöver inte täcken i stort sett oavsett väder men de som är uppstallade kan få komma in tidigt om vädret är skrutt.
 
Alltså......nä....
Jag fick också lära mig det och visst håller jag till viss del med men ärligt.....det är ju inte de renaste djuren. Många kissar i sin mat eller går på den. De rullar sällan på det rena stället eller det med bara lera utan helst där både bajs och kiss ligger. I alla fall mina hästar.

Om jag lade in ett liggunderlag så skulle jag kunna sova där men annars är det tveksamt och jag får ändå höra att jag är onödigt noga.
Jag menar inte att en ska tänka att sova där samtidigt som hästen:banghead: Utan att den är så ren att jag skulle kunna sova där utan att få bajs på kläderna eller urinstank i näsan.
 
Fy, hur har de som säger så till dig då till sina hästar?! :eek::yuck:

Jag tänker mig nog att när min hästs box är som allra renast, och alldeles nyspånad är den som allra värst att sova i för en människa :laugh: Skulle hellre lägga mig i den omockad efter ett par dagar. En massa ljust, fräscht spån som känns jättemysigt för hästen men jättejobbigt att få innanför kläderna :crazy:
 
Hur en mockar väljer en själv, men när boxen blir en sanitär olägenhet anser jag att stallägaren ska gå in.
Jag vet att jag är mockningsfascist, som jag nämnde tidigare, jag tänker inte att alla ska göra som jag....
Men en äcklig box är inte ok!
 
Hur en mockar väljer en själv, men när boxen blir en sanitär olägenhet anser jag att stallägaren ska gå in.
Jag vet att jag är mockningsfascist, som jag nämnde tidigare, jag tänker inte att alla ska göra som jag....
Men en äcklig box är inte ok!
Alltså, jag tycker en box är för äcklig för mig att "sova " i oavsett om den är renmockad. Är skillnad på rent för en häst och rent för oss människor eller ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 660
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 542
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp