Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Ohygieniskt för vem? Dig? Sluta förmänskliga hästen.
Sluta lägg ord i munnen på mig.
Ohygieniskt för hästen, givetvis. Väldigt ovanligt, men jag har stött på några ägare som inte brydde sig, och det var oerhört äckligt.
 
Jag har läst igenom tråden.

Frågeställningen är jättesvår!

Det vill säga: egentligen enkelt i mina ögon på så sätt att jag inte hade täckat den häst du beskriver - men jag använder väldigt sällan täcken till mina hästar.
Och forskning visar att hästar oftast inte behöver täcken.
Men en färsk svensk undersökning visar också att typ 75% av alla hästägare (som svarade på just den enkäten, det vill säga eventuellt snedrekryterad undersökningsbas) använder täcken inomhus och ca 90% använder täcken utomhus.

Så du är "the odd man out" i frågan även om jag tycker att du har rätt i sak.

Så att diskutera med stallägaren och hitta en lösning är nog det vettigaste.
Om du är bestämd på att hästen inte ska ha täcke och stallägaren är bestämd i sin uppfattning om att hästar ska ha täcken så håller jag med dem som föreslagit att du behöver byta uppstallning.
Länk till undersökningen :)?
 
Jag tycker att man som ansvarig för stallet ska säga till om något går överstyr. När det blir ett lidande för hästen eller övriga. Upplever att mycket handlar om okunskap och är man bara tydlig redan från början så blir det sällan problem.
Ang mockning är jag noga med att få bort all kiss inne i stallet pga lukten.
Här gör ju folk olika när det gäller mockningen men i mitt stall måste man ta bort all kiss. Jag brukar visa första gången hur jag mockar och varför (för att inte få ut rent spån) så tar folk efter sen så det är ju smidigt. Men framförallt att man förklarar varför och inte bara såhär gör vi.
 
@fio
Du säger ju att det ska vara så rent att du ska kunna sova där annars är det ohygieniskt.
JAG tänker så, men vet att majoriteten inte tänker så, helt ok!

Jag håller inte med, hästar har inte samma preferenser som vi människor.
Jag vet att det inte är hästarnas preferenser.

Jag anser att stallägaren ska lägga sig i när boxen blir ohygienisk utefter hästarnas preferenser.
 
@fio
Du säger ju att det ska vara så rent att du ska kunna sova där annars är det ohygieniskt.
JAG tänker så, men vet att majoriteten inte tänker så, helt ok!

Jag håller inte med, hästar har inte samma preferenser som vi människor.
Jag vet att det inte är hästarnas preferenser.

Jag anser att stallägaren ska lägga sig i när boxen blir ohygienisk utefter hästarnas preferenser.
Och då kommer man ofelbart till tycke och smak. Alla kan säkert enas om att en genomgrisig box är ofräsch och likaså att en nyligen iordninggjord nyskurad box med rent strö är hygienisk efter hästar preferenser men där slutar det alla har gemensamt.

Det finns en ganska stor gråzon där en del anser det rent nog och andra anser det för dåligt mockat. Det är därför det blir diskussioner där det inte finns rätt eller fel.
 
Och då kommer man ofelbart till tycke och smak. Alla kan säkert enas om att en genomgrisig box är ofräsch och likaså att en nyligen iordninggjord nyskurad box med rent strö är hygienisk efter hästar preferenser men där slutar det alla har gemensamt.

Det finns en ganska stor gråzon där en del anser det rent nog och andra anser det för dåligt mockat. Det är därför det blir diskussioner där det inte finns rätt eller fel.

Ja, men det finns det nästan i allt :) Jag har listat upp vad JAG tycker en stallägare ska "lägga sig i".
 
Att om man möter samma problem om och om igen så är det kanske dags att rannsaka sitt egna beteende som stallägare.
Nu har jag medvetet inte haft inhyrda.
Men ja jag anser inte att jag behöver rannsaka mig själv för att jag inte ville att inhyrda som mockar eller borstar lerig häst när andra hästar är inne, just nu är det ett icke problem då jag nu mer har lösdrift och inte boxdrift.

Nu med lösdrift avstår jag då jag inte har lust att ha ytersta ansvar för andras hästar, för att komma runt det ansvaret skulle jag behöva dela så inhyrda har sin lösdrift och mina egna en annan och då inte ha något med den andra lösdriften att göra, vilket innebär att mina egna får mindre hage men visst om jag skaffar större gård/ mer mark så.
 
Nu har jag medvetet inte haft inhyrda.
Men ja jag anser inte att jag behöver rannsaka mig själv för att jag inte ville att inhyrda som mockar eller borstar lerig häst när andra hästar är inne, just nu är det ett icke problem då jag nu mer har lösdrift och inte boxdrift.

Menar du på allvar att man inte får mocka när någon häst står inne? Då hade ju vinterhalvåret för oss på box med vanliga arbetstider haft en vinter utan mockande. :cautious: Och nu när boxvilande hästen står inne så avstannar mockandet? Måla mig konfunderad.
 
Nu har jag medvetet inte haft inhyrda.
Men ja jag anser inte att jag behöver rannsaka mig själv för att jag inte ville att inhyrda som mockar eller borstar lerig häst när andra hästar är inne, just nu är det ett icke problem då jag nu mer har lösdrift och inte boxdrift.

Nu med lösdrift avstår jag då jag inte har lust att ha ytersta ansvar för andras hästar, för att komma runt det ansvaret skulle jag behöva dela så inhyrda har sin lösdrift och mina egna en annan och då inte ha något med den andra lösdriften att göra, vilket innebär att mina egna får mindre hage men visst om jag skaffar större gård/ mer mark så.

Hur löser man det om en måste ha boxvila? Och kan man inte mocka om någon annan har sin häst inne?

Okej om man tar in typ 21. Och alla är i stallet otroligt olika tider. Men annars blir det där väldigt svårt.
 
Nu har jag medvetet inte haft inhyrda.
Men ja jag anser inte att jag behöver rannsaka mig själv för att jag inte ville att inhyrda som mockar eller borstar lerig häst när andra hästar är inne, just nu är det ett icke problem då jag nu mer har lösdrift och inte boxdrift.
Du gör helt rätt i att inte ha inhyrda, ligger din gräns på att borsta lerig häst eller mocka när andra är inne så är det ohållbart med inhyrda. Som stallägare måste man ha regler som funkar för de flesta eller vara extremt noga med att välja inackorderingar och du skulle behöva schemalägga stalltiderna så de inte krockar för att få till det. Och vem vill ha sin häst under sådana omständigheter?
 
Menar du på allvar att man inte får mocka när någon häst står inne? Då hade ju vinterhalvåret för oss på box med vanliga arbetstider haft en vinter utan mockande. :cautious: Och nu när boxvilande hästen står inne så avstannar mockandet? Måla mig konfunderad.
Ser det som en självklarhet att inte mocka när hästarna har tagits in från hagen, om det finns några andra där som har sina inne för att rida ser jag inte som ett problem då hästarna inte utsätts för det dagligen år efter år. Vid skada/sjukdom är det inte mycket att göra åt mer än att se till att det mockas så försiktigt som möjligt och bra med frisk luft (fönster i boxen öppet tex).

Vad andra jobbar med och deras arbetstider bryr jag mig föga om, kan det inte mockas någon time innan intag (dammet måste ju lägga sig oxå) så är det fel stall helt enkelt eller leta efter ett stall som inte bryr sig.
 
Du gör helt rätt i att inte ha inhyrda, ligger din gräns på att borsta lerig häst eller mocka när andra är inne så är det ohållbart med inhyrda. Som stallägare måste man ha regler som funkar för de flesta eller vara extremt noga med att välja inackorderingar och du skulle behöva schemalägga stalltiderna så de inte krockar för att få till det. Och vem vill ha sin häst under sådana omständigheter?
Som jag skrev innan så är dom 2 ett icke problem nu med lösdrift 👍.

Lärde mig mycket av 2 äldre som ung, där var det ett big nono att göra dessa 2 saker, det var tänk på hästar luftvägar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp