Stallhyra, Dyrt eller ej?

Sv: Stallhyra, Dyrt eller ej?

Den ena rörelsen ska ju inte bära den andra, allt ska ju vara självbärande anser jag. Jag och min man driver faktiskt åxå ett rätt "framgångsrikt" jordbruk med 85 mjölkkor plus kalvar och ungdjur. Men det vi får i intäkter där är ju något som ska gynna vår familj och vårt liv, inte för att hålla hästägare med en hobby. Ingen annanstans än i hästbranchen fungerar det så här, att man sponsrar andras intressen. De boxplatser som vi hyr ut ska vara självbärande, kallhyran baseras på den omkostnaden som boxen/arna kostar per månad i fasta utgifter, till det kommer foder, spån och tjänster.

Och jag kan ju förstå att man, om man inte tjänar så mycket, uppskattar att hitta ett billigt stall. Men krasst har de ju samma dåliga lönebild som du har och inte tillräckligt med kred för det jobb och ytor som de tillhandahåller.

Kicki :laugh:

Jag håller absolut med. Och det är ju som sagt en åsikt som går att använda i många yrkessammanhang, det är ju många jobb (som vårdyrken eller lokalvård som exempel) som absolut skulle förtjäna högre lön och inte bara sponsra företaget med rena skithus ;). Så allt går ju som lite hand i hand. Men jag kan också förstå hästägarna förutom mig som valde det stallet, även fast de tjänar mer. Hittar man ett bra och billigt stall så tar de flesta det istället för att tänka "Nej, jag tar det här dyrare eftersom det är mer rätt gentemot stallägaren och hästverksamhet i allmänhet". De flesta ser ju till sin egen situation och sin egen plånbok framför någon annans. Oj, ja, det är en svår debatt (i alla fall för en med hemsk huvudvärk) :P.

(Kul med en till Umeåbo i alla fall :) )

Jag tycker det låter mkt, men som tidigare nämnt finns det folk som är villiga att betala det fungerar det.
Jag har 1 inackordering här för 700:-/mån
Lösdrift
Hö (fri tillgång), halm, kraftfoder, täckesbyte och allt runt om kring.
kostar extra per månad om häten ska motioneras av oss så brukar bli 1000:-/mån och då behöver inte ägaren komma hit alls.
(Inte det att hon inte bryr sig, det är en deal vi har att vi tar hand om allt här)..

KL

Visst kostar det lika mycket i princip att driva runt ett stall. Dock ska det väl vägas in att dalsland är ett tvättäkta jord och skogsbrukssamhälle. Det är kortare avstånd att frakta foder, strö osv. Lättare att få tag på folk som kan hämta dyngstacken gratis. Torv finns i massor och är billigt. Merparten av hästägarna här anväder torv eller spån. Höpriserna här ligger på mellan 1.80- 2,50 kr/kg ca. Så har man det kanske inte i en storstad så då trissas ju givetvis priset upp lite om de delarna ska ingå.

Sen är det inte många här som driver det som ren hästverksamhet som man gör i städerna. Oftast har man ett mindre stall hemma med tex 4-6 platser där dottern har typ en-två hästar och så några inakorderingar som betalar hennes hästar lite. Sen får man finna sig i att det finns kossor, får och grustag runt knuten eller på samma gård. Många har paddock och vill man ha ridhus så tar man oftast transporten.

Jag tycker inte det är att dumpa priserna. Det är en fråga om tillgång helt enkelt. Vill man ha uthyrt så får man rätta sig efter marknadsefterfrågan eller ha tomt. Likväl som du inte kan sälja din bil för 30.000 mer "bara för att" på en övermättad marknad så kan du inte hyra ut till ett högt pris när stall står tomma.

om TS lägger till 380 kr i månaden så får hon detta här i dalsland

* stor box

*nybyggt ridhus

*Paddock

*strö

*jättefina ridvägar

*möjlighet till grusade sjukhagar

*spolspilta med varmt och kallt vatten

*hage för 1-3 hästar matrialet ingår.

*sommarbete

*Tre tränare sammarbetar med anläggningen

*Bussförbindelser

Foder köpes själv och arbetet med fodrig och in/utsläpp delas upp på samtliga inakorderingar samt ägaren av anläggningen enligt schema.

Så med tanke på vad hennes nuvarande hyresvärd tar så är det dyrt här. Om man använder underhåll kostar som motevering för priset så får man istället matcha prislappen med mera service.

Tack för synpunkterna! Kanske skulle tilläggas att alla i stallet e måttligt trötta på att det som ska ingå, missköts. Och alla funderar på att gå ihop och sätta press på stallvärden för att få ner priset. Och för att vara häromkring är det dyrt tycker jag, för 1500 kan man få allt... Detta är det närmsta stallet för mig och jag trivs ändå rätt bra, vill inte flytta, men de e lite surt när det kostar mig mer i månaden att ha min häst här än vad det gjort i ett tävlingsstall m ridhus och där hö o strö ingick, kostade 2300kr då... Vill bara få reda på om jag kan dra detta längre eller om jag ska dra mig ur. TACK alla

Då låter det inte som att det är pengarna som är problemet, snarare relationen mellan stallvärd och hyresgäster.

I mina ögon är det rimligt. Skulle dock inte stå i ett sådant stall av bekvämlighetsskäl men är beredd att betala mer också.

Den ena rörelsen ska ju inte bära den andra, allt ska ju vara självbärande anser jag. Jag och min man driver faktiskt åxå ett rätt "framgångsrikt" jordbruk med 85 mjölkkor plus kalvar och ungdjur. Men det vi får i intäkter där är ju något som ska gynna vår familj och vårt liv, inte för att hålla hästägare med en hobby. Ingen annanstans än i hästbranchen fungerar det så här, att man sponsrar andras intressen. De boxplatser som vi hyr ut ska vara självbärande, kallhyran baseras på den omkostnaden som boxen/arna kostar per månad i fasta utgifter, till det kommer foder, spån och tjänster.

Och jag kan ju förstå att man, om man inte tjänar så mycket, uppskattar att hitta ett billigt stall. Men krasst har de ju samma dåliga lönebild som du har och inte tillräckligt med kred för det jobb och ytor som de tillhandahåller.

Helt rätt. Kloka ord.

Ja det är en svår debatt, men som i mycket annat så får man ju "rannsaka" sig själv. På samma vis som man har ett ansvar för sina inköp av matvaror och dess ursprung och då automatiskt kostnaden.

Ja, det kan aldrig bli för många Umebor! :D Du är välkommen till Norr och Västerbottenstråden på Gnägg.

Anser att det är fullt rimligt. Tog 1000kr i hyra när jag hade stall och det enda som ingick var utsläpp och morgonutfodring vardagar.

Men uppenbarligen tycker inte du det, så flytta till ett stall som har det du vill. Att gå ihop ett gäng och pressa stallägaren att sänka hyran vet jag inte vad du vill få ut av?...

Jag betalar 600/box för samma som du beskriver, fast vi har toalett och dusch men inget bete att tala om.

Jag hade inte betalat 1000:- om det inte finns fräscha hagar. Hade det funnits hagar av bra kvalitet hade det varit en okej summa, det är både dyrt och jobbigt att bygga :D

I övrigt håller jag med om att stallägare borde börja ta betalt för vad det faktiskt kostar, och inte sponsra folk.

Jag tycker de e dyrt..

Vi har en stall hyra på 1100 kr å då ingår
box och lösdrift
utsläpp
hö (12 kg)
padock
täckes byten
el
vatten
mm mm
rast hage på vintern
fina stora beten på sommren

Jag tycker de e dyrt..

Vi har en stall hyra på 1100 kr å då ingår
box och lösdrift
utsläpp
hö (12 kg)
padock
täckes byten
el
vatten
mm mm
rast hage på vintern
fina stora beten på sommren

Eller är det du som har en BILLIGT STALLPLATS ?!?!?:cool:

Mia

Jag är stallägare (i utkanten av Stockholms län) och tänker som så att gillar inte folk mina priser så kan de stå någon annan stans. Jag tar 3250 ink moms. Då ingår ALLT. Det är ca 100 kr/dag... Bara in/utsläpp, mockning, täckesservice, visitering, släpa in torv o hö tar ju minst 30 min/ häst, sen tillkommer hämtning av kraftfoder o staketmaterial, hö- och torvleveranser, målning av stall o staket, mm i all oändlighet... På det har jag ju kostnader för alls inköp som nämns ovan... Timpenning??? Blir ju 0 o ingenting typ. Visst är det andra priser i Sthlm men jag tycker att det står var i en fritt att sätta priset, o sedan är det upp till kunden att acceptera eller söka sig någon annanstans.

Färg, el, ev hagarrenden mm mm...

Min kallhyranligger på 1000 men det är när boxen är tom bara för att få behålla den då ingår ingenting alls! Jag har heller inget lägre pris under betet.

Blev lite långt o lite ot, men kontentan är att du kan välja som många redan sagt. Ang saker som ska ingå ska ju kontraktet naturligtvis höjas av både stallägare o inackordering!

Hoppas det löser sig för dig.

Jag skulle hellre ha tomt än sänka priserna! Den tid jag skulle spara på att inte ha lågprisbetalamd hästar kan jag ju lägga på annat jobb med bra mycket högre timlön...

Underhåll kostar faktiskt, jag kan ju inte erbjuda mer service för att täcka upp de kostnaderna, då blir ju timlönen ännu lägre!

Men det är ju bra att det finns ställen som är billiga, då kan man ju som hästägare välja! O sån snåla som jag behöver inte jobba helt gratis. ;)

Jag skulle hellre ha tomt än sänka priserna! Den tid jag skulle spara på att inte ha lågprisbetalamd hästar kan jag ju lägga på annat jobb med bra mycket högre timlön...

Underhåll kostar faktiskt, jag kan ju inte erbjuda mer service för att täcka upp de kostnaderna, då blir ju timlönen ännu lägre!

Men det är ju bra att det finns ställen som är billiga, då kan man ju som hästägare välja! O sån snåla som jag behöver inte jobba helt gratis. ;)

Kan bara....:bow: Har åxå hellre tomt än att sponsra andra.

Säger som Miaa, det är mer så att du har en billig stallplats! Fler borde prova på att ha eget stall så att de får bättre referensramar till den faktiska verkligheten. Och de stallägare som dumpar priserna borde sluta med att slå undan benen på sig själv och andra!

Fast jag tycker inte att 3250 är dyrt om "allt" ingår. Det slutar det på för mig också om jag lägger till mat och service, trots att min kallhyra är 1000. Fast en hyra mitt i skogen där ingenting ingår för 1000 tycker jag fortfarande är dyrt. Hade det ingått morgonfodring och utsläpp hade det istället varit jättebilligt!

Tycker det låter rimligt! Vi betalar 600 kr i månaden för bara box och sadelkammare, ej uppvärmd sådan. Allt foder, strö osv fixar vi själva!

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 258
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 873
Senast: Pilot
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur