Stallhyra, Dyrt eller ej?

Sv: Stallhyra, Dyrt eller ej?

Tack för synpunkterna! Kanske skulle tilläggas att alla i stallet e måttligt trötta på att det som ska ingå, missköts. Och alla funderar på att gå ihop och sätta press på stallvärden för att få ner priset. Och för att vara häromkring är det dyrt tycker jag, för 1500 kan man få allt... Detta är det närmsta stallet för mig och jag trivs ändå rätt bra, vill inte flytta, men de e lite surt när det kostar mig mer i månaden att ha min häst här än vad det gjort i ett tävlingsstall m ridhus och där hö o strö ingick, kostade 2300kr då... Vill bara få reda på om jag kan dra detta längre eller om jag ska dra mig ur. TACK alla

Jag tycker inte priset i sig är rimligt, baserat på vart du är belägen, en kallhyra så som du beskriver, i östergötland som är väl det 3:e häst tätaste länet efter stockholm och skåne, kostar 600 i kallhyra för samma sak, men samtidigt säger jag såhär:

Om du redan står där,och hoppas på att få igenom en hyressänkning av en stallhyra du redan accepterat i och med att du flyttade in, så kan du glömma det. det enda du och stallkompisarna kommer få är en massa strider och energi som går åt till strider.

gilla läget eller flytta därifrån.

KL

Visst kostar det lika mycket i princip att driva runt ett stall. Dock ska det väl vägas in att dalsland är ett tvättäkta jord och skogsbrukssamhälle. Det är kortare avstånd att frakta foder, strö osv. Lättare att få tag på folk som kan hämta dyngstacken gratis. Torv finns i massor och är billigt. Merparten av hästägarna här anväder torv eller spån. Höpriserna här ligger på mellan 1.80- 2,50 kr/kg ca. Så har man det kanske inte i en storstad så då trissas ju givetvis priset upp lite om de delarna ska ingå.

Sen är det inte många här som driver det som ren hästverksamhet som man gör i städerna. Oftast har man ett mindre stall hemma med tex 4-6 platser där dottern har typ en-två hästar och så några inakorderingar som betalar hennes hästar lite. Sen får man finna sig i att det finns kossor, får och grustag runt knuten eller på samma gård. Många har paddock och vill man ha ridhus så tar man oftast transporten.

Jag tycker inte det är att dumpa priserna. Det är en fråga om tillgång helt enkelt. Vill man ha uthyrt så får man rätta sig efter marknadsefterfrågan eller ha tomt. Likväl som du inte kan sälja din bil för 30.000 mer "bara för att" på en övermättad marknad så kan du inte hyra ut till ett högt pris när stall står tomma.

om TS lägger till 380 kr i månaden så får hon detta här i dalsland

* stor box

*nybyggt ridhus

*Paddock

*strö

*jättefina ridvägar

*möjlighet till grusade sjukhagar

*spolspilta med varmt och kallt vatten

*hage för 1-3 hästar matrialet ingår.

*sommarbete

*Tre tränare sammarbetar med anläggningen

*Bussförbindelser

Foder köpes själv och arbetet med fodrig och in/utsläpp delas upp på samtliga inakorderingar samt ägaren av anläggningen enligt schema.

Så med tanke på vad hennes nuvarande hyresvärd tar så är det dyrt här. Om man använder underhåll kostar som motevering för priset så får man istället matcha prislappen med mera service.

- Så ser jag också på detta med dalsland litegrann... Jag tror itne att det är så lätt att förstå om man inte själv bor här, no offense;)

MIN stallvärd har inte ngt som helst hästintresse och har inget med stallet att göra, har mest stallet för att hästar e vackra djur... vad denne inte förstår, är att denne borde höra sig för runtomkring innan denne låser ett pris? inte sant? HÄLFTEN av boxarna står tomma och jag skulle gärna se att vi blev fler, så att vi blev fler som hjälptes åt..

Tänkte på en sak... I sthlm-trakten skrev ngn att hon tog 3250 eller ngt sånt för FULL service. O tyckte samtidigt att mitt stalls pris e rimligt. JAG tycker att du har ett jäkla underpris. Hade lätt betalat det!!! Nu kostar det mig i runda slängar 2500 kr exl bensin och då göra jag allt själv.

väldigt intressant att se vad folk betalar. Billigt i sthlm, dyrt i dalsland där vartannat hus har lada. sjukt:P

FYI så har jag nu föreslagit för stallvärden att denne ska köpa in stora mängder hö och strö att bädda in i hyran och höja priset. Alla tjänar på det:) alla glada, alla nöjda:P

Jag hade inte betalat det , fast sen beror det på var det ligger om det är en stor fördel ,nära ridhus osv, då kanske det är värt pengarna.:)

Tycker priset borde ligga imellan 300-700 beroende på vad som ingår och hur det ligger..(kallhyra)

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av kisse
Jag skulle hellre ha tomt än sänka priserna! Den tid jag skulle spara på att inte ha lågprisbetalamd hästar kan jag ju lägga på annat jobb med bra mycket högre timlön...

Underhåll kostar faktiskt, jag kan ju inte erbjuda mer service för att täcka upp de kostnaderna, då blir ju timlönen ännu lägre!

Men det är ju bra att det finns ställen som är billiga, då kan man ju som hästägare välja! O sån snåla som jag behöver inte jobba helt gratis.

Kan bara.... Har åxå hellre tomt än att sponsra andra.

Kicki

Vad jag tror ni inte riktigt förstår så går det inte att jämföra priser här mot städer på långa vägar. Det är som att jämföra äpplen och päron. För det första så kostar en gård här en spottstyver. Som exempel kan jag ta en ridanläggning 5 km utanför större ort med 35 boxar, ridhus, boningshus, paddock, två lägenheter för verksamhet dock väldigt lite mark och små hagar. Pris 1,8 milj.

En "normal" gård med stall med några platser, vanligt bostadshus, lite hagar och mark ligger på 1,6 milj ca. Det är vad en lägenhet kostar på vissa ställen.

Men som tidigare nämnts så finns det stall, lagårdar mm överallt här. Massor står tomt. Väldigt få driver det som en hästverksamhet med mål att tjäna pengar på hästar. Den typen av hästintresse finns inte här. Här är det mer kossor som gäller och hästarna får en plats på gården. Man tar heldre transporten och åker till de få anläggningar som finns för att träna. Jag tycker givetvis att de som äger gårdarna ska tjäna på oss hästägare och de gör de. Givetvis så har de ingen idiell verksamhet för oss. De behöver bara inte ta så mycket i betalt för kringkostnadera här är så mycket lägre. Eftersom många här inte heller har höga lån på sina gårdar är det inte ovanligt att de som har hästar inakorderade bara jobbar halvtid och ser inakorderingarna som en liten bisyssla/inkomst vid sidan om.

Jag har bott i Göteborg också med mitt hästinresse. Jag har sett och förstår varför det kostar som det gör där. Skulle en stallägare här ta priser som i städerna skulle h*n vara lånefri ganska snabbt. I slutändan så kan man nog säga att stallhyran är lite procentiellt mot vad det kostar för gårdsägaren. Blir h*n girig och vill att stalltjejerna i princip ska sponsra hela lånet på gården så får h*n ha tomt stall.

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Vad jag tror ni inte riktigt förstår så går det inte att jämföra priser här mot städer på långa vägar. Det är som att jämföra äpplen och päron. För det första så kostar en gård här en spottstyver. Som exempel kan jag ta en ridanläggning 5 km utanför större ort med 35 boxar, ridhus, boningshus, paddock, två lägenheter för verksamhet dock väldigt lite mark och små hagar. Pris 1,8 milj.

En "normal" gård med stall med några platser, vanligt bostadshus, lite hagar och mark ligger på 1,6 milj ca. Det är vad en lägenhet kostar på vissa ställen.

Men som tidigare nämnts så finns det stall, lagårdar mm överallt här. Massor står tomt. Väldigt få driver det som en hästverksamhet med mål att tjäna pengar på hästar. Den typen av hästintresse finns inte här. Här är det mer kossor som gäller och hästarna får en plats på gården. Man tar heldre transporten och åker till de få anläggningar som finns för att träna. Jag tycker givetvis att de som äger gårdarna ska tjäna på oss hästägare och de gör de. Givetvis så har de ingen idiell verksamhet för oss. De behöver bara inte ta så mycket i betalt för kringkostnadera här är så mycket lägre. Eftersom många här inte heller har höga lån på sina gårdar är det inte ovanligt att de som har hästar inakorderade bara jobbar halvtid och ser inakorderingarna som en liten bisyssla/inkomst vid sidan om.

Jag har bott i Göteborg också med mitt hästinresse. Jag har sett och förstår varför det kostar som det gör där. Skulle en stallägare här ta priser som i städerna skulle h*n vara lånefri ganska snabbt. I slutändan så kan man nog säga att stallhyran är lite procentiellt mot vad det kostar för gårdsägaren. Blir h*n girig och vill att stalltjejerna i princip ska sponsra hela lånet på gården så får h*n ha tomt stall.

Men givetvis förstår vi det, vi är ju inte alldeles borta! Det handlar ju inte om att ha exakt samma priser som om man bor utanför en stor stad, utan att lägga kallhyran så att varje box är självbärande, något som ju oavsett är olika för alla. Och det spelar ju ingen som helst roll om man har ett jobb vid sidan om, vad har det med saken att göra? Nyckelordet här är självbärande, så annan inkomst ska inte gynna någon annans fritidsintressen. Men tycker mamn att det är ok för en själv så visst, me därifrån att tycka att något är dyrt är något helt annat anser jag.

De priser som du skriver om här i ditt inlägg är ju liknande priser som vi har här uppe i norrland, om än inte direkt här vid kustbandet. Så den prisbilden är ingen nyhet. Så tusen spänn i kallhyra är i mina ögon inte dyrt!

Och att någon skulle vara "lånefri" snabbt med de inköpspriserna kontra städernas hyror visar en bristande insikt, tycker jag, om hur långt tid det tar att betala av ett lån på en och en halv- två miljoner.

Kicki :laugh:

Och att någon skulle vara "lånefri" snabbt med de inköpspriserna kontra städernas hyror visar en bristande insikt, tycker jag, om hur långt tid det tar att betala av ett lån på en och en halv- två miljoner.

Nej jag tror ju inte att ni är alldedes borta. Lite lågt va? Du har väl ingen koll på min kunskap om låner eller vad jag menar med snabbt. vi snackar ju knappast ett par år här. Oavsett om du lägger till en glad smily i slutet blir inte ditt inlägg om mina eventuella brister käckare.

Vi har olika åsikter. Inget konstigt i det.

Fast ev. lån och sånt har ju inte med stallhyran att göra. Som stallägare bestämmer jag mig för vad jag vill ha av ev.hyresgäster...take it or leave it! Sen vad grannen tar i hyra är inget jag bryr mig om...

Årligen tillkommer ju kostnader för snöröjning, elektricitet, reparationsmaterial, vägavgifter, fastighetsskatt...o.s.v.

FYI så har jag nu föreslagit för stallvärden att denne ska köpa in stora mängder hö och strö att bädda in i hyran och höja priset. Alla tjänar på det:) alla glada, alla nöjda:P

Fast vet du, som stallägare skulle jag bli tokig och kasta ut dig ögona böj om du talar om för mig hur jag ska sätta mina priser och vad som skall ingå. Det var lite av min poäng i tidigare svar till dig även om jag som sagt tycker prisbilden är hög som sagt.
Men faktum kvarstår: Du har accepterat prisbilden genom att flytta in och tacka ja till stallplatsen. Att sen börja styra och ställa och inte tycka det passar funkar liksom inte. Gilla läget eller flytta liksom.

Fast vet du, som stallägare skulle jag bli tokig och kasta ut dig ögona böj om du talar om för mig hur jag ska sätta mina priser och vad som skall ingå. Det var lite av min poäng i tidigare svar till dig även om jag som sagt tycker prisbilden är hög som sagt.
Men faktum kvarstår: Du har accepterat prisbilden genom att flytta in och tacka ja till stallplatsen. Att sen börja styra och ställa och inte tycka det passar funkar liksom inte. Gilla läget eller flytta liksom.

Hej! Min stallvärd är en stark, förståndig figur som inte är direkt pur-ung, som tar väldigt illa vid sig när det blir tjafs i stallet. Ville helt enkelt medla lite. Kommer väldigt bra överrens med denne och hon VILL att man ska komma med förslag för att underlätta/förbättra situationen i stallet. I ett privat stall, DEALAR man med det mesta, så har vi gjort i alla stall jag stått i. Alla parter tjänade på mitt förslag..... Om du, om ngn av dina hyresgäster ger dig ett gynnande föslag, kastar ut denne, that's you're loss.

haha jaaa hyresvärden är en kvinna. haha va klantigt sv mig där...

så du tycker på fullt allvar att du ska utbilda stallägaren i bättre business?
det är ju bara att gratulera om denne köper det, själv skulle jag gå på förutsättningen att tackar man ja till stallplats och vill flytta in så är det på de givna premisser som då gäller, och om det sen inte börjar passa, ja då är det nog bäst för den som är missnöjd att se sig om efter annat.

skulle aldrig, som stallägare gå i fällan att inbjuda till kollektiv delaktighet runt beslut ang. hyreskostnad och liknande frågor på samma nivå. snacka om att öppna dörren för sig till helvetet. jisses.

skulle tro att din stallägare bett om delaktighet och delgivande runt vardagliga saker, som kan bidra till att ha en bra dialog med sina hyresgäster. Knappast på stallhyre nivån. Men skulle det dock vara så som du säger, ja all lyckönskning till er bägge : )

Det verkar inte som dina 'förslag' faller i god jord. Då hade ju inte den här tråden uppkommit, eller hur? Det verkar kort sagt inte som din stallägare är med på noterna.

Då gäller ju gilla läget eller stick. Bara för att ni är fler som vill ha en ändring betyder ju inte det att det måste bli så. Det är ju inget majoritetsbeslut, ägaren bestämmer.

Nej jag tror ju inte att ni är alldedes borta. Lite lågt va? Du har väl ingen koll på min kunskap om låner eller vad jag menar med snabbt. vi snackar ju knappast ett par år här. Oavsett om du lägger till en glad smily i slutet blir inte ditt inlägg om mina eventuella brister käckare.

Vi har olika åsikter. Inget konstigt i det.

Hmm....var ju lite du som angav tonen tycker jag! Citat: "Vad jag tror ni inte riktigt förstår så går det inte att jämföra priser här mot städer på långa vägar. " Vem är det som anser sig ha koll på vad folk har för kunskap eller inte!? Så snacka inte om "lite lågt".

Och min smily sitter inte där för att göra något "käckare" på något vis! Det visar att jag på inte vis är sur eller upprörd i den text som jag skriver, men det var ju något som du tydligen valde att förbise!

Kicki

Kan bara.... :bow:

I ett privat stall, DEALAR man med det mesta, så har vi gjort i alla stall jag stått i.

Gör man!? Inte i mitt stall iaf.! Här dealas ingenting, jag bestämmer och passar det inte så vet ju folk var dörren är. Och än så har det inte varit något problem alls, tvärtom. De flesta tycker att det är mycket bra med fasta regler och direktiv, inget tjafs och ingen MBL.

så du tycker på fullt allvar att du ska utbilda stallägaren i bättre business?
det är ju bara att gratulera om denne köper det, själv skulle jag gå på förutsättningen att tackar man ja till stallplats och vill flytta in så är det på de givna premisser som då gäller, och om det sen inte börjar passa, ja då är det nog bäst för den som är missnöjd att se sig om efter annat.

skulle aldrig, som stallägare gå i fällan att inbjuda till kollektiv delaktighet runt beslut ang. hyreskostnad och liknande frågor på samma nivå. snacka om att öppna dörren för sig till helvetet. jisses.

skulle tro att din stallägare bett om delaktighet och delgivande runt vardagliga saker, som kan bidra till att ha en bra dialog med sina hyresgäster. Knappast på stallhyre nivån. Men skulle det dock vara så som du säger, ja all lyckönskning till er bägge : )

Även här.....:bow:

Gör man!? Inte i mitt stall iaf.! Här dealas ingenting, jag bestämmer och passar det inte så vet ju folk var dörren är. Och än så har det inte varit något problem alls, tvärtom. De flesta tycker att det är mycket bra med fasta regler och direktiv, inget tjafs och ingen MBL.

Antar att i stallen där jag stått med min häst, har vi alla varit nära vänner och eller blivit det. Man har blivit delägare i allas hästar känns det som, hjälps åt och känner ett stort ansvar för de andras hästar.. samtidigt har det varit en tydlig stallchef, som vi alla dealat med, nu pratar jag inte nödvändigtvis money...... härligt tycker jag.

Förstår inte hur denna tråd blivit så "otrevlig". Man kan omöjligt föreställa sig
just min situation med detta, jag undrade helt enkelt vad ni anser rimligt att betala i kallhyra, och försökte delge en del info ang läge, vad som ingår mm, så de skulle bli lättare att jämföra med er egen situation. Var heller inte så att jag gick och styrde över stallägaren, la fram ett förslag: "skulle det vara möjligt för dig att...."
Man måste förstå att alla relationer och situationer är unika.....

Och allt prat på "självbärande" kallhyra. Är kostanden för stallet inte så stor, och man inte har en "verksamhet" behöver man heller inte ha så stora intäkter? Vet inegn som vore så dum att de skulle gå back varje månad på att hyra ut boxar?? ....För många jag känner som har stall hemma och hyr ut boxar är det viktigare att de ska kunna resa iväg o veta att de egna hästarna tas om hand och att de inte behöver dra ett så tungt lass själva, plus att de ska bli lite livat på gården. De tar ut hyra så de har mat till sina hästar "gratis" typ..MEN strunt samma. Allt är frid och fröjd för oss nu ändå.

Nu har jag skrivit väldigt hackigt o ryckigt men jag orkar inte gå in i detta kan jag känna... känns som att många här i tråden är intrigmakerskor/makare...

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 257
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 873
Senast: Pilot
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka