Stallhyra, Dyrt eller ej?

Sv: Stallhyra, Dyrt eller ej?

så du tycker på fullt allvar att du ska utbilda stallägaren i bättre business?
det är ju bara att gratulera om denne köper det, själv skulle jag gå på förutsättningen att tackar man ja till stallplats och vill flytta in så är det på de givna premisser som då gäller, och om det sen inte börjar passa, ja då är det nog bäst för den som är missnöjd att se sig om efter annat.

skulle aldrig, som stallägare gå i fällan att inbjuda till kollektiv delaktighet runt beslut ang. hyreskostnad och liknande frågor på samma nivå. snacka om att öppna dörren för sig till helvetet. jisses.

skulle tro att din stallägare bett om delaktighet och delgivande runt vardagliga saker, som kan bidra till att ha en bra dialog med sina hyresgäster. Knappast på stallhyre nivån. Men skulle det dock vara så som du säger, ja all lyckönskning till er bägge : )

Jaså? Det skulle du TRO? Skrattretande, du kan förstås inte ha en aning om vad hon menar.... Varför kan inte alla bara svara på frågan jag ställt och sen itne tycka så jävla mycket.... Vill endast göra en jämförelse.

Det verkar inte som dina 'förslag' faller i god jord. Då hade ju inte den här tråden uppkommit, eller hur? Det verkar kort sagt inte som din stallägare är med på noterna.

Då gäller ju gilla läget eller stick. Bara för att ni är fler som vill ha en ändring betyder ju inte det att det måste bli så. Det är ju inget majoritetsbeslut, ägaren bestämmer.

Jag har itne lagt mig i debatten som funnits i stalllet kring detta. Flera av de andra hyresgästerna har bara tjatat- sänk hyran, det är dyrt! Jag försökte hitta en lösning, för jag var trött på surret. Fixade fram en kalkyl o telefon nummer till leverantörer och tipsade om hur vi gjort i det stall jag varit innan. Mottogs gladeligen och nu gör hon en egen deal med dem. RIKTIGT hur den ser ut vet jag inte ännu.

Antar att i stallen där jag stått med min häst, har vi alla varit nära vänner och eller blivit det. Man har blivit delägare i allas hästar känns det som, hjälps åt och känner ett stort ansvar för de andras hästar.. samtidigt har det varit en tydlig stallchef, som vi alla dealat med, nu pratar jag inte nödvändigtvis money...... härligt tycker jag.

Det blir vi här åxå, men det är inte detsamma som att grundreglerna ändras och det har inget heller med pengar att göra.

Att prata och ha en bra relation är jätteviktigt och att ha ett gott samarbete. Men därifrån till att föreslå liknande förändringar som du pratat om i tråden, det är något som inte finns på kartan. Prissättning och vad som ingår, samt regler i övrigt gäller och det oavsett. Man måste kunna hålla isär "äpplen och päron".

Kicki :laugh:

Jaså? Det skulle du TRO? Skrattretande, du kan förstås inte ha en aning om vad hon menar.... Varför kan inte alla bara svara på frågan jag ställt och sen itne tycka så jävla mycket.... Vill endast göra en jämförelse.

Vårda ditt språk. Kan du inte argumentera utan att ta till svordommar så är det ju ett minus för dig.

Du kan ju inte bestämma hurvida man bara får svara på frågan eller inte, det är fritt att bemöta det som skrivs, något som gäller dig åxå. Så ta isf. vara på den möjligheten i stället för att vara otrevlig!

Kicki :)

Nej vänta lite...nu blir det fel..Inte min mening alls att reta upp någon. Det jag menar med meningen " jag tror inte ni förstår......" är att vi talar om olika typer av verksamheter. Därför skrev jag det där om äpplen och päron osv. Lite luddigt. Sorry.

Ni talar om att ni heldre skulle ha stallet tomt och ett heltidjobb där man tjänar mer pengar än att sänka priserna. ( Detta antar jag med tanke på att Kisses inlägg om detta hyllades) Med det så förmodar jag att man då har en rörelse baserat på hästar som är en viktig del i ens inkomst. Att man på sätt och vis lever på det. Att målet från början varit att skaffa stallet för att ha inackorderingar och tjäna lite pengar. I så fall drivs oftast stallet på ett sådant sätt att TS hyra ÄR befogad.

Det jag menar är att den typ av rörelse knappt existerar här. Man är inte beroende av stallintäkter på det viset utan ser det som en hobbysyssla som ger en liten sidoinkomst. Allternativt så har man ändå stallplatsen och tycker att 500 kr i plånboken och lite sällskap och avlastning är bättre än inget.

När TS beskriver sitt stall får jag den uppfattningen att det inte är stallägarens totala levebröd. I så fall hade servicen sett annorlunda ut. I det fallet är 1000 kr rätt dyrt för att vara här. Normalpris för ett stall som Ts beskriver är 400-700 beroende på hur avstånd, ridvägar och service.

Ber om ursäkt för om jag skrev på ett sådant sätt att du tog illa vid dig. Inte min mening som sagt.

Voff

Det blir vi här åxå, men det är inte detsamma som att grundreglerna ändras och det har inget heller med pengar att göra.

Att prata och ha en bra relation är jätteviktigt och att ha ett gott samarbete. Men därifrån till att föreslå liknande förändringar som du pratat om i tråden, det är något som inte finns på kartan. Prissättning och vad som ingår, samt regler i övrigt gäller och det oavsett. Man måste kunna hålla isär "äpplen och päron".

Mitt språk var meningen skulle spegla min frustration över att det blev en sån dålig stämning i tråden. Inget personligt.

Jag kanske inte varit tydlig nog med att stallägaren inte har ngt som helst med stallets sysslor i sig att göra, hon kan inte ngt om hästar och har ingen aning om konkurrensen häromkring. Så jag, som jobbat med hästar och stått i flera olika stall, talade om hur det varit på de ställen jag varit.
...Samtalat på tu man hand på en vänskaplig nivå. Jag har sagt att jag inte kommer flytta oavsett. och jag kan även säga att hon uppskattar att jag försöker hjälpa henne få stallet mer attraktivt för alla som letar boxplats..
pratade med henne när jag fått idén om det efter att ha läst lite svar i tråden. så läget förändrades medans det svarades på den. det skrev jag också o då blev det ett jäkla liv... Man trodde sig veta hur ton o och samtal varit och tagit för givet att jag "styrt och ställt".... hmmm... mvh

Nej vänta lite...nu blir det fel..Inte min mening alls att reta upp någon. Det jag menar med meningen " jag tror inte ni förstår......" är att vi talar om olika typer av verksamheter. Därför skrev jag det där om äpplen och päron osv. Lite luddigt. Sorry.

Ni talar om att ni heldre skulle ha stallet tomt och ett heltidjobb där man tjänar mer pengar än att sänka priserna. ( Detta antar jag med tanke på att Kisses inlägg om detta hyllades) Med det så förmodar jag att man då har en rörelse baserat på hästar som är en viktig del i ens inkomst. Att man på sätt och vis lever på det. Att målet från början varit att skaffa stallet för att ha inackorderingar och tjäna lite pengar. I så fall drivs oftast stallet på ett sådant sätt att TS hyra ÄR befogad.

Det jag menar är att den typ av rörelse knappt existerar här. Man är inte beroende av stallintäkter på det viset utan ser det som en hobbysyssla som ger en liten sidoinkomst. Allternativt så har man ändå stallplatsen och tycker att 500 kr i plånboken och lite sällskap och avlastning är bättre än inget.

När TS beskriver sitt stall får jag den uppfattningen att det inte är stallägarens totala levebröd. I så fall hade servicen sett annorlunda ut. I det fallet är 1000 kr rätt dyrt för att vara här. Normalpris för ett stall som Ts beskriver är 400-700 beroende på hur avstånd, ridvägar och service.

Ber om ursäkt för om jag skrev på ett sådant sätt att du tog illa vid dig. Inte min mening som sagt.

Voff

om det e mig du inte velat reta upp, så har du heller inte gjort det. kan inte tro att det är riktat till mig men tvungen att säga de bara. hehe

Jag tycker det känns väldigt dyrt. När jag hade häst uppstallad för en kallhyra på 900:- så ingick varmvatten, sadelkammare, fikarum, spolspilta, stor bra paddock med hindermaterial och belysning, ridhus 5 min bilväg bort, väldigt bra ridvägar och stallet hade hyfsat goda kommunikationer från city. Det här var alltså i Stockholm där hyrorna är markant högre än på många ställen ute i landet.

KL
Jag betalar 850 i månaden för box, strö, hage (vi köper in material), varmvatten, värme, ridbana. Har ingen aning om hur bra eller dåligt det bär sig för bonden, men kan tänka mig att det är bättre jämfört med förut när stallet var en lada som stod och förföll.
Utsläpp och fodringar löser vi själva.
Jag tycker helt klart det är värt den hyran eftersom det är ett jättefint stall med bra folk och en underbar hyresvärd som fixar direkt om något behövs.
Men det låter som att du ska flytta från det där stallet!

Voff

Ingen fara, ibland är det svårt att få bra nyansering på det man skriver. Detr är ett av skälen till att jag sätter :laugh: efter mitt namn t.ex.

Vi bedriver mjölkprod. med 85 kor och c:a 130 kalvar och ungdjur. Uthyrning av boxar är en bisyssla och inget vi lever på i någon grad. Men jag vill ju iaf. fall ha betalt för den faktiska kostnaden och för mitt arbete, får jag inte det så får det ju vara tomt och jag får mer tid för den huvudsakliga rörelsen.

Problemet med folk som är billiga av "privata" orsaker är ju att de dumpar priserna, vilket i stort gör att hästbranchen kryllar av lågavlönade "hästtjejer".

Så även iom något inte är ens totala levebröd så ska man ha en skälig betalning anser jag.

Mitt språk var meningen skulle spegla min frustration över att det blev en sån dålig stämning i tråden. Inget personligt.

Jag kanske inte varit tydlig nog med att stallägaren inte har ngt som helst med stallets sysslor i sig att göra, hon kan inte ngt om hästar och har ingen aning om konkurrensen häromkring. Så jag, som jobbat med hästar och stått i flera olika stall, talade om hur det varit på de ställen jag varit.
...Samtalat på tu man hand på en vänskaplig nivå. Jag har sagt att jag inte kommer flytta oavsett. och jag kan även säga att hon uppskattar att jag försöker hjälpa henne få stallet mer attraktivt för alla som letar boxplats..
pratade med henne när jag fått idén om det efter att ha läst lite svar i tråden. så läget förändrades medans det svarades på den. det skrev jag också o då blev det ett jäkla liv... Man trodde sig veta hur ton o och samtal varit och tagit för givet att jag "styrt och ställt".... hmmm... mvh

Oavsett "stämmning" så tycker jag att man inte bör svära åt någon. Att en diskussion kan kännas frustrerande är en sak, men man får tåla att vågorna går lite höga tycker jag.

Att reaktionen blev att du "styrt och ställt" är rätt förståerligt iom. att det är en rätt vanlig företeeelse när det gäller trådar om prissättning och liknande, att folk anser sig ha rätt att göra detta.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 261
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 873
Senast: Pilot
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna