Bukefalos 28 år!

Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Jag är mycket tacksam om förkylda kollegor stannar hemma eftersom jag tar medicin som sänker mitt immunförsvar.

Vilar hemma eller jobbar hemifrån om jag är förkyld eller har feber, av hänsyn till andra.
Möter jag andra människor i din situation så stannar jag hemma av hänsyn.

I övrigt avgör min förmåga att jobba. Kan jag utföra jobbet utan stor ansträning så jobbbar jag.
Samma med smärta. Har jag så ont att jag inte kan utöra jobbet så stannar jag hemma. Men klarar jag att jobba så jobbar jag.
 
Jag jobbar hemifrån idag pga förkyld. Kan i princip utföra samma jobb hemifrån och tycker det är otroligt respektlöst att sitta och nysa och snora i öppet kontorslandskap.
 
Herregud vad jag hatar människor som bara "Nä jag är bara lite snorig, inte sjuk".

Jag blir alltid smittad. Och jag blir alltid helt däckad av en förkylning.

Nej man är inte sjysst om man går till jobbet när man är sjuk, och ja, förkylning är sjuk. Sen att just du inte får så mkt symptom, ja men grattis till dig då. Men alla har inte sån tur.
Man sätter inte sina kollegor i skiten om man inte åker dit, man sätter dem i skiten om man åker dit och smittar ner dem!!

Jag stannar hemma när jag är sjuk. Jag har inget val, jag kan ju för tusan knappt gå på en rak linje när jag blir förkyld :arghh::rage::rage:
 
Det beror på.
Jag har haft en period på några år där jag jobbat i en extremt pressad organisation där det är är tufft när någon blir sjuk och det riskerar att drabba klienter. Dessutom får man jobba ikapp allt man missat. Det var liksom lättare att gå till jobbet så länge man inte kräks eller nästan död än att vara hemma.

Nu jobbar jag på ett ställe där det nog hyfsat funkar att vara hemma + att vi inte har några egna rum där man kan sitta ensam och hosta i så då kanske det blir lite annorlunda.

Men jag är så morgontrött att om jag skulle stanna hemma varje gång jagtror att jag nog är sjuk hade jag inte varit på jobbet många dagar i månaden. Så jag litar helt enkelt inte på mitt omdöme innan klockan är efter 9.
Så ibland får jag gå hem från jobbet.
 
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?

Jag stannar hemma om jag känner mig för sjuk för att åka in till kontoret, brukar vara när jag har influensa. Är jag på jobbet och börjar känna mig lite för krasslig för att stanna kvar tar jag med mig datorn och jobba hemifrån resten av dagen. Jag får full lön när jag är sjuk och har ingen karensdag så ekonomin påverkas inte, men har för mig att jag gjorde likadant när jag hade karensdag.
 
Jag har i perioder väldigt lätt för att bli sjuk (det är på bättringsvägen nu iaf) och blir redigt förbannad på folk som tar sig till jobbet när de är sjuka. Som tidigare påpekats i tråden så kan samma förkylning slå rejält mycket hårdare på andra personer. Jag kan vara så utslagen av en förkylning att jag inte tar mig upp ur sängen och fortfarande inte ha feber utan bara lite förhöjd temperatur.

Mår jag bara lite dåligt så jobbar jag hemifrån. Mår jag så dåligt att jag skulle vara en trafikfara på vägen till arbetet så beger jag mig inte dit. Orkar jag inte promenera till lokala ica och tillbaka utan att behöva vila en stund efteråt är jag inte frisk nog att arbeta.
 
Jag är också en sådan som lätt blir sjuk, och jag blir rent ut sagt förbannad på kollegor som går till jobbet fast de är sjuka. Har flera gånger stött på de som tycker att de är duktiga för att de jobbar fast de är sjuka, jag tycker inte att det är duktigt utan det är dålig hänsyn.

Jag har mycket sällan feber men blir matt och yr ihop med hosta och snuva. När jag känner att jag inte klarar en arbetsdag stannar jag hemma. Mina kollegor får då rycka in istället men jag har oftast haft tur och haft kollegor vilka precis som jag tänkt att hellre jobba lite extra för att slippa bli smittad än att någon är duktig eller tapper och utsätter kollegorna för smittorisken.
 
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?

Inte bara ekonomisk, utan också att man (beroende på jobb) riskerar att sätta kollegor i skiten och att det inte alltid mottas väl av arbetsgivaren.

Men som svar på frågan så stannar jag inte hemma vid förkylning etc. Är jag rejält däckad alt tex så snorig att jag inte kan sköta jobbet (särskilt när jag jobbat öå cafe eller med undervisning) är jag dock hemma.
 
Inte bara ekonomisk, utan också att man (beroende på jobb) riskerar att sätta kollegor i skiten och att det inte alltid mottas väl av arbetsgivaren.

Men som svar på frågan så stannar jag inte hemma vid förkylning etc. Är jag rejält däckad alt tex så snorig att jag inte kan sköta jobbet (särskilt när jag jobbat öå cafe eller med undervisning) är jag dock hemma.
Så du tycker inte att man sätter kollegor i skiten genom att befinna sig på jobbet när man är sjuk och smittar ner andra?

Jag jobbar hellre extra och får vara frisk, än att bli sjuk.
 
Så du tycker inte att man sätter kollegor i skiten genom att befinna sig på jobbet när man är sjuk och smittar ner andra?

Jag jobbar hellre extra och får vara frisk, än att bli sjuk.

Beror på sjukdom men framförallt är det ett problem hos arbetsgivarna ifråga.
 
Jag jobbar om jag kan, förkylning och liknande står jag ut med. Tar en ipren vid feber om vi inte snackar 40 grader. Jobbar ensam men är sällan ensam på anläggningen. Finns ingen att smitta och drar det ut lite på tiden drabbas bara jag.
 
Beror på sjukdom men framförallt är det ett problem hos arbetsgivarna ifråga.

Inte för kollegorna som blir smittade och mår dåligt??

Är extra bitter just nu för att jag sitter och är jätteförkyld tack vare en person som var tvungen att krama mig på svärfars minnesstund i fredags. Jag kan inte ens sköta stallet själv, och har ett sto som ska föla när som helst! Helvetes jävla respektlösa människor :rage::rage::rage::rage:

Jag får hoppas att hon kniper tills jag blir någorlunda frisk iaf, och att hon tar sig till fölungen direkt.
 
Det här är en av anledningarna till varför jag inte kan jobba.
Dels har jag väldigt dåligt immunförsvar, så minsta lilla och jag blir supersjuk.
Dels har jag feber flera dagar i veckan, så pass att jag är sängliggandes alltså.

Jag blir så jäkla arg på folk som skiter i att vara hemma när dom är sjuka. Egoistiskt och elakt är det. Och jag blir ännu mer förbannad på folk som går ut bland folk trots att dom är magsjuka och/eller fortfarande smittar. Sen fattar jag inte heller att det fortfarande finns folk som tror att en är frisk så fort en slutat spy. Det smittar ju även om en inte spyr! Och minst 48 h efter sista symtom (alltså från det att en är helt frisk) :mad:

Och folk som hostar/nyser i handen. USCH! :wtf:
 
Stannar hemma för migrän, kräksjuka, feber mm. Kan inte jobba hemifrån utan får ta karensdag. Lite surt om jag har migrän tex att det bara blir en dag, men kan omöjligt göra nåt annat än ligga i mörkt och tyst rum då.
Behöver dessutom kunna koncentrera mig på jobbet då det kan vara frågan om liv och död, så funkar inte att gå dit med feberyra tex.

Med bara snuva eller halsont så jobbar jag.
 
Det här är en av anledningarna till varför jag inte kan jobba.
Dels har jag väldigt dåligt immunförsvar, så minsta lilla och jag blir supersjuk.
Dels har jag feber flera dagar i veckan, så pass att jag är sängliggandes alltså.

Jag blir så jäkla arg på folk som skiter i att vara hemma när dom är sjuka. Egoistiskt och elakt är det. Och jag blir ännu mer förbannad på folk som går ut bland folk trots att dom är magsjuka och/eller fortfarande smittar. Sen fattar jag inte heller att det fortfarande finns folk som tror att en är frisk så fort en slutat spy. Det smittar ju även om en inte spyr! Och minst 48 h efter sista symtom (alltså från det att en är helt frisk) :mad:

Och folk som hostar/nyser i handen. USCH! :wtf:
Varför har du feber flera dagar i veckan, någon sjukdom som ligger bakom?
 
Har fördelen att kunna jobba hemifrån, så är jag snorig eller förkyld sitter jag hemma.

Jag blir också sjuk för minsta lilla, så jag är tacksam om kollegor sitter hemifrån om de är krassliga.
 
Varför har du feber flera dagar i veckan, någon sjukdom som ligger bakom?

Inbillning enligt någon stafettläkare jag träffat. Fast det är ju konstigt att termometern visar på feber (alltså över 38, även om jag är en lågtempare och känner mig febrig vid 37,5 ish), så jag vet inte om jag börjar få dålig syn också ;)

Nej, men jag har alltid blivit sjuk lätt. Gör jag något ansträngande så blir jag sjuk (sängliggande med feber, huvudvärk och ont i kroppen) dagen efter. Det kan säkert ha med hypotyreosen att göra. Jag får tyvärr inte så mycket hjälp :(
 
Inbillning enligt någon stafettläkare jag träffat. Fast det är ju konstigt att termometern visar på feber (alltså över 38, även om jag är en lågtempare och känner mig febrig vid 37,5 ish), så jag vet inte om jag börjar få dålig syn också ;)

Nej, men jag har alltid blivit sjuk lätt. Gör jag något ansträngande så blir jag sjuk (sängliggande med feber, huvudvärk och ont i kroppen) dagen efter. Det kan säkert ha med hypotyreosen att göra. Jag får tyvärr inte så mycket hjälp :(
Det låter ju jättekonstigt, alltså att du skulle bli sängliggande med feber så fort du ansträngt dig. Det låter inte som så lätt att få hjälp för.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 035
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 568
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp