Bukefalos 28 år!

Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Det låter ju jättekonstigt, alltså att du skulle bli sängliggande med feber så fort du ansträngt dig. Det låter inte som så lätt att få hjälp för.

Jag är van, det har varit så hela mitt liv. Dock är det svårt att få vården att förstå.
"Jobbigt, men alla är sjuka ibland, seså ryck upp dig så blir det bra snart", det bemötandet är standard. Oftast med en klapp på axeln också.
 
Tycker det där kan vara svårt!
Magsjuka är ju självklart och jag har varit så jäkla sänkt varje gång så det har inte varit några problem att vara hemma 24 timmar extra, det är minst den tiden det har tagit att piggna till och börja äta igen. Däremot får jag alltid hosta så fort jag blir minsta förkyld och kan lätt hosta i flera veckor. Då känner jag mig pigg igen men hostar och är hes och låter typ dödssjuk. Då känns det inte rimligt att vara hemma, så då jobbar jag. Hostan i början av en förkylning/influensa, när man fortfarande inte riktigt blivit sjuk men hostar massor (och smittar antagligen massor :meh: ) brukar jag försöka jobba hemifrån.
 
Jag har inget jobb så jag har inte direkt nånting att bidra med men...

Lyfter frågan igen. Om man är snorig i en månad, ska man då stanna hemma från jobbet? Vissa förkylningar tar ju fasen aldrig slut, men man är feber fri.
Förkylningar smittar väl inte hur länge som helst även om man är sjuk?
 
Jag är tyvärr sällan hemma om jag är sjuk om jag inte är helt däckad och fysiskt inte kan utföra mitt jobb eller ta mig till universitetet. På jobbet har vi lite lagom personalbrist och det är inte alls uppskattat om man är hemma samt att min ekonomi inte uppskattar det eftersom jag bara jobbar deltid just nu. Visst klarar jag mig bra ekonomiskt även om jag är hemma ett par dagar men efter någon natt så börjar meddelandena från chefen komma med frågor om man inte är frisk snart. Sen har jag ingen kontakt med människor och behöver knappt ha det med kollegor heller om jag säger till plus att alla har skyddskläder på sig så det går att vara rätt sjuklig utan någon större smittorisk.

Till kursen jag läser nu går jag nästan även om jag är dödssjuk om vi har någonting schemalagt den dagen eftersom man bara kan missa två tillfällen per termin utan att kugga hela kursen. Alltså är alla sjuka konstant eftersom alla gör så. Men eftersom vi har som minst två obligatoriska moment i veckan så vill ingen vara hemma och vara sjuk om man inte absolut verkligen måste och ingen kan riktigt klaga på att någon annan är där och är sjuk heller.
 
Stannar hemma vid feber eller om jag är helt klubbad. Har ett väldigt fysiskt jobb.

Kämpade mig igenom en jobbdag en gång, for till doktorn senare där det visade sig att jag hade 218 i sänka... (njurbäckensinflammation - inget som smittar)
 
Inte för kollegorna som blir smittade och mår dåligt??

Är extra bitter just nu för att jag sitter och är jätteförkyld tack vare en person som var tvungen att krama mig på svärfars minnesstund i fredags. Jag kan inte ens sköta stallet själv, och har ett sto som ska föla när som helst! Helvetes jävla respektlösa människor :rage::rage::rage::rage:

Jag får hoppas att hon kniper tills jag blir någorlunda frisk iaf, och att hon tar sig till fölungen direkt.

Jag ser det - ärligt talat - som ett icke-problem att bli smittad med förkylningar på jobbet.
Visst, det är tråkigt att vara förkyld.

Men om alla ska vara så hänsynsfulla och undvika att smitta andra så borde ALLA förkylda människor hålla sig ifrån sjukvården. Där, om någonstans, riskerar man att överföra smitta till "oskyldiga".
Men det är väldigt många förkylda människor som söker för att de vill få vård mot förkylning. Och smittar ner både personal och andra patienter.

Nej, en förkylning får man stå ut med även om en arbetskamrat delade med sig.
 
Jag har hundarna som måttstock. Klarar jag av att gå en hyfsad långpromenad med dem utan att känna mig död efteråt, då är det inga problem alls att jobba. (Har hittills aldrig haft magsjuka eller sådant, utan det har mer handlat om rejäla förkylningar och jag har för det allra mesta haft jobb utan speciellt mycket kontakt med andra människor)
 
Jag är van, det har varit så hela mitt liv. Dock är det svårt att få vården att förstå.
"Jobbigt, men alla är sjuka ibland, seså ryck upp dig så blir det bra snart", det bemötandet är standard. Oftast med en klapp på axeln också.
Men du kanske känner efter för mycket? Jag kan känna mig febrig när jag är väldigt väldigt trött, har migrän eller spänningshuvudvärk. Men jag ser det inte som att jag är sjuk, utan som att jag är lite utslagen just då och att kroppen reagerar på det.
 
Men du kanske känner efter för mycket? Jag kan känna mig febrig när jag är väldigt väldigt trött, har migrän eller spänningshuvudvärk. Men jag ser det inte som att jag är sjuk, utan som att jag är lite utslagen just då och att kroppen reagerar på det.

Absolut, till viss del. Men termometern visar fortfarande på feber så ja.. :P
 
Jag stannar hemma vid magsjuka och migrän (och migrän har jag ofta tyvärr..). Jag inga kollegor jag jobbar nära, träffar inte mycket folk alls faktiskt. Så de få gånger jag är förkyld jobbar jag ändå. Om jag inte har feber och är så dålig att jag inte kan koncentrera mig eller köra bil.
 
Jag jobbar såvida jag inte är trött eller på annat sätt nedsatt i koncentration/omdöme. Som bussförare är det liksom ingen idé att tänka på smittorisken.
 
Jag ska tillägga att hade jag haft möjlighet hade jag lätt jobbat hemma om jag hade känt mig krasslig. Men vissa jobb är ju svårare (för att inte säga omöjliga) att sköta hemifrån.
 
Jag ser det - ärligt talat - som ett icke-problem att bli smittad med förkylningar på jobbet.
Visst, det är tråkigt att vara förkyld.

Men om alla ska vara så hänsynsfulla och undvika att smitta andra så borde ALLA förkylda människor hålla sig ifrån sjukvården. Där, om någonstans, riskerar man att överföra smitta till "oskyldiga".
Men det är väldigt många förkylda människor som söker för att de vill få vård mot förkylning. Och smittar ner både personal och andra patienter.

Nej, en förkylning får man stå ut med även om en arbetskamrat delade med sig.
Resultatet bli att jag får sjukskriva mig 10+ ggr/år. Det är skitkul, verkligen.
 
Magsjuka är väl ända gången jag är hemma pga smittorisk (efteråt alltså, mitt uppe i magsjukan går det ju inte att jobba). Annars handlar det för mig främst om ifall jag klarar/orkar sköta jobbet eller ej, dvs hur nedsatt jag är.
Är främst vid feber jag blir hemma.

Vår verksamhet skulle inte gå runt om folk stannade hemma så fort det fanns smittorisk pga förkylning osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 983
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 370
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp