Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152

Bonita4

Trådstartare
Pratade med en kompis om bostadsmarknaden i Stockholm och kom in på hyresrättsfrågan. Vi funderade på hur många som sitter på sina köpoäng för att få en riktigt bra lägenhet när man går i pension. Eller är det mer vanligt att man behöver använda sina poäng innan dess? Skapar en buke-omröstning :D

Jag hade stått i ca 15 år när jag "gick ur" (lät bli att betala årsavgiften). Då kände jag att jag inte längre behöver stå där för jag var och är helt övertygad om att jag aldrig vill bo i den trakten igen. Står dock i många bostadsköer där det kanske eventuellt kan bli aktuellt att bo. Sen står jag kvar i Södertäljes så länge det är gratis, fast jag tror knappast att jag nånsin skulle flytta tillbaka 😅.

Jag står i Uppsalas bostadskö som lite av en garanti (man vet aldrig vad som händer), sen står jag i några olika i Skåne som är gratis + en som kostar. Ser det lite som en försäkring inför framtiden, även om jag såklart hoppas att jag får bo resten av livet i min ljuvliga etta. :heart

Pratade med en kompis om bostadsmarknaden i Stockholm och kom in på hyresrättsfrågan. Vi funderade på hur många som sitter på sina köpoäng för att få en riktigt bra lägenhet när man går i pension. Eller är det mer vanligt att man behöver använda sina poäng innan dess? Skapar en buke-omröstning :D
Självklart! Både som pensionsplan och ev. Fuck off-lösning, man kan aldrig veta vilken vändning livet tar!

Använde mina dagar för ett gäng år sedan när jag och exet ville bo större, sedan när vi bröt upp så internbytte jag till en mindre lägenhet. Numera äger jag en lägenhet med min make men bostadskön står jag i tills jag dör 😁

Rekommenderar alla jag känner att stå i kön utifall att 😊

Bor i bostadsrätt i en annan stad så ser inget behov av att köa. Kommer nog bo här tills jag inte kan gå i trappan längre. Och då är den nog inte svårsåld, men ca 700 m till centralstationen och bra pendling om man inte jobbar i stan. Däremot ska väl dottern ställas i bostadskö när hon är gammal nog. Ska även börja spara åt henne i HSB.

Jag bor i Stockholm (född och uppvuxen) så jag ställde mig i kö så fort jag kunde dvs när jag fyllde 18 år.
Kommer ha stått i kö i 20 år i höst. Äger bostadsrätt men tänker att vi gärna vill ha möjlighet att överväga en fin hyreslägenhet när vi blir äldre eller om vi vill köpa sommarställe närmare.
Samt skönt att ha om man skulle behöva vid en eventuell skilsmässa.

Jag pratar alltså om Bostadsförmedlingen Stockholm där man inte har poäng utan går efter år i kön. Det stod något om poäng i trådstarten men TS kanske blandat ihop det med vissa hyresbolags egna privata förmedlingssystem.

Jag använde mina 13 år för några år sedan till en 1a i Svedmyra. Nu har jag stått 6 år igen och kollar på lägenheter i interna byteskön. Jag gissar att en hel del har möjligheten att köpa sitt boende men står i bostadskön som en garanti om något skiter sig, eller om man vill ha en lägenhet på ett attraktivt ställe typ Gamla Stan eller liknande.

Inte Stockholm men jag har 14 års kötid i Skånes motsvarighet. Ställde mig i kö när jag var tonåring och fick sen min första lägenhet via den, så köpoängen jag har idag är som jag samlat ihop efter det. Bor sen 11 år tillbaka på en liten gård som jag äger tillsammans med min man och jag hoppas kunna bo här livet ut mer eller mindre men tycker att det lätt är värt de där 200 kr/år för att ha lite backup inför framtiden, som man aldrig vet vad den bjuder på.

Jag står i Sthlms bostadskö, från början som "pensionsalternativ" att när jag får on t om pengar som pensionär (eller annat) så säljer jag lägenheten och har förhoppningsvis massa år då så man verkligen kan välja och vraka. Nu är ju Sthlms bostadsmarknad sanslös så det är ju först efter 10 år man "typ" ens har en chans på att få en lgh i "vettigt" område. (dock inte de billiga i hyra) ... i höst har jag 16 år ... Fortfarande "bebis" i kö år räknat.
MEN så tog ju livet en vändning jag inte ens trodde på själv, så nu bor jag ju i hus, i Småland, med min man. Huset är dock inget "sälja och tjäna massa pengar" ... När vi renoverat klart det kommer vi aldrig få igen de pengarna vi lagt ner. Det är inget sånt område. Men vi har sagt att det är ett för evigt hus ;)

Med det sagt står jag ändå kvar i Sthlms bostadskö 16 år i år, Norrköping hyresbostäder (de räknar poäng) där jag har VÄLDIGT mkt poäng, då jag stått i ca 7 år (gratis) och sen har jag typ några till gratis köer i Norrköping.
Varför ? Mnja nu mest ifall nåt går fruktansvärt fel. Men räknar inte med att flytta igen, om jag inte vinner eurojackpot men då är hyresrätt det minsta problemet ;)

Jag bor inte ens i Sverige och äger en lägenhet utomlands ocj till och med jag står I Stockholms bostadskö :D (plus två till)

Som någon annan sagt gar jag det lite som försäkring om livet skulle gå till skit eller om jag bestämmer mig för att flytta tillbaka och inte vill köpa med en gång

Något att tänka på som jag läser om här omkring (Storgöteborg) är just att när pensionärer som varit länge i kö och väljer att sälja kan ha svårt med att få lägenheten pga för låg inkomst även om det finns miljoner på kontot från husförsäljning.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur