Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Jag har aldrig ens tänkt tanken. Jag står inte i någon bostadskö. Jag bor i ett litet hus i en avfolkningsbygd så borde säkert göra dem men usch och nej jag vill inte.
Åh andra sidan brukar det finnas överskott av lägenheter för oss som bor i glesbygd om vi nu skulle behöva en lägenhet. I min stad kan man få en fin lägenhet i centrum på dagen.

Åh andra sidan brukar det finnas överskott av lägenheter för oss som bor i glesbygd om vi nu skulle behöva en lägenhet. I min stad kan man få en fin lägenhet i centrum på dagen.
Jo men jag tänkte om jag måste flytta till annan ort. Om jag inte måste göra det stannar jag i mitt lilla hus.

Vadå pga folk köat? Det hindrar inte dem som vill ha nu. Att kön är lång har ju ingen betydelse, man söker ju inte och belastar förrän den dag man är i behov. Hade aldrig vågat stå utan möjlighet till lägenhet i min stad.
När "alla" köar, vilket blivit en grej idag, så blir det ett problem när någon behöver lägenhet nu, som inte köat. Du bekräftar det ju själv i din sista mening. Enda gången ett kösystem inte hindrar, som du skriver, är ju om ingen annan söker samma lägenhet.

Står i kö i min kommun och några närliggande kommuner. Inte Stockholm.
Livet sker ibland inte på det sätt man själv planerar för, så skulle jag plötsligt behöva ett snabbt boende skulle det vara skönt att ha redan ha tänkt på deb aspekten.

Ungefär samma. Och i mina trakten behöver man inte stått i kö heller. Du har enkelt lägenhet på dagen om det är så...
Behöver jag flytta som äldre så kommer jag ha dålig pension men gott om pengar vid en gårdsförsäljning. Så få en lägenhet där det krävs många år av kö lär välja en person som har inkomst för den lägenheten och jag kan nog förhandla mig till en lägenhet där det inte är kö.

Står inte i kö någonstans.

Bor i hus i glesbygdskommun där det finns runt hundra lediga lägenheter i det kommunala bolaget. Privata har jag inte koll på alla, men många lägenheter står tomma. Runt hundra bostäder till salu på Hemnet.

Vill inte flytta härifrån, har ett jobb som jag älskar och sitter tryggt i. Skulle vi separera får jag lägenhet snabbt och lätt, det är jag övertygad om.

Ibland är det bra att bo på glesbygden.

Jag står i fyra bostadsköer: en kö är samma kommun där jag hade huset jag ägde tidigare, en kö är för flertalet hyresvärdar i Skåne (Boplats Syd), en kö är för flertalet hyresvärdar i hela Sverige (HomeQ) och en kö är i en lite större skånsk stad. Där har jag stått i 15 år och enligt dom får jag i stort sett vilken lägenhet som helst. Planen är att använda dom ködagarna snart.

Jag står i Sthlms kö. Sedan jag var 18.

När jag behövt en hyresrätt gick det inte att få någon. Nu har jag en stor bostadsrätt, kollade nu för sakens skull och hittade INGEN hyreslägenhet i rätt storlek.

Men står kvar i kön. Den dagen barnen flyttar hemifrån kan vi sälja lägenheten och flytta till en hyresrätt i city.

Står inte i Stockholms köer. Men i min födelseort och de närmsta städerna kring nuvarande bostadsort. Vet aldrig var man hamnar men en start iaf.

Var är det, förutom Eskilstuna, som det finns så många lediga lägenheter? Jag bor i Norrlands inland, visserligen på turistort men SÅ populärt att bo här året runt är det ju inte (och hyresrätterna hyrs bara ut till året runt boende) och nyligen blev en likadan lägenhet som min ledig i samma hus: 16 års kötid. Nu en 3a i området: 10 års kötid.

I de flesta köer jag står är det liknande, i de fall det går att se kötid.

Var är det, förutom Eskilstuna, som det finns så många lediga lägenheter? Jag bor i Norrlands inland, visserligen på turistort men SÅ populärt att bo här året runt är det ju inte (och hyresrätterna hyrs bara ut till året runt boende) och nyligen blev en likadan lägenhet som min ledig i samma hus: 16 års kötid. Nu en 3a i området: 10 års kötid.

I de flesta köer jag står är det liknande, i de fall det går att se kötid.
Jag bor i Småland.

Hur fungerar det om man står isch först i kön och blir erbjuden en lägenhet, men man tackar nej?

Hur menar du?
Att man tackat ja, varit på visning och sedan tackar nej till lägenhetserbjudandet? Det händer ingenting.

Är man fortfarande kvar i toppen av kön? För om man egentligen inte är i behov av lägenhet, men blir erbjuden lägenhet på lägenhet…
Om man stått i kön mer utifall att…

Är man fortfarande kvar i toppen av kön? För om man egentligen inte är i behov av lägenhet, men blir erbjuden lägenhet på lägenhet…
Om man stått i kön mer utifall att…
Man blir ju bara erbjuden lägenheter man anmält intresse på. Sen har vissa hyresvärder gränser, t ex hur många gånger man kan tacka nej efter anmält intresse under en viss tidsperiod.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka