Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Problem med tomma lägenheter vilka är köpta av oligarker, allmänna miljardärer, fotbollspelare och oljearaber igenkänns som problem i de flesta europeiska huvudstäder. Inte i Stockholm då fast alla fönster är svarta på vintern?
Nej inte i Stockholm.
Reglerna är stenhårda på sådant.

Däremot så har många som bor i Stockholm även boende på annan plats, typ Lantställe eller bostad i södra Europa.
Ofta så bor man trångt i City och kompenserar det med något fritidshus.
Det är historiskt mycket vanligt.
Min Farmor och Farfar lämnade varje sommar sin stora våning på Östermalm för ett ännu större hus i Skärgården. De stängde våningen helt och tog t.o.m. med sig pianot.
Det var samma våning och samma hus som min Farfars förälder hade haft.

Har inte detaljerna, släkting hyrde i andrahand. Hyresgästföreningen sa att de tekniskt sett kunde slåss om det i rätten, och antagligen vinna till slut, men att det hade blivit dyrt och att såna hyresvärdar kommer göra allt i sin makt för att få ut dem efteråt så det är inte värt det. Hyresvärden hade också kontakter i kriminella nätverk eller någonting så alla backade ur.
När man hyr i andra hand så har man inte alls samma skydd som den som har förstahandskontrakt.
Så det förklarar saken.

De som hade förstahandskontraktet blev också av med lägenheten, men ja det är sant :)
Det berodde på att den inte bodde i lägenheten.
Den som är skriven och bevisligen bor i sin hyresrätt med förstahandskontrakt sitter extremt säkert.
Så länge som den sköter sig.

Den som hyr ut anses inte behöva sin bostad.

Det berodde på att den inte bodde i lägenheten.
Den som är skriven och bevisligen bor i sin hyresrätt med förstahandskontrakt sitter extremt säkert.
Så länge som den sköter sig.

Den som hyr ut anses inte behöva sin bostad.
Jo, men synd ändå. De hade knappast planerat på att bo utomlands permanent (tror det var 2 år eller nåt) men nu blir det jobbigt att komma tillbaka. Och lägenheten hyrs ut till 1000kr/natten till turister istället. 😅

Jag fattar fortfarande inte riktigt varför tråden är inriktad på just Stockholm?
Inte heller argumentet nära till allt.
Personligen skulle jag har väldigt svårt att få nära till allt som är viktigt för mig om jag bodde där 😅
Lägg till galna priser på allt, massa folk, köer osv så är mardrömmen ett faktum.

Sen om man har andra intressen, familj, vänner, speciellt jobb osv, då fattar jag absolut att man vill bo där.

Jo, men synd ändå. De hade knappast planerat på att bo utomlands permanent (tror det var 2 år eller nåt) men nu blir det jobbigt att komma tillbaka. Och lägenheten hyrs ut till 1000kr/natten till turister istället. 😅
Fast man behöver ha hyresvärdens godkännande om man hyr ut i andra hand. Dessutom tar många ockerhyror vid andrahandsuthyrning. Det är bra att sånt rensas bort.

@Malibu_Stacy @Görel @Niyama @Palermo

Tack för svar, tja, om jag vandrar i Stockholm, då tänker jag Stockholm, Stockholm, dvs turistområdena, centrala Stockholm, söder, öster, Gärdet, så är det inte så att alla lägenheter verkar vara ljus på kvällar, nätter. Jag upplever dem som tomma. Jag vet att det händer att jag träffar på folk med med övernattningslägenheter. Sen känns det som det finns en attityd att ”man släpper inte en lägenhet i Stockholm”.

Om ni alla säger att det inte finns tomma lägenheter så visst, jag tror er och fortsätter att åka buss och vandra runt och se svarta fönster när jag partajar i storstan. Jag personligen försöker att hålla mig ovanför jorden med buss istället för t-bana.

Problem med tomma lägenheter vilka är köpta av oligarker, allmänna miljardärer, fotbollspelare och oljearaber igenkänns som problem i de flesta europeiska huvudstäder. Inte i Stockholm då fast alla fönster är svarta på vintern?
Är du här när det är semestertider, när det händer något stort evenemang, en tid på kvällen då många inte är hemma? Alla jobbar ju inte dagtid eller åker hem till middag. Man har aktiviteter, äter ute etc.

I Stockholm och Sverige ser lagstiftningen kring bostäder inte ut som den gör i andra länder. Vi har dessutom en lagstiftning som säger att det är olagligt att vara folkbokförd där man inte bor, och sedan tidigare säger lagstiftningen att man ska vara folkbokförd där man tillbringar dygnsvilan. Det görs många kontroller för att se att detta efterföljs.
Bostadsföretag har personer anställda för att leta efter fuskare.

Tack för svar, tja, om jag vandrar i Stockholm, då tänker jag Stockholm, Stockholm, dvs turistområdena, centrala Stockholm, söder, öster, Gärdet, så är det inte så att alla lägenheter verkar vara ljus på kvällar, nätter. Jag upplever dem som tomma. Jag vet att det händer att jag träffar på folk med med övernattningslägenheter. Sen känns det som det finns en attityd att ”man släpper inte en lägenhet i Stockholm”.

Om ni alla säger att det inte finns tomma lägenheter så visst, jag tror er och fortsätter att åka buss och vandra runt och se svarta fönster när jag partajar i storstan. Jag personligen försöker att hålla mig ovanför jorden med buss istället för t-bana.

Jag bor i så att säga motsvarande partajområde i Göteborg. Om du tittar upp mot mina fönster en sen kväll, är det nog släckt för det du ser är köksfönstret. Jag är, om jag är hemma, antingen i vardagsrummet eller sovrummet med fönster mot gården.

Vad än personerna gör, så är det på gränsen till omöjligt att särskilt många lägenheter står tomma, trots att företag hyr/köper lägeneheter och trots airbnb. En del andra huvudstäder är mycket värre drabbade av de problemen.

Jag bor i ett oerhört populärt område i Gbg, och om jag går ut på sena kvällar och nätter så är minst hälften släckt och mörkt. Det står inte något tomt här, det är åtminstone 15 års kö på många av lägenheterna och det sitter bytes-lappar uppe i varenda trappuppgång för att folk vill flytta hit eller byta till större inom samma område. Folk sover, jobbar, är ute på annat och har släckt i de rum de inte använder. Vore väl märkligt annars? Är du alltid hemma och har tänt i hela din bostad? Sovrum är ju tex ofta vända mot gården, så sitter man uppe på kvällen ser det ändå mörkt ut utifrån.

Många i Stockholm har ju sommarhus, de som har en hyresrätt centralt tenderar ju också att vara äldre (eftersom det är så lång kö) och är kanske pensionärer/inte hemma lika mycket. I huset jag bor i är det många som inte är hemma speciellt mycket, de har landställe, barn och barnbarn på annan ort, reser osv. Jag känner många som jobbar till sjöss, de är borta mycket men behöver ju ha ett hem ändå. Som någon annan skrev så är man ju inte i alla rum på kvällen heller. Sen är ju många av de centralare delarna av Stockholm kontorshus.
Jag bor centralt i en annan stad, men ett hack från centrum. Här lyser det rätt mycket på kvällarna (en hel del barnfamiljer, inte så mycket lokaler) går jag 100 meter ner mot stan är det mörkare, och en del verksamheter i husen.

Ja, jag står i Stockholms bostadskö. Fick en lägenhet efter 9,5 år i kön som jag sedan bytte, bytte igen och sen släppte när vi köpte en lägenhet i stället. Ställde mig då i kö igen för att ja, vem vet hur man vill ha det i framtiden? Så idag har jag väl kanske 6 år i kön.

Pratar vi de mest centrala delarna av Stockholm så är ju vissa hus kontor. Annars tror jag som en del andra att om du ser detta när du partajar i storstan så beror det på att många inte partajar utan sover med släckt lampa ;)

Jag fattar fortfarande inte riktigt varför tråden är inriktad på just Stockholm?
Inte heller argumentet nära till allt.
Personligen skulle jag har väldigt svårt att få nära till allt som är viktigt för mig om jag bodde där 😅
Lägg till galna priser på allt, massa folk, köer osv så är mardrömmen ett faktum.

Sen om man har andra intressen, familj, vänner, speciellt jobb osv, då fattar jag absolut att man vill bo där.

Trådstarten handlade väl främst om varför Stockholms bostadskö var så lång som den var, och inte så mycket om bostadsköande och behov av det i största allmänheten :)
(även om det senare kanske är en mer intressant diskussion för alla som inte står i just Stockholms kö ;) )

Jag tycker, som boende i Stockholm och vill som det är just nu endast bo i innerstan, att det är självklart att stå i bostadskön. Även om jag tänker att största delen av livet blir i bostadsrätter. Jag är dock 31 år och har knappt 6 år i kön så det känns ju inte jättelovande än så länge. :p

När det gäller Stockholm så tror jag man bör vara försiktig med att se hyreslägenhet som ett billigt boende vid pensionen. Tittade på boenden via Stockholms bostadsförmedling och inom detta område (typ centrala Stockholm samt närområdena ut till och med Järfälla, Sollentuna, Dandery, Lidingö, Orminge, Fisksätra, Hagsätra, Flemingsberg mm) så var det få 2or med månadshyra under 10 000 kr. Det finns några, men inte många under 10 000 kr.

1000049469.webp

Sen hörde jag för något år sedan om att det fanna en del nybyggda hyreslägenhet ca 30 min pendlingsavstånd från centrala Stockholm som stod tomma. Det vara bara det att månadskostnad för en 2a var från ca 18 000 kr och för en 3a ca 25 000 kr - kallhyra om jag minns rätt. Helt absurt enligt mig.

Sen hörde jag för något år sedan om att det fanna en del nybyggda hyreslägenhet ca 30 min pendlingsavstånd från centrala Stockholm som stod tomma. Det vara bara det att månadskostnad för en 2a var från ca 18 000 kr och för en 3a ca 25 000 kr - kallhyra om jag minns rätt. Helt absurt enligt mig.
Ja, VERKLIGEN absurt.

Ja det är därför de står tomma tänker jag. Att bara få boende är inte ultrasvårt, men att få det till ett pris som inte lämnar en ruinerad? Det är en annan sak. Då behöver man lång kötid.

När det gäller Stockholm så tror jag man bör vara försiktig med att se hyreslägenhet som ett billigt boende vid pensionen. Tittade på boenden via Stockholms bostadsförmedling och inom detta område (typ centrala Stockholm samt närområdena ut till och med Järfälla, Sollentuna, Dandery, Lidingö, Orminge, Fisksätra, Hagsätra, Flemingsberg mm) så var det få 2or med månadshyra under 10 000 kr. Det finns några, men inte många under 10 000 kr.

Visa bifogad fil 187113

Jag får erkänna att jag har dålig koll på hyresnivåerna rent generellt. Men vad är rimligt att förvänta sig att betala för ett "billigt boende"?

Min enda referens till innerstadshyra är min studenlägenhet från allmännyttiga Svenska Bostäder. Det var en tvåa på 38 kvm och kostade knappt 8000:- i månaden när vi flyttade ut för 14 år sedan. Så jag hade nog snarare blivit förvånad om det funnits massa tvåor idag med en hyra på under 10 000:- Men min referensram kan ju å andra sidan vara helt tokig :)

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka