Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Sen hörde jag för något år sedan om att det fanna en del nybyggda hyreslägenhet ca 30 min pendlingsavstånd från centrala Stockholm som stod tomma. Det vara bara det att månadskostnad för en 2a var från ca 18 000 kr och för en 3a ca 25 000 kr - kallhyra om jag minns rätt. Helt absurt enligt mig.

Det har hänt på flera ställen de senaste året att pågående byggnadsprojekt för bostadsrätter har fått bli hyresrätter istället eftersom bostadsrätterna inte blivit sålda. I sådana projekt finns ju ofta också kostnader som kanske inte funnits om det varit hyresrätter från början, vilket också ger högre hyror. Vet inte om det du refererar till är ett sådan projekt, men inte osannolikt :)

När det gäller Stockholm så tror jag man bör vara försiktig med att se hyreslägenhet som ett billigt boende vid pensionen. Tittade på boenden via Stockholms bostadsförmedling och inom detta område (typ centrala Stockholm samt närområdena ut till och med Järfälla, Sollentuna, Dandery, Lidingö, Orminge, Fisksätra, Hagsätra, Flemingsberg mm) så var det få 2or med månadshyra under 10 000 kr. Det finns några, men inte många under 10 000 kr.

Visa bifogad fil 187113
Fast har man stått i kö länge kan man få tag i en, jag fick det.

Tror inte att en titt på hur det ser ut idag är helt representativ, min erfarenhet är att det är mindre utbud på sommaren än de andra årstiderna.

Jag får erkänna att jag har dålig koll på hyresnivåerna rent generellt. Men vad är rimligt att förvänta sig att betala för ett "billigt boende"?

Min enda referens till innerstadshyra är min studenlägenhet från allmännyttiga Svenska Bostäder. Det var en tvåa på 38 kvm och kostade knappt 8000:- i månaden när vi flyttade ut för 14 år sedan. Så jag hade nog snarare blivit förvånad om det funnits massa tvåor idag med en hyra på under 10 000:- Men min referensram kan ju å andra sidan vara helt tokig :)
Jag upplever att det är extremt olika. Även i samma stad. Som referens bor jag nu i en 4a på 118 kvadrat för 10 000 kr. Kollar jag Södertälje så hittar jag 3or från 8000-13 000.

När det gäller Stockholm så tror jag man bör vara försiktig med att se hyreslägenhet som ett billigt boende vid pensionen. Tittade på boenden via Stockholms bostadsförmedling och inom detta område (typ centrala Stockholm samt närområdena ut till och med Järfälla, Sollentuna, Dandery, Lidingö, Orminge, Fisksätra, Hagsätra, Flemingsberg mm) så var det få 2or med månadshyra under 10 000 kr. Det finns några, men inte många under 10 000 kr.

Visa bifogad fil 187113
Jag har inte hört om någon som ser det som billigt boende utan det handlar mer om att man vill bo mer centralt med nära till allt som pensionär. Åtminstone är det så jag tänker. Att vi kanske säljer vårt boende och köper ett fritidsboende istället samt flyttar till hyreslägenhet.
Sen finns det fortfarande en del hyreslägenheter med riktigt låga hyror framförallt i innerstaden. Nybyggen däremot är ju betydligt dyrare och där finns problem att en del lägenheter i förorterna står tomma för att se helt enkelt är för dyra (Järfälla tror jag är ett exempel).

Jag får erkänna att jag har dålig koll på hyresnivåerna rent generellt. Men vad är rimligt att förvänta sig att betala för ett "billigt boende"?

Min enda referens till innerstadshyra är min studenlägenhet från allmännyttiga Svenska Bostäder. Det var en tvåa på 38 kvm och kostade knappt 8000:- i månaden när vi flyttade ut för 14 år sedan. Så jag hade nog snarare blivit förvånad om det funnits massa tvåor idag med en hyra på under 10 000:- Men min referensram kan ju å andra sidan vara helt tokig :)
Jag håller med och sen vet jag inte heller vad som räknas med billigare boende som pensionär. Men jämför jag med min nuvarande bostadsrätt (2a på 60 kvm) i Vasastan så tror jag att det vore praktiskt taget omöjligt att få en hyresrätt inom samma område för mindre än för vad jag betalar för mitt boende idag (räknar då med avgift till min brf plus bolåneränta och amorteringen).

Men kanske andra i tråden kan ge riktlinje vad de tänker är billigare boende som pensionär :) . Vore intressant att veta.

Det har hänt på flera ställen de senaste året att pågående byggnadsprojekt för bostadsrätter har fått bli hyresrätter istället eftersom bostadsrätterna inte blivit sålda. I sådana projekt finns ju ofta också kostnader som kanske inte funnits om det varit hyresrätter från början, vilket också ger högre hyror. Vet inte om det du refererar till är ett sådan projekt, men inte osannolikt :)
Vet faktiskt inte om det var ett sådant projekt. Ett område reportage nämnde låg i Vega, Haninge.

Men kan ju absolut vara så.

Jag står inte i Stockholms bostadskö utan i är medlem och då automatiskt köande i stockholms kooperativa bostadsförmedling (https://www.skb.org/). Så länge man är medlem och bosparar så har man automatiskt sin plats kvar så även om man tar en lägenhet. Man söker nämligen på det datum då man blev medlem i föreningen. Just nu är jag passiv medlem dvs jag bor inte i föreningens bostäder, men om jag skulle behöva så kan jag ju då söka bostad och använda mitt medlemsdatum för att få en lägenhet i kooperativet. Jag har varit medlem i 44 år nu och har bott några år i lägenhet i föreningen, min första egna bostad. För mig skulle det vara enda sättet att få en egen bostad i sthlm igen, speciellt om jag vill ha en centralt, så jag fortsätter mitt medlemskap även om det är mer än 30 år sedan jag nyttjade det.

Senast ändrad:
Sen hörde jag för något år sedan om att det fanna en del nybyggda hyreslägenhet ca 30 min pendlingsavstånd från centrala Stockholm som stod tomma. Det vara bara det att månadskostnad för en 2a var från ca 18 000 kr och för en 3a ca 25 000 kr - kallhyra om jag minns rätt. Helt absurt enligt mig.

Ja det är därför de står tomma tänker jag. Att bara få boende är inte ultrasvårt, men att få det till ett pris som inte lämnar en ruinerad? Det är en annan sak. Då behöver man lång kötid.

Som parallell så har jag (som i är stadsplaneringsbranchen) jobbat med flera kommuner i Stockholms län där man från politiskt håll verkar livrädda för, och vill garantera sig mot, att nya bostadsprojekt blir hyresrätter. Eftersom man inte vill ha de socioekonomiska bekymmer som hyresrätter medför.

Känns som att den risken är skyhög i områden med nyproducerade hyresrätter :grin:

Jag har inte hört om någon som ser det som billigt boende utan det handlar mer om att man vill bo mer centralt med nära till allt som pensionär. Åtminstone är det så jag tänker. Att vi kanske säljer vårt boende och köper ett fritidsboende istället samt flyttar till hyreslägenhet.
Sen finns det fortfarande en del hyreslägenheter med riktigt låga hyror framförallt i innerstaden. Nybyggen däremot är ju betydligt dyrare och där finns problem att en del lägenheter i förorterna står tomma för att se helt enkelt är för dyra (Järfälla tror jag är ett exempel).
Förstår absolut önskan/bekvämligheten med att bo centralt mes nära till allt som pensionär. En släktings särbo (pensionär sen många år) flyttade precis till en lgh (dock bostadsrätt) ovanför Fältöversten. Hen tycker det är fantastiskt.

Lägenhet i stan plus fritidshus vore en dröm för mig!

Ja nybyggda hyresrätter blir jättedyra.
Och det är ju det som blir problematiskt i tex Sthlm. För staden har haft en stor befolkningsökning och problemet är att även om man bygger så löser det inte problemet eftersom det blir bostäder som majoriteten inte har råd att bo i. De som har råd att bo i nybyggda bostäder är ungefär samma grupp av människor som har råd att köpa en bostadsrätt. Argumentet är att då kommer det bli en domino-effekt så andra billigare lägenheter blir lediga. Men jag tycker inte att det verkar vara så enkelt.

Så detta tror jag är en stor utmaning för Sthlm.
För hur ska tex unga kunna satsa på jobb som inte är de högst betalda om du ser att du behöver en hög lön för att kunna få en lägenhet?

Som parallell så har jag (som i är stadsplaneringsbranchen) jobbat med flera kommuner i Stockholms län där man från politiskt håll verkar livrädda för, och vill garantera sig mot, att nya bostadsprojekt blir hyresrätter. Eftersom man inte vill ha de socioekonomiska bekymmer som hyresrätter medför.

Känns som att den risken är skyhög i områden med nyproducerade hyresrätter :grin:
Vilket märkligt och obehagligt synsätt av kommunerna. Socioekonomiska bekymmer försvinner ju inte av att man har färre hyresrätter, om något blir det ju värre. Men förstår det som att kommuner försöker hindra att "bekymren" kommer inom deras gräns :meh:

Sen ifrågasätter jag kommunernas slutsats en hel del, men detta är dock ett område jag inte kan. Vad jag menar är att jag utgår från att majoriteten av alla de som bor i hyresrätter inte har socioekonomiska bekymmer.

Vilket märkligt och obehagligt synsätt av kommunerna. Socioekonomiska bekymmer försvinner ju inte av att man har färre hyresrätter, om något blir det ju värre. Men förstår det som att kommuner försöker hindra att "bekymren" kommer inom deras gräns :meh:

Sen ifrågasätter jag kommunernas slutsats en hel del, men detta är dock ett område jag inte kan. Vad jag menar är att jag utgår från att majoriteten av alla de som bor i hyresrätter inte har socioekonomiska bekymmer.

Visst är det. Man tittar på befintliga mer eller mindre (oftast mindre) "utsatta" områden och vill inte ha fler sådana "innanför sin gräns", och verkar inte inse att om man öht ska ge sig in i det tankesättet så är det en oerhörd skillnad på hyresrätt och hyresrätt.

Men observera att detta är politik. Frågar du professionen så lovar jag att du oavsett kommunlogotyp kommer få ett unisont svar om fördelarna och de positiva både sociala och ekonomiska hållbarhetsaspekterna med blandad bebyggelse med blandade upplåtelseformer osv osv.

Ja och dessutom vill man ha folk med bra lön så man får bra skatteintäkter till kommunen. Och då är det bättre att ha mer exklusiva boenden. Dessutom vill ofta inte höginkomsttagare bo i områden där det också finns billigare bostäder.

Ovan är resonemang jag hört från kommunpolitiker både från M och S.

Fast har man stått i kö länge kan man få tag i en, jag fick det.

Tror inte att en titt på hur det ser ut idag är helt representativ, min erfarenhet är att det är mindre utbud på sommaren än de andra årstiderna.
Sen är ju 10000 i månaden inge. Jättekostnad jämfört med bostadsrätt. Säg att du är 65 och säljer en lägenhet belånad till 30% för 7-8 miljoner, då kanske en högre månadskostnad är värt det och du kan investera en del. Så har iaf jag räknat. Inte svar till dig egentligen utan generellt.

Sen är ju 10000 i månaden inge. Jättekostnad jämfört med bostadsrätt. Säg att du är 65 och säljer en lägenhet belånad till 30% för 7-8 miljoner, då kanske en högre månadskostnad är värt det och du kan investera en del. Så har iaf jag räknat. Inte svar till dig egentligen utan generellt.
Jag uppskattar väldigt att slippa oväntade stora utgifter för att grannarna fått för sig något. Där jag bodde tidigare ville man bygga ut balkongerna, som redan var 12 kvm, samt glasa in alla. Detta skulle kosta oss boende 100 000 var. Jag valde att flytta istället.

En del HV räknar inte med eventuell förmögenhet av tex försäljning av hus/br. Det är de löpande utgifterna v inkomstkravet som ställer till det för många pensionärer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/trot...-grund-av-lag-inkomst-det-kanns-sa-orattvist/

Vissa HV har dock börjat mjuka upp kravet om den prospektiva hyresgästen betalar en deposition. Andra är stenhårda.

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/inkomstkrav-hyresratt/

HV räknar enbart inkomst av lön som pension, a-kassa, bostadsbidrag och liknande. Det spelar ingen roll om man har miljoner i vinst från en husförsäljning.

Jo, men synd ändå. De hade knappast planerat på att bo utomlands permanent (tror det var 2 år eller nåt) men nu blir det jobbigt att komma tillbaka. Och lägenheten hyrs ut till 1000kr/natten till turister istället. 😅
Hotell-verksamhet kan strida mot detaljplanen.
Om det strider mot detaljplanen så anmäler man det till kommunens bygglovskontor.

Pratar vi de mest centrala delarna av Stockholm så är ju vissa hus kontor. Annars tror jag som en del andra att om du ser detta när du partajar i storstan så beror det på att många inte partajar utan sover med släckt lampa ;)
Och @tara
Det lyser nog inte i de lägenheter där de boende är ute och partajar heller.
Den lägenheten är ju tom just då.
I några timmar.

Visa bifogad fil 187113
Jag tänker inte just som ett billigt boende alls vid pension utan mest att det känns onödigt att sitta på en massa bundna pengar som man kanske hellre vill leva loppan för och betala sin (då betydligt högre) boendekostnad med.
Jag själv tex har inga arvingar så mitt mål är ju att göra av med de besparingar jag har. ;)

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka