Görel
Moderator
Kanske privatvärdar i såna fall, inte allmännyttan.Jag har för mig att det var möjligt att ställa barn i kö hos vissa hyresvärdar som sedan anslöt sig till Stockholms bostadskö, och då fick med sig sin kötid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske privatvärdar i såna fall, inte allmännyttan.Jag har för mig att det var möjligt att ställa barn i kö hos vissa hyresvärdar som sedan anslöt sig till Stockholms bostadskö, och då fick med sig sin kötid.
Jag kan hålla med om det till viss del, satt som ordförande i en förening som ombildades 97 och huset (och området) var rätt eftersatt då baserat på bilderna och dokumentationen jag såg. Hela stadsdelen jag bor i revs och byggdes upp igen på 70 talet med några få undantag, det var slum innan, det var slum efter men efter att ca 50% ombildats så är det en härlig central stadsdel med en ganska heterogen befolkning. Såklart det gör sitt till att det ligger centralt men ändå lugnt i stan och nära till allt. Men jag skulle gissa att det i mitt barns skola är ca 30-40% med en utlandsfödd förälder, samma andel bor i hyresrätt kontra bostadsrätt eller tom väldigt dyra stora hus i ett av de dyraste områdena i stan. Jag gillar blandningen och jag gillar att mitt barn får växa upp i den blandningen. Det gjorde inte jag. Där jag växte upp fanns inga hyresrätter och många hade stora gårdar/mycket mark de som bodde ”sämst” bodde i radhus och vi kanske hade 1 eller 2 med utländskt påbrå i hela skolan.Angående ombildningar av HR till BRF så har jag personligen bara sett positiva förändringar av det.
Min lgh ligger i ett fd "rött område", där var enbart hyresrätter innan ombildningen. Efter så är ca 92% brf.
Innan ombildningen var det stökigt, så stökigt att jag aldrig hade satt min fot i området. (uppvuxen ca 7 km ifrån området). Efter ombildningen var lägenheterna jättebilliga. Många köpte loss dem bodde den tiden som behövdes för att sen flytta med vinst. Efter detta har det bara gått uppåt för området.
Dock efter Covid så har priserna sjunkit (men det har de ju i hela landet). Men hoppas kunna sälja i vår (2027) utan förlust.
Hela området lyfte efter ombildningarna. ALLA vill ha det snyggt och prydligt runt sej. Det klottrades mycket innan ombildningarna numer är klotter sällsynt. Dock händer det fortfarande att gängkriminella drar in "oroligheter" men som sagt det har minskat för varje år. Numer pratas det inte ens om området i media. (vilket hjälper till med priserna)
"År 2020 hade stadsdelen 5 768 invånare varav 2 581 (44,7 %) är utrikes födda och totalt har 3 534 personer (61,3 %) utländsk bakgrund. Källa Wikipedia"
Dock vill ju Stockholm kommun förtäta området, dvs bygga mer och tätare, ta bort parkeringsmöjligheter (alla kan cykla eller ta bussen tycker ju rödgröna Stockholms Kommun) vilket går stick i stäv med "oss" som har bil. Och ja jag behövde bil även i Sthlm, inte bara för att ta mej till jobbet utan även till stallet och tävlingar. Men som sagt bil och Sthlm är ju inte "kompisar" så....
Stockholm är ju extremt byggt efter bilar (med några undantag, t ex Gamla stan). Problemet är ju att när det hela tiden satsas på bilar och vägar så åker folk ännu mer bil (= blir trångt ändå).Dock vill ju Stockholm kommun förtäta området, dvs bygga mer och tätare, ta bort parkeringsmöjligheter (alla kan cykla eller ta bussen tycker ju rödgröna Stockholms Kommun) vilket går stick i stäv med "oss" som har bil. Och ja jag behövde bil även i Sthlm, inte bara för att ta mej till jobbet utan även till stallet och tävlingar. Men som sagt bil och Sthlm är ju inte "kompisar" så....
Stockholm är ju extremt byggt efter bilar (med några undantag, t ex Gamla stan). Problemet är ju att när det hela tiden satsas på bilar och vägar så åker folk ännu mer bil (= blir trångt ändå).
Nu kanske (?) det håller på att förändras något dock? Hoppas!
Ja, privatvärdar, det har varit några sådana som har anslutit sig till bostadskön.Kanske privatvärdar i såna fall, inte allmännyttan.
Stockholm är otroligt mycket bilvänligare än alla andra städer jag bott i i Sverige. I de 4 (en rätt stor och tre halvstora) städer jag kört bil frekvent runt har jag alltid undvikt att ta bilen in i stadskärnan, förutom i Stockholm där jag tog bilen nästan jämt. I Stockholm planerar jag mina cykelvägar på ett helt annat sätt eftersom biltrafiken är så otroligt högt prioriterad. Här tar jag cykeln närmsta vägen och är sällan rädd för bilar, bara för andra cyklister även när jag cyklar i stadstrafik med min 6-åring.Då tycker vi olika om bilismen i Stockholm. Väldigt olika.
Huvalige, betala för att parkera i Stockholms innerstad, hu det kostar pengar.Stockholm är otroligt mycket bilvänligare än alla andra städer jag bott i i Sverige. I de 4 (en rätt stor och tre halvstora) städer jag kört bil frekvent runt har jag alltid undvikt att ta bilen in i stadskärnan, förutom i Stockholm där jag tog bilen nästan jämt. I Stockholm planerar jag mina cykelvägar på ett helt annat sätt eftersom biltrafiken är så otroligt högt prioriterad. Här tar jag cykeln närmsta vägen och är sällan rädd för bilar, bara för andra cyklister även när jag cyklar i stadstrafik med min 6-åring.