Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Hur mycket kostade det per häst att genomföra behandlingen?
Har ingen aning om vad frontline kostar, vet bara att det är dyrt.

ja shit det var dyrt! beställde på apoteket i förväg så det kom för det fanns inte den mängden inne :)
en flaska kostade ca 250 kr om jag inte minnns fel.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Och jag antar att du under dina*träningar * använt ljummet vatten och svamp och hink ?




Nu förstår jag inte vad du menar alls, eller varför du ens hoppar på mig.
Du har ingen aning om min hästs bakgrund, vilken typ av häst hon är eller någonting annat heller för den delen. Jag känner henne nästan bättre än mig själv och vet vilka metoder som fungerar för oss.

Shit, så jäkla typiskt buke. Tråden har ingenting med att göra med vilka metoder jag väljer för att vänja min häst att förstå att saker inte är livsfarliga. Så kan vi återgå till det den handlade om?

Frågan är var jag hoppar på dig ?

Men tydligen trampade jag på en öm tå och det låter som du sälv skapat denna rädsla hos hästen .....

Nu är du på hoppad inte förut ...

Att hon gått som ohanterad lösdriftshäst är bra mycket bättre än en häst som blivit felhanterad ! Dock är stona svårare än vad hingstarna är eftersom stona ska ta mer hand om sig själva.
Om det nu är denna häst som jag inte har en aning om vad hon varit med om .

Har bra erfarenhet av ohanterade lösdriftshästar både hingstar och ston ...

Men lämnar nu tråden ......För nu handlar det inte längre om hur du ska kunna behandla din häst .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

"Och jag antar att du under dina *träningar * använt ljummet vatten och svamp och hink ?"

Det där var i alla fall inte i mina ögon speciellt vänligt menat :grin:

Jag är fullt enig med att det är bättre med en helt ohanterad häst än en som blivit fel hanterad. Av den anledningen valde jag just den här hästen :idea:

Nu är det så att hon är extremt lättstressad och det handlar om att ta ett litet steg i taget och inte pressa henne i någon situation. Då stänger hon av direkt.
Jag skapar ingen rädsla hos henne, det har jag aldrig gjort och tänker inte göra det heller. Det gå rinte att lära en rädd häst någonting.
Sen får du tro vad du vill.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Ok, fast det var inte så farligt om det inte är så att det går åt 4 flaskor per behandling :crazy:
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Ok, fast det var inte så farligt om det inte är så att det går åt 4 flaskor per behandling :crazy:

Och det är det det gör eftersom man fortfarande måste blöta benen ända in till huden och verkigen massera in vätskan .

Det går åt en flaska till varje ben och sen 3-4 behandlingar och sen måste du ha något att behandla resten av kroppen om någon skabb krupit iväg .

Mia
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Kan tänka mig det.
Antagligen därför majoritetan väljer Sebacil, som ju är grymt i billigt i jämförelse.

Sen får man ju räkna med att det kostar pengar men det är det ju värt!
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Men om pålle blir tokig av tvätt på benen så är det ju bara att hälla sebacilblnadningen i en flaska och massera in det på samma sätt som med Frontelinen ?

Då kan du lika gärna använda Sebacilen och jag tror Sebacilen är bättre. Tvättar man stallet med Sebacilen så kan jag säga att alla smådjur dör efter det . Det är otäckt och man ska verkligen vara försiktig med Sebacilen , det är ju ett nervgift .

Mia
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Ok, fast det var inte så farligt om det inte är så att det går åt 4 flaskor per behandling :crazy:

jag köpte fyra flaksor åt gången så 4 * 250 kr = 1000 kr * 3 = 3000 kr la jag ut på den behandligen + switch 350 kr och avmaskningsmedlet.

switch är nästan ett måste om du använder dig av frontline. frontlinen "klättrar" upp till magen ungefär men ahr de skabb ovanför måste det tas oxå. switch över ryggen + runt "ekvatorn" gjorde susen hos mig.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Men om pålle blir tokig av tvätt på benen så är det ju bara att hälla sebacilblnadningen i en flaska och massera in det på samma sätt som med Frontelinen ?

Då kan du lika gärna använda Sebacilen och jag tror Sebacilen är bättre. Tvättar man stallet med Sebacilen så kan jag säga att alla smådjur dör efter det . Det är otäckt och man ska verkligen vara försiktig med Sebacilen , det är ju ett nervgift .

Mia

ja det är ett medel man inte ska leka med. dock är det ju inget nervgift för hästarna utan för ohyran :) men de kan få allergiska reaktioner och smådjur kan ju bli dåliga såklart av ämnen i. Skulle nog itne heller tvättat med det. kan man låta det stå tre månader tror jag det är bättre.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Skaffa eprinex helt enkelt. Leta tills du hittar en veterinär som skriver ut det eller så pratar du med en får eller kobonde. Det är så fruktansvärt mycket bättre än allt annat. SPeciellt eftersom det faktiskt håller i sig i upp till sex veckor med max gifthalt för odjuren. Avmaska inte med ivomec ge dem dubbel dos av ett moxidectinpreparat i stället det tar skabben OCH har lång effekt det med åtminstone två veckor, sedan maskar ni en gång till då får hästarna en chans att läka och slänger ni sedan på eprinex på benen OBS INTE på ryggen då blir de skinnflådda, så KAN inte skabben överleva.
Jag har aldrig sanerat vare sig stall eller saker och jag blev av med det.
Ett ytterligare preparat som tar på skabben är Benzylbenzoat, det är väldigt ogiftigt och det kan du smörja hovskägget med hela sommaren, tar dessutom bort ALL sorts klåda. Benzylbenzoaten kan du använda för att hålla det stången om du inte tycker du blivit av med det. /Benzylbenzoat är ett medel man använder på mäniskor inklusive små barn vid skabbsmitta . INTE samma skabb som fotskabb förstås men samma odjur s as.
Om hästen får gå med skabb får den permanent mugg samt druvväxter på karlederna som gör det ännu svårare att behandla.
Sebacil skall INGEN som är gravid andas in eller vidröra, sebacil är ett riktigt äckligt gift.

Den verksamma beståndsdelen i eprinex ÄR moxidectin, det som gör det effektivt är att det sprids via hästens fettvävnad i just huden där de små äcklen lever. De lever egentligen inte alls I huden de bara gräver lite och irriterar en del hästar. De som får symptom har ofta en överkänslighet är min övertygelse.

ATG klinker vet en del om skabb eftersom de jobbar med kallblod! Många andra veterinärer är helt lost på ämnet.
Lycka till! Och glöm frysbilen det är overkill!
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Nej eprinex innehåller inte moxodectin utan ett annat preparat inom samma grupp som moxodectin o ivermectin. En vet får inte skriva ut utan att ha undersökt hästen.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Dessutom är eprinex ett preparat registrerat för nöt o med en tydlig varning mot att använda på andra djurslag. Den vet som skriver ut till häst tar på sig ett stort ansvar.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Sorry jag hade fel. Har inte Sebacil också tydliga varningar mot andra djurslag? Jag minns när jag fick bada hundar i Sebacil och min veterinär beklagade och sa att ja de blir nästan lika sjuka av det som av skabben... Eprinex är godkänt för häst i USA i alla fall. Cydectin som avmaskning dämpar symptomen på direkten.
Klart en veterinär egentligen skall undersöka hästen men om veterinären sägar att den inte tror på att fotskabb existerar så blir man lite gråtfärdig. EN veterinär jag talade med rådde mej att linda benen med...blött TIDNINGSPAPPER, det skulle hjälpa....
Det är fruktansvärt jobbigt när man inte får hjälp med en häst som lider och dessvärre är det massor av veterinärer som inte kan något om just de problem som tinkrar ,shirehästar samt ardenner har med fotskabb och elefatiasisliknande resultat...
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

När det gäller sebacil finns det en mångårig erfarenhet vilket det inte finns på eprinex.
Är inte alls säker på att eprinex är godkänt i usa, om det verkligen är det så innebär det stor skillnad även för en svensk vet.
Visa!
Sen är det inte veterinärernas fel att inte läkemedelsföretagen vill fixa ordentlig dokumentation på de preparat som ev kan vara bra.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Nej nej det är inte veterinärernas fel att företagen inte anser att det lönar sig att testa för hästar, men sätt dej in i hästägarens upplevelse av att bli behandlad som man tror på tomten när man säger att hästen har fotskabb.
Vid sökning på eprinomectin och horse finner man en radda länkar , denna är väl inte att det är godkänt men det är i alla fall en referens till dess verksamhet mot mange...http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18667276
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

En studie på 25 hästar är verkligen inte detsamma som ett godkännande o definitivt inget för vet att stödja sig på när behandlingen går åt helvete o du anmäler.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Jag sa inte att det var bevis heller, jag är inte korkad ;-)

Men du kan säkerligen lättare än jag ta reda på om det är godkänt i USa eller inte eftersom du ÄR veterinär eller hur?

MITT focus är att göra min häst besvärsfri så snabbt som möjligt, inte att anmäla veterinärer som försöker hjälpa mej.Jag jobbade som ett svin för att få fram info om medlet för flera år sedan när jag hade problem med skabben, skrev till agenten i sverige och frågade mej för (tog också reda på varför man inte testade för häst)... intressant nog så har inte heller engelsmännen någon säker bot mot foot mange trots att det är de som i huvudsak har hästarna som drabbas av det;-)
De behandlingar man provar nu är Sebacil eller injektioner med flertalet sprutor ivomec vilket inte heller är något som gör att veterinärerna går fria om det går åt helsike, så lite pest eller kolera verkar det allt vara. Min veterinärhandbok från nittonhundra kallt rekommenderar lika delar diesel och fotogen i bandage....
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Följer alla trådar om fotskabb, har haft det problemet i snart 5 år nu, det tycks vara helt omöjligt att bli av med en gång för alla,

du/ni ger dig sjutton på att ni skall bli av med problemet om ni gör si eller så, jag hoppas verkligen att ni lyckas, det skulle bevisa att det faktiskt går.

för oss har det inte funkat alls, har provat det mesta, en gång drabbad, alltid drabbad känns det som, har lagt ner säkert vid det här laget närmare 50 lapp på detta elände:crazy:

sebacil tar överhuvudtaget inte, händer inte ett smack längre,, resistenta??? antagligen,,
provat frontline, switch, sebacil pouron, dercomax, m.m
har behandlat i långa perioder, korta perioder , på våren, hösten, sommaren o vintern, ja säg det vi inte provat,, det kommer alltid tillbaka i allafall, de är oftast synligt fria efter en behandling, men det kommer tillbaka till senvintern igen.

hur är det med resistens... är det större risk att de blir det av att man behandlar ofta kortare perioder, eller en låååång period?
tycks vara olika uppfattningar på detta då man frågar veterinärer, vad är din åsikt Peter?

Den där artikel om thinkerhästen, "atack fotskabb",
ja där står att i skrivandes stund har det inte kommit tillbaka på hästen, men kolla när den skrevs, artikeln är ganska gammal vid det här laget,
hur är det med hästen ifråga idag? o de andra hästarna,, tror inte ett dugg på att de blivit fria en gång för alla,,,

det är förbaskat sorgligt att så många är helt ovetande om vad det är deras häst/hästar har, detta sprider sig som en löpeld till olika stall pga att t.o.m veterinärerna är ovetande, så många exempel på hur de tar ut veterinären, o får muggsalva eller råd att skrubba med såpa o smörja med t.ex helosan,

såg en häst på premiering full i skabb förra året,
det påpekades inte ens av domare eller veterinär,, ägaren sa att det var bara lite skorv som klia, medans häststackarn stampade sig igenom bedömningen:cry:

Amgående utskrivna preparat som egentligen är till för nöt t.ex,
så tar djurägaren det på eget ansvar om att använda det på häst, eftersom det inte är godkänt för häst, så brukar veterinärer heller inte skriva det till häst, alltså de skriver att det är till nöt
o behandlar ägaren sin häst med det, så går ju veterinären fri för denne har inte skrivit att det ska användas till häst,
vi som drabbats av skabb på våra hästar, är knappast intresserade av att sätta dit nån veterinär som försöker hjälpa våra hästar att bli fri från plågan.

Tiiläggas skall, att jag aldrig någonsin haft problem med nån typ av bieffekt på mina/våra hästar, inte med nåt preparat.

Ni som är drabbade, säger bara lycka till med att få väck det, här fortsätter vi som vi gjort de senaste åren, ,,,,,,,, att behandla
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

En veterinär som skriver ut tex Eprinex till nöt åt en person som bara har hästar går knappast fri från ansvar om något händer.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Vad jag vet så är Eprinex inte godkänt i USA, men för att söka den informationen på nätet behöver man väl knappast vara veterinär!
Hur många gånger tror du inte djurägare har satt dit en veterinär när något hänt fastän h*n var helt med på behandlingen.
Hur skall vet veta om du tillhör den kategorin, du vet kanske inte ens själv förrän något händer.
PL
 

Liknande trådar

P
Hästvård Står inför ett svårt beslut; Har hittat min drömhäst. En häst av ras med mkt behåring (hovskägg) och med det tillkommer problem (?) med...
Svar
10
· Visningar
3 439
Senast: alke_
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 883
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp