Stegrande häst vid insläpp

ujent96

Trådstartare
Har fått ett nytt problem i mitt stall. En av hästarna har börjat stå på bakbena vid insläpp. Men först lite historia;)

Hästarna i den hagen 2 st är travare, gör inget arbete alls. Ägarna ger dessa hästar enligt mig ca 4 ggr mer kraftfoder än de behöver. Ett bevis är att de käkar på träinredningen något gräsligt så att stallägare har fått plåta in det mesta av deras boxar...

Hästen som står på bakbena är en 170+ häst och jag är ganska kort själv vilket gör att jag känner mig osäker på denna stora häst. Det går dessutom inte att lämna den ena kvar i hagen utan man har alltid två med sig in samtidigt. Hur hade ni ställt er till att ta insläpp med dessa hästar? För övrigt tycker jag synd om dessa hästar då det inte är deras fel alls egentligen....
Vi är sex inackorderingar och jag är själv inte intresserad av att ta fler insläpp för att deras inte skulle isf vara med i schemat...

Och ja stallägare har pratat med ägarna flera gånger om att dra ner på kraftfodret men då de alltid är där mitt på dagen och då ger dem extra mat så är det svårt att kolla exakt hur mkt de får....
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Jag tycker det verkar som hästägarna inte bryr sig eftersom det är andra som "tar smällen". Du som tar in hästarna och stallägaren som får ökade kostnader och mer jobb.

Du bör ju absolut inte behöva ta in hästar om de beter sig farligt och som skrämmer dig. Låt hästägarna sköta sina hästar själva tills de fått lite bättre hyfs på dem.

Eller ligger hagen så till att man kan man göra "en gång" från hagen så man slipper leda dem in och ut till hagen?

Kanske även lämpligt att de får betala lite mer för uppstallningen- verkar ju vara mer än "normal förslitning"
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Tyvärr finns ingen gång till och från stallet som är möjlig....
ja håller med ang förslitningen, men det känner jag inte är min sak, jag tänker enbart ur säkerhetssynpunkt... ska jag bli skadad pga hästar ska det åtminstone inte vara pga någon annans överladdade hästar....

För några veckor sedan när vi hade snö här nere drog dessa två individer rakt igenom staketet (fanns bara ett enda spår i snön) och sprang iväg en halvmil pga att de är överproppade med mat...Stallägare fick ägna en hel eftermiddag åt att ta hem deras hästar.....
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Givetvis ska du inte riskera din säkerhet. Dessutom skulle troligen hästarna må bättre av mer grovfoder och mindre kraftfoder.
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

O m g !

Jag hade sagt ifrån direkt om jag kände som du gör. Jag skulle INTE accepterat att utsättas för de riskerna av någon annans hästar.

Jaghar mina kameler i ett kollektivstall och jag tackar min lyckliga stjärna för att de andra tycker det funkar att släppa ut/in och fodra/byta täcke på mitt griniga sto. Hon är sur, hotar och är inte pålitlig, då hon är något misstänksam mot människor, men det fungerar så länge de håller ett öga på henne. Jag har gjort klart och tydligt att är det någon som känner att det är FÖR otäckt (allas gränser är ju olika) så säger de till så får jag lösa det, det är ju trots allt min häst. Hittills har det gått bra :)

Så säg ifrån! INNAN det händer något allvarligt.

// Mvh - J
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Vad skulle du göra om någon i stallet helt plötsligt inte törs ta in din häst?

Mitt sto är under igångsättning efter att ha vilat på grund av skada och nu har en av dem som brukar ta in hästarna blivit rädd för henne. Hon har stegrat sig, sparkat och enligt utsago hotat vid insläpp. Jag tycker att hästen är jättesnäll och lätt att hantera. Men om hon har stått en längre tid kan hon sparka och hoppa om hon blir skrämd, exempelvis om det blåser ute och något rör sig i buskarna. Hon har aldrig visat minsta tendens att hota eller sparka mot mig. När hon är igång kommer hon att lugna ner sig, men tips på hur man kan åtgärda det akuta problemet mottages tacksamt?
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Det hade jag kunnat ha lite överseende med om hästen är så att säga på väg att bli bättre..:)
Men så uppfattar jag inte fallet här utan det fortsätts att trycka i dem massor med kraftfoder och inget arbete alls. Det är dessutom varmblodstravare som ju är avlade för att arbeta för att kunna göra resultat på banan... Sorgligt mot hästarna som uppenbart inte mår bra. De har nu börjat käka på alla stolpar i hagen för att få ut frustrationen. Boxarna är redan inplåtade... Nu har ägarna börjat släppa dem på ridbanan, men står utanför o kollar på sina hästar, vilket gör att de nu börjat käka på paddockstaketet oxå...
 
Sv: Stegrande häst vid insläpp

Man har bara ett liv. Jag skulle inte heller vilja ta hand om någon annans "galna" häst. Stallägaren borde kunna ställa krav på hästägaren att minska kraftfodret och öka motionen m.m. samt försöka ordna så att ni är två som tar in hästarna. Som sista åtgärd be dem flytta. Men det löser ju inte hästarnas problem.

Det är alldeles för många som inte borde ha häst. Men jag ska inte säga så mycket eftersom min älskling också orsakar problem för andra.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp