Stenhård mage

Ga till doktorn, det kan vara nagon "colitis" sjukdom. Jag har en som vaxlar mellan stenhard och explosiv diaree ... :banghead: Det gar att halla det innom vissa ramar, sa doktorn ar svaret pa din fraga.
 
Eller ja, det som ska ut i alla fall. Trots att jag äter mer sallad nu än någonsin.
Varför?
Vad har salladen med det att göra?

Jag har haft "torr tarm" hela livet. Det är ärftligt och har funnits i flera generationer bakåt.
jag tar i perioder ett pulver som hjälper avföringen att blir normal. Det gav mig ett nytt liv. Importal heter den sort jag använder.

Jag är också hjälpt av att klappa om tarmbakterierna lite då och då. En msk potatismjöl i kallt vatten någon gång emellanåt gör min mage gladare.
 
Vad har salladen med det att göra?

Jag har haft "torr tarm" hela livet. Det är ärftligt och har funnits i flera generationer bakåt.
jag tar i perioder ett pulver som hjälper avföringen att blir normal. Det gav mig ett nytt liv. Importal heter den sort jag använder.

Jag är också hjälpt av att klappa om tarmbakterierna lite då och då. En msk potatismjöl i kallt vatten någon gång emellanåt gör min mage gladare.

Alla säger ju att man ska äta grönsaker för att få fart på magen. Jag brukar inte ha så här, faktum är att när jag äter som onyttigast så mår min mage riktigt bra :confused:
 
För mycket fibrer och för lite vätska skulle jag tippa på. En mage som är ovan mycket fibrer blir oftast rätt trög.
 
Alla säger ju att man ska äta grönsaker för att få fart på magen. Jag brukar inte ha så här, faktum är att när jag äter som onyttigast så mår min mage riktigt bra :confused:
Fast sallad - om du menar sallat - är ju mest bara vatten. Knappast några fibrer alls.

Menar du verkligen sallad så finns det ju allt från räksallad till grekisk sallad ;)

Ät så din mage funkar bra - det skulle jag gjort.
 
Fast sallad - om du menar sallat - är ju mest bara vatten. Knappast några fibrer alls.

Menar du verkligen sallad så finns det ju allt från räksallad till grekisk sallad ;)

Ät så din mage funkar bra - det skulle jag gjort.

Magen funkar, men vikten funkar ju inte då :p Får ta en funderare.
 
Alla säger ju att man ska äta grönsaker för att få fart på magen. Jag brukar inte ha så här, faktum är att när jag äter som onyttigast så mår min mage riktigt bra :confused:

Det är skillnad på sallad och grönsaker. :) Byt ut sånt som mest består av vatten (blad, gurka, tomater) till en ljummen sallad med grönsaker (morötter, kål, baljväxter, potatis, broccoli och annat gott).

Drick mycket vatten, använd bra och goda oljor, testa linfrö en psylliumfrön.
 
Det är skillnad på sallad och grönsaker. :) Byt ut sånt som mest består av vatten (blad, gurka, tomater) till en ljummen sallad med grönsaker (morötter, kål, baljväxter, potatis, broccoli och annat gott).

Drick mycket vatten, använd bra och goda oljor, testa linfrö en psylliumfrön.

Varma morötter vågar jag inte (då slår det verkligen tvärstopp), får se om resten kan gå. Grönsaker är inte min grej riktigt.
 
Vill du ha en quick-fix för stunden så är dessa väldigt effektiva. Finns både som tabletter (rätt stora) och tuggisar.
111215.jpg
 
Min mage blev "stabilare" av att dricka ProViva shots under en period :) kan vara värt att prova. Förutom att dricka mer vatten över lag :)
 
För lite vätska, för lite eller för mycket fibrer och för lite rörelse är vanliga orsaker till trög mage. Har du ändrat kosten/matvanor på annat sätt än börjat äta sallad? Sitter du still mer än tidigare?
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
664
Mat McDonald ska göra typ 50 förändringar i sin meny. Briochebröd, färskare och större burgare. Mer ost, sallad och saltgurka, specialsås...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 933
Senast: sjoberga
·
Mat Ska strax handla till en sallad. I receptet står 2 dl granatäpplekärnor. På ett ungefär hur många granatäpplen behöver jag köpa...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Har inte Sverige det på sina matförpackningar? Jag vet att man har en liknande form för energiförbrukning på tex vitvaror. Men inte på...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 514
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp