Nutrition Score

Har inte Sverige det på sina matförpackningar? Jag vet att man har en liknande form för energiförbrukning på tex vitvaror. Men inte på mat???

Här ser man tex att sallad är bra att äta medans den här juicen är mer onyttig än chipsen 😊

Vad baseras bedömningen på?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men chips var ju bättre än juicen. Förstår man det?

Alltså va? Det går naturligtvis inte att konstatera på det sättet, rakt av 😅
Har en diabetes lär kanske chipsen vara bättre än juice ja. Annars är nog tex färskpressad juice bättre att dricka än att käka chips. Sen beror det ju alltid på mängd. Det är bättre att äta en liten chokladbit än att käka stor mängd av något som är "halvbra" 😅
Att saker har få kalorier eller lite näring (tex isbergssallad) betyder ju dock inte att det är odelat "bra" att äta det.
 
Alltså va? Det går naturligtvis inte att konstatera på det sättet, rakt av 😅
Har en diabetes lär kanske chipsen vara bättre än juice ja. Annars är nog tex färskpressad juice bättre att dricka än att käka chips. Sen beror det ju alltid på mängd. Det är bättre att äta en liten chokladbit än att käka stor mängd av något som är "halvbra" 😅
Att saker har få kalorier eller lite näring (tex isbergssallad) betyder ju dock inte att det är odelat "bra" att äta det.
Enligt Nutri Score är Cola Light bättre än olivolja. Det förutsätter ju då att man måste söla i sig en liter olivolja för att den där Cola Ligten skall bli ”nyttigare och bättre” (och att folk i allmänhet förstår att så är fallet).
Ja herregud….🤯
 
Jag tror inte det hjälper så mycket. I USA finns t.ex. kaloriinnehållet skrivet på i princip ALLT - inklusive menyerna på restaurangerna. Det är nästan omöjligt att köpa nåt utan att kaloriinnehållet lyser. Och - exempelvis yoghurt, som finns i en zillion olika smaker och märken .... är nästan alltid "fat free" och "no sugar" och man får leta för att hitta nåt med naturligt fettinnehåll typ 2%. Och hjälper det där...? Nä.....
 
Vad baseras bedömningen på?
Vem som betalar mest pengar till dom som sätter NuriScoren.

Bor i Österrike och här har manga produkter märkningen och har man jämrfört lite inser man att det bara är bluff. Konstigt nog har tex Nestle höga poäng pa de flesta produkter och jämför man med en likande produkt av annat märke sa blir det väldigt tydligt.

Jag tyckte ocksa att det lät bra när jag hörde om märkningen men nu när den funnits ett tag har jag inte hört ngn tycka att den är bra.
 
Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvården

Folk vet. Folk har generellt sett koll. Men onyttiga saker är goda och Folk är generellt dåliga på att följa den kunskap de har. Våra kroppar är "programmerade" att vilja äta socker och fett för att våra kroppar är inte annorlunda än stenåldersmänniskornas. Vår biologi har inte hunnit anpassa sig till det moderna överflödet.

Ytterligare en siffra/bokstav på en förpackning kommer inte hjälpa ett dugg. Det finns redan märkningar. Innehållsförteckning. Nyckelhålsmärkning. Osv.
 
Folk vet. Folk har generellt sett koll. Men onyttiga saker är goda och Folk är generellt dåliga på att följa den kunskap de har. Våra kroppar är "programmerade" att vilja äta socker och fett för att våra kroppar är inte annorlunda än stenåldersmänniskornas. Vår biologi har inte hunnit anpassa sig till det moderna överflödet.

Ytterligare en siffra/bokstav på en förpackning kommer inte hjälpa ett dugg. Det finns redan märkningar. Innehållsförteckning. Nyckelhålsmärkning. Osv.
Som igår. Jag gick till godisskåpet sent på kvällen, tänkte: "Jag borde inte äta godis strax innan läggdags, jag sover bättre om jag väntar till imorgon istället och chokalden är lika god då". Sedan tog jag ut choklad, satte mig i soffan, åt en hel del, vimsade runt lite kaotiskt pga sockerkick och somnade i soffan.

Inget snack om att jag visste att det skulle bli så, att jag borde väntat med chokladen. Det sket jag uppenbarligen i. Och jag är absolut inte ensam om sånt här.

Och nej, jag bryr mig inte om hur förpackningen ser ut eller vilka märkningar den har. Innehållsförteckningen tittar jag på med vissa produkter, ursprungsland på samtliga. Men så länge jag äter varierat och "lite av allt" blir det inga problem. Har inte heller några hälsoproblem relaterade till kosten.
 
Så, nu har jag tid att skriva lite mer utförligt om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat :D

Enligt mig så är Nutriscore ett utmärkt exempel på när ett gäng akademiker suttit i sin egen lilla forskarbubbla och kommit på något som kanske låter bra på pappret, men som är helt frikopplat från grundläggande psykologi och hur det egentligen fungerar i den riktiga världen; hur konsumenterna tänker och agerar när de köper mat.

De franska forskarna som ligger bakom konceptet har till exempel försvarat sig mot kritik genom att säga att Nutriscore endast ska användas för att jämföra produkter inom samma kategori. För dem är det alltså inte alls problematiskt att en laxfilé får betyg D medan ett paket Nesquick-puffar får betyg A, eller att pommes frites får betyg A medan en burk oliver får C (källa: Carrefour.fr). För gemene man blir det dock mycket problematiskt eftersom det riskerar att folk förlitar sig på att A= alltid nyttigt och därmed börjar tänka att chokladflingor är mycket nyttigare än lax eller att pommes är nyttigare än oliver. Naturligtvis har en del kanske lite bättre koll än så, och här valde jag medvetet ganska extrema exempel, men det går inte att blunda för att detta är en av Nutriscores huvudsakliga svagheter. Även om man jämför lite mer snarlika exempel, t.ex. en frukost bestående av chokladflingor med mjölk vs en frukost bestående av grovt bröd med ost, smör och tomat, så skulle Nutriscore mena att det förstnämnda är mest hälsosamt.

Sedan har vi det här med doseringen som @Karro-Lina nämnde. Nutriscore-systemet baserar samtliga betyg på exakt samma kriterier oavsett kategori (vilket inte heller är alls logiskt), och alltid på 100g/ml av varan. Därför får t.ex. smör och olivolja dåligt betyg av Nutriscore, trots att en genomsnittlig portion av detta består av typ 10-20 gram vilket inte alls är ohälsosamt generellt sett.

Systemet blir extra förvirrande eftersom att det går emot mycket av det konsumenterna har fått till sig genom t.ex. officiella kostråd. Detta är extra problematiskt eftersom att systemet togs fram i samarbete med Frankrikes motsvarighet till Livsmedelsverket... Det bidrar till att underminera konsumentens tilltro till myndigheter och officiella kostråd, vilket i sin tur ökar risken att de istället lyssnar på diverse skitsnack helt utan vetenskaplig grund som de kan få till sig genom (sociala) medier. Exempel: Alla har vi väl hört/sett rekommendationen om att äta mycket fet fisk eftersom det är så nyttigt, men enligt Nutriscore är typ makrill eller lax nästan bland det mest onyttiga du kan äta. Överlag "straffar" det många av de produkter som återfinns i t.ex. Medelhavskost, en kosthållning som många konsumenter fått till sig är bland den nyttigaste som finns. Många tillverkare av traditionella Medelhavsprodukter har protesterat högljutt mot NutriScore som får det att se ut som att djupfrysta ultraprocessade chicken nuggets är hälsosammare (B) än en traditionellt tillverkad fransk ost (F). Generellt blir det att Nutriscore främjar ultraprocessade produkter som enkelt kan omformuleras, medan mer traditionella och enkla livsmedel straffas p.g.a egenskaper de har helt naturligt. Det blir väldigt farligt i längden.
 
Så, nu har jag tid att skriva lite mer utförligt om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat :D

Enligt mig så är Nutriscore ett utmärkt exempel på när ett gäng akademiker suttit i sin egen lilla forskarbubbla och kommit på något som kanske låter bra på pappret, men som är helt frikopplat från grundläggande psykologi och hur det egentligen fungerar i den riktiga världen; hur konsumenterna tänker och agerar när de köper mat.

De franska forskarna som ligger bakom konceptet har till exempel försvarat sig mot kritik genom att säga att Nutriscore endast ska användas för att jämföra produkter inom samma kategori. För dem är det alltså inte alls problematiskt att en laxfilé får betyg D medan ett paket Nesquick-puffar får betyg A, eller att pommes frites får betyg A medan en burk oliver får C. För gemene man blir det dock mycket problematiskt eftersom det riskerar att folk förlitar sig på att A= alltid nyttigt och därmed börjar tänka att chokladflingor är mycket nyttigare än lax eller att pommes är nyttigare än oliver. Naturligtvis har en del kanske lite bättre koll än så, och här valde jag medvetet ganska extrema exempel, men det går inte att blunda för att detta är en av de huvudsakliga svagheterna med Nutriscore. Även om man jämför lite mer snarlika exempel, t.ex. en frukost bestående av chokladflingor med mjölk vs en frukost bestående av grovt bröd med ost, smör och tomat, så skulle Nutriscore mena att det förstnämnda är mest hälsosamt.

Sedan har vi det här med doseringen som @Karro-Lina nämnde. Nutriscore-systemet baserar samtliga betyg på exakt samma kriterier oavsett kategori (vilket inte heller är alls logiskt), och alltid på 100g/ml av varan. Därför får t.ex. smör och olivolja dåligt betyg av Nutriscore, trots att en genomsnittlig portion av detta består av typ 20-30 gram vilket inte alls är ohälsosamt generellt sett.

Systemet blir extra förvirrande eftersom att det går emot mycket av det konsumenterna har fått till sig genom t.ex. officiella kostråd. Detta är extra problematiskt eftersom att systemet togs fram i samarbete med Frankrikes motsvarighet till Livsmedelsverket... Detta bidrar till att underminera konsumentens tilltro till myndigheter och officiella kostråd, vilket i sin tur ökar risken att de istället lyssnar på diverse skitsnack helt utan vetenskaplig grund som de kan få till sig genom (sociala) medier. Exempel: Alla har vi väl hört/sett rekommendationen om att äta mycket fet fisk eftersom det är så nyttigt, men enligt Nutriscore är typ makrill eller lax nästan bland det mest onyttiga du kan äta. Överlag "straffar" det många av de produkter som återfinns i t.ex. Medelhavskost, en kosthållning som många konsumenter fått till sig är bland den nyttigaste som finns. Många tillverkare av traditionella Medelhavsprodukter har protesterat högljutt mot NutriScore som får det att se ut som att djupfrysta ultraprocessade chicken nuggets är hälsosammare (B) än en traditionellt tillverkad fransk ost (F). Generellt blir det att Nutriscore främjar ultraprocessade produkter som enkelt kan omformuleras, medan mer traditionella och enkla livsmedel straffas p.g.a egenskaper de har helt naturligt. Det blir väldigt farligt i längden.
Jag gillar nutri score. För då ser jag i kundvagnen att nu har jag typ 3 gröna och kanske 3 gula. Då tänker jag att ja då kan jag unna mig en illröd den här veckan :)
 
Jag gillar nutri score. För då ser jag i kundvagnen att nu har jag typ 3 gröna och kanske 3 gula. Då tänker jag att ja då kan jag unna mig en illröd den här veckan :)
Så idag äter jag en grön A. Å då blev det lite lyxigare mat :d
 

Bifogade filer

  • 20231107_155801.jpg
    20231107_155801.jpg
    185 KB · Visningar: 86

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 292
Senast: Harmomini
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 049
Senast: Nytant
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp