Stor eller liten hundras

Föredrar ni små eller stora hundraser?

  • Små hundraser, upp till 10kg

    Röster: 30 26,3%
  • Mellanstora hundraser, 10-30kg

    Röster: 73 64,0%
  • Stora hundraser, över 40kg

    Röster: 11 9,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
Jag själv är uppvuxen med hundraser som vägde runt 5-7kg och längtade under min uppväxt efter att få köpa en större hundras. Nu när jag är vuxen och har en hundras som väger över 50kg så ser jag hur smidigt det var med små hundraser :angel: Men samtidigt tycker jag verkligen om större hundar, även om de inte ryms i sängen ;)

Hur tänker ni kring storlek på hund?
För och nackdelar?
Jag fick mina första hundar som 9-åring. Vår familj seglade och pappa ville inte, som flera av våra seglarkompisar, behöva försöka ta sig runt förstaget(vajer till masten fäst längst fram på båten) och i land med två st hundar på 40 kg flera ggr/dag.
Så han slapp ryggskott genom att välja Papillon.
Jag tycker det är den perfekta rasen för mig på andra sätt med och har fortsatt med pappisar.
Så skönt att kunna lyfta dem så lätt tex om de är geggiga kan man ta en under vardera arm och bära in till dusch/bad. Enkla att ha med sig överallt. Mysigt att ha dem i knäet, de får lätt plats i sängen. Man kan busa järnet inne utan att vara rädd att demolera hemmet.
Äter billigt dessutom.
Nackdelen är väl att de kan riskera skadas enklare av yttre trauma eller vid tex hundattack. Och de blir ju snabbare nedkylda än vissa större individer.
I övrigt endast en massa plus i min bok.
 
De raser jag faller för ligger oftast runt 30-40 kg med några få undantag. Har dock haft BC och har nu springer och erkänner, 15-20 kg är den mest behändiga storleken. Min kropp skulle egentligen vilja ha SMÅ hundar men nej, det vill inte JAG ha.. 🤣
 
Om det blir någon fler hund efter de här så kommer jag nog gå ner i storlek, fortfarande en mellanstor men närmare 10 än 30 kg. Enklare att ta med sig, lättare att lyfta om det behövs ,mindre hundbur, mindre mat osv. Jag vet inte ens om jag skulle få lyfta varulven om jag behövde. :laugh:
 
Jag själv är uppvuxen med hundraser som vägde runt 5-7kg och längtade under min uppväxt efter att få köpa en större hundras. Nu när jag är vuxen och har en hundras som väger över 50kg så ser jag hur smidigt det var med små hundraser :angel: Men samtidigt tycker jag verkligen om större hundar, även om de inte ryms i sängen ;)

Hur tänker ni kring storlek på hund?
För och nackdelar?

Jag själv tycker nog att det är lite meningslöst med små hundar :o pga håller på med drag. Sen har jag nästan aldrig träffat en trevlig liten hund utan har tyvärr dåliga erfarenheter.

Gillar dock absolut inte stora hundar heller, känns klumpigt och besvärligt.

Mellanstora hundar, 18-28kg, känns bäst för mig. Då är dom lagom stora för att dra, men jag kan fortfarande lyfta dom vid behov.
 
Jag föredrar större liten hund, upp till mellanstor. Shiban är ju rätt perfekt för mig och jag kallar henne mellanhund trots att hon väger strax under tio kilo. Är 41cm i mankhöjd. Skulle inte ha någonting emot att ha en liten robust hund som terriern igen heller, eller en större mellanspets som en Kai. :heart
Jag gillar också att kunna lyfta upp hunden om det behövs, det är också praktiskt om en ska resa, särskilt när en är ensam.

Riktigt stor hund skulle jag inte vilja ha även om jag sneglat drömskt mot både skottsk hjorthund och borzoi. :D
 
Jag är uppväxt med Doberman och Saluki, haft en Mastiff som vuxen.
Gillar stora hundar men det är så otroligt mycket enklare med små.
Tar ingen plats, vem som helst kan gå ut med dem, lättare med hundvakt, dagis, äter en inte ur huset, behöver inte hela bagageutrymmet i bilen kan flyga i kabinen osv osv.
Har haft Pekingese och Griffon, har Griffon nummer två nu. Upplever dem inte alls som sköra.
 
Optimalt skulle vara en hund i samma storlek jag har nu, ca 50 cm i mankhöjd, då det är så lätt att snabbt belöna med godis i den höjden. Men ändå så lätt att jag orkade bära den, vilket jag inte gör med 28 kg golden.
Men tror inte det finns.
Min korthårscollie är en bit över 50 cm och väger ca 20. Väldigt nätt trots storleken.
 
Optimalt skulle vara en hund i samma storlek jag har nu, ca 50 cm i mankhöjd, då det är så lätt att snabbt belöna med godis i den höjden. Men ändå så lätt att jag orkade bära den, vilket jag inte gör med 28 kg golden.
Men tror inte det finns.
Min Aussie är 57 cm i mankhöjd och väger ca 25kg skulle jag tro. BCn är nästan lika hög och väger 19-20 kg.

458BD7A3-A6C8-4BBB-A446-0064E92DFA25.jpeg
 
Jag tycker det är lättare att träna stora hundar, man har liksom en nos i handen smidigt. Men i vardagen är det lättare med en liten. Speciellt om man behöver åka kollektiv, ha med sig hunden mycket osv.
Jag är helt övertygad om att en stor orsak (förutom världens bästa hundvakt!!) till att jag kunde ha kvar ceasar trots hans seperationsångest var att han var så "liten och söt" så han fick följa med på allt från svartklubbar till övningskörning på körskola...
 
Inget av röstningsalternativen passade. Med det liv vi lever är min hund som.ska bäga sex kilo (ca 35 cm hög) i perfekt storlek. Går att lyfta och bära, får plats i knäet, behöver inte så mycket foder, kan inte dra omkull en, får lätt plats.

Samtidigt som han är stor nog för att hela tiden synas. Tvåkilosvalpen jag fick hem 2017 snubblade man nästan över.
 
Ville ha en hund som var tillräckligt stor för att inte snava på och som jag inte behövde böja mig ned till golvet för att belöna, men som samtidigt var tillräckligt smidig för att kunna lyfta om det skulle behövas. det blev en storpudel, just nu 6 månader, 55 cm hög ca 13-14 kg
 
15-20 kg och 45-55 cm höga tycker jag är lagom. Inte för stora så de blir "otympliga". Jag som inte är så stor kan lyfta och bära den vikten kortare bitar vid behov. Samtidigt tillräckligt hög för att det ska gå lätt att träna hunden.

De två jag har nu väger båda cirka 20 kg och är 52 cm höga. Lite mindre hade inte gjort mig något men de tar sig med lätthet fram i all terräng vilket är tacksamt när man tränar och tävlar bruks.
 
Har haft hundar på 30-40 kg tidigare men jag tycker att det är för stort. 15-20 är mer lagom, fortfarande en hund som går att använda till allt men som samtidigt är bärbar vid behov.
 
Jag tycker det är lättare att träna stora hundar, man har liksom en nos i handen smidigt. Men i vardagen är det lättare med en liten. Speciellt om man behöver åka kollektiv, ha med sig hunden mycket osv.
Jag är helt övertygad om att en stor orsak (förutom världens bästa hundvakt!!) till att jag kunde ha kvar ceasar trots hans seperationsångest var att han var så "liten och söt" så han fick följa med på allt från svartklubbar till övningskörning på körskola...

Det är helt klart en stor fördel med en liten och söt hund.
Ruben var välkommen överallt, även på ställen där hundar normalt inte fick följa med.
 
Mina egna hundar har båda varit i storlek liten, 6,5 kg resp 8,5 kg. I familjen har vi haft gråhund. Jag föredrar de små, då de passar mitt runtflackande liv. De är enkla att ta med både i kollektivtrafik men även hem till folk som inte alltid älskar hundar eller har hundanpassade hem. Det är ockskå lättare att få hundvakt till en liten hund. Det finns bara två tillfällen då jag känner att jag saknat en större hund - när jag går ut ensam i mörkret och är rädd för att bli överfallen och när jag vill springa eller åka skidor. Skulle jag ha en hus på vischan skulle jag också vilja ha en större hund av lite samma orsak som när jag går ut ensam i mörkret.

Exet har en 50 kg-pjäs och den kräver en jättebil för att få plats, går inte att ha med hem till folk, jag orkade inte gå ut och gå med den ifall den skulle få syn på nåt så hade jag inte en fysisk chans att hålla i den osv. Ser bara nackdelar.
 
Jag är uppvuxen med "större" hundar, i familjen har vi haft BC och storpudel. Jag är inne på borzoi nr 2 nu och gillar stora hundar av flera anledningar, sambon har en labbe. Däremot är jag lite sugen på att till nästa gång testa en liten hund, som är liten på riktigt. Även om det är mysigt med stora hundar så finns det givetvis baksidor med dem också. Storleken är otymplig ibland, man behöver en stor bil, man kan inte bära dem hur som helst, de äter mer, behöver större doser medicin osv. Jag övervägde en mindre hund när min förra borzoi gick bort sommaren 2018 men efter mycket fram och tillbaka blev det en borzoi ändå. Vi får se hur det går när det är dags nästa gång om sådär 10 år eller så.
 
Optimalt skulle vara en hund i samma storlek jag har nu, ca 50 cm i mankhöjd, då det är så lätt att snabbt belöna med godis i den höjden. Men ändå så lätt att jag orkade bära den, vilket jag inte gör med 28 kg golden.
Men tror inte det finns.
Båda mina vuxna är i den storleken men lättare - båda väger runt 19 kg, och jaktlabradorblandningen är ca 51 cm och storpudeln ca 57 cm. Jag gissar att nuvarande valpen (vallhunds- och spetsblandning) kommer landa på lite liknande som jaktlabbeblandningen i slutändan. Beroende på hur hon är klippt ser man inte hur lätt i typen pudeln faktisk är, men hon är atletisk med långa ben och inte särskilt tung i kroppen. Kanske en mindre storpudel (45-52 cm, om det går att hitta) skulle passa?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 642
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 766
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 200
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp