Stor hund i litet format?

Sv: Stor hund i litet format?

Om du läst i tråden (som iofs börjar bli himla lång :D) så hade du sett att jag inte gärna vill ha DP. Precis som confetti och ett par till har sagt är den dåliga mentaliteten väldigt utbredd och de verkar ha lätt för att klättra på väggarna för att de bara får promenader ett par dagar...
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tycker det är rätt hemskt att alla småhundsägare säger att det är stor hund i litet format, bara för att den har lite sviktande mentalitet,skäller på det mesta och har överskottsenergi (och ev lite damp.)

Har själv dvärgpinscher, och det fins VÄLDIGT mycket mentalt dåliga hundar (Dessutom så är dom flesta rätt ouppfostrade, så vet inte hur dom hade betett sig om dom hade haft bättre regler osv.). Om jag hade tur eller om det till större delen beror på uppfostran har jag ingen aning om.

Är ju rätt olyckligt också att det står nånstans i rasstandarden att dom ska vara reserverade, för det är ju vad många använder som argument om deras hund tex skäller på, skyggar för eller biter en domare.

Jag håller med! På var och varannan småhundsrasklubb ser man den meningen som slogan, men vad betyder det egentligen? Fler sällskapsraser borde MH:as, det är därför jag letar efter en ras som man kör det i eller åtminstone har börjat med.

Det är nog många uppfödare inom olika raser som använder det som ursäkt, bara för att just det ordet står i rasstandaren... pinsamt, tycker jag.
 
Sv: Stor hund i litet format?

För övrigt så vill jag säga TACK ALLA som kommer med tips och åsikter, jag trodde aldrig att tråden skulle bli hela 10 sidor lång på bara ett par dagar! :love:

Nu har jag massor av tips att gå igenom ordentligt (fler är givetvis välkomna!), innan jag bestämmer mig. Detta blir spännande! :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Ja ska bli intressant att se vad det "blir". Glöm inte bort att berätta för oss sedan bara :D Nyfiken och följer tråden med spänning.
 
Sv: Stor hund i litet format?

För övrigt så vill jag säga TACK ALLA som kommer med tips och åsikter, jag trodde aldrig att tråden skulle bli hela 10 sidor lång på bara ett par dagar! :love:

Nu har jag massor av tips att gå igenom ordentligt (fler är givetvis välkomna!), innan jag bestämmer mig. Detta blir spännande! :D

Äsch, du har ju redan bestämt dig och hade dessutom bestämt dig innan du ens startade tråden. Det är i alla fall vad jag iakttagit. :cool:

Satsa nu på fjöshundarna och se till att de blir trevliga mentalt. :idea:

För övrigt vill jag tacka alla deltagare i tråden, för även om TS är ganska kategorisk så har jag med ett öppet sinne läst om alla små ltrevliga raser som finns.

Den australiska terriern har nog trots allt blivit min favorit (så om jag var i TS situation så hade jag tittat extra på den). Den verkar mattebunden, förig och lite mer tålig än de små fjärilshundarna.

Ta inte illa upp nu Apocalypse, för erkänn att du varit inne på papillon mest hela tiden, men helst bara ville få bekräftat att det vore en helt ok ras för aktiva personer? :D:angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

:rofl:

Nog för att jag är väldigt inne på papillon, men det finns så många raser där ute att man lätt glömmer bort hälften när man sitter och funderar på vad som skulle passa :). Jag hade nog inte ens kommit på hälften som nämnts i tråden, man blir ju lätt kategorisk som du säger!

Dock, så kommer jag fortfarande att plita ner kraven på lite papper och kolla grupp för grupp vad som kan tänkas passa. Jag har inte fastnat för papillon än helt, kanske finns det något liknande men bättre? Man vet ju aldrig vad man hittar!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Valpar i bustagen
valpar027-1.jpg


Bara underbar !!
bbis.jpg

Alltså, vad har vi sagt om detta?! Jag ska INTE ha nån tax. Och så dyker det upp sånna här bilder när man minst anar det! Suck...











:love::love::love:


Psst, hur är de förresten på lydnadsbiten? :) Off topic.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Cavalier kanske? Kanske lite för lugna och sävliga, jag har inte så stor erfarenhet av dom.

Hade du haft erfarenhet av Cavalierer hade du inte kallat dem sävliga... :rofl:

Till TS:
Har haft två och ingen av dem var sävlig, tvärtom var det mycket aktiva hundar som vid behov hade full fart och vid behov kunde ligga och sova hur länge som helst.
De är också mycket bra mentalt och börjar man träna dem tidigt så kan de lära sig det mesta.
Den enda nackdelen är väl pälsvården då, plus att man får kolla att de kommer från friska föräldrar utan hjärtproblem som ju tyvärr är något många Cavalierer har lidit av (inklusive mina två).

Annars är det en helt underbar hundras att hålla på med och de är alltid pigga på att göra saker... :love:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Cavalier - för mycket sjudomar och även här finns det en knepig mentalitet

Vissa sjukdomar kan jag hålla med om, men det går ju att undvika dessa genom att vara noggrann i sitt val av föräldrar till valpen.
Men knepig mentalitet har jag aldrig märkt något av under alla år jag haft Cavalier...:confused:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Har nog inte stött på en enda som varit helt normal. Det är förvisso spaniels och ska därmed vara mjuka, men alltför många är fega. Översexuella hanar verkar det också finnas gott om och den där förigheten undrar jag var den är.

De jag träffat har kunnat kategoriserats i två grupper, mjuka mesar eller tuffa terrorister. Mesarna har varit keliga, älskvärda och villiga att vara till lags. Tyvärr har de inte varit direkt miljöstarka och hoppat högt när man tappat en kastrull. Tuffingarna har godmodigt tuffat på i den mest störiga miljö och varit allmänt stabila och trygga. De har också varit så hårda i skallen att man kunnat drämma en stekpanna i huvudet på dem och de hade fortsatt peka finger.

Kombinera det positiva hos de två och garantera mig en utan blåsljud på hjärtat och jag tar en på en gång.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Kombinera det positiva hos de två och garantera mig en utan blåsljud på hjärtat och jag tar en på en gång.

Så var min cavalier, så nog finns de. Tränade/tävlade agility och hade honom med överallt. Men jag håller med om att det krävs letande innan man hittar en sån idag, men finns gör de. :)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Mina två var den bra kombon av dessa mentaliteter, men då tyvärr med blåsljud.
Men trots blåsljudet blev de båda två drygt 12 år gamla och hade bra och friska liv in det sista. :love:

Så nog borde det gå att hitta fler sådan, såvida rasen mentalt gått totalt nedåt på senare år.

Hur många hundar går med på att bli fotade i tomteskägg utan protester månne?
 
Sv: Stor hund i litet format?

Klein eller mittelspetz! (tysk spets) Har träffat några riktigt trevliga av dessa raser. En schäferuppfödare födde även upp dessa och var mycket nöjd med dom. Föriga, arbetsvilliga utan att vara arbetsmyror, inget viltintresse,
 
Sv: Stor hund i litet format?

Sheltien beror nog på hur den uppfostras. Jag har en sheltie som är tuff och vänlig, som ska hälsa på alla som går förbi henne (tror att hela världen är skapad just för att se till att hon blir tillräckligt ompysslad ;))
Med min sheltie kör jag lydnad och agility, hon är inte skotträdd och hennes mamma gick MH, på godkänt. Men min sheltie är uppvuxen med en tuff malle som nog har smittat av sig lite på henne..
Pudel skulle jag också rekommendera. Har en dvärg för tillfället som det är mycket jävlar anamma i ;) Inte mesig hon heller, men som sagt. Det gäller att leta djupt för att hitta bra hundar, tror inte det går att säga att; den rasen är mesig och den rasen är tuff, dem blir som man gör dem :D Fortsätt leta ;)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Någon gång ska jag ha pumi. Ville bara säga det.
Jag ser alla raser jag själv velade mellan passera revy i denna tråd, där jag till slut stod mellan Border, Parson, DSG, Schipperke o Heeler. DSG blev det, hon har kanonmentalitet och är en toppenpingla!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Alltså, vad har vi sagt om detta?! Jag ska INTE ha nån tax. Och så dyker det upp sånna här bilder när man minst anar det! Suck...

:love::love::love:


Psst, hur är de förresten på lydnadsbiten? :) Off topic.

Tja, det går att få en tax lydnadsmässig. Och det GÅR att som människa lyfta bilar..
Om man tränar länge, har ett sjuhelvetes till tålamod, accepterar ovilja att samarbeta och gärna får en adrenalinkicks skjuts på vägen också!:angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Västgötaspets, Lancashire heeler, Pudel, nån liten terrier, Mudi, Pumi, Papillon...
 
Sv: Stor hund i litet format?

Nu har jag iof inte orkat läsa hela tråden, så ha överseende med det:)

Varför inte en korttrimmad Bichon Havanais?
 
Sv: Stor hund i litet format?

För att jag skrev att jag vill ställa ut och ev. föda upp om några år, då måste man hålla en bichon långhårig om du inte vill bli utslängd från ringen ;).
 
Sv: Stor hund i litet format?

har inte läst hela tråden, men har du kollat på lancashire heeler? verkar uppfylla dina krav :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 868
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: kladdkaka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp