Stor hund i litet format?

Sv: Stor hund i litet format?

Nä, tibbe känns ganska långt borta från det jag vill ha. Ska jag ställa ut kan jag ju inte raka av pälsen och tävla vill jag ju :).

Anade det, med pälsen alltså. Tävla går ju uppenbarligen men det är ingen hund som man kanske glider genom klasserna på - om det inte råkar vara just det den hunden älskar.

Men den är rätt käck!

Tycker du ska titta mer på heelern faktiskt.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Hm, ja det kanske är något man kan titta närmare på! Pomeranian har jag lite erfarenhet av, min gammelmormor har haft två olika sen jag föddes men jag hoppas verkligen inte att de var rastypiska... :angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Affenpincher är grymt coola, men de faller på pälsen! Är det något jag inte gillar så är det strävhår :o.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Volpino är en spets.

Bichon finns i tre varianter, Frisé, Havanaise och Bolognese.

Kromfohrländer finns i en släthårig variant också, men den är mer ovanlig. Den har då bara lite skägg och buskiga ögonbryn.

Om du vill hitta en ras du tidigare inte tänkt på måste du kunna släppa de fördomar och negativa känslor du kan tänkas ha baserat på något enstaka möte. Alla raser har dåliga individer.

Jag glömmer alltid Bolognesen! :p Men visst har du rätt där. Det blir intressant att se vilka raser som faller inom ramarna när jag kollar igenom alla av mindre format (eller ja, alla som finns i Sverige).
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tycker du ska komma ner till mig på besök och träffa mina Dp och se om du kan ändra uppfattning. :D

För de har ju alla kraven du är ute efter, det gäller ju bara att hitta rätt hundar med rätt mentalitet. :laugh:

Men det måste väl vara himla svårt att hitta rätt uppfödare, egentligen? Det finns ju mängder av DP's, mer eller mindre bra och med det mängder av uppfödare. Det verkar vara coola hundar som dock kan bli "lite för mycket" sas.
 
Sv: Stor hund i litet format?

nje, ettriga vet jag inte om jag håller med om. Temprament kanske. Men äldigt lätthanterliga och trogna hundar:) Tillgivna och trofasta.
men visst, de är terriers. Fast hade du träffat våra hade du inte tvekat en sekund;)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Anade det, med pälsen alltså. Tävla går ju uppenbarligen men det är ingen hund som man kanske glider genom klasserna på - om det inte råkar vara just det den hunden älskar.

Men den är rätt käck!

Tycker du ska titta mer på heelern faktiskt.

Det ska jag absolut göra! :)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Men det måste väl vara himla svårt att hitta rätt uppfödare, egentligen? Det finns ju mängder av DP's, mer eller mindre bra och med det mängder av uppfödare. Det verkar vara coola hundar som dock kan bli "lite för mycket" sas.

hehe

Jag ser att du skyr allt som kan bli "lite för mycket". ;)

Du skall se att boxerfräken coolar ned sig ett par hekto om sisådär ett par år... Då är du redo för mycket hund igen! :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

hehe

Jag ser att du skyr allt som kan bli "lite för mycket". ;)

Du skall se att boxerfräken coolar ned sig ett par hekto om sisådär ett par år... Då är du redo för mycket hund igen! :D

Det sägs att boxrar aldrig mognar... :angel: men ja, skulle jag råka på något som blir "för mycket" så skulle jag nog gå in i väggen och tvingas sjukskriva mig! :rofl:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Hon är så sjukt söt! Själv tycker jag att de känns för stora och så var det ju det där med mentaliteten och pälsen... men vad skönt för dig att du hittat det du vill ha! :)

För stora? Men de är ju oftast runt 35-40 cm i mankhöjd:confused: Du får nog precisera maxstorleken lite...

Ang. pälsvård så är det inte mkt på en sheltie, en ordentlig genomborstning då och då bara.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Javisst är det svårt, men vad är enkelt här i livet?:p

Men som sagt, om du vill får du gärna ta med dig vovven och komma ner på besök om du vill. :laugh:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag ser nog sheltien som en ganska medelstor hund. Det får gärna vara en lätt ras på några kilo och med en mankhöjd runt 30 eller under.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag har ingen bil och ska precis flytta, men om du har vägarna förbi Örebro någon gång så skulle det vara trevligt. :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Hmm... ja, då finns det nog inte så mkt att välja på - pigg, lättlärd och "inte klättra på väggarna", då är det nog bara papillon kvar :p Har själv lurat lite på en sån faktiskt, men det blir nån gång i framtiden i så fall.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Inte helt omöjligt då jag känner lite folk i de trakterna. :D
Har valpköpare i Fellingsbro, dock Frallor.:love:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Sheltie, papillion, dvärgpudel, finns säkert fler.
Jag är terrierfantast och skulle helst rekomendera ngra av mina 'terrier favoriter',men kanske inte riktigt är vad du letar efter..:D
 
Sv: Stor hund i litet format?

jo jag måste ändå få..
Australisk Terrier,norfolk, norwich osv
Min favorit är så klart aussien, då jag har en..;)
men måste ändå få säga att de är förbannat lättlärda, lättmotiverade, otrolig uthållighet och vilja att arbeta, min kille är en schäfer i miniformat.
Dör inte av att ta det lugnt några dagar, då sover, men när det väl är dags för träning så ger han 100%.
Tävlar lydnad med denne, ska förhoppninsvis starta i agility till hösten.
Lycka till
 
Sv: Stor hund i litet format?

Så säger man tydligen om alla små raser! Men det är precis det jag söker. En mini-brukshund i sällskapsform som inte klättrar på väggarna bara för att man inte tränar nån vecka eller två.

Jag och min syster ska ta över min döda mormors kennelnamn, men jag har fortfarande inte hittat "min" ras som uppfyller de krav jag har, eller så tittar jag bara dåligt! Dessutom är ju antalet raser oändligt många, så därför ber jag Buke om hjälp. För att underlätta lite ska jag försöka stolpa upp lite "krav" och hoppas att jag inte glömmer något!

- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.

Nå? :D Kort sagt så letar jag efter en sällskapsras att även träna inom lydnad och bruks med framgångar. Den jag tittat mest på är Papillon som man kan hitta en del tävlings- och MH-resultat på, men det finns kanske fler raser att ha i åtanke? Petit Brabacon har jag också tittat lite på, men de kanske är lite väl små och jag har ingen aning om man kan ställa upp på lydnadsplan med en sån :p.

Fram med förslagen nu, Buke! :bump:

Jag har ett väldigt bra förslag!:banana: Jag tycker att du borde skaffa en dvärgpinscher. Vi har en sådan och han är himla lättlärd. Han har både vunnit på lydnad och agility och om några år så hade vi tänkt att delta i junior sm:D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tycker det är rätt hemskt att alla småhundsägare säger att det är stor hund i litet format, bara för att den har lite sviktande mentalitet,skäller på det mesta och har överskottsenergi (och ev lite damp.)

Har själv dvärgpinscher, och det fins VÄLDIGT mycket mentalt dåliga hundar (Dessutom så är dom flesta rätt ouppfostrade, så vet inte hur dom hade betett sig om dom hade haft bättre regler osv.). Om jag hade tur eller om det till större delen beror på uppfostran har jag ingen aning om.

Är ju rätt olyckligt också att det står nånstans i rasstandarden att dom ska vara reserverade, för det är ju vad många använder som argument om deras hund tex skäller på, skyggar för eller biter en domare.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tack för dina tips! Ska kolla närmare på dem, även om jag inte tror att terrier är min typ av hund. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 970
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: kladdkaka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp