Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Såna frågor har jag i något fall fått på intervju #2 eller när de ringt och erbjudit tjänsten
Samma här, frågan har oftast dykt upp i intervju 2 eller 3 om företaget själva rekryterar, samma med vilken uppsägningstid man har. Däremot om det varit rekryteringsfirma kan det frågas efter löneanspråk redan vid första intervjun eller i värsta fall redan när man skickar in ansökan.

Intervjun idag gick bra, jag måste bara vaska fram referenser - det är banne mig inte lätt mitt i sommaren. Alla är på semester, mitt i skörden eller liknande. Ena sa ja, men just exakt nu så är han på festival, så han kunde inte förens måndag, och de ville ha det så fort som möjligt egentligen. Vi får se om det godtas.

13e augusti börjar jag i så fall. Så även att inget är officiellt så har jag faktiskt börjat nosa på lägenhet i området. Jag som redan har en extra i Uddevalla.

Men. Alltså. Hur mycket lättare är det att vara sig själv och inte så nervös när man redan HAR jobb??? Jag kan ha gjort mitt livs bästa intervju, iofs en väldigt informell sådan, vi satt mest och pratade och det var inte någon grillning alls.

Intervjun idag gick bra, jag måste bara vaska fram referenser - det är banne mig inte lätt mitt i sommaren. Alla är på semester, mitt i skörden eller liknande. Ena sa ja, men just exakt nu så är han på festival, så han kunde inte förens måndag, och de ville ha det så fort som möjligt egentligen. Vi får se om det godtas.

13e augusti börjar jag i så fall. Så även att inget är officiellt så har jag faktiskt börjat nosa på lägenhet i området. Jag som redan har en extra i Uddevalla.

Men. Alltså. Hur mycket lättare är det att vara sig själv och inte så nervös när man redan HAR jobb??? Jag kan ha gjort mitt livs bästa intervju, iofs en väldigt informell sådan, vi satt mest och pratade och det var inte någon grillning alls.
Ja det säger alltid mamma "det är lättare att söka jobb när man har ett jobb"
Mindre press liksom.

Hur gör man med referenser när man har ett nuvarande jobb? Jag har ju som sagt fått ett vikariat, där det verkar som att de gärna vill ha kvar någon vid behov senare med. Tror väl helt enkelt inte att de vill bli av med mig fullständigt, även om jag finner det fullt rimligt att söka sig till säkrare anställningar. Tänker att det antagligen kommer efterfrågas referenser från mitt nuvarande, eller hur brukar det vara? Jag har/hade en tidigare också, men han fick för sig att han ville anställa mig igen på villkor som jag finner orimliga och har därmed tackat nej. Känns inte som bästa referensen där längre.

Dessutom, av de jag jobbar med nu så kan det mycket väl bli en viss grad av språkförbistring eftersom att de inte är särskilt bra på svenska... Brukar referenser tas via telefon eller är mail/sms rimligt? Jag tror att mina kollegor kan uttrycka sig förståeligt via text.

Jag och flera med mig har upplevt just det. Så att det händer är fakta.

Det behöver inte handla om nedläggning, det finns tusen olika orsaker till att en specifik tjänst försvinner. Jag känner till fall där man har suttit och diskuterat löneförhöjning, framtida utbildning osv osv inom företaget för att en vecka senare få reda på att tjänsten kommer avslutas.

Jag har aldrig fått frågan "Tänker du jobba här mer än 1 år?" Så att ljuga är nog inte ett måste ens.

Jag skulle säga att en arbetsgivare som kör med öppna kort är oerhört sällsynt. Och jag önskar verkligen att det inte vore så.

Jag har helt tvärtom erfarenheter av att "min tjänst" ska läggas ner men att jag och chef då haft en diskussion om vilka andra tjänster som skulle kunna finnas för mig på stället och i så fall vilken utbildning som skulle behövas för att jag skulle kunna flyttas dit. Har bytt tjänst flera gånger på nuvarande arbetsplats pga att förutsättningar och finansiering ändrats så att de arbetsuppgifter jag haft tidigare inte ska finnas kvar. Andra har varit borta upp till ett år för kompletterande utbildning innan de gått in på nästa tjänst. Frågan om långsiktighet kommer alltid upp när vi intervjuar, det vore ju helt värdelöst att lägga stora pengar på att lära upp någon som sen drar när hen börjar bli nyttig på jobbet.

Liknande hände även när jag jobbade på ett okvalificerat industrijobb. Körde truck och lagersidan skulle minska drastiskt. De som kunde tänka sig att (på bolagets bekostnad och med lön) utbilda sig för andra tjänster fick det, och ofta även högre lön på kuppen. Det kunde ta lite tid innan det blev en ledig tjänst på annat ställe inom koncernen, men i största möjliga mån försökte de omplacera folk istället för att säga upp.

Med det sagt skulle jag inte tveka att ta chansen till drömjobbet om jag väntar på att börja på en annan tjänst. Det är en helt annan sak än att gå in i ett samarbete under tveksamma förespeglingar.

Har nog kommit fram till att jag måste byta jobb, då jag efter att fått trasig vänster fot ofta har problem med att stå upp längre stunder (timmar) och gå, så mycket som krävs på mitt jobb. Är verkligen så surt, då det är vårdens fel jag sitter i denna sitsen. Har ändå 300k i CSN lån för detta jobbets universitets utbildning. Men så ser det iallafall ut.

Problemet är bara att jag har bara min universitets utbildning, som jag nu inte kan jobba med och en naturbruksgymnasium utbildning.
Ser inte direkt ljust ut för min på jobb fronten.

Har nog kommit fram till att jag måste byta jobb, då jag efter att fått trasig vänster fot ofta har problem med att stå upp längre stunder (timmar) och gå, så mycket som krävs på mitt jobb. Är verkligen så surt, då det är vårdens fel jag sitter i denna sitsen. Har ändå 300k i CSN lån för detta jobbets universitets utbildning. Men så ser det iallafall ut.

Problemet är bara att jag har bara min universitets utbildning, som jag nu inte kan jobba med och en naturbruksgymnasium utbildning.
Ser inte direkt ljust ut för min på jobb fronten.
Måste du stå upp då, finns det inte möjlighet till att sitts mer? Eller hjälpmedel?

Kanske finns andra förskolor i kommunen, eller i närliggande kommuner som behöver en sådan tjänst? Tänker om du trivs med jobbet och är utbildad så borde det gå att få till en lösning!
Det finns väldigt få resurser, och därmed väldigt lite chans att få någon typ av administrativ tjänst, inom förskolan. Det enda jag kan tänka mig är förskolechef.

Sökte 2 till jobb igår.
Den arbetsgivaren där jag sökt flest jobb verkar ha sista ansökningsdag i mitten av augusti såg jag nu. Har oroat mig lite då jag verkligen inte hört nått därifrån (de står de hör av sig även om en inte får jobbet)
De har många tjänster ute så de står även att HR kan hjälpa en till eventuella andra tjänster som kan passa mig bättre.

Sökt totalt 8 jobb hittills

Tittat på jobb som undersköterska/vårdare och de som ligger ute kräver utbildning till undersköterska. De är på äldreboende jag söker och kan tänka mig en tjänst som timvikarie (bestämma lite hur mycket/när jag vill jobba)
Jag har jobbat som det och hanterat delegering av medicin, vet hur en hanterar lyftverktyg mm

En kanske ska söka ändå?
Eller om ja ska lugna mig o vänta på de jobben jag sökt.

Tittat på jobb som undersköterska/vårdare och de som ligger ute kräver utbildning till undersköterska. De är på äldreboende jag söker och kan tänka mig en tjänst som timvikarie (bestämma lite hur mycket/när jag vill jobba)
Jag har jobbat som det och hanterat delegering av medicin, vet hur en hanterar lyftverktyg mm

En kanske ska söka ändå?
Eller om ja ska lugna mig o vänta på de jobben jag sökt.
Jag hade absolut hört av mig, som timvikarie finns nog stor chans att få jobb ändå. Du har dessutom erfarenhet.
LSS brukar också vara mer öppet för personlig lämplighet

Är i samma sits som @Nepenthe
Söker tillsvidareanställningar men har även sökt timvikariat inom äldreomsorgen (är undersköterska). Ännu ej hört något från någon 🫠

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka