Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet vad Hippo’s selen-E innehåller? Har googlat som en tok men inte hittat innehållsförteckning någonstans 🤔 vissa andra innehåller mer än bara det ovan nämnda, tex mangan osv och det vill jag inte ha. Jag vet att biofarmab’s selo-e är ”rent” men var nyfiken på hippo’s pga priset främst.
IMG_0734.webp

Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.

Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden :banghead:
Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.

Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?

En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?
Testade du renskinn? Om inte så gör det. Det är det enda som verkligen hjälper mot skav. Löjligt lätt att sy i är det också. Googlar du runt lite kan du säkert hitta ställen som säljer stuvbitar (även om de inte skriver ut det på hemsidan) om du inte vill köpa ett helt skinn. För typ 10-15 år sedan hade jag kontakt med en kvinna som sålde renskinn och som också sydde diverse på beställning. Minns inte vad företaget hette men hon sålde som jag minns det sina egna skinn.

Testade du renskinn? Om inte så gör det. Det är det enda som verkligen hjälper mot skav. Löjligt lätt att sy i är det också. Googlar du runt lite kan du säkert hitta ställen som säljer stuvbitar (även om de inte skriver ut det på hemsidan) om du inte vill köpa ett helt skinn. För typ 10-15 år sedan hade jag kontakt med en kvinna som sålde renskinn och som också sydde diverse på beställning. Minns inte vad företaget hette men hon sålde som jag minns det sina egna skinn.
Nej, inte testat. Jag tänker att hon alltid är lite smårädd för renskinnet som vi har under sadeln och när jag testat på grimma har hon likdom aldrig blivit bekväm med det..
Förra året köpte jag äkta fårskinn utan kardborre men hade problem med att de gled omkring för mycket. Har dock kommit på ett sätt att fästa dem nu så ska se en period hur det funkar. Funkar det inte kanske det får bli renskinn iaf, eller om jag köper typ sidentyg och försöker skapa ngt själv..

Nej, inte testat. Jag tänker att hon alltid är lite smårädd för renskinnet som vi har under sadeln och när jag testat på grimma har hon likdom aldrig blivit bekväm med det..
Förra året köpte jag äkta fårskinn utan kardborre men hade problem med att de gled omkring för mycket. Har dock kommit på ett sätt att fästa dem nu så ska se en period hur det funkar. Funkar det inte kanske det får bli renskinn iaf, eller om jag köper typ sidentyg och försöker skapa ngt själv..
Äsch då! Renskinn är speciellt. Mina har varit lite olika med hur mycket de har reagerat men alla har reagerat. Jag har fått mindre reaktion på mina när skinnen har fått "hemmalukt" och lägger därför nya skinn ihop med riktigt svettiga men torra grejer några dagar innan jag har introducerat det och det har gjort skillnad.

För att få det att sitta still är mattunderlägg väldigt effektivt. Alltså sådant där nät man lägger under mattor. Också enkla att sy i om fästningen inte fungerar som tänkt menar jag 🙂

Jag har köpt teddyfodrade ridbyxor från Zaccess. Jätteskönt! Tyvärr fick jag storhetsvansinne och köpte stl M trots att jag brukar ha S, så de kasar ner en del. Så för er som funderar kan jag varmt rekommendera dessa, men välj er normala storlek. 😊❄️

Jag har köpt teddyfodrade ridbyxor från Zaccess. Jätteskönt! Tyvärr fick jag storhetsvansinne och köpte stl M trots att jag brukar ha S, så de kasar ner en del. Så för er som funderar kan jag varmt rekommendera dessa, men välj er normala storlek. 😊❄️
Jag köpte i början av vintern och håller med om att de är supersköna! Och varma!
Jag tog en storlek större än i de flesta andra ridbyxor och det blev lagom för mig. Svårt det där med storlek!

Fick hem det nya Amigo 50g med v-front i storlek 140 till Nova idag!
Hon började med att säga att vi skulle behålla det, för hon råkade bajsa på det direkt🫣
Men det sitter ju bra! Hon lär knappast krympa. Inte för stort i bogen.

Ska köpa en liner till för riktigt ruskiga dagar. Hade ni köpt en 50 eller en 100g?

IMG_2866.webp

Fick hem det nya Amigo 50g med v-front i storlek 140 till Nova idag!
Hon började med att säga att vi skulle behålla det, för hon råkade bajsa på det direkt🫣
Men det sitter ju bra! Hon lär knappast krympa. Inte för stort i bogen.

Ska köpa en liner till för riktigt ruskiga dagar. Hade ni köpt en 50 eller en 100g?

Visa bifogad fil 180333
Det täcke jag använder allra mest är just 50g plus 100g liner. Så jag hade absolut köpt 100g.
Känns som att täcket bara tynger ner en 50g och därmed blir det ingen stor skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka