Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.
Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden

Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.
Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?
En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?