Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Postorderhästar är de bästa hästarna! 🥰
Alla mina tre nuvarande plus några tidigare är postorderhästar. Varav två av dom är mina absolut bästa hästar jag haft.
Den egentligen enda häst som jag verkligen ”gjort efter ”konstens alla regler” med och som stod ca 4 mil bort var det mest misslyckade köpet och hästen behövde avlivas efter ett år.
Ungefär som min förra. Skulle med facit i hand aldrig gjort det köpet. Stod 2 mil bort. Åkte och provred. Klinkbesiktades veckan efter av min hemmaveterinär som är extremt petig och hon vet ju min historik med så tror hon var extra noga. Helt u.a.

Jag red honom kanske tre veckor. Sen utredde och rehabade vi för enorma summor pengar i månad efter månad. 8 månader efter köp avlivades han…

Det är lite därför jag faktiskt chansar osett på denna. För det kan gå åt skogen oavsett, man kan bli lurad oavsett..

Jag gjorde också "alla rätt" med min welsh cob. Köpte som fyraveckors och kom hem till mig som 6 mån. Jag skulle min själ veta exakt allt om honom, hantera själv, rida in själv, lastträna själv, allt var min utbildning och hantering. Så fick han gräsallergi och till sist tog vi bort honom i höstas. Man kan lika gärna lotta ut vilken häst man ska köpa!!

Jag gjorde också "alla rätt" med min welsh cob. Köpte som fyraveckors och kom hem till mig som 6 mån. Jag skulle min själ veta exakt allt om honom, hantera själv, rida in själv, lastträna själv, allt var min utbildning och hantering. Så fick han gräsallergi och till sist tog vi bort honom i höstas. Man kan lika gärna lotta ut vilken häst man ska köpa!!
Ja, jag har ju provat den med. Gräsallergin gick ju hantera men inte de medfödda defekterna i halskotpelaren. Också Welsh cob, han togs bort strax innan han skulle fyllt 4 år. Men blir lite nyfiken på stam på din iom gräsallergi. Du får gärna PMa om du inte kan skriva här.

Det är verkligen som rysk roulette att köpa häst känns det som. Kan bli jättebra, kan bli skit. Oavsett.

Reg-skylten på transporten var tidigare fäst direkt på rampen, nu har bästa pojkvännen fixat en hållare och en snygg list till den 🥰
20260314_135717.webp

vad har ni för att synas bra när ni rider ut i dagsljus? Måste rida i trafik och ingen ska kunna säga att dom inte såg oss.
Har ett fleecefodrat ländtäcke nu men blir ju för varmt! Waldhausen hade ett i Mesh, men one size och Nova är ju rätt liten?
Eller någon lösning jag inte tänker på? Måste ju inte vara reflex egentligen heller.
Jag har reflextäcke i mesh från Waldhausen, använder det väldigt mycket! Både över ylletäcke men också bara som det är. Hästen har vanligtvis 145 i täcke men är åt det mindre hållet.

Är på jakt efter lösningar för hönät i boxen som inte innebär brottas med att fylla, knyta ihop, och fästa lösa hönät.
Sett på nätet att det finns nått som är typ en ram med nät som man klickar fast?? Försökt googla men lyckas tydligen inte idag 🙈

Nån som vet vors dom finns lr heter så jag kan googla bättre? 😅

Bägge boysen behöver hönät för innenätter, och skulle uppskatta om dom skedde oftare 😅

Är på jakt efter lösningar för hönät i boxen som inte innebär brottas med att fylla, knyta ihop, och fästa lösa hönät.
Sett på nätet att det finns nått som är typ en ram med nät som man klickar fast?? Försökt googla men lyckas tydligen inte idag 🙈

Bägge boysen behöver hönät för innenätter, och skulle uppskatta om dom skedde oftare 😅

Du kan inte bara ha hakar till ett fyrkantigt? Det är enda jag använder och tycker det är supersmidigt. Tar aldrig ner näten utan väger i påse och välter i.

Jag har från Kerbl, med fyllningshjälp och dubbla ringar.
Superlätt att fylla, har satt i två rep för enklare upphängning.

Dålig inzoomad bild 😅
Screenshot_20260315_203254_Gallery.webp

Easyslowfeeder är en gammal variant på exakt det du efterfrågar i alla fall, men borde kommit många fler nu hoppas jag :) @Shixle
Precis den sorten 😁 men yikes va dyra dom va 🙈 kanske dax å se hur uttråkad styvfarsan är 😗

Du kan inte bara ha hakar till ett fyrkantigt? Det är enda jag använder och tycker det är supersmidigt. Tar aldrig ner näten utan väger i påse och välter i.
Tycker dom näten blir för stora, hänger både för högt å lågt samtidigt 😅 hö i ögon å tassar i nät 🙈
En som hade häst hos mig ett tag körde dock den modellen.

I nuläget har jag av de "klassiska" runda näten, men har bytt snöret i toppen. Kynter ihop och fäster toppen med karbinhake i väggen och drar fast rumpan med band i ring. Så då får jag nätet mer som en korv i boghöjd.

Även spanat en del på höpåsarna med hål, men inte hittat så många som man ankrar även nertill, så de inte blir massa svingande 🤔

Precis den sorten 😁 men yikes va dyra dom va 🙈 kanske dax å se hur uttråkad styvfarsan är 😗

Tycker dom näten blir för stora, hänger både för högt å lågt samtidigt 😅 hö i ögon å tassar i nät 🙈

I nuläget har jag av de "klassiska" runda näten, men har bytt snöret i toppen. Kynter ihop och fäster toppen med karbinhake i väggen och drar fast rumpan med band i ring. Så då får jag nätet mer som en korv i boghöjd.

Även spanat en del på höpåsarna med hål, men inte hittat så många som man ankrar även nertill, så de inte blir massa svingande 🤔
Jag hade ett rektangulärt och fäste med tre hakar i tre ringar på väggen. Snörde inte ihop överdelen.

Men tycker de med ram borde vara enkla att bygga. Själv övergick jag ju till porta grazer tunna och slipper böket med att fylla när. Eller slapp i alla fall, får väl se hur det blir med den nya

Näe, får inte alls 20 euro rabatt på Horsebrands påsk-grej utan bara typ 15, plus att det är 16 euro skatt så totalsumman blir typ 1100-1200:- :mad:

Hööks hökuddar har fästen i alla hörnen men kardborren är jättebra så de är ganska jobbiga att fylla tycker jag. Sett en del hemmabyggen av ramen du sökte på insta dock så det kanske är enklaste på sikt!

Näe, får inte alls 20 euro rabatt på Horsebrands påsk-grej utan bara typ 15, plus att det är 16 euro skatt så totalsumman blir typ 1100-1200:- :mad:

Det är för att den svenska momsen är högre än den tyska momsen och eftersom Horsebrands är så stora och skickar en del till Sverige så är det svensk moms och inte den tyska som du betalar.

Jag har stora såna slowfeedingnät som lätt rymmer att sätta ner en hel stor höpåse och bara tömma i. Sedan knyta ihop upptill. Tar typ en halv minut 👍🏻
Har både från Kerbl och från Caisas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd
  • Stora shoppingtråden IIII