Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Jag har tittat på den men backat på att så många klagat på kvalitén.
Men du tycker de är rejäla och hållbara?
Ja de är definitivt bland de rejälare gummibootsen. Var själv positivt överraskad! Dio har haft sina dygnet runt i en måmad åtminstone, hela och fina än!

Jag har tittat på den men backat på att så många klagat på kvalitén.
Men du tycker de är rejäla och hållbara?
Har haft till valacken i vinter som behöver i hagen. Funkat toppen! En liten bit borta på ena men då har han haft dom dygnet runt i flera månader i massor med snö och minusgrader.

Ja de är definitivt bland de rejälare gummibootsen. Var själv positivt överraskad! Dio har haft sina dygnet runt i en måmad åtminstone, hela och fina än!

Det låter ju toppen.
Att mina arma rök senaste tävlingen var inte så konstigt iom att de var lite stora och hon hoppade studs genom vattnet 🤣

Men då ska jag be partner gå in på hööks efter jobbet idag.

Någon som har tips på riktigt sköna stall-/ridskor? Något liknande de sköna "gympaskorna" med klack som jag tror Mountainhorse tillverkade och som var och varannan ridskoletjej hade när jag var ung på stenåldern (tidigt 00-tal). Alltså lätta skor som man kan gå omkring med, mocka i, tömköra i, promenera i, men också rida i?

Någon som har tips på riktigt sköna stall-/ridskor? Något liknande de sköna "gympaskorna" med klack som jag tror Mountainhorse tillverkade och som var och varannan ridskoletjej hade när jag var ung på stenåldern (tidigt 00-tal). Alltså lätta skor som man kan gå omkring med, mocka i, tömköra i, promenera i, men också rida i?
Ariat Ascent

Stövlarna kom och är skitsnygga och i toppskick! Men typ 5-6 cm för smala🙄. De är dock så vansinnigt fina att jag ska lämna in och få kilar isydda.

Ariat har flera olika 😊

Jag har bestämt mig för att testa boots istället för att sko min unghäst. Ni som är bra på att shoppa, var hittar man boots till vettiga priser?
20260501_085051.webp

Jag har bestämt mig för att testa boots istället för att sko min unghäst. Ni som är bra på att shoppa, var hittar man boots till vettiga priser?
Visa bifogad fil 185012
Jag tycker att servicen på Hovbalans är kanon. Hon är superhjälpsam med att hitta rätt boots utan att ha värsta säljarhatten.

Mina favoriter i just bootsväg är Explora Magic, allt annat passade inte/tappades av häst i galopp.

Visa bifogad fil 185012

Min favorit är Scoot boots och nu hade jag köpt med Multipurpose gaiters också.
De är ganska dyra men mina höll de 2 åren jag hade hästen. Jag använde dem inte alltid dock utan det var om vi skulle ut på vägar med mycket grus/stora stenar.

Visa bifogad fil 185012
Jag har nyss gjort detsamma. Med tanke på att vi har haft lite krångel med att lyfta bakhovarna bestämde jag mig för att börja med boots som är nybörjarvänliga. Det blev Equine Fusion Trekking från ViaHov. Började med ett par till framhovarna och de funkade bra, så jag köpte ett par till bakhovarna, men de blev tyvärr för små. Dum som jag var provade jag dem ute i gruset och utan något skydd, så kunde inte byta. Hittade ett par begagnade Active Jogging i storleken större som jag ska prova istället. Min tanke är att om det funkar med boots ska jag brodda dessa till vintern och sedan köpa ett nytt par till våren.

Upptäckte att det finns en hel del begagnat på Vinted.

Visa bifogad fil 185012
Om du tycker det är kul att testa och prova dig fram, läs på, mät själv och köp begagnat. Ofta får man tillbaka pengarna om man säljer vidare.
Om du hellre vill hitta boots som passar din hästs hov direkt men betala mer, kontakta någon av de större bootsbutikerna och köp därifrån.

Om du vill ha "one size fits all" men därmed också kan lämna en del att önska i passform, kolla begagnade Cavallo (Det är en bra boot! Men sitter inte slimmat!). Equine Fusion är också en bra boot att börja med men enligt mig svårare att hitta rätt storlek.

Det finns en sadeldjungel, och så finns det en bootsdjungel 😄

Visa bifogad fil 185012
Jag har 2 par EvoBoot, rejält ställbara 😅 dock inte fått dom att sitta helt still bak på nån av mina 🙄 vrider sig lite. Men då är det gubbar med halvdana bakdelar och en matte som inte vet vad hon gör alla gånger.. ska ju gå värma till dom eller öppna ett fönster i tån. Men min förhoppning är det räcker med boots fram 😅 (så jag kan ta ut båda samtidigt 😗)

Jag sparade just 30000 kr :laugh:. Letar ju rockard till islänningen och det finns typ ingenting på begagnatmarknaden. Var på väg att ge upp och köpa en ny Oxer som egentligen inte alls är vad jag vill ha, men tänkte då att ska jag ändå köpa nytt så kanske jag ska slå till på det jag egentligen vill ha. Eftersom DriveOut har slutat sälja blev det Tidaholm. 30000 kr, mycket pengar men… Men man vill ju ha broms, 4500 kr. Och skaklar? Oklart om de ingick eller om man måste köpa till, 4500. Och färg. Och frakt. Så, nej, jag köpte ingen. Men letar fortfarande efter rätt rockard.

Visa bifogad fil 185012

Har du möjlighet så rekommenderar jag att ta ut en utprovare, det är dyrt och krångligt att försöka testa sig fram i början om man inte har lite flax och hittar rätt snabbt. Om det inte finns så rekommenderar jag att kontakta tex Hovbalans (Iota är ❤️) eller tex Hovcenter och ta bilder enligt deras instruktioner och be om tips på modeller och storlek att testa. Sedan brukar jag kika på Hästnet och i tror det är två olika stora grupper på fb som säljer begagnat. Vissa av de butiker som säljer kan man också få testa nya mot avdrag om man behöver lämna tillbaka (iaf Iota har haft något sådant system), det har jag gjort ibland vilket var himla tur då bootsen inte alls funkade i rörelse.

Spontant ser mina ögon dock en hov som kunnat passa i Flex vilket är en nybörjarvänlig boots om du ändå (som vi alla oftast, mig inkluderad 🤣) bara vill köpa något begagnat par och påbörja testresan direkt 😁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka