Bukefalos 28 år!

Storlek på Qalle-avkommor?

superstar

Trådstartare
Har börjat kika lite på hingstar till vårens (förhoppningsvis) förestående betäckning. Qalle är en stark favorit, men jag är lite tveksam till hans storlek. Han är 164, mitt sto ligger runt där också, kanske någon cm högre.

Någon som har koll på hur hans avkommor verkar bli? Jag vill ju helst ha en häst runt 165, uppåt 170 så det bör väl inte bli något prpblem?

Vill även gärna veta lite om temprament och annat kul på hans avkommor.

Tack!

Ullis
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Jag har en tvååring efter Qalle. Stoets första föl. Och det första kan ju bli lite litet upplever jag.
Hon är i dagsläget bara 154 cm och kommer troligtvis att landa på 160 cm. Mamman var i sin glans dagar 163 cm.

Min lilla Ella är pappa upp i dagen. Jag ser faktiskt inte mycket från mamman, bara gångarterna, tyvärr.
Snäll och sällskaplig är hon och en synnerligen trygg individ, men så är ju båda föräldrarna det.

Jag har suttit på henne redan och håller nu på att tömköra henne. Hon tycker att det mesta man gör med henne är kul. Veterinären som var här och vaccinerade nyligen sa att hon allt var en duktig en.

Ella är tänkt att bli fälttävlanshäst.

Väldigt bra hovar har hon trots att mamman har haft lite problem med sina känsliga fullblodshovar. Hovkvalitén kommer väl från pappan antar jag. En ack så viktig egenskap.

Grannen har en jämngammal Qalleavkomma som är betydligt större och mer högrest. Tror att det är Magnifique, som brukar ge stort, på dennes mödrene. Han ska visst vara snäll också.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Jag känner en som har en avkomma efter honom. En tvååring som i dagsläger är 165. Vet inte hur hög mamman var till honom.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Tack till er bägge! :bow:

Mitt sto är importerad från Holland så det är ju lite svårt att säga vad storlekarna på mödernet kan ge.

Skönt att han ger bra hovkvalitet :p. Visserligen har min dam bra och starka hovar, men det skadar ju inte med ännu mer sådana gener. Trevliga i tempramentet verkar de flesta av hans avkommor bli, det låter lovande.

Någon som möligtvis har bilder? (på avkommor)

Ullis
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Det som gör mig lite tveksam till att lägga Qalle på ett mindre sto är att han för mig kommer ur en stostam som är känd för att lämna små dressyrhästar. Quite Easy är ju också ganska liten, även om det ligger en del större bakom honom. Jag vet faktiskt inte om jag räknar Qalle som en hopphingst, mer en liten allroundare.. Kan ju vara att jag har helt fel.
Ulrika
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Jag är ute efter en allroundhingst, eller en (som han kallas på flyinges hemsida) multitalang. Därför är Qalle en av de mest aktuella. jag ser inte mitt sto som liten, hon är 165 och alldelles lagom, men jag vill inte ha en mycket mindre häst.

Ullis
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Hans första årgång är väl tre nästa vår,eller?
Skall bli så spännande att se dom.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Jag har ett 5-månaders hingstföl efter Qalle så jag kan inte säga något om storleken ännu mer än att han verkar växa normalt, är ca 1.30 nu. Mamman är 160.
Han är underbar i psyket, snäll, social o väldigt framåt.
Blev klass 1 på fölmönstringen med 878877 o är bättre exteriört än sin mor.
Klickbara för större version:


 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Så- lätt linjeavel på Stanford.

Roligt att få följa din avkomma framåt och se vad det kan ge.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Har du fått många reaktioner på att du valt den typen av avel?

Jag är ju lite feg, har varit sugen på linjeavel själv, men inte fått tummen ur ännu... i mitt fall gäller det isådana fall stoet efetr Electro, och så Hip Hop (Feliciano/electro)...

Får väl se hur det blir till nästa år.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Har du fått många reaktioner på att du valt den typen av avel?.
Nä, ingen som har sagt något direkt till mig i alla fall (mer än du ;) )sen vet jag ju inte om det har snackats bakom ryggen :smirk:
Visst, det kan ju bli en flopp men det hade det ju kunnat bli med vilken hingst som :D


Jag är ju lite feg, har varit sugen på linjeavel själv, men inte fått tummen ur ännu... i mitt fall gäller det isådana fall stoet efetr Electro, och så Hip Hop (Feliciano/electro)...

Får väl se hur det blir till nästa år.
Väntar med spänning på ditt beslut, många verkar vara rädda för linjeavel så ska man sen sälja som föl kanske det blir svårare men jag planerar i alla fall att behålla min skitunge så "problemet" skjuts på framtiden o förhoppningsvis kanske han kan visa sig intressant när han blir äldre :) OM jag nu vill sälja honom då.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Har fött upp en avkomma efter Qalle som föddes 2004, sålde honom för att par månader sen och han var då ca 163 cm och högre i bak. Mamman är 165 cm. Otroligt trevlig är han, bra modell, klass 1 på fölvisning (47 p) med 7,8,9 på gångarterna. Kan helt klart tänka mej att använda Qalle igen till lämpligt sto.

Vet ytterligare en avkomma som är en bit över 165 cm, men där är mamman närmare 170 cm.
 
Sv: Storlek på Qalle-avkommor?

Tack för svar :) Det låter ju bra att du är så nöjd. Jag är bra sugen på att använda honom :p Men vi får väl se...

Ullis
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 495
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 729
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 111
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp