Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Ytterligare ett tillägg: de valde alltså att flytta ut typ några dagar efter de sa upp lägenheten, för att de skulle hyra hennes mormors hus. De borde rimligtvis kunnat bo kvar under uppsägningstiden, men valde helt enkelt inte att göra det.
 
Jag hoppas iallafall det löser sig för dig TS och att de nya hyresgästerna har möjlighet att flytta in så snabbt som möjligt! Så du kan lämna de andra bakom dig. Och som tidigare nämnt - du ska givetvis få betalt för slitage och skadorna på dörren.
 
Jag håller med. Men det är inte helt enkelt när man frågar "proffs" om råd och får två helt skilda svar. 🤷 Jag var säker, men hade tydligen fel ändå.

Generellt:
Jag skulle personligen självklart betala. Jag står för vad jag säger och vad jag skriver under. Men det framgår tydligt i tråden att inte alla gör det. 🤷

Även om det innebär att du betalar 10000-15000 kr i onödan? Nu vet jag inte hur hög hyran de har hos dig men gissar att den inte är alltför låg om det är ett attraktivt läge.

Det finns folk som inte har valet att betala så mycket pengar bara för att hålla sitt ord. Två hyror är rätt mycket pengar.
 
Ytterligare ett tillägg: de valde alltså att flytta ut typ några dagar efter de sa upp lägenheten, för att de skulle hyra hennes mormors hus. De borde rimligtvis kunnat bo kvar under uppsägningstiden, men valde helt enkelt inte att göra det.

Vet du allt om deras ekonomiska förutsättningar och bakgrund till att de flyttar direkt?
 
Jag säger inte att de har rätt och du har fel. Men du får nog försöka vara lite mer nyanserad i din syn på dem och deras val. Man vet inte allt om andra människor. Skriv ett kontrakt som håller i fortsättningen så slipper du förhoppningsvis det problemet.
 
Jag håller med. Men det är inte helt enkelt när man frågar "proffs" om råd och får två helt skilda svar. 🤷 Jag var säker, men hade tydligen fel ändå.

Generellt:
Jag skulle personligen självklart betala. Jag står för vad jag säger och vad jag skriver under. Men det framgår tydligt i tråden att inte alla gör det. 🤷
@Inte_Ung föreslog ju ett enkelt och gratis sätt att få det prövat av de riktiga proffsen.
 
Även om det innebär att du betalar 10000-15000 kr i onödan? Nu vet jag inte hur hög hyran de har hos dig men gissar att den inte är alltför låg om det är ett attraktivt läge.

Det finns folk som inte har valet att betala så mycket pengar bara för att hålla sitt ord. Två hyror är rätt mycket pengar.
Självklart skulle jag stå för det hela och betala hyrorna. Nu är hyran inte högre än 5600. Bra läge i Norrland behöver inte vara så dyrt.

Jag tror, utan att veta såklart, att de har inte ekonomiska problem att betala dessa två hyror, mer en ovilja.
@Inte_Ung föreslog ju ett enkelt och gratis sätt att få det prövat av de riktiga proffsen.
Jo, jag vet att jag kan reda ut det här vidare. Men jag menade att det inte är enkelt att veta helt säkert när man tydligen ska behöva pröva vad som gäller i rätten. Och det orkar jag inte. Men jag blir inte mindre förbannad/förvånad/besviken på hur folk väljer att göra ändå. 🤷
 
Självklart skulle jag stå för det hela och betala hyrorna. Nu är hyran inte högre än 5600. Bra läge i Norrland behöver inte vara så dyrt.

Jag tror, utan att veta såklart, att de har inte ekonomiska problem att betala dessa två hyror, mer en ovilja.

Jo, jag vet att jag kan reda ut det här vidare. Men jag menade att det inte är enkelt att veta helt säkert när man tydligen ska behöva pröva vad som gäller i rätten. Och det orkar jag inte. Men jag blir inte mindre förbannad/förvånad/besviken på hur folk väljer att göra ändå. 🤷

Men då är det ändå 11200 kr du begär att de ska betala i onödan (i deras ögon). Det är rätt mycket pengar.
 
Självklart skulle jag stå för det hela och betala hyrorna. Nu är hyran inte högre än 5600. Bra läge i Norrland behöver inte vara så dyrt.

Jag tror, utan att veta såklart, att de har inte ekonomiska problem att betala dessa två hyror, mer en ovilja.

Jo, jag vet att jag kan reda ut det här vidare. Men jag menade att det inte är enkelt att veta helt säkert när man tydligen ska behöva pröva vad som gäller i rätten. Och det orkar jag inte. Men jag blir inte mindre förbannad/förvånad/besviken på hur folk väljer att göra ändå. 🤷
Jag hade också betalat, hade skämts ihjäl annars. Hade blivit sur på mig själv som inte kollat upp att 1 månad hade räckt, bitit mig i tungan och sett det som läropengar.
 
Jag hade också betalat, hade skämts ihjäl annars. Hade blivit sur på mig själv som inte kollat upp att 1 månad hade räckt, bitit mig i tungan och sett det som läropengar.
Precis. Hade hon protesterat när vi skrivit kontraktet så hade jag ändrat på det. Och hade jag vetat det här i samband med uppsägningen så hade jag kunnat lägga ut den från 1 augusti. (Vilket jag inte "kunde", då jag antog att kontraktet självklart gällde) Nu la vi ut den från första oktober. Det här väntade dom länge med att bråka om. Dom sa, för en månad sen att dom skulle betala alla hyror under uppsägningstiden. Så vi hade inte en chans att söka hyresgäst från ett tidigare datum 🤷
 
Jo, jag vet att jag kan reda ut det här vidare. Men jag menade att det inte är enkelt att veta helt säkert när man tydligen ska behöva pröva vad som gäller i rätten. Och det orkar jag inte. Men jag blir inte mindre förbannad/förvånad/besviken på hur folk väljer att göra ändå. 🤷
Men hur ska du skriva i kontraktet med nästa hyresgäst då? Eller minns jag fel, visst var det inte första gången du hyrde ut denna bostad?
 
Men hur ska du skriva i kontraktet med nästa hyresgäst då? Eller minns jag fel, visst var det inte första gången du hyrde ut denna bostad?
Nej, vi har hyrt ut den till två innan. Och bägge dessa ville flytta tidigare, vilket vi kunde lösa med efterkommande hyresgäst. Bägge hade dock självklart tänkt betala hela hyran.

Vi får såklart skriva en månad i fortsättningen 🤷
 
Jo, jag vet att jag kan reda ut det här vidare. Men jag menade att det inte är enkelt att veta helt säkert när man tydligen ska behöva pröva vad som gäller i rätten. Och det orkar jag inte. Men jag blir inte mindre förbannad/förvånad/besviken på hur folk väljer att göra ändå. 🤷
Om ingen prövar oklara fall i Domstol så kommer man aldrig att få veta vad som egentligen var rätt.
Du är så pass irriterad på situationen att det nog vore bra om du fick det klarlagt.
Dessutom så blir det samma problem i nästa uthyrning.
 
Om ingen prövar oklara fall i Domstol så kommer man aldrig att få veta vad som egentligen var rätt.
Du är så pass irriterad på situationen att det nog vore bra om du fick det klarlagt.
Dessutom så blir det samma problem i nästa uthyrning.

Njae, alternativet att som princip alltid vika sig för det som bäst gynnar hyresgästen finns också. Det bör inte skapa några "problem", annat än för den egna mentala hälsan.
 
Och du tycker att @Unafraid kan avvara dessa pengar helt i onödan?
Vem som bäst behöver pengarna vet ju inte du.

Med helt i onödan menar jag att de inte behöver göra det rent lagligt om det nu är så att Unafraid inte har rätt att ha 3 månaders uppsägningstid. Men efter vi inte vet vad som gäller så blir det ju lite som ett chicken race... vem ger sig först.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 853
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 542
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 289
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 430
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp