Bukefalos 28 år!

Studentbal=hysteri!

Sv: Studentbal=hysteri!

Jag är helt oförstående inför det där?
Bal? Varför då? Vad firar man efter gymnasiet liksom, ingen blir ju kuggad vid något slags slutförhör nuförtiden :confused:

När vi tog studenten på 80-talet firade man med plakat och ballonger och tårta, typ.

Fester ordnade vi ju som vanligt nästan gratis och privat.

Det där verkar jag vara urmodiga ojämställda amerikanska traditioner jag tycker man kan förkasta.

Är det skolorna eller eleverna som står bakom?

No way att jag skulle subventionera sådant som förälder, ungarna är väl myndiga och får prioritera sin budget själva.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Vissa kommer ju faktiskt ut med en yrkesutbildning och det är väl något att fira iaf?

På min gymnasieskola var det eleverna själva som låg bakom den stora balen. Skolan anordnade någon slags minibal, ett billigare alternativ som eleverna kunde fira tillsammans med lärarna.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker att student-tiden är en rolig grej. Jag hade snälla föräldrar som betalade allt för mig, men jag hade jobbat extra hela gymnasietiden och betalade andra saker själv.

Min budget:
Balbiljett: 500 kanske
Håruppsättning och sminkning: nog ganska dyrt, gjorde hos min vanliga frisör
Klänning: måttsydde en efter mina egna mått, 2600 kronor. Dyrt, men jag älskar klänningen och har använt den många gånger.
Väska, skor: 300-400 kr
Kortege-bil: billigt genom släktingar

Min yngre syster hade samma utgifter förutom hennes klänning som jag tror kostade runt 1000 kronor.
Min yngsta syster tar studenten i år och på hennes skola har de ingen studentbal.Mina föräldrar har erbjudit henne att gå på samma bal som jag och andra systern gick på, men hon är inte intresserad. Jag antar att hon kommer att få pengar istället.

Det går att få ner budgeten jättelågt. Har en kompis som köpte en ganska enkel klänning, hennes syster fixade hår och smink osv. Hon var jättesöt och valde att lägga pengarna på något annat istället.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker det är helt idiotiskt påfund. Visst är det jättekul att ställa till med en stor fest så det tycker jag är OK. Men den stora kostnaden är ju ffa tjejernas utsmycknad med frisyrer, make och klänning.

Hysteriskt...
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker det är helt idiotiskt påfund. Visst är det jättekul att ställa till med en stor fest så det tycker jag är OK. Men den stora kostnaden är ju ffa tjejernas utsmycknad med frisyrer, make och klänning.

Hysteriskt...

Precis.

Fest kan man ju ordna på många sätt så alla kan vara med.

Men det där totalt hysteriska tjejpyntandet har väl knappast något med UTBILDNING att göra :confused:

Tillbakagång till det sämsta med 50-talet, typ.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

När jag tog studenten för 8 år sedan så hade vi bal ca tre v innan avslutningen. Min moster sydde klänningen och en bekant till familjen som är frisör fixade frisyren. Sminket gjorde jag själv. Vad balen gick på vet jag inte, men mina föräldrar betalade den. Min kille gick i samma skola så hans föräldrar betalade för honom.
Själva studenten köptes den nya kläder för ( föräldrarna betalade ), jag åkte hem i våran bil, mig spelade sådant ingen roll. Jag är inte mycket för uppmärksamhet på det sättet. Hemma var det fest för nära och kära och sedan var det fest på kvällen med skolan.
Summan av allt detta är att jag inte betalade något. Men jag förstår att det finns de som inte klarar av det ekonomiskt. Bara tanken på det nu så inser jag att det kostade några tusen :cool: Plus att jag fick en utlandsresa i studentpresent av mina föräldrar för ca 8 000 kr.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag är helt oförstående inför det där?
Bal? Varför då? Vad firar man efter gymnasiet liksom, ingen blir ju kuggad vid något slags slutförhör nuförtiden :confused:

När vi tog studenten på 80-talet firade man med plakat och ballonger och tårta, typ.

Fester ordnade vi ju som vanligt nästan gratis och privat.

Det där verkar jag vara urmodiga ojämställda amerikanska traditioner jag tycker man kan förkasta.

Är det skolorna eller eleverna som står bakom?

No way att jag skulle subventionera sådant som förälder, ungarna är väl myndiga och får prioritera sin budget själva.
Jag håller helt och hållet med.

Om mitt barn går ut gymnasiet med ett bra slutbetyg kan jag kanske sponsra ett snyggt åk eller en snygg klänning/kostym. Allt övrigt får mitt myndiga barn givetvis betala själv, för jag gör det inte.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Att man slår på stort när man firar studenten, dvs när man gått ut gymnasiet, är väl en sak MEN här firas avslutningen av grundskolan på liknande sett. Med balklänning, håruppsättningar, bil ja allt.

Det har de börjat med här också.:eek:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

min studentbal var trerätters på tylöhus hela min bal kostade ca 2000kr med klänning. det är värt att lägga ut de pengarna!!
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tar studenten om några veckor. Skivan är på torsdag. Den har jag inte råd att gå på. Inte middagen. Festen efteråt kanske jag går på om jag får ihop någon hundring eller två.

Balen skiter jag fullständigt i. Har köpt en klänning för 500kr. Hade helst gått i mina gympaskor men för mammas sinnesfrid så lär jag väl få kosta på mig några sandaler eller nåt. Mössan gick på 800 tror jag. Och mottagningen ville jag inte ha någon- för jag har inte råd. Men mottagning ska jag tydligen ha ändå, så jag antar att mamma och pappa (skilda) delar på den kostnaden.

Alltså.
Klänning- 500kr
Mössa- 800kr
Skor- 400kr MAX!!

Det var min sista gymnasietid det :angel: Dock så är ju jag inte godkänd och klar egentligen, men jag har bestämt mig för att det får räcka nu. Jag får ta det på komvux om ett par år när jag mår bättre.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker synd om dom som inte har råd att gå. För det ÄR väldigt dyrt. Man kanske skall börja spara redan nu. :grin:

Ja, själva studenten är en stor utgiftspost, sedan kommer det ju till massa skolresor, jag vet att det är upp till var och en, MEN, det är inte roligt när i stort sett hela skolan reser till Alanya, som fallet är på det gymnasiet jag jobbar på. Några av mina elever gjorde en sammanställning vad en studentexamen i genomsnitt går på (resa inkluderad), drygt 14000 kronor :eek:, (något billigare för killar), tur att det är några år kvar tills mina barn går ut, och ja, att spara kanske inte är helt fel.....
Här kostar balen 500 kr, mössan 700 ca, insamlingar till champagnefrukost, lastbil.... etc etc, usch ingen rolig lista alls...

Nina
 
Sv: Studentbal=hysteri!

kl

Oj vad mycket alla lägger på studenten/ balen.

Balen var kostade 500 kr för oss, hade samma balklänning som jag hade på balen i 9:an och som även min syrra hade på sin bal. Kostade 1200 att sy upp. Smink och hår fixade jag själv.

Studenten hade jag vita jeans och ett linne, kommer inte ihåg vad det kostade men billigt iaf, mössa 200 och mina föräldrar hämtade mig i deras vanliga volvo med lite ballonger på. Sen hade vi hemmagjord buffe för släkten ca 15 pers tror jag. och sedan fest på ett uteställe för alla som tog studenten inträde 100 kr.

Förstår inte alla som slänger ut massor med pengar på all? Visst studenten var en av de bästa dagarna i mitt liv men det blir inte roligare för att man slösar..
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Nope, med broderi osv så hamnade den på 800kr. Eller 841 något sånt tror jag tom. jag tycker ändå att jag har kommit billigt undan. Visst skulle jag vilja gå på skivan, men jag har inte råd helt enkelt.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag kan faktiskt förstå att ungdomarna firar att de tar studenten - inte för att det är som förr när folk kunde bli kuggade, utan för att DEN delen av studietiden är klar, Nu bbörjar liksom resten av livet och de kan välja lite friare om de vill jobba eller plugga.

Att sen vilja ha en ordentlig fest kan jag också förstå - det kan faktiskt vara kul att få klä upp sig ordentligt och fixa och dona sig. Varför inte liksom ?
Jag har närt två döttrar vid min barm som ÄR intresserade av mode, smink och annat ytligt - (förutom att de håller på med hästarna) och de ser verkligen fram emot att få göra sig riktigt fina. Jag vet inte varför vi måste förkasta det, även om JAG skulle prioritera mina pengar annorlunda. Jag vet inte hur deras budget ser ut och så, men de är ju myndiga och får göra precis som de vill. jag tycker att det är okej.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

så är det här med. jag går ut nian nu i juni och i min skola är det ganska hysteriskt. min balklänning kostade 1300 kr och det är billigt om man jämför med många kompisar. sen är det nya skor, ny väska, ny kofta eller jacka till klänningen, balavgift, limousine, fotograf och frisör som ska fixas också. en hel del nytt smink måste köpas. dyrt blir det. dessutom var vi i paris med klassen för en månad sen, visserligen var resan gratis men fickpengar och mat fick man betala själv. mina föräldrar kan betala, men jag vet att vissa i klassen har föräldrar som har fått spara och snåla hela året för att ha råd med balen.
 
Senast ändrad:
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag gjorde allt det där men inte på en organiserad bal för flera tusenlappar. Känns amerikaniserat och krystat.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Mina har inte heller en organiserat BAL. Men nån sortst större tillställning är det allafall.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag är helt oförstående inför det där?
Bal? Varför då? Vad firar man efter gymnasiet liksom, ingen blir ju kuggad vid något slags slutförhör nuförtiden :confused:

När vi tog studenten på 80-talet firade man med plakat och ballonger och tårta, typ.

Jag tog också studenten på 80talet. Och vi firade med mössor, plakat, ballonger, rundtur på traktorflak och fester. Ingen bal.

Men, hördu, vi fick nog höra av äldre generationer att "vad ska ni fira för" - ni har ju inte tagit studenten som det var förr. Då var det minsann prov!"

Så, för att det en gång varit sluttentamen (där de som kuggades fick smyga ut bakvägen med mössan i handen istället för på huvudet) så ska det "alltid" vara så för att vara okej att fira? :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp