Bukefalos 28 år!

Studentbal=hysteri!

Sv: Studentbal=hysteri!

Alltså, det är väl alltid OK att fira?

Men var kommer balerna och alla DYRA grejer ifrån ?????

Föga i linje med en studentbudget :p

Vi hade kul BILLIGA fester. Det känns som att dagens generation blir pålurade dyrt amerikanskt stenåldersprål och blåsta :crazy:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tog studenten 1983 i Stockholm och vi hade bal. Organiserad sådan med tillhörande klädkod. Minns dock inte vad det kostade men tyckte det var spännande, jättekul och festligt. Min mamma hade inget emot det trots att jag i hennes ögon inte tog studenten "på riktigt".

Så det är inte bara dagens generation detta gäller.


Alltså, det är väl alltid OK att fira?

Men var kommer balerna och alla DYRA grejer ifrån ?????

Föga i linje med en studentbudget :p

Vi hade kul BILLIGA fester. Det känns som att dagens generation blir pålurade dyrt amerikanskt stenåldersprål och blåsta :crazy:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Alltså, det är väl alltid OK att fira?

Fast du skrev ju först
Bal? Varför då? Vad firar man efter gymnasiet liksom, ingen blir ju kuggad vid något slags slutförhör nuförtiden
Det lät som att du tyckte man inget har att fira....

Jag håller för övrigt med om att det är vansinne att lägga ut 10tusentals kronor på en studentbal. (Men jag förstår ju inte ens dem som lägger ut stooora summor på sina bröllopsfester heller.)
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag håller för övrigt med om att det är vansinne att lägga ut 10tusentals kronor på en studentbal. (Men jag förstår ju inte ens dem som lägger ut stooora summor på sina bröllopsfester heller.)

Nej jag förstår inte de som lägger ut lika mycket pengar på ett bröllop som man skulle kunna få en häst eller en traktor för. :angel:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Nej jag förstår inte de som lägger ut lika mycket pengar på ett bröllop som man skulle kunna få en häst eller en traktor för. :angel:

Precis! Eller varför inte x antal veckor i Thailand tex! Eller extra dagar hemma med sitt barn!
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Fast du skrev ju först

Det lät som att du tyckte man inget har att fira....

Fira med BAL och bränna en massa pengar på onödigheter menar jag.

Annars "firar" väl studenter mest hela tiden :p

Särskilt fattar jag inte att firandet efter 9:an verkar bli lika töntigt :crazy:

Alltså det där uppstyltade hysteriska som påminner om forntidens "debutanter" - vem har importerat det hit??

Jag tycker det är lite förnedrande faktiskt på ett beklämmande sätt. Det tar fokus från att tjejer faktiskt UTBILDAR sig och lägger det istället på hur de SER UT i så dyr förpackning som möjligt.

Jag tog både studenten -82 (med NT-kompentens) och läkarexamen -88 i Göteborg och något bal-liknande fanns inte på kartan...
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Precis.

Fest kan man ju ordna på många sätt så alla kan vara med.

Men det där totalt hysteriska tjejpyntandet har väl knappast något med UTBILDNING att göra :confused:

Tillbakagång till det sämsta med 50-talet, typ.

:bow::bow:

/migo
som vägrade gå på balen eftersom det var dresscode.
Varför ska man tvingas lägga ut massiva summor på värdelösa grejjer bara för att man råkar vara tjej?
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Vår studentbal var gratis (10 år sedan). Inga andra än de som tog studenten från den skolan fick komma in så man kunde inte bjuda med någon. Man fick en bordsherre genom att man blev placerad bredvid någon.

Det enda som kostade var klänning och håruppsättning om man ville ha det.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker att det är helt OK, som någon nämnde tidigare, studeten tar man en gång i tiden.

Jag är så glad över att mina föräldrar stöttade min bal och jag kommer inte dra mig en sekund för att lägga både en två och tre tusen lappar om jag får en dotter och hon vill på bal. Once in a lifetime.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Det finns faktiskt de som tycker det är KUL och som prioriterar sånt som kläder, smink och en extra "lyxig" fest. Oavsett om man har tagit studenten eller inte, oavsett om man är tjej eller inte.

Vill man inte gå så slipper man, vill man inte lägga pengar på att fixa iordning sig så går det att komma billigt undan också och bli fin ändå.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Visst kan de som prioriterar sådant få ordna prinsess-baler, men jag kan inte se vad det har med någon viss utbildningsexamen att göra. En hel klass kan väl inte vara barbie-skadad :crazy: ?

Vi hade en billig (sponsrad...) rolig avslutningsfest efter universitetsutbildningen, utan dresscode. Och absolut inget efter gymnasiet, kanske för att det var >90% killar på skolan ;) ?

Däremot ordnade olika organisationer med den där typen av dresscode-fester ibland, men när som helst under året och inte kopplat till en avslutning som ska kunna firas av ALLA.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Vi hade ingen bal. Enkelt och billigt. Halva klassen tog klasskassan coh drog till spanien, vi andra fick ingenting.

Hade nog varit kul att se bönderna på bal iofs :rofl: dessa gentlemän...
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker att du är lite väl föraktfull mot dem som inte gjort som du. Lite pragmatisk kan man väl ändu vara.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Problemet ligger i att det kan ligga en hel del press på studenterna att gå, och alla föräldrar har kanske inte råd att lägga ut så mycket pengar.
Det kan bli en rejäl slant för balklänning, studentklänning, bukett, hår, middag osv.Har man otur kan man ju råka ut för att man har två barn som går ut samtidigt. Hade man generellt dämpat förväntningarna lite så hade det kanske inte varit så laddat?
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Problemet ligger i att det kan ligga en hel del press på studenterna att gå, och alla föräldrar har kanske inte råd att lägga ut så mycket pengar.
Det kan bli en rejäl slant för balklänning, studentklänning, bukett, hår, middag osv.Har man otur kan man ju råka ut för att man har två barn som går ut samtidigt. Hade man generellt dämpat förväntningarna lite så hade det kanske inte varit så laddat?

Det är precis det här jag menar. Det drar iväg till orimligheternas gränser. Vet att livet inte är rättvist men pressen är stor att det ska vara sååååå fiiiiiint och stort. Många känner nog grupptrycket och det är inte lätt att stå upp och säga att man inte har råd till allt.

Dottern jobbar extra nu på helgerna för vi ställer inte upp på hennes krav hur det ska vara. Vi har betalat inträdet för 2 personer (2000:-), studentmössa (600:-) + lite annat, sen tillkommer ju all mat och sånt till själva avslutningskalaset. Hon får själv betala klänning (2000:-) + kemtvätt av en annan klänning till bal nr 2, håruppsättning 2x700:-, skor (500:-). Bilen skulle hennes date fixa.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Måste hon gå på två baler?

Jag tyckte att det var värt att gå just för att det var något speciellt, det var inte som vilken middag som helst. Någon press kände jag då inte, inte från något håll men det är klart jag fick betala själv. Jag betalade allt utom halva klänningen själv (mamma sydde syrrans klänning så hon ville bidra till min också).

Och vad tusan har hänt med studenmössorna?! :eek: När jag tog 2001 kostade studentmössorna 80 kr. Broderar de in guld i mössorna nu eller?
 
Sv: Studentbal=hysteri!

jag håller med helt och hållet. Och jag HAR två som går ut samtidigt. Jag tror också att man kan fixa en balutstyrsel utan att det måste kosta skjortan..
 
Sv: Studentbal=hysteri!

*KL*

Jag hör ju till en av de personerna som tycker att det är roligt att klä upp sig ordentligt och gå på lite finare fest. Men inte spenderade jag några galna summor på min student, varken på balen eller annat. Jag fick min balklänning i studentpresent av min mormor. Den var inte så dyr i alla fall då jag lyckades hitta ett riktigt kap hos en kvinna som sydde upp. Skor kostade inte speciellt mycket heller. Håret satte jag upp själv med hjälp av dåvarande pojkvän. Själva balen gick väl på en del, men sin studentbal har man ju bara tillfälle att gå på en gång i livet liksom.

Klart att ungarna ska få festa till det och klä upp sig.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

*KL*

Jag och en arbetskamrat satt och pratade om när det är dags för våra döttrar att gå på bal. Vi konstaterade snabbt att vi får räkna med att lägga runt 14 000 kronor på studenthelgen:

Kläder på dagen: 1500
Balklänning: 4000
Två olika par skor: 1200
Håruppsättning: ca 1000
Inträde till balen: ca 600 kr
Studentmössa: 600
Bilhyra: 500(för inte vill dottern åka med mig i vår gamla Golfkombi)
Traktorhyra: gratis, eftersom vi har egen traktor o släp
Mat: 3000

Sedan är det säkerligen massa gemensamma aktiviteter innan såsom champagnefrukost, fester och annat lulllull...

I vår kommun har detta med balen blivit en jättestor folkfest där det samlas hur mkt folk som helst för att se på balens par och de som kommer gåendes slussas in vid sidan av och de som åker fina bilar kommer på röda mattan.

Jag får lust att säga nej till allt detta, men ska jag neka min dotter något som säkert nästan alla i hennes klass kommer att vara med på? Det är i alla fall skönt att vi inte har något firande som tradition att det ska vara fest när de går ur nian.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Måste hon gå på två baler?

Jag tyckte att det var värt att gå just för att det var något speciellt, det var inte som vilken middag som helst. Någon press kände jag då inte, inte från något håll men det är klart jag fick betala själv. Jag betalade allt utom halva klänningen själv (mamma sydde syrrans klänning så hon ville bidra till min också).

Och vad tusan har hänt med studenmössorna?! :eek: När jag tog 2001 kostade studentmössorna 80 kr. Broderar de in guld i mössorna nu eller?

Det verkar som om hypen har trissat upp priserna. Det kan väl inte vara rimligt att betala 600-800 för en studentmössa? De är ju rimligtvis massproducerade, och kan inte tänka mig att materialkostnaderna stigit så sen jag tog studenten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 444
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 417
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 245
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp