Sv: Stutsar på pelham...
_breeze_ skrev:
Min ponny är väldigt pigg just nu och därför måste jag ta rätt så mkt i henne imellan hindrena och då börjar hon studsa som en liten boll. Vad för slags bett föreslår ni istället? det får inte vara nått som är för svagt för då får jag inte stopp på henne... hon tar ibland tag i sitt pelham och sticker..
kan ju tillägga att hennes hoppförmåga inte är nedsatt pga detta men det är väldigt jobbigt att behöva dra så mkt i henne
Mkt, mkt markarbete i hoppningen, där har du lösningen!
Jag rider en pålle som är mkt mkt känslig,i bland överreagerar han och i bland är han "normal" när jag ska göra mina halvhalter, det kan bli att han mellan hinderna och jag gör min halvhalt att han börjar studsa, mkt jobbigt. Jag har som ryttare lärt mig att bli extra känslig när jag rider honom för att kunna känna av hur mkt (läs lite) jag kan ta i honom utan att han börjar studsa.
Att hästen börjar studsa är ett lydnads problem samt att ryttaren tar för mkt i hästen i bland i samband med omedveten/medveten drivning framåt.
En häst som är spänd och rusar mot hinderna och börjar studsa får aldrig de där riktigt bra hoppen, för att få ett bra hopp så krävs det att hästen är avspänd och vet vad den ska göra, då är den väl förberedd. Det blir ett väl avlagd språngkurva, hästen jobbar med hela kroppen har större koll på vart den har sina ben och kan hjälpa till lite extra.
En häst som studsar, slås mot handen är inte förbered när hindret kommer. Det blir dåligt språng, spänt hopp, låst rygg, ev något tappar ben, dålig avsprångspunkt m.m.
Du kanske ska pröva ett lite mildare bett, sluta att "bromsa" hästen så mt med handen, man bromsar med sitsen och ju känsligare hästen är desstu viktigare är det att veta vilka signaler man ger med sin kropp. En "het" häst blir oftast hetare ju mer man drar den i munnen, spänner man av i handen och ger och tar lite lätt samt bromsar med sistsen så får man resultat till slut.
Hoppning går ut på att ha en avspänd häst som möjligt, och jo det går. Men det är något man får jobba mkt på.
Och många heta hästar är just heta pga sina ryttare!
Kan ta ett ex. Min fd ponny var väldigt lugn och fin med mig, men så lät vi en annan ryttare börja hoppa honom då jag blev för lång. Ponnyn bytte personlighet och blev väldigt het och uppstresad när den här ryttaren red. Så fort jag satt upp så blev han lugn igen.
Så har man en het häst bör man tänka på hur man rider, ger man dubbla signaler, är man själv avspänd i hela kroppen och där räknas även ensa axlar armar och fingrar med.
Min elev var rädd att hennes ponny skulle springa i från henne i galoppen, jag spände fast en longerlina och sa att hon skulle fatta galopp och släppa tyglarna lite, effekten blev motsatt, helt plötsligt fick hon börja driva för att den inte skulle börja trava.......
Kanske något att tänka på....