Stutsar på pelham...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _breeze_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 356
Sv: Stutsar på pelham...

men hallå du säger ju mot dej själv hela tiden
grejjen är att hon är väldigt lugn o lydig i dressyren

Men när jag ska ta tillbaks henne det är ju då hon börjar studsa

Du HAR problem med dressyren när du inte får stopp på din häst som du beskriver. Varför tror du de flesta dressyrhästar som hoppas typ en gång om året blir helt sjövilda och deras ryttare har noll koll på dom?? För att de bara galopperar runt i samma lugna tempo varv efter varv, som det stod i artikeln!

Men det är ju när hon tar tillbaka henne i hoppningen som hon studsar!

Men dressyren är ju till för att hästen ska vara lydigare vid hoppningen. Varför rider du ens dressyr om det ändå inte hjälper? Varför inte betsla upp istället??
Har man inte trimmat bra visar det sig.

Du verkar ju ändå redan ha bestämt dig för att betsla upp och att det inte är några fel på ditt trimm. Varför isf. starta en tråd om det?

Lollan skrev:
Men dressyren är ju till för att hästen ska vara lydigare vid hoppningen. Varför rider du ens dressyr om det ändå inte hjälper? Varför inte betsla upp istället??
Har man inte trimmat bra visar det sig.

Du verkar ju ändå redan ha bestämt dig för att betsla upp och att det inte är några fel på ditt trimm. Varför isf. starta en tråd om det?

Ursäkta men det var faktist inte jag som startade tråden?! :smirk:

Jag har bara en viss aning om hur det är för _breeze_ för jag tror att hennes och min häst är lite lika

Slutsats: Hästen är lugn och lydig i dressyren, lugn vid markarbete (bommar etc) men när hindrerna får lite höjd tänder hästen till och blir stark/springer/studsar..Tycker inte du att det är bättre att ha ett svagt bett i dressyren och ett skarpare i hoppningen så att man inte behöver sitta dragandes i hästens mun utan kan "ruska tag" en gång för att sedan ha en lydigare häst?

Har man ingen koll på dressyren har man ingen koll på hoppningen häller. Eftersom du säger att du har problem med att hon börjar studsa i hoppningen är det förmodligen något i dressyren som inte stämmer. Andledningen till att du kanske tycker att dressyren funkar problemfritt är i många fall att man blir lite hemmablind eftersom man gör om samma "fel" hela tiden och efter ett tag har man vant sig och då märker man inget länge. Om du rider för en tränare kanske det vore något att låta tränaren sitta upp och rida både dressyr och hoppning och sedan komma med ett utlåtane om vad han/hon tycker.

Jorå, alla hästar är unika. Min är, som jag redan har berättat typ 100 gånger lugn på marken och jättehet i hoppningen. Flera olika människor har suttit upp på henne i dressyren och tyckt att hon har kännts jättefin. Dock kan ingen sitta upp och hoppa på henne för hon blir sååå springig och tokig med nya ryttare..

Men det värsta jag vet är verkligen folk som dömer alla hästar att vara likadana dvs "funkar dom inte i hoppningen är det fel på dressyren". Det behöver det verkligen inte vara. Vet hundratals hästar som är på samma vis som min och _breeze_'s. En häst som min kompis rider t.ex. är hur fin som helst i dressyren men den kan inte se hinder förutom på tävling utan att bli heeelt galen, skena, bocka, stegra.

Vissa hästar är inte träningshästar helt enkelt men eftersom man måste träna för att tävla är det ibland högst nödvändigt att ta till sådana medel som skarpare bett, hjälptyglar etc!

ta det lugnt, svarade bara på ditt inlägg o orkade inte gör ett till...

Självklart kan man betsla upp men eftersom hästen studsar verkar det ju inte vara världens bästa lösning eller hur? Dessutom för att citera min tränare: ju skarpare bett du sätter på hästen, dubbelt så mycket ben måste du ge den. Det som kanske hänt i hennes fall vara att när hästen börjat dra med nya bettet har ryttaren bara tagit i handen och inte ridit in i förhållningen. På det sättet hamnar hästen bara på framdelen o kan dra om det är ett milt bett eller gör uppror om det är ett skarpt. Som sagt, har varken sett häst/ryttare - det är bara lösa spekulationer. Men man ska passa sig för att betsla upp, i många fall löser riktig dressyr problemen!

Lollan skrev:
ta det lugnt, svarade bara på ditt inlägg o orkade inte gör ett till...

Självklart kan man betsla upp men eftersom hästen studsar verkar det ju inte vara världens bästa lösning eller hur? Dessutom för att citera min tränare: ju skarpare bett du sätter på hästen, dubbelt så mycket ben måste du ge den. Det som kanske hänt i hennes fall vara att när hästen börjat dra med nya bettet har ryttaren bara tagit i handen och inte ridit in i förhållningen. På det sättet hamnar hästen bara på framdelen o kan dra om det är ett milt bett eller gör uppror om det är ett skarpt. Som sagt, har varken sett häst/ryttare - det är bara lösa spekulationer. Men man ska passa sig för att betsla upp, i många fall löser riktig dressyr problemen!

Jag är lugn ;)

Precis det där "ju skarpare bett du sätter på hästen, dubbelt så mycket ben måste du ge den" säger min tränare också, det var därför jag tipsade _breeze_ om det i mitt första inlägg i tråden =)

Hallo, alla häst människor som verkar vara dressyr nördar? dags att vakna upp ur era drömmar nu, för här kommer en ryttare som vet vad hon pratar om, och som har en sjövild ponny i hoppning. (I HOPPNING)

Han är en 12 årig welsh d-ponny, extremt välriden och utbildad.
I skogen samt dressyren springer han runt som en tam ko, han är hur välriden som helst, öppna,sluta, skänkelvikningar, halter ryggningar, det går som på rels.

Alla slags bom övningar små hinder osv, är inga problem han är super lydig, kan göra både allt inann och efter.

MEN,

När hindrena kommer upp i höjden mot 1 meter och högre, så säger det bara BOOOM !!! han blir sjövild, står mer på 2 ben en 4 ben, han hoppar runt som en tok, stepar och kastar sig, som ryttare sitte rjag blik stila och barab håller mjukt i munnen och håller om mot hindrena, och han är en jäkel på att hoppa, han tar allt som kommer, men är det fel på min ponny bara för att han blir då laddad? jag rider i skogen och på dressyr barnan med vanligt tränsbett, för där kräfs det inget mer, men på hoppbarnan åker pessoabettet fram, och det kan jag säga är en billig livförsäkring för mig som ryttare på en sådan här ponny. han får inte för mkt protein och energi i fodret, han har en perfekt foder stat, han går ute många timmar om dagen osv, det här händer just i hoppningen, men det gör mig inget, och vad ska jag göra åt det? tur att jag som ryttare inte är det minsta rädd. bara att acceptera jag har köpt mig en welsh ponny som stod skadad i 3 år, (jag köpte han i det skicket) och nu har han äntligen fått tillbaxs livs gnistan och vissar att han är faktiskt en welsh och inte en lugn from ardenner som offast är lugn i alla lägen! jag har valt själv en häst med högt blod, men jag är lycklig över att han vissar att hoppning är livet! :D

Panikie skrev:
...här kommer en ryttare som vet vad hon pratar om,

Jo, det har vi ju sett här.......:smirk:
Så din lösning är sätt på ett pessoa och var glad att hästen inte lyder??

En ponny som stutsar mellan hinderna och som är så koncentrerad på att "slå sig loss" kan aldrig gå så fort som den hade kunnat utan det tramset.

Senast ändrad:

Jag instämmer helt med sasasasas första inlägg. Vill bara tillägga att någon skrev ang lydnadsövningar att ponnyn funkar bra på bommar och lydnad men tänder till vid höga hinder. Rider ni aldrig lydnadsövningar med höga hinder?

precis, dressyr med hinder inblandade. Det gör man nästan ALLTID på hoppträningar. Typ att göra halt några meter efter ett lite högre hinder.. Utan skarpa bett..

nej jag har inte problem med henne i dressyren

tack för jag inte behövde skriva allt själv!:)

Jo, det är ju det du har. Dressyr för hopphästen, dvs kontroll mellan hinderna, det är ju där det brister.

Vi brukar inte göra sådant som enskilda övningar men jag brukar nästan alltid göra halter, lägga volter osv på de högre höjderna för att känna att jag har kontrollen pga hennes temprament (:smirk:)

De andra jag rider med vars hästar inte är lika heta/starka behöver inte göra den typen av övningar, även fast de gör det ibland ändå bara för sakens skull =)

_breeze_ skrev:
Min ponny är väldigt pigg just nu och därför måste jag ta rätt så mkt i henne imellan hindrena och då börjar hon studsa som en liten boll. Vad för slags bett föreslår ni istället? det får inte vara nått som är för svagt för då får jag inte stopp på henne... hon tar ibland tag i sitt pelham och sticker..
kan ju tillägga att hennes hoppförmåga inte är nedsatt pga detta men det är väldigt jobbigt att behöva dra så mkt i henne :(

Mkt, mkt markarbete i hoppningen, där har du lösningen!
Jag rider en pålle som är mkt mkt känslig,i bland överreagerar han och i bland är han "normal" när jag ska göra mina halvhalter, det kan bli att han mellan hinderna och jag gör min halvhalt att han börjar studsa, mkt jobbigt. Jag har som ryttare lärt mig att bli extra känslig när jag rider honom för att kunna känna av hur mkt (läs lite) jag kan ta i honom utan att han börjar studsa.

Att hästen börjar studsa är ett lydnads problem samt att ryttaren tar för mkt i hästen i bland i samband med omedveten/medveten drivning framåt.

En häst som är spänd och rusar mot hinderna och börjar studsa får aldrig de där riktigt bra hoppen, för att få ett bra hopp så krävs det att hästen är avspänd och vet vad den ska göra, då är den väl förberedd. Det blir ett väl avlagd språngkurva, hästen jobbar med hela kroppen har större koll på vart den har sina ben och kan hjälpa till lite extra.

En häst som studsar, slås mot handen är inte förbered när hindret kommer. Det blir dåligt språng, spänt hopp, låst rygg, ev något tappar ben, dålig avsprångspunkt m.m.

Du kanske ska pröva ett lite mildare bett, sluta att "bromsa" hästen så mt med handen, man bromsar med sitsen och ju känsligare hästen är desstu viktigare är det att veta vilka signaler man ger med sin kropp. En "het" häst blir oftast hetare ju mer man drar den i munnen, spänner man av i handen och ger och tar lite lätt samt bromsar med sistsen så får man resultat till slut.

Hoppning går ut på att ha en avspänd häst som möjligt, och jo det går. Men det är något man får jobba mkt på.
Och många heta hästar är just heta pga sina ryttare!

Kan ta ett ex. Min fd ponny var väldigt lugn och fin med mig, men så lät vi en annan ryttare börja hoppa honom då jag blev för lång. Ponnyn bytte personlighet och blev väldigt het och uppstresad när den här ryttaren red. Så fort jag satt upp så blev han lugn igen.

Så har man en het häst bör man tänka på hur man rider, ger man dubbla signaler, är man själv avspänd i hela kroppen och där räknas även ensa axlar armar och fingrar med.

Min elev var rädd att hennes ponny skulle springa i från henne i galoppen, jag spände fast en longerlina och sa att hon skulle fatta galopp och släppa tyglarna lite, effekten blev motsatt, helt plötsligt fick hon börja driva för att den inte skulle börja trava.......

Kanske något att tänka på....

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Bri
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka