Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

jag upplevde när jag provkörde för nån vecka sen att den också ville ligga på höga varv, tyker du det är problem med släp? Jag funderade nämligen direkt på att om den vill ligga så högt på vanlig väg, hur blir det då med transport upp på Hallandsåsen....
Mja.. alltså. Jag har inte fått köra bil på ett par år iom sjukdom så jag minns inte helt men jag kan inte minnas att jag svor något över det. Har jag hört/känt att den tycker att det är tungt har jag bara växlat ner så den får högre varv igen. Gör man det ganska omgående tappar man ju inte direkt någon hastighet heller tycker jag. Man får väl känna lite på den tomt först så man vet var man har den så att säga så man inte bjussar hästen på ett härligt växla ner-ryck bara. Personer som kört andra bilar har väl tyckt att "vad i hela friden vad klen den är?!" men jag har inte sett att det är något dilemma. Jag har väl varvat mellan växel 4 och 5 i lite mer kuperade områden men Jönköpingsbacken hade nog krävts lite lägre växel än så dock :p
 
Har en forrester -09 manuell diesel, drar 0.6 l/mil utan släp och 1,1 liter med (maxlastad, 2 ton). Helt underbar dragbil!

Fördelar: Hyfsat billig skatt o försäkring, inte en massa lullull som kan gå sönder men ändå vettigt utrustad, trevlig att köra. Min ex är även rostkyddsbehandlad av förra/första ägaren och har ingen rost på ramen men någon liten fläck på lacken. Har bara krånglat en gång för mig och då var det troligtvis något skit i tanken, alltså inget fel på bilen.

Nackdelar: Den är dyr att reparera! Men å andra sidan har det bara varit en reparation på 2.5 år som inte varit förslitningsdelar. Är de inte rostkyddsbehandlade från börjar så kommer de att rosta sönder. En större bagage hade varit önskvärt också.
 
De är rostburkar, fyrhjulsdriften är bra. På de äldre Subarubilarna med manuell växellåda har backväxeln ganska hög utväxling dvs du kör ganska snabbt på backen, och kommer därför slira endel på kopplingen så räkna med ett kopplingsbyte om du inte är jättebra på att köra eller om bilen haft en hästägare innan.

Vi ska ha en med automatlåda. :)
 
Ja, tyvärr. Eller åtminstone i stort sett bortom räddning. :(
Men å andra sidan har den ju gått ganska mycket, runt 8 500- 9 000 mil.

Jag tycker att du har ett konstigt perspektiv på vad som är att ha gått mycket.

Min Subaru från -12 tycker jag är skapligt ny fortfarande (fast en ren container eftersom jag ser den som ett bruksföremål och det där med städning är inte min grej). Den har gått 12000mil och jag tänker mig ha fem år, ca 10000 mil, till med den innan det är dags att byta ut den.

Jag är nöjd med min bil. Ganska pigg, helt OK bränsleekonomi.
Betydligt bättre dragbil än det jag haft tidigare men nästa gång jag ska köpa bil, blir det antingen en med större motor så jag kan nyttja mitt BE körkort på ett meningsfullt sätt, eller så blir det något litet som egentligen inte är tänkt som dragbil (överväger att köpa hästlastbil och i så fall behöver jag inte en stark dragbil). Min bil har max dragvikt 1700kg, och det är kanske lite snålt utifrån vad jag har för körkortsbehörighet.
 
9000 mil är ju ingenting.

Jag hade absolut inte köpt gammal bil om jag vill ha ett problemfritt bilägande. Så nytt som möjligt.

Uppenbarligen inte. Den bil som i särklass kostat oss minst (reparationer och service inkluderat!), är min Volvo 850 -96. Kostade 8 000 kr att köpa, har sammanlagt kostat ca. 2 000 kr att reparera, under de 2.5 år vi ägt den.
 
Uppenbarligen inte. Den bil som i särklass kostat oss minst (reparationer och service inkluderat!), är min Volvo 850 -96. Kostade 8 000 kr att köpa, har sammanlagt kostat ca. 2 000 kr att reparera, under de 2.5 år vi ägt den.
Ja man kan ju ha tur med bilar eller otur. Men det är nog inte så snart att generalisera 3 bilar till att gammalt är bra och nytt är dåligt.

Jag hade en v70 -08 innan som gått drygt 20000 mil. De senaste åren kostade den mig multum i vanligt slitage, dvs inget konstigt utan saker blir helt enkelt slitna efter så många mil.
Köpte sen en v40 -14 och den har jag inte lagt en krona på förutom standard service osv. Första gången på många år som jag haft bil inne på service utan att behöva åtgärda mer än planerat. Så värt att ha nyare bil och slippa oroa sig!
 
Uppenbarligen inte. Den bil som i särklass kostat oss minst (reparationer och service inkluderat!), är min Volvo 850 -96. Kostade 8 000 kr att köpa, har sammanlagt kostat ca. 2 000 kr att reparera, under de 2.5 år vi ägt den.

Fast du kan inte utgå från din erfarenhet, du bör utgå från statistik. Annars kan man ju säga att det är bättre att vara rökare än att vara aktiv motionär, för att man råkar känna en rökare som blev 90 och en motionär som dog som 40-åring.

Hör med försäkringsbolagen om ni vill veta vilka bilar som har lite problem, exempelvis. Nånstans måste det finnas bra statistik på vilka bilar som håller länge. Prata med en mekaniker?

Själv har jag haft 2 Skoda Octavia. Den ena gick 42 000 mil, den vi har nu är en '09 och den har gått 24000. Jag räknar med att den har minst 10 000 till kvar. 9000 är ju knappt inkörd! Finns det ingen nybilsgaranti eller liknande?
 
Vår Forrester -15 var riktigt, riktigt toppen att dra släp med. Drog som tyngst 2000 kg (max släpvagnsvikt på de bilarna) och den gick som en klocka. Dock sålde vi den nyligen, så vet inte hur den varit som äldre, hann aldrig hända en enda grej under tiden vi ägde den och försäljningen grundades inte på missnöje med bilen.

Vi körde 10000 mil på 3 år ca. Automatlåda på den. Tyvärr "bara" 1410 på B-kort.
 
Uppenbarligen inte. Den bil som i särklass kostat oss minst (reparationer och service inkluderat!), är min Volvo 850 -96. Kostade 8 000 kr att köpa, har sammanlagt kostat ca. 2 000 kr att reparera, under de 2.5 år vi ägt den.
Min 850 -97 ( tror jag? Många år sedan) gick på över 10000. Jag fick första året laga oljeläcka (precis som lillebror fick göra med sin), byta koppling i samma veva vilket gick loss på några tusenlappar. Sen var det ju lite slitagedelar hit och dit. Gissar att ni har lite tur då. Sen är ju delarna billigare till den än till Subarun.
 
Fast du kan inte utgå från din erfarenhet, du bör utgå från statistik. Annars kan man ju säga att det är bättre att vara rökare än att vara aktiv motionär, för att man råkar känna en rökare som blev 90 och en motionär som dog som 40-åring.

Hör med försäkringsbolagen om ni vill veta vilka bilar som har lite problem, exempelvis. Nånstans måste det finnas bra statistik på vilka bilar som håller länge. Prata med en mekaniker?

Själv har jag haft 2 Skoda Octavia. Den ena gick 42 000 mil, den vi har nu är en '09 och den har gått 24000. Jag räknar med att den har minst 10 000 till kvar. 9000 är ju knappt inkörd! Finns det ingen nybilsgaranti eller liknande?

i motsats till det som delvis beskrivits i den här tråden, visar statistik att Subaru är ganska bra bilar med nöjda bilägare... få fel enligt besiktningsfirmorna, få begagnade bilar ute på marknaden och de som finns betingar ett rätt högt andrahandsvärde.
Sammantaget antyder det nöjda bilägare och skapligt få fel.
 
Min pappa har en Forester 2.5xt årsmodell typ -03 ish (minns inte exakt). Gått 20 000 mil. Den går som tåget, är urstark och tar sig fram överallt. Han är sjukt nöjd. Dock drar den typ 1l/mil.
 
Jag kör Subaru Forester diesel, och kör mycket hästsläp. Numera har vi två st.

Här är många som dissar Forester, men det gör inte jag.

Vi har en från 2011, den går utmärkt, den ligger bra på vägen och det är inget problem med att dra släp, ens om man har max tunga släp (2000 kg). Den är manuell. Vi köpte den ny, och har haft den sedan dess.
Den har idag gått 18.000 mil. Ingen som helst rost på den bilen, vare sig i stommen eller någon annanstans.

Inte drar den speciellt mycket soppa heller, ungefär 0,54 - 0,62 l/mil utan släp, 0,78 - 0,84 med släp.

De problem vi har haft har mest handlat om att luftkonditioneringen är "egensinnig", det blir ofta för varmt i bilen när utetemperaturen är mellan +5 och +10, så att man får köra max kylning en stund.
Annars har glödstiften gått sönder en gång, en sladd till bakre diffen har fastnat i en rot och dragits loss, och vi har bytt koppling en gång, förutom sedvanlig service och enstaka andra delar som hör till kategorin slitdelar.
Vi har/har haft andra bilar i familjen också, och inte sjutton är den dyrare än t.ex. bilar från VAG är reparerar eller serva... Vissa grejor har varit relativt sett hemskt dyra (glödstiften) annat (rep av kabeln) var överraskande billigt.

Sedan har vi en tämligen nyinköpt (demobil) diesel 2017, automat.
Inget har hunnit bli trasigt på den än, vi har inte ens behövt serva den, men vi har hunnit köra en hel del med hästsläp.
Den drar ett uns mer än den äldre, manuella, alltså 0,58 - 0,64 l/mil utan släp, och strax över 0,8 med släp.

Hur mycket soppa en bil drar med släp, beror ju mycket hur man kör.

Vissa släp (både hästsläp och annt som dras på dragkroken) är också på något sätt bättre balanserade än andra, och därför mer lättkörda och drar mindre soppa.
 
i motsats till det som delvis beskrivits i den här tråden, visar statistik att Subaru är ganska bra bilar med nöjda bilägare... få fel enligt besiktningsfirmorna, få begagnade bilar ute på marknaden och de som finns betingar ett rätt högt andrahandsvärde.
Sammantaget antyder det nöjda bilägare och skapligt få fel.
Ja alltså, det är ju en himla sjysst bil. Det var ju min drömbil. Nu hade jag dock valt en annan pga miljö och de svindyra reservdelarna :D
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp