Bukefalos 28 år!

Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Vi drar vårt 1400 kgs släp med en Subaru Outback från 15, den drar väl drygt 0,8-1 liter milen med stora hästen i. Diesel automat såklart :p Tar sig dock fram överallt och inga problem den är stark! Sen drar vi ibland med Nissan X-trail från 03, den är också 4-hjulsdriven Diesel men manuellt växlad, stark och drar väl ca 0,6 liter milen med hästtransporten på ;)
 
Seriöst?!?! Vad gör ni med era bilar? Vill inte vara oförskämd men, vad gör ni med era bilar? Skiter ni i att serva?
Jag har haft 2 Saab 9-5or som hästbilar och de har ju gått över 25.000 mil utan större reparationer eller haverier.
Jag snittar 2.000 mil om året bara till jobbet fram och tillbaks.
 
men varför ska du skrota den? för att den gått 9000 mil? Jag fattar inte riktigt.

För att reparationerna bara blir dyrare och dyrare och verkstäderna knappt vill veta av oss längre. Nu är den tillslut inbokad på ett verkstadsbesök som kostar 13 000 kr. Igen. Finns inga garantier eller försäkringar som täcker, och har aldrig gjort.
Skrota kanske som sagt är att ta i ett litet snäpp, men pappa menade på fullaste allvar att skulle vi sälja den, kanske vi i bästa fall få 25- 30 000 kr för den. Det är liksom på den nivån. Plus att den därtill har varit med om två bilolyckor, som visserligen är åtgärdade, men inte på något snyggt sätt, så att bilen ser rätt så j-vlig ut.
 
Seriöst?!?! Vad gör ni med era bilar? Vill inte vara oförskämd men, vad gör ni med era bilar? Skiter ni i att serva?
Jag har haft 2 Saab 9-5or som hästbilar och de har ju gått över 25.000 mil utan större reparationer eller haverier.
Jag snittar 2.000 mil om året bara till jobbet fram och tillbaks.

Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
 
Pappas merca 220 diesel.gick över 200 000 mil
Byte av motor ett par gånger
När balken gav sig så var pappa tvungen att inse att den var färdig
Den var en riktig slitvarg.
Köpa begagnat som gått lite tyder oftast på problem
Det behöver inte alls vara så. En del använder helt enkelt inte bilen så mycket.

Min Lada Samara hade gått 3000 mil när jag köpte den och den rullade snällt.

Toyotan hade gått 9500 mil vid inköpet. Jag körde 7000 mil med den, nästan problemfritt, innan den såldes.
 
För att reparationerna bara blir dyrare och dyrare och verkstäderna knappt vill veta av oss längre. Nu är den tillslut inbokad på ett verkstadsbesök som kostar 13 000 kr. Igen. Finns inga garantier eller försäkringar som täcker, och har aldrig gjort.
Skrota kanske som sagt är att ta i ett litet snäpp, men pappa menade på fullaste allvar att skulle vi sälja den, kanske vi i bästa fall få 25- 30 000 kr för den. Det är liksom på den nivån. Plus att den därtill har varit med om två bilolyckor, som visserligen är åtgärdade, men inte på något snyggt sätt, så att bilen ser rätt så j-vlig ut.

Skrotar ni den får ni inga pengar... Så 25-30 tusen är bättre!

Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

Då måste jag säga att ni blir lurade av bilverkstadan. Det kan inte vara utbildade bilmekaniker som jobbar där.
Som sagt innan så har jag haft 2 Saabar 1 från -99 och 1 från -04 och det är ju vida känt att Saab inte har gjort de bästa bilarna och vi har alltid servat de på 1000 mil och oberoende bilverkstad och när vi sålde dem så hade de båda gått över 28.000 mil. De rullar fortfarande.
9-3:an (08)vi har köpte vi 2011 och den hade gått 5.300 mil, nu är den uppe i 18.000 mil. Servas var 750 mil.
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Alltså nu blir jag irriterad på riktigt. Kom inte och säg att ALLA nya bilar är av ”sån skitdålig kvalité” för det stämmer verkligen inte.:arghh::banghead:
Ska man följa den linjen är absolut inte de äldre bilarna något alternativ för er heller. De har också varit nya en gång.
Det märks att du uttalar dig i okunskap. Dra inte alla nya bilar över en kam, bara för att ni haft otur med era.
Hur många bilar tror du det finns i Sverige, som är nya och rullar betydligt längre än vad era gjort utan krusiduller, svaret är många.
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Varifrån har du fått det? Mig veterligen har ingen av de jag känner som köpt ny bil haft den typen av problem. När jag läser dina inlägg undrar jag hur ni egentligen kör bilarna. De är slut vid låga milantal, många pendlare kör minsta halva sträckan du nämner per år. Iallafall en av dem drar mer än dubbelt så mycket bensin som är normalt för modellen.
Antingen har ni haft en jäkla otur eller så kör ni bilarna på ett sätt som sliter ut dem. Jag skulle fundera på det senare och rannsaka min körstil innan jag började tro på otur. En bil är alldeles för stor investering för att leka gissningslekar med.
 
Vi drar vårt 1400 kgs släp med en Subaru Outback från 15, den drar väl drygt 0,8-1 liter milen med stora hästen i. Diesel automat såklart :p Tar sig dock fram överallt och inga problem den är stark! Sen drar vi ibland med Nissan X-trail från 03, den är också 4-hjulsdriven Diesel men manuellt växlad, stark och drar väl ca 0,6 liter milen med hästtransporten på ;)
Wat?!?!! Jag skulle ha en x-trail först tänkte jag men den närmaste var rostig i en balk och läckte olja så det blev ett annat märke och modell... Hade jag vetat att x-trail är så snål hade jag nog letat vidare efter en fräschare sån.
 
För att reparationerna bara blir dyrare och dyrare och verkstäderna knappt vill veta av oss längre. Nu är den tillslut inbokad på ett verkstadsbesök som kostar 13 000 kr. Igen. Finns inga garantier eller försäkringar som täcker, och har aldrig gjort.
Skrota kanske som sagt är att ta i ett litet snäpp, men pappa menade på fullaste allvar att skulle vi sälja den, kanske vi i bästa fall få 25- 30 000 kr för den. Det är liksom på den nivån. Plus att den därtill har varit med om två bilolyckor, som visserligen är åtgärdade, men inte på något snyggt sätt, så att bilen ser rätt så j-vlig ut.
Jag tycker det är konstigt. Vad för verkstäder åker ni till? Byt verkstad. Och att alla nya bilar är skit är en lögn. Min förra sålde jag när den gått 24 000 mil, min nuvarande 27 000 mil och generatorn dog för en månad sen. Vanligt fel tydligen på den bilen. De flesta jag känner har bilar till 30-40 000 mil. Ska ni köpa en ny så kolla Volvo då, de brukar tuffa på.
 
Det känns som att en fjärdedel av bensinen försvinner bara jag kör till jobbet.:o:nailbiting::arghh:
Skulle inte klassa den som snål ;)
Min Legacy drog mycket bensin den också. Nu har jag diesel bil och den går bränslemässigt mycket snålare än vaad Legacyn gjorde. Vet förstås inte hur det skulle vara bränslemässigt med en Subba med boxer diesel, hur den skulle dra bränsle.. hm.
 
Min Legacy drog mycket bensin den också. Nu har jag diesel bil och den går bränslemässigt mycket snålare än vaad Legacyn gjorde. Vet förstås inte hur det skulle vara bränslemässigt med en Subba med boxer diesel, hur den skulle dra bränsle.. hm.

jag vet inte riktigt vad min är men den har iallafall 169hästkrafter och en upphöjning i huven :):o
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 703
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 916
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp