Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Jag som ändå är i beg-bils branschen blir också fundersam gällande miltalet..
Bilar som gått under 10-12 tmil kan liksom fortfarande köpas med fulla garantier pga att det är så osannolikt att de skall gå sönder så pass allvarligt.

Sambon kör en V70 från 99 som extrabil, den har gått 31.000 och går som en klocka.
Jag kör en X1 från 2014 på 6000 mil, den går också som en klocka.
Jag är under 30 och har iom mitt yrke ägt förhållandevis många olika begagnade bilar. Jag har också sålt över 1000 begagnade bilar som säljare - och hanterat garantiärenden därefter. (märkesoberoende)

Jag hade inte tittat på en 10 år gammal subaru, eftersom statistiken säger att det är hög sannolikhet att de går sönder och kräver dyrare reparationer än en nyare. Det finns ett skäl till att det inte går att köpa till garantier till gamla bilar.
 
Jag har haft tre olika Subaru; Legacy -00, Forester -04 och Legacy -06, har varit väldigt nöjd med alla tre, dock trivdes jag inte med körkänslan i Forestern, men det är för att jag inte gillar SUVar, föredrar att sitta nära vägen. Samtliga har varit bensinare och manuell låda, har dragit ca 0,7 l/milen utan släp och runt 1l med släp. Känner inte alls igen det där med att "alla har problem med kopplingen och rost", båda Legacyna har gått en bit över 20 000 innan jag bytt dem, den första fick lite rost runt tanklocket, på den andra var jag noga med att torka bort ev bensindroppar efter tankning och då blev det aldrig något rost. På båda rostade dock avgassystemet vid 14-15 000 mil, så det fick bytas, vet inte om det är normalt eller ovanligt om man jämför med andra bilar. Inga problem alls med kopplingen, men själva kopplingspedalen är ganska trög i jfr med andra bilar, så kör man mycket stadskörning så kommer man reta sig på den. Reparationer och reservdelar är dyrt om man jämför med Ford, men billigt om man jämför med Audi.

Älskar Subarus fyrhjulsdrift och körkänsla! Har just nu en Audi A4 Quattro, 2,0 Turbo och saknar min Legacy jättemycket! Längtar tills jag kan byta tillbaka till Subaru igen! (Fått Audin av mamma och kan inte riktigt med att lämna den i inbyte efter bara ett par månader, tror mamma skulle ta illa upp... Så får väl försöka stå ut något år.) Tycker Subaru fungerar utmärkt att dra hästsläp med, visst får man växla ner i långa, sega eller branta uppförsbackar, men det måste man väl med alla bilar? De modeller jag haft har också haft lågväxel, vilket är helt fantastiskt! Superbra när man ska backa med släp, fickparkera, krypköra i köer mm.

Ang fyrhjulsdrift så tror jag att många köper fyrhjulsdrivna bilar och tror att bilen aldrig någonsin kommer sladda, "för det är ju fyrhjulsdrift". Men det är ju så att en bakhjulsdriven bil får sladd med bakdelen, en framhjulsdriven med framdelen och en fyrhjulsdriven sladdar både fram och bak! Det är ju därför de är så roliga att köra :D. Det gäller bara att lära sig att sladda dem på rätt sätt, så man kan "vrida" dem runt kurvorna och gasa sig ur sladden. Vilket inte fungerar med Audin eftersom den stryper motorn när den får sladd:down:.

Ansluter mig till dem som tycker att 9000 mil inte är mycket. Och tror du kommer få mycket svårt (omöjligt?) att hitta en Subaru 00-06 som gått mindre än 25 000 mil, de flesta som har Subaru kör mycket.
 
Vi har haft Subaru av olika modeller sedan år 2003, då köpte vi vår första. Det blev en Legacy-00, bensinare. Den hade vi tills den gått runt 20 000 mil. Funkade ypperligt alltid utan krångel. Blev lite trött att dra med de sista åren.
Nr 2 blev nyköp av en Outback 2008, diesel. Kanonbil! Mkt bra dragbil, men den enda som vi fått reparera, kopplingen brann upp (under garantitiden sån tur är).
Nr 3, nyköp av en Impreza 2011, diesel. Den hade vi tills den gått 14 000 mil har jag för mig, liten bil men ypperlig dragbil, men hade "vibrationer" med släp påkopplat när man körde mellan 80-90.
Nr 4 nyköp av XV 2014, diesel. Samma köregenskaper som Imprezan. Kändes inte lika gedigen som Outbacken, lite mer ljud utifrån hördes in i kupén, samma vibrationer som Imprezan.
Nr 5 en BRZ utan drag så den kunde jag kanske hoppat över här, men mkt rolig att köra! :)
Nr 6 är en nyinköpt Forester bensinare automat från i år, har hittills bara gått runt 220 mil, men över hälften med släpet. Den vibrerar INTE! Mkt trevlig, man ska bara vänja sig vid ljudet när den varvar högt vid ansträngning i backar, men tuffar på bra.

Ingen av bilarna har dragit mkt diesel/bensin med släp, max 1,5 l/m gissar jag, utom Forestern som nog drar lite mer.
 
Vi har haft Subaru av olika modeller sedan år 2003, då köpte vi vår första. Det blev en Legacy-00, bensinare. Den hade vi tills den gått runt 20 000 mil. Funkade ypperligt alltid utan krångel. Blev lite trött att dra med de sista åren.
Nr 2 blev nyköp av en Outback 2008, diesel. Kanonbil! Mkt bra dragbil, men den enda som vi fått reparera, kopplingen brann upp (under garantitiden sån tur är).
Nr 3, nyköp av en Impreza 2011, diesel. Den hade vi tills den gått 14 000 mil har jag för mig, liten bil men ypperlig dragbil, men hade "vibrationer" med släp påkopplat när man körde mellan 80-90.
Nr 4 nyköp av XV 2014, diesel. Samma köregenskaper som Imprezan. Kändes inte lika gedigen som Outbacken, lite mer ljud utifrån hördes in i kupén, samma vibrationer som Imprezan.
Nr 5 en BRZ utan drag så den kunde jag kanske hoppat över här, men mkt rolig att köra! :)
Nr 6 är en nyinköpt Forester bensinare automat från i år, har hittills bara gått runt 220 mil, men över hälften med släpet. Den vibrerar INTE! Mkt trevlig, man ska bara vänja sig vid ljudet när den varvar högt vid ansträngning i backar, men tuffar på bra.

Ingen av bilarna har dragit mkt diesel/bensin med släp, max 1,5 l/m gissar jag, utom Forestern som nog drar lite mer.
1.5l/m är ju rätt mycket :p
 
En bekant till mig som kört bärgare innan brukade säga att oftast är 4wd en falsk trygghet - han hämtade upp 4wd lika ofta som tvåhjulsdrivna bilar. Den främsta skillnaden var att de fyrhjulsdrivna stod längre ut på åkrarna :D
Det där har jg också hört. Även sett i vinterväglag när de med 4wd swischar fram precis som om det inte är halt.
 
9000 mil är ju ingenting.

Jag hade absolut inte köpt gammal bil om jag vill ha ett problemfritt bilägande. Så nytt som möjligt.
Håller med, min bil var 2 år gammal och hade gått 11 000 när jag köpte den. Däremot när det börjar dra sig uppåt 30 000 då får man kolla hur skicket är och hur servicen varit gjort. Sköter man bilen kan den leva länge. Polisbilarna rullar lätt runt 50 000 innan de säljs av (tror det kan röra sig om mer också).
Man ska nog inte stirra sig blind på hur många mil en bil har gått, det viktiga är vilket skick den är i.
 
Håller med, min bil var 2 år gammal och hade gått 11 000 när jag köpte den. Däremot när det börjar dra sig uppåt 30 000 då får man kolla hur skicket är och hur servicen varit gjort. Sköter man bilen kan den leva länge. Polisbilarna rullar lätt runt 50 000 innan de säljs av (tror det kan röra sig om mer också).
Man ska nog inte stirra sig blind på hur många mil en bil har gått, det viktiga är vilket skick den är i.
Jo, men jag skulle iofs inte köpa m sådana miltal om jag vill ha det helt problemfritt. 9000 mil är ju lite ur livslängdsperspektiv och kan knappast förklara att bilen måste skrotas, men det är ju inte en ny bil längre.
 
Ja man kan ju ha tur med bilar eller otur. Men det är nog inte så snart att generalisera 3 bilar till att gammalt är bra och nytt är dåligt.

Jag hade en v70 -08 innan som gått drygt 20000 mil. De senaste åren kostade den mig multum i vanligt slitage, dvs inget konstigt utan saker blir helt enkelt slitna efter så många mil.
Köpte sen en v40 -14 och den har jag inte lagt en krona på förutom standard service osv. Första gången på många år som jag haft bil inne på service utan att behöva åtgärda mer än planerat. Så värt att ha nyare bil och slippa oroa sig!
Kan inte annat än att hålla med. Min legacy -05 som hade rullat över 20 000 bara kostade pengar på slutet, bromsoken var slut efter ett år och behövde bytas.

V70 -15 har jag serviceavtal på och inte betalat annat än det. Mycket billigare bil i drift än vad Subban var. Billigare försäkring på volvon också, samt mer bränslesnål.

Nya bilar är oftast mer bränslesnåla än gamla bilar. Kan va värt att ha i åtanke när bränslepriserna når rekordhöjder. :up:
 
Kan inte annat än att hålla med. Min legacy -05 som hade rullat över 20 000 bara kostade pengar på slutet, bromsoken var slut efter ett år och behövde bytas.

V70 -15 har jag serviceavtal på och inte betalat annat än det. Mycket billigare bil i drift än vad Subban var. Billigare försäkring på volvon också, samt mer bränslesnål.

Nya bilar är oftast mer bränslesnåla än gamla bilar. Kan va värt att ha i åtanke när bränslepriserna når rekordhöjder. :up:

Enligt transportstyrelsen så drar min Forester 1,5L i stadskörning och nästan 0,9 på landsväg. Känns snarare att den drar ännu mer bensin...
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp