Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Plus att den därtill har varit med om två bilolyckor, som visserligen är åtgärdade, men inte på något snyggt sätt, så att bilen ser rätt så j-vlig ut.

Om man har bilen försäkrad så skall den lagas på ett korrekt sätt på en av försäkringsbolaget vald verkstad.
En Skoda på 9000 mil från 2014 skall man inte "slarv-laga" efter en olycka. Enda skälet till det vore om man endast haft trafikförsäkring och därmed inte fått ersättning av försäkringsbolaget för att åtgärda de estetiska bristerna, och att man därför låtit bli att laga bilen ordentligt.

I alla andra fall så skall bilen se ut som ny efter en olycks-reparation.
Om det inte är möjligt, eller enligt FB-bolaget ens värt det; då skrotas bilen och man får pengar till en ny.
Har du bilen försäkrad i Trygg Hansa får du dessutom 1.25% av bilens marknadsvärde tillbaka vid de olycksfall som slutar vid skrotning som du givetvis själv inte vållat.

Medelsvensson kör ca 2300mil per år. 9200mil på 4 år. Ni äger m.a.o. en riktig svensson-bil med normala mil och normala år på nacken.

Själv kör jag mer ån så. Ca 3000 mil per år, och då är det fortfarande inte "mycket".
Fleetbilar/ tjänstebilar/ leasingbilar körs ofta 10-16.000mil på de första 3 åren innan de avyttras.
Efter det säljs dem till privatpersoner som ni, som kör normalt mycket och därmed inte lägger på så många fler mil - med garantier.

Jag är minst sagt nyfiken på vad det är för mekaniskt fel som igen verkstad kan laga, och vad som hänt vid olyckorna som gjort att verkstäderna inte återställt bilens karosseri ordentligt.
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Jag tror att det är den som kör bilen, som helt enkelt kör sönder bilen.

Vederbörande borde nog ta och gå en kurs i bilvänlig bilkörning.

Jag har haft körkort sedan 1976, och inga bilar har gått sönder i det tempo du beskriver. Tvärtom, nyare bilar håller faktiskt fler mil än de gamla, och är dessutom betydligt motståndskraftigare mot rost.

Ta ett körkort, och kör själv. Det är väl så att det är din pappa som kör mest? Han verkar ju vara en totalt inkompetent bilförare och bilskötare om bilarna går sönder i det tempot.

Jag har haft splitter nya bilar, begagnade bilar som gått långt innan jag köpt (eller fått) dom, vi har haft flera bilar som "cirkulerat" flera varv i familjen, bl.a. eftersom jag har tre barn som har körkort, och sedan fått "ärva" bilar, ungefär som syskon ärver urväxta kläder. Ibland har bilarna kommit tillbaka till mig.

Vi har haft Volvo, Saab, Ford, Skoda, Renault, Peugeot, Opel, Mercedes, Audi, VW, Subaru och så den enda dåliga bilen: en Simca (på 1970-talet), annars har alla varit "bra", och de flesta har funnits i familjen i betydligt mer än 10.000 mil, ingen har varit i närheten av att vara skrotfärdig..

Vi sålde just en Skoda Octavia Scout, årsmodell 2003, 18.000 mil, som varit i stort sett problemfri, den har varit runt i familjen ett par varv, köptes ny 2003. Det är klart, bromsar/bromsbelägg måste ju bytas under den tiden, några stag blev lite trötta för något år sedan, avgassystemet håller inte heller för evigt, men det handlar om sådant som blir slitet, inga fel på bilen.

Moderna bilar som sköts som vi gör, alltså service enligt serviceboken, någon tvätt då och då (inte så ofta som det borde) fungerar utmärkt till kring 20.000 mil i varje fall. Längre än så har vi bara haft en av Saabarna, den har gått 25.000 mil nu. Inga problem med den.
 
Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

Vår Toyota -13 som gått 15 felfritt är typ en hägring då eller hur tänker du? :confused: Som andra påpekat, det är knappast bilarna det är fel på.
Att er 850 lever beror på att en gammal Volvo inte går att döda (Min bror har gjort flera försök :D).
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

Det är dumheter, det är klart att moderna bilar inte är av dålig kvalité! Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan olika märken, man får i allmänhet det man betalar för. Ingen bil som säljs idag ska dock vara slut vid 12 000 mil såvida man inte misshandlat den totalt.

En bil som gått 7-8000 mil är inkörd. Jag köpte en Volvo som hade 19 500 mil och räknar med att den rullar bra många mil till.
 
För att bredda ditt statistiska underlag:
Jag har en Skoda Octavia kombi från 2014, gått 13 000 mil, drar hästsläp och rullar på så snällt. Servas på märkesverkstad, inga konstiga reparationer har krävts utan bara vanligt underhåll. Seglade igenom besiktningen tidigare i våras.

Sen förstår jag att ni vill byta märke om ni haft otur med er bil, men jag tror ni tjänar mycket på att konstatera att det rör sig om otur (möjligen handhavandefel?) och inte för att den var ny.
 
Nej, alltså bara taget ur sitt sammanhang är det ju absolut inte mycket! Men 9 000 mil på 4 år är ju ganska mycket.

Min Volvo S70 -00 rullade mycket mer än så när jag köpte den då jag pendlade 6,5 mil enkel väg till jobbet. Den har f.ö. gått 37 000 mil nu, servas inte på någon verkstad utan i princip bara hemma med undantag för senaste kamremsbytet. Jag räknar med att den ska gå ett par år till.
 
Om ni vill ha en bil som är tacksam att reparera och greja med är det inte en Subaru ni önskar för satan i gatan vad reservdelar kostar pengar till dessa! En tripp till verkstad för att något är trasigt är jag glad om det är billigare än 8000 (5000 är billigt!) och det är den summan pga delar och inte utfört arbete. Vissa år har jag alltså fått lägga närmare 20000 på reparationer.

Att skrota en bil från -14 låter helt vridet. För att ni inte gillar den?

Hmmm. Min Outback Legacy från 1999 har inte varit speciellt dyr att reparera, varken kamremsbytet eller byte av koppling. Otät topplockspackning är tydligen ett vanligt problem - det blev tätt med kylarcement. Lagar dock inte på märkesverkstad, jag blev sur på dem en gång när de vägrade hjälpa mig med en grej eftersom min bil är tysklandsimport. Har haft min Subaru i över 10 år och inte reparerat anmärkningsvärt mycket. Det börjar bli lite rost där det är större lackskador, men jag har inte fått anmärkning på besiktningen.

Subaru verkar skilja sig åt rätt mycket beroende på när de är tillverkade och jag vet att en del årsmodeller efter min t ex har haft elproblem från helvetet. Min kanske är sista generationen "traktorer" från Subaru. Den verkar tåla en hel del vanvård och stryk och jag hoppas att den håller så länge hästen lever. Sen ska jag ha en bekväm bil, om jag ska ha någon bil alls.
 
Anropar @HannaZ som jag vill minnas kör Skoda, för att få lite referenser eftersom även jag är väldigt förvånad både över att en bil från 2014 skulle vara skrotfärdig vid 9000 mil och att den skulle vara ett svårt fall för verkstaden.

Sedan tycker jag det vittnar om ett otroligt förakt för pengar och ekonomi att ens överväga att skrota något som kan dra in 25-30 000 kr. Vem hade inte löst in en Lottovinst för den summan?!
 
Dags att byta? :D
:laugh:
Tänkte försöka köra den här bilen ett tag nu när jag fått den lagad... Hyggligt bra bränsleekonomi i den här också, Saaben drog ju 0,8 liter bensin per mil när jag pendlade och en del mer med släp. Och en liter olja per 3km nurå. :meh:

Nuvarande drar ca 0,64 l diesel till vardags och under litern med släp. Eller så bör jag sälja den innan nåt mer fel ger sig till känna :D
 
Hmmm. Min Outback Legacy från 1999 har inte varit speciellt dyr att reparera, varken kamremsbytet eller byte av koppling. Otät topplockspackning är tydligen ett vanligt problem - det blev tätt med kylarcement. Lagar dock inte på märkesverkstad, jag blev sur på dem en gång när de vägrade hjälpa mig med en grej eftersom min bil är tysklandsimport. Har haft min Subaru i över 10 år och inte reparerat anmärkningsvärt mycket. Det börjar bli lite rost där det är större lackskador, men jag har inte fått anmärkning på besiktningen.

Subaru verkar skilja sig åt rätt mycket beroende på när de är tillverkade och jag vet att en del årsmodeller efter min t ex har haft elproblem från helvetet. Min kanske är sista generationen "traktorer" från Subaru. Den verkar tåla en hel del vanvård och stryk och jag hoppas att den håller så länge hästen lever. Sen ska jag ha en bekväm bil, om jag ska ha någon bil alls.
Den här är ju några år nyare så det kan säkert ha med det att göra.
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Här bjöd du mig på morgonens skratt faktiskt :)

Jag håller med de tidigare som talat. Skrotning vid 12000 är bullshit. Det skulle talas högljutt om detta i så fall både iom kostnaderna för nya bilar och miljöförstöringen det är att tillverka dem.
 
@Dressyrtjejen_97 Inser du vid det här laget att det du skrev om nya bilar antagligen är helt fel? Det har framgått tidigare att din pappas intresse är gamla motorcyklar och bilar så jag gissar att det han som tutat i dig det där om nya bilar. Men du är för gammal för att okritiskt svälja det han säger och framförallt att föra det vidare som sanningar. Sin pappas (och mammas) eko är man i regel som liten.

Det vore nog bra om du försökte distansera dig och skaffa andra referenser än pappa. Ta körkort och skaffa egna erfarenheter.
 
Det vore nog bra om du försökte distansera dig och skaffa andra referenser än pappa. Ta körkort och skaffa egna erfarenheter.
Eller bara använda lite Google skills.

@Dressyrtjejen_97 - ett snabbt Blocketsök ger att en Octavia med ungefär de miltalen och ungefärlig årsmodell betingar c:a 100 000 så förhoppningsvis får ni mer än 25-30 för den oavsett skick.
Jag tror också att du hajar att nya bilar inte är sämre än gamla egentligen även om äldre personer i din närhet kan vräka ur sig sånt i frustration eller så ibland.
För övrigt så tror jag också att du kan ta fram kalkylatorn och räkna ut att en bil som gått 9000 mil på 4 år körs i snitt 6 mil om dagen och då känns det kanske inte lika mycket.
 
Om man har bilen försäkrad så skall den lagas på ett korrekt sätt på en av försäkringsbolaget vald verkstad.
En Skoda på 9000 mil från 2014 skall man inte "slarv-laga" efter en olycka. Enda skälet till det vore om man endast haft trafikförsäkring och därmed inte fått ersättning av försäkringsbolaget för att åtgärda de estetiska bristerna, och att man därför låtit bli att laga bilen ordentligt.

I alla andra fall så skall bilen se ut som ny efter en olycks-reparation.
Om det inte är möjligt, eller enligt FB-bolaget ens värt det; då skrotas bilen och man får pengar till en ny.
Har du bilen försäkrad i Trygg Hansa får du dessutom 1.25% av bilens marknadsvärde tillbaka vid de olycksfall som slutar vid skrotning som du givetvis själv inte vållat.

Medelsvensson kör ca 2300mil per år. 9200mil på 4 år. Ni äger m.a.o. en riktig svensson-bil med normala mil och normala år på nacken.

Själv kör jag mer ån så. Ca 3000 mil per år, och då är det fortfarande inte "mycket".
Fleetbilar/ tjänstebilar/ leasingbilar körs ofta 10-16.000mil på de första 3 åren innan de avyttras.
Efter det säljs dem till privatpersoner som ni, som kör normalt mycket och därmed inte lägger på så många fler mil - med garantier.

Jag är minst sagt nyfiken på vad det är för mekaniskt fel som igen verkstad kan laga, och vad som hänt vid olyckorna som gjort att verkstäderna inte återställt bilens karosseri ordentligt.
Exakt detta, tack! :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp